Na vlastní kůži: Když světýlko nestačí, aneb co dělat, když se dveře otevřou za jízdy
Otevřené dveře za jízdy rychlíku. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tragická nehoda, při které v červenci 2016 zemřelo po pádu z vlaku dítě, donutila České dráhy instalovat na starší vagony
Místo, aby autor dveře zabouchnul, má článek. No nic. Dveře lze zavřít i za jízdy, stačí se přidržet madla, ale zde ze všecho dělá drama. Podle toho jak se se vším dělá, by měly být zakázány také pohyblivé chodníky a schody, každou chvíli na nich někdo spadne. Takže zrušíme Metro.
No to nevím, jestli to jde zavřít za jízdy, když je klika blokovaná…
U otevřených dveří není klika blokovaná ani za jízdy, ale při zavírání za jízdy dost překáží už při malých rychlostech proud vzduchu působící proti směru zavírání dveří (dveře zavírané po směru jízdy se pochopitelně za jízdy samovolně neotevřou).
Zdar 🙂 kolego v důchodu. Dnes již je klika blokována při rychlosti vyšší 5km/h a je ouplně jedno zda jsou dveře zavřené či ne ale to je jedno protože zablokovaná klika nemá žádný vliv na zavření dveří. K tomu slouží EP ventil který aktivuje vlakvedoucí centrálním zavření dveří. El. magnet který blokuje mechanicky kliku dveří již počítá s tím že dveře jsou zavřené ale pokud nejsou je už na nic celé blokování. Při rychlosti vyšší 5km/h sepne el. magnet v klice a dveře blokují pokud je vše v cajku. A proč nesepne zároveň EP ventil zavírání dveří? Dveře by byly… Číst vice »
No nevím, vyklánět se různě z vlaku a třeba příjde zrovna vyhybka do směru. A budete za Johnyho Englishe.
Fascinují mě pseudoargumenty zastánců ČD a tohoto stavu. Tisíc důvodů, že vlastně otevřený dveře jsou v pohodě, že dřív (kdy se cestovalo jako dobytek vlakem) to bylo normální tak proč ne dnes, že za děti odpovídají rodiče, že cestující mají zavírat atd. Místo toho, že by takové křápy už dneska vůbec neměly jezdit nebo maximálně někde na lokálce. Jistě, rodiče nemají nechat děti pobíhat volně po vlaku (nevím, jezdím vlakem často a nijak to nevidím, že by děcka sama lítala kolem dveří tam a zpět), když vidím, že nikdo za mnou není, dveře zavřu (kolik lidí ovšem ví, že s… Číst vice »
nové vozy stojí stejně jako v Německu, jízdné je třetinové a úhrada prokazatelné ztráty proti německu poloviční a to teprve od r. 2003 respektiva až od r. 2008.. Nový vůz stojí 40 až 60 mega. Zkuste si to vynásobit 700. Vozový park ČD je ovšem násobně vyšší.
úhrada prokazatelné ztráty proti německu poloviční
zkuste si aspoň po sobě přečíst co plácáte za kraviny…
proč kravina, někde jsem četl, že DB dostávají v přepočtu asi 220 Kč na vlkm, ČD v souhrnu kolem 120 Kč na vlkm. a do roku 2003 nedostávaly nic a ještě měly na krku údržbu tratí. Na stavbu 1.koridour si dokonce kolem roku 1994 brali úvěr u evropské rozvojové banky. Dotace, které dostávaly od státu stěží pokryly mzdové náklady a vzniklá ztráta se řešila účetně odpisem základního jmění. To se samozřejmě promítlo do stavu vozidel jak v osobní, tak bohužel i v nákladní dopravě.
