Dopravci Železnice Zprávy

Na vlastní kůži: Když světýlko nestačí, aneb co dělat, když se dveře otevřou za jízdy

Otevřené dveře za jízdy rychlíku. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Otevřené dveře za jízdy rychlíku. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Tragická nehoda, při které v červenci 2016 zemřelo po pádu z vlaku dítě, donutila České dráhy instalovat na starší vagony zvenku i zevnitř světelnou signalizaci, která má upozorňovat obsluhu vlaku i cestující na nedovření dveří. I tak se může stát, že se dveře za jízdy otevřou, čehož byl ve čtvrtek svědkem autor tohoto článku. Dveře se otevřely u prvního vagonu rychlíku Josef Lada během zrychlování vlaku na výjezdu z Prahy směrem na České Budějovice.

„Otázce bezpečnosti provozu a především cestujících věnujeme značnou pozornost. To platí především v případě dveří. Veškeré zjištěné mimořádnosti toho typu, jako jste osobně zaznamenal, vždy důkladně prověřujeme, aby se odhalila jejich příčina a byla přijata nápravná opatření. Také v tomto případě proběhne šetření zahrnující například protokolární výslech zaměstnanců, prohlídku kamerových záznamů ze stanic po trase, komisionální prohlídku vozu a podobně,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Podle něj může být příčin více. Vedle možného pochybení zaměstnanců či selhání techniky nelze vyloučit ani nekázeň cestujících. Zmíněný rychlík Josef Lada před událostí naposledy zastavil ve stanici Vršovice, kde lidé nastupovali z opačné strany, než kde se dveře posléze otevřely. Je tedy i možné, že si některý cestující na poslední chvíli zkracoval cestu do vlaku.

Zmíněné dveře byly osazeny novou světelnou signalizací. Tu dráhy už instalovaly na zhruba 625 vozech, do konce roku pak bude doplněna ještě na další vozy a číslo se přiblíží k sedmi stovkám vagonů. Celková investice se blíží 70 milionům korun. Prostor dveří je také vybaven varovnými nápisy a řadou upozornění. „Před případným nebezpečím jsou tak důrazně varováni i cestující, kteří se v případě mimořádnosti mohou sami zachovat tak, aby neohrozili svou vlastní bezpečnost,“ doplnil Šťáhlavský.

VIDEO:

Pramen: Zdopravy.cz

V tomto konkrétním případě přitom cestující jevili spíše bezradnost a tendenci problém ignorovat. Jak se mají podle Českých drah v takovém případě zachovat? Je na místě zatáhnout záchrannou brzdu? Zde je odpověď Českých drah: Pokud zjistí otevřené dveře sám cestující, měl by bezodkladně informovat doprovod vlaku. Ten může zajistit bezpečné zastavení vlaku a uzavření dveří, resp. přijmout další bezpečnostní opatření dle situace (střežení, uzavření příslušné části vozu atp.). Je možné kontaktovat také zákaznickou linku nebo linky IZS/Policie, které předají informaci dopravci resp. provozovateli dráhy a vlak může být následně zastaven. V tomto případě dochází ale k určité časové prodlevě při přenosu informace. V obou výše popsaných případech je dobré, pokud je to možné, zajistit do zastavení vlaku, resp. uzavření dveří střežení prostoru, aby se ke dveřím nikdo nepřibližoval, např. ve spolupráci se spolucestujícím. V případě odvrácení bezprostředního nebezpečí a ohrožení bezpečnosti osob, především v případě neodkladného nebezpečí jakékoliv újmy na zdraví, je možné využít i záchrannou brzdu. S ohledem na možný vznik úrazů při prudkém brzdění vlaku, např. pád zavazadel, pád osob, které se nedrží atp., je však vhodné použít záchrannou brzdu opravdu jen v případech bezprostředního ohrožení zdraví. Rozhodně nedoporučujeme, aby se cestující sám pokusil dveře u jedoucího vlaku zavřít, nebo aby se ke dveřím vůbec přibližoval.

Autor článku se proti pravidlům provinil, když dveře po váhání a s mírným úsilím proti větru zavřel. Přišlo mu to jednodušší, než se prosmýknout kolem otevřených dveří a zdlouhavě hledat průvodčí. Příjemný pocit to ale není. Po příchodu průvodčí na problém upozornil, prakticky bez odezvy.

Olomoucký krajský soud před nedávnem zprostil dvě členky vlakového doprovodu viny za výše zmíněnou tragickou nehodu, policie nicméně konstatovala, že podle dnešní úpravy by trestně stíhané mohly být České dráhy jako právnická osoba. V roce 2016 to možné nebylo. S otevřenými dveřmi měl zhruba před rokem problémy i RegioJet.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Kubík
Host
Kubík

Místo, aby autor dveře zabouchnul, má článek. No nic. Dveře lze zavřít i za jízdy, stačí se přidržet madla, ale zde ze všecho dělá drama. Podle toho jak se se vším dělá, by měly být zakázány také pohyblivé chodníky a schody, každou chvíli na nich někdo spadne. Takže zrušíme Metro.