To preci nema nic spolecneho se zastanci CD… Ja tedy nevim, ale na kole jsem jezdil samostatne od 10ti let, prilbu jsem nikdy nemel a ziju. Na bruslich jsem jezdil bez chranicu a ziju. Reflexni pasky jsme nenosili a ted nam je chteji vnutit i v obci. A takto by se dalo pokracovat… Jenze kdyz jsem tenkrat neco provedl, tak jasne, bolelo to a pak jsem jeste kolikrat dostal narezano, ale vedel jsem moc dobre, ze jsem neco udelal spatne a pamatoval jsem si to. Dnes stat vychovava z lidi nesamostatne tupce, pokud mozno bez vlastniho nazoru a za chvili… Číst vice »
prilbu jsem nikdy nemel a ziju
Tahle hluboká moudra fakt miluju. Ti co ji neměli a nežijou, ti nám sem asi nenapíšou, že.
V te dobe ji nemel nikdo a ziji vsichni spoluzaci i lide z okoli. Ona totiz nesikovna nehoda se muze stat kdekoliv, nejen na kole, ale treba i ve vlastni koupelne. Takze v cem pravdu nemam ?
„Tahle hluboká moudra fakt miluju.“
Asi se na ně neumíte podívat tak, abyste pochopil jejich opravdovou podstatu: já v tom tvrzení vidím především vyjádření názoru, že nejdůležitější je osobní odpovědnost (k sobě samému i k jiným), kterou nelze nahradit žádným „státním dirigismem“ ani nařizováním používat „ochranných prostředků“ v soukromém životě – navíc ani ta přílba nemusí být vždy jistou záchranou a spásou.
Tím samozřejmě rozhodně nechci nikoho vyzývat k nepoužívání doporučených ochranných prostředků a k nezodpovědnému chování.
Spoléhat se na osobní odpovědnost některých jedinců holt vždy nestačí. Povinnost používat bezpečnostní pásy v autě taky předpokládám nezpochybňujete přestože nemusí být vždy jistou záchranou a spásou.
Používání bezpečnostních pásů v autě samozřejmě nezpochybňuji (což – mimo jiné – jsem se ostatně snažil vyjádřit už dříve), ale stejně jako přílby cyklistů jsou především „nadstavbou“ té osobní zodpovědnosti, kterou přitom většinově nahradit nemohou „ani náhodou“: v tom vidím já pravý smysl toho, co napsal „Bery“, a proto jsem se také ozval.
No já se neptal zda zpochybňujete používání bezpečnostních pásů ale zda zpochybňujete POVINNOST používání bezpečnostních pásů… což je myslím rozdíl.
Jasne, jsou pripady, kdy je ta povinnost v poradku, to nikdo nezpochybnuje. Nicmene stat se za nas snazi myslet az prilis. Treba z jineho soudku… proc se cpou penize do projektu vyvracejicich fake news, nebo hoax ? Proc maji FB a jine sluzby povinnost toto mazat ? Zase se snazime myslet za druhe ? Copak lide nemaji vlastni rozum ? Timhle stylem ho mit ani nebudou… Nebo je za tim snaha o nejakou „oficialni“ pravdu ? A neni to jen u nas… Stat by mel do zivota lidi zasahovat co nejmene, protoze pak se lide te osobni odpovednosti nenauci a… Číst vice »
Ano, dekuji.
A mimochodem, nemá někdo také osobní odpovědnost za to, že se v článku popsané problémy stále dějí? (ať se zase vrátíme k tématu)
Nevím – ale také nevím, co pamatujete Vy: mnoho těch vozů, které pracně a nákladně (znovu) dostávají signalizaci otevření bočních dveří, v minulosti (když byly nové) podobnou signalizaci mívalo“ proč od ní bylo časem upuštěno, netuším.
„Zitra“ mohu dodat reseni k hlidani dovreni/otevreni dveri s varovanim prostoru okolo a centralnim hlasenim dispecinku+strojvedoucimu+vlakvedoucimu v cene zhruba 2000,- za dvere bez potreby externiho napajeni. Bude mit kdokoliv zajem? Na 99% vim ze nebude. A pritom je to tak jednoduse resitelne. Svetelka co instaluji do vozu jsou spis vtipna pri cene 25000,- za dvere.
Souhlasim s mnoha jinymi nazory. Clovek se selskym rozumum se chytne madla u dveri a druhou rukou je proste zabouchne. Sam jsem to delal kdysi mnohokrat a jde to i proti srsti ve 120.Sve kdysi male deti jsem nikdy nespustil z oci(je to drina) a nikdy jsem jim nedovolil priblizit se ani k zavrenym dverim. Staci pouzivat rozum a starat se radne o bezpecnost svych deti. Dnes je bohuzel oblibenou praxi svadet vinu na druhe……
Souhlasím plně s Bobem, snad jen doplním tenkráte byl ještě svět v pořádku….dnes už dávno není.
A do osmnácti let jste je vodil na záchod za ručičku?
Nevím, no, nějak jsme tu 50 let s těmi to vozy jezdili. A nebyl zas tak velký problém.
Nebyl to problem, ale to bylo v dobach, kdy lidi pouzivali hlavu i na neco jineho, nez jen na nosic sluchatek.
Jezdilo se taky trochu pomaleji. Ve 140 Km/h je nezavřete a otevření za jízdy v této rychlosti je pořádná šlupka. Jinak je asi lepší aby cestující dveře nezavíraly. Pokud má vůz fungující centrál, tak je spolehlivě zavře sám, nebo je zavře průvodčí.
Jasne, jezdilo se pomaleji, ale nevim, vypadnout pri rychlosti 80-100, nebo 140 mi prijde dost podobne. Pravda, osobne to overene nemam, ale nechtel bych to zkouset ani pri rychlosti 40 Km/h. 😉
Jednou jsem při mimořádném posunu vyskočil (jako vlakvedoucí ve službě …) z motoráku při rychlosti asi 30 km/h (pravda, bylo to navíc v sandálech): sice se to obešlo bez zranění a jen s natrženými kalhotami, ale víckrát bych si ten „držkopád“, když jsem zastavení pohybu neustál, už v životě zopakovat nechtěl – takže vypadnutí kvůli zavírání dveří při vyšší rychlosti bych rozhodně neriskoval.
A to byla pomerne mala rychlost a byl jste na to pripraveny. Pri vyssi rychlosti a jeste bez pripravy to byva konecna. Ikdyz pri vyssi rychlosti ani priprava… tedy vyskakovat ve smeru pohybu, aby se snizil rozdil rychlosti a planovany (ocekavany) dopad do vybraneho mista asi moc nepomuze. To proste mimo akcni filmy nefunguje.
Ona treba 50 tka v obci taky neni kvuli tomu, ze by clovek srazku pri teto rychlosti bezne prezil, ale proto, ze se o dost zkracuje brzdna draha vozidla.
Jezdilo to tu x let a nikdy z toho takovej mediální poprask nebyl… Viděl jsem to párkrát a co tak je prostě zabouchnu a vyřešíno…
Přijde mi to, že se začínáme blížit američanům, kteří potřebují mít u mikrovlnky napsáno, že se tam nemá sušit kočka…
Otevřené dveře jsem zažil jednou. Cestující ve Světlé nad Sázavou vystoupila z vozu Bee272 na opačnou stranu kolejiště a nezavřela po sobě dveře. Ostatní dveře se zavřely centrálně, tyto jedny dveře zůstaly otevřené. Když se vlak rozjižděl ze stanice, zavřel jsem dveře za jízdy.
Docela mě překvapilo, že „centrál“ zavírá dveře jen na jedné straně soupravy. Naštěstí vozy s lámacími dveřmi dožívají a moderní vozy se zavírají automaticky po překročení určité rychlosti. Rada Českých drah, ať cestující vyhledá průvodčí, je úsměvná. Než seženu průvodčího, tak proud vzduchu vsákne nějakého nicnetušícího pasažéra.
Central funguje z obou stran dvere meli nejspis poruchu proto se nezavreli
Ad záchranná brzda – v Eschede prej když jim přiletěl skrz podlahu do vagónu kus podvozku šli hledat průvodčího, zda smí použít záchrannou brzdu. Inu, ordnung muss sein. A mezitím holt zastavili o ten most.
Viděl jsem dokument.Tam to bylo hodně výživné!V tomto případě kdo nestáhl tak byl hodně velkej blb!
Prej se bál pokuty za zneužití. Jak příznačné, co.