V.
Host
V.

No to nevím, jestli to jde zavřít za jízdy, když je klika blokovaná…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

U otevřených dveří není klika blokovaná ani za jízdy, ale při zavírání za jízdy dost překáží už při malých rychlostech proud vzduchu působící proti směru zavírání dveří (dveře zavírané po směru jízdy se pochopitelně za jízdy samovolně neotevřou).

Orange stpcb
Host
Orange stpcb

Zdar 🙂 kolego v důchodu. Dnes již je klika blokována při rychlosti vyšší 5km/h a je ouplně jedno zda jsou dveře zavřené či ne ale to je jedno protože zablokovaná klika nemá žádný vliv na zavření dveří. K tomu slouží EP ventil který aktivuje vlakvedoucí centrálním zavření dveří. El. magnet který blokuje mechanicky kliku dveří již počítá s tím že dveře jsou zavřené ale pokud nejsou je už na nic celé blokování. Při rychlosti vyšší 5km/h sepne el. magnet v klice a dveře blokují pokud je vše v cajku. A proč nesepne zároveň EP ventil zavírání dveří? Dveře by byly… Číst vice »

jan
Host
jan

No nevím, vyklánět se různě z vlaku a třeba příjde zrovna vyhybka do směru. A budete za Johnyho Englishe.

Petr 766
Host
Petr 766

Fascinují mě pseudoargumenty zastánců ČD a tohoto stavu. Tisíc důvodů, že vlastně otevřený dveře jsou v pohodě, že dřív (kdy se cestovalo jako dobytek vlakem) to bylo normální tak proč ne dnes, že za děti odpovídají rodiče, že cestující mají zavírat atd. Místo toho, že by takové křápy už dneska vůbec neměly jezdit nebo maximálně někde na lokálce. Jistě, rodiče nemají nechat děti pobíhat volně po vlaku (nevím, jezdím vlakem často a nijak to nevidím, že by děcka sama lítala kolem dveří tam a zpět), když vidím, že nikdo za mnou není, dveře zavřu (kolik lidí ovšem ví, že s… Číst vice »

Vendelín
Host
Vendelín

nové vozy stojí stejně jako v Německu, jízdné je třetinové a úhrada prokazatelné ztráty proti německu poloviční a to teprve od r. 2003 respektiva až od r. 2008.. Nový vůz stojí 40 až 60 mega. Zkuste si to vynásobit 700. Vozový park ČD je ovšem násobně vyšší.

AAA
Host
AAA

úhrada prokazatelné ztráty proti německu poloviční

zkuste si aspoň po sobě přečíst co plácáte za kraviny…

Vendelín
Host
Vendelín

proč kravina, někde jsem četl, že DB dostávají v přepočtu asi 220 Kč na vlkm, ČD v souhrnu kolem 120 Kč na vlkm. a do roku 2003 nedostávaly nic a ještě měly na krku údržbu tratí. Na stavbu 1.koridour si dokonce kolem roku 1994 brali úvěr u evropské rozvojové banky. Dotace, které dostávaly od státu stěží pokryly mzdové náklady a vzniklá ztráta se řešila účetně odpisem základního jmění. To se samozřejmě promítlo do stavu vozidel jak v osobní, tak bohužel i v nákladní dopravě.

Bery
Host
Bery

To preci nema nic spolecneho se zastanci CD… Ja tedy nevim, ale na kole jsem jezdil samostatne od 10ti let, prilbu jsem nikdy nemel a ziju. Na bruslich jsem jezdil bez chranicu a ziju. Reflexni pasky jsme nenosili a ted nam je chteji vnutit i v obci. A takto by se dalo pokracovat… Jenze kdyz jsem tenkrat neco provedl, tak jasne, bolelo to a pak jsem jeste kolikrat dostal narezano, ale vedel jsem moc dobre, ze jsem neco udelal spatne a pamatoval jsem si to. Dnes stat vychovava z lidi nesamostatne tupce, pokud mozno bez vlastniho nazoru a za chvili… Číst vice »

AAA
Host
AAA

prilbu jsem nikdy nemel a ziju

Tahle hluboká moudra fakt miluju. Ti co ji neměli a nežijou, ti nám sem asi nenapíšou, že.

Bery
Host
Bery

V te dobe ji nemel nikdo a ziji vsichni spoluzaci i lide z okoli. Ona totiz nesikovna nehoda se muze stat kdekoliv, nejen na kole, ale treba i ve vlastni koupelne. Takze v cem pravdu nemam ?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Tahle hluboká moudra fakt miluju.“
Asi se na ně neumíte podívat tak, abyste pochopil jejich opravdovou podstatu: já v tom tvrzení vidím především vyjádření názoru, že nejdůležitější je osobní odpovědnost (k sobě samému i k jiným), kterou nelze nahradit žádným „státním dirigismem“ ani nařizováním používat „ochranných prostředků“ v soukromém životě – navíc ani ta přílba nemusí být vždy jistou záchranou a spásou.
Tím samozřejmě rozhodně nechci nikoho vyzývat k nepoužívání doporučených ochranných prostředků a k nezodpovědnému chování.