Něco jiného je ovšem havárie pojezdu vozidla a la Eschede a něco jiného pouhé otevřené boční dveře vozu: když se budu dívat z okna a uvidím, že vlaku, jímž pojedu, někdo venku „dává dobrá“, zkusím co nejrychleji zjistit, co se děje, a podle toho se zachovám – ale strhávat záchrannou brzdu jen kvůli otevřeným dveřím, zejména ve vysoké rychlosti nebo je-li hnací vozidlo v tahu, to bych určitě nedělal …
Jednou jsem procházel jako průvodčí vůz .Byly nedovřené dveře směrem do kolejí ,na dvoukolejné trati.Naproti si to sypal náklad a tlakem se dveře otevřely málem jsem si udělal výlet do přírody!Pokud někde vidíte otevřené dveře,nezavírat!!!Ještě když je nedejbože do kolejí, může z vás protivlak udělat létajícího Čestmíra.Hlídat!Střežit!Nesahat!😁
Nejsem sice technik, spíš zahradník, ale když se již bohužel díky poslední, ale né jediné tragické události v souvislosti s nástupníma dveřma dělá rekonstrukce a jak je vidět dle zdejšího článku a komentářů je jedním z problémů dohledání vlakvedoucího na jedoucím vlaku, čemuž se při obsazování jednoho člověka na pět vozů nelze divit napadá mne následující řešení. Nelze přes kabeláž UIC linky, přes kterou jsou vozy propojeny udělat za podmínky jízdy, kteroužto by šlo odvodit od generátoru pohybu vozů nad 5Km/hod pro blokování dveří udělat pro celou soupravu součtouvé vyhodnocení otevřených dveří do prostorů, chodbičky podél kupátek? Toto by samo… Číst vice »
Bůh ví ak vypadá protokol na tom kabelu, jestli je to toto rozhraní: en. wikipedia. org/wiki/UIC_568 tak signál tam pro to je. Problém bych viděl ale v technickém vybavení vozů, které mají, když dobře, kmitač pro holicí strokjky. Možná sice vozy je tento kabel prochází, ale pochybuji že je v nich něco co přes něj komunikuje. Znamenalo by to asi kompletní předělání elektroniky. Ano, je tu „low-cost“ možnost dát na okruh kontrolek destičku optických relé, přes nějakou 7810 srazit napětí z vhodného stejnosměrného obvodu pro Arduino s GSM shieldem a nechat někde na centrále nainstalovat program, který po obdržení SMS… Číst vice »
Vozy B mají zavírání centrální od vlak.čety a blokování od rychlosti.
Myslím, že se jedná o starší vůz a tam can-bus není, v každým voze je přeci rozvaděč a ten kábl co vede od lokotky je na svícení a topení. Já bych se tym vůbec nezatěžoval a šel bych bezpečností jak třeba někde v indii.
Tak nevím, vlakama jezdím často a občas jsem dveře už i za rychlé jízdy zavřel – je to rozumější i bezpečnější, než hledat po vlaku průvodčí či vlakvedoucí a nechat dveře otevřené dál.
Je jasné, že dokud si dopravci budou honit nejen trika a chlubit se takovými zbytečnostmi, jako je Wi-Fi a přitom se nenamáhají ani trochu zvýšit bezpečnost, tak to bude vše špatně.
Neméně špatné je ale v této situaci zatáhnout za záchrannou brzdu. Ani trochu nejde o zpoždění (to čert vem)- ale opravdu o možnost mnoha různých i nemalých zranění – padající cestující i jejich zavazadla.
Také jsem v životě několikrát za jízdy otevřené boční dveře zavíral, ale i při rychlostech pod 100 km/h je to docela „makačka“ a teď už bych to asi raději nezkoušel a spíše bych ty dveře jen střežil, aby k nim raději nikdo nechodil. Ale strhávat záchrannou brzdu v takových případech je hloupost, kterou lze nadělat víc škody než užitku: roztržení vlaku jsem v životě zažil několikrát a vytvářet k tomu dobré předpoklady zbytečným použitím záchranné brzdy rozhodně nechci a ani to nikomu nedoporučuji.
Taky jsem jednou jel vlakem, kterému se za jízdy otevřely dveře, příčinou byl cestující, který si nastoupil až po uzavření dveří, kdy vlak ještě čekal na volno u peronu. Bylo to v noci a ve celém vagonu dva lidi, do další stanice cca 5 minut. strhávat záchranou brzdu, nebo to jít zavírat byl nesmysl.
Nevidím problém se podržet madla a dveře i za jízdy zavřít – nezdá se, že by rychlost byla >120km/h, při které by to už asi prolém mohl být. Větší riziko je kolem otevřených dveří procházet, jelikož není možnost se držet. V posledních letech už se to sice často nestává, ale zkušenost už mám.
To video je mezi Kolovraty a Říčanami, tam se přes kilo jede, ale hned v Říčanech se zpomaluje na 90…
Zde máte další důkaz toho, že za pád cestujícího z vlaku vuuuubec nemůže personál vlaku. Můžou za něj nesplnitelné předpisy, resp. nevychovaní cestující nebo bezohledné matky. Personál, který má kontrolu dveří na svědomí a kterému je to obyčejně úplně šumák, má přece na starosti jiné věci, jako např. buzerovat cestující, že má tarifně špatnou jízdenku.
S pozdravem, vaše kocourkovská justice
Jasně, hlavním problémem jsou lidi, technickou závadou která se projeví až během cesty, to ani náhodou být nemůže. Tak jen dál sněte o zlých průvodčích. Myslíte, že si dnes někdo troufne jen tak odjet s „rozsvícenými“ dveřmi?
Budete se divit, ale troufne. A když ho na to výpravčí upozorní, při další jízdě vypne jistič. Osobní zkušenost.
Klidně i s plně otevřenými (viděno letos v Olomouci (!) na rychlíku do Šumperka v době kdy probíhal odvolací soud…).
Pokud to takhle odmával, tak je to debil, i když mi není jasné proč by to dělal. Rozhodně to není ale pravidlo, už jen z toho důvodu, že je to poměrně hodně sledovaná záležitost.
Před 20 lety to bývala běžná věc, to jsem šel a dveře zavřel. Doba se ale posunula – jednak i vlaky s těmito dveřmi jezdí 120 km / h a výše, jednak se kladou vyšší požadavky na bezpečnost a s ohledem na poslední smutnou událost bych to řešil jednoduše. V rámci bezpečnosti bych zatáhl za záchrannou brzdu. Ať mi někdo něco zkusí říct. Bezpečnost je na prvním místě.TEČKA. To bohužel mnozí zisku chtiví ve vedení firem a vlastně i státu přehlíží. Co se týká modernizací vozidel měla by být, co se týká dveří, podmínka TB 0 (blokace dveří od nulové… Číst vice »
taky, jsem jiný ročník a s otevřenýma dveřma se jezdilo normálně, taky jsem jednou jel a cestující kteří dobíhali nestačili zavřít a dveře se otevřely, já jsem je v další stanici zavřel a nedělal jsem ztoho vědu, vědu dělám ztoho, že se jedná o rychlík a ještě praha-č.budějovice, kde jsem myslel, že jezdí lepší vozy.
Zatáhnout za záchrannou brzdu kvůli jedněm otevřeným dveřím je nesmysl.
a nezodpovědnost, která může poznamenat nějakýho cestujícího třeba na životě, když se začne mluvit o zastavení vlaku, tak to znamená zpoždění.
Zatáhnout za záchrannou brzdu je hloupé zejména v době, kdy je hnací vozidlo v tahu: v životě jsem víc než jednou zažil roztržení vlaku, takže záchrannou brzdu považuji za použitelnou jen opravdu výjimečně a ve skutečně nezbytných případech, jimiž za jízdy otevřené boční nástupní dveře rozhodně nejsou – a po těch zkušenostech bych se také nikdy zbytečně nezdržoval v prostoru přechodů mezi vozy.
Ze své praxe jako strojvedouci jsem se tedy s roztrzenim vlaku díky záchrane brzdě nesetkal ani jsem o ničem podobném neslyšel, nouzová brzda otevře hlavní brzdové potrubí v celém vlaku a tudiz okamžitě začne brzdit i lokomotiva. Osobní vlaky nejsou ani tak dlouhé, že by byla kdoví jaká reakční doba jednotlivých vagónu, ale nechci se svama hádat, prece jenom jste u železnice asi delší dobu než já 🙂
Já netvrdím, že to roztržení vlaku musí nastávat příliš často, ale zažil jsem to: kromě stavu spřahadlových ústrojí (mohou tam být třeba nějaká únavová poškození, resp. narušení, apod.) asi záleží i na okamžitém stavu brzdových ústrojí jednotlivých vozů, správném svěšení soupravy, a asi i na tom, ve kterém vozu byla brzda stržena – do silových poměrů v soupravě nikdo předem nevidí.
Naprosto souhlasím, když cestující zjistí otevřené dveře okamžitě zatáhnout za ruční brzdu a ne běhat po celém vlaku a hledat průvodčí. TB0 tuhle problematiku neřeší, pokud se dveře nedovrou tak stim ani TB0 nic neudělá, ten systém je navrženy hlavně pro přemostění úseku od 0 do 5km/h kdy se dveře zavřou samostatně aby nedocházelo k naskakovani cestujících do vlaku když se zrovna vlak rozjíždí.
Rucni brzda asi nic nevyresi 😀 A TB0 tento problem neresi ta zabranuje otevreni dveri kdyz vlak stoji nebo do rychlosti 5 km/h. Pouze za predpokladu ze jsou ale zavreny. Jedine co tento problem resi je kontrolka u strojvedouciho pripadne u VČ.
Omlouvám se za nepřesnost, ale jistě se chápeme 🙂
Jasně, tím se nejenže může roztrhnout vlak, X lidem popadají na hlavu kufry, lidi stojící na chodbičkách si namelou (není čeho se tam držet) a vlak se zpozdí na předem neurčitý čas, takže všem ujedou přípoje. To je spíš napřesdržku, než na metál za občanskou statečnost. Asi by bylo přeci jen lepší místo hlídat a pak upozornit průvodčí, případně to v další stanici zabouchnout. Nesouhlasím ani se závěrem o zisku – vagony byly nakoupeny za totáče v době, kdy předsuvné dveře s jištěním během jízdy i ve stoje byly k dispozici na mnohem primitivnějším dopravním prostředku (810 / 010). Nějak… Číst vice »
Mimochodem, mnohem modernější vagony Bmz232, pro rychlost 200km/h, mají také zalamovací dveře.
Ale jistě budou za jízdy blokovány.
nemají pneumatické zavírání a otevření?
TB0 umí i koženkové Béčko;)
Jednou při požití záchranné brzdy se jeden cestující zrovna držel rechny na zavazadla. Měl těžký ocelový prsten. Ten se zasekl. No a došlo k tomu, že mu to ufiklo celý prst. Takže vy tečko,používejte rozum!
No problem teto signalizace je v tom ze pokud sviti slinicko rozsvicene zlute svetilko neni tak trochu videt kdyny byla signalizace cervena mnoho by to vyresilo
Barva signalizace byla vybírána na základě pohledových zkoušek. O výši ceny úpravy jednoho vozu se nemá cenu vůbec bavit, je přemrštěná – za ty peníze bych očekával min.funkci rozsvícení světla pouze nad neza/nedovřenými dveřmi, nikoli na celém voze. A jedoucí vůz s rozsvícenou signalizací jsem viděl x-krát, byť dveře byly zavřené. Problémem je značná poruchovost „koncáků“ a kvůli takové prkotině nikdo vůz v době jejich nedostatku ze soupravy vyřazovat nebude.
Dveře můžou být také otevřené na druhé straně, pak světlo svítí, ale nic nevidíte.
Nevím, jak na šrotu z Bautzenu, ale na šrotu ze Studénky (Bdt) pokud vím funguje každá strana vozu nezávisle.
Pokud jsem si stačil všimnout třeba souprav rychlíků v Praze-Holešovicích, tak při nedovřených kterýchkoli dveřích na jakékoli straně vozu svítí signalizace na obou stranách vozu.