AAA
Host
AAA

Spoléhat se na osobní odpovědnost některých jedinců holt vždy nestačí. Povinnost používat bezpečnostní pásy v autě taky předpokládám nezpochybňujete přestože nemusí být vždy jistou záchranou a spásou.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Používání bezpečnostních pásů v autě samozřejmě nezpochybňuji (což – mimo jiné – jsem se ostatně snažil vyjádřit už dříve), ale stejně jako přílby cyklistů jsou především „nadstavbou“ té osobní zodpovědnosti, kterou přitom většinově nahradit nemohou „ani náhodou“: v tom vidím já pravý smysl toho, co napsal „Bery“, a proto jsem se také ozval.

AAA
Host
AAA

No já se neptal zda zpochybňujete používání bezpečnostních pásů ale zda zpochybňujete POVINNOST používání bezpečnostních pásů… což je myslím rozdíl.

Bery
Host
Bery

Jasne, jsou pripady, kdy je ta povinnost v poradku, to nikdo nezpochybnuje. Nicmene stat se za nas snazi myslet az prilis. Treba z jineho soudku… proc se cpou penize do projektu vyvracejicich fake news, nebo hoax ? Proc maji FB a jine sluzby povinnost toto mazat ? Zase se snazime myslet za druhe ? Copak lide nemaji vlastni rozum ? Timhle stylem ho mit ani nebudou… Nebo je za tim snaha o nejakou „oficialni“ pravdu ? A neni to jen u nas… Stat by mel do zivota lidi zasahovat co nejmene, protoze pak se lide te osobni odpovednosti nenauci a… Číst vice »

Bery
Host
Bery

Ano, dekuji.

AAA
Host
AAA

A mimochodem, nemá někdo také osobní odpovědnost za to, že se v článku popsané problémy stále dějí? (ať se zase vrátíme k tématu)

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nevím – ale také nevím, co pamatujete Vy: mnoho těch vozů, které pracně a nákladně (znovu) dostávají signalizaci otevření bočních dveří, v minulosti (když byly nové) podobnou signalizaci mívalo“ proč od ní bylo časem upuštěno, netuším.

LWQ
Host
LWQ

„Zitra“ mohu dodat reseni k hlidani dovreni/otevreni dveri s varovanim prostoru okolo a centralnim hlasenim dispecinku+strojvedoucimu+vlakvedoucimu v cene zhruba 2000,- za dvere bez potreby externiho napajeni. Bude mit kdokoliv zajem? Na 99% vim ze nebude. A pritom je to tak jednoduse resitelne. Svetelka co instaluji do vozu jsou spis vtipna pri cene 25000,- za dvere.

Bobo
Host
Bobo

Souhlasim s mnoha jinymi nazory. Clovek se selskym rozumum se chytne madla u dveri a druhou rukou je proste zabouchne. Sam jsem to delal kdysi mnohokrat a jde to i proti srsti ve 120.Sve kdysi male deti jsem nikdy nespustil z oci(je to drina) a nikdy jsem jim nedovolil priblizit se ani k zavrenym dverim. Staci pouzivat rozum a starat se radne o bezpecnost svych deti. Dnes je bohuzel oblibenou praxi svadet vinu na druhe……

Riki
Host
Riki

Souhlasím plně s Bobem, snad jen doplním tenkráte byl ještě svět v pořádku….dnes už dávno není.

AAA
Host
AAA

A do osmnácti let jste je vodil na záchod za ručičku?

jan
Host
jan

Nevím, no, nějak jsme tu 50 let s těmi to vozy jezdili. A nebyl zas tak velký problém.

Bery
Host
Bery

Nebyl to problem, ale to bylo v dobach, kdy lidi pouzivali hlavu i na neco jineho, nez jen na nosic sluchatek.

Vendelín
Host
Vendelín

Jezdilo se taky trochu pomaleji. Ve 140 Km/h je nezavřete a otevření za jízdy v této rychlosti je pořádná šlupka. Jinak je asi lepší aby cestující dveře nezavíraly. Pokud má vůz fungující centrál, tak je spolehlivě zavře sám, nebo je zavře průvodčí.

Bery
Host
Bery

Jasne, jezdilo se pomaleji, ale nevim, vypadnout pri rychlosti 80-100, nebo 140 mi prijde dost podobne. Pravda, osobne to overene nemam, ale nechtel bych to zkouset ani pri rychlosti 40 Km/h. 😉

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jednou jsem při mimořádném posunu vyskočil (jako vlakvedoucí ve službě …) z motoráku při rychlosti asi 30 km/h (pravda, bylo to navíc v sandálech): sice se to obešlo bez zranění a jen s natrženými kalhotami, ale víckrát bych si ten „držkopád“, když jsem zastavení pohybu neustál, už v životě zopakovat nechtěl – takže vypadnutí kvůli zavírání dveří při vyšší rychlosti bych rozhodně neriskoval.

Bery
Host
Bery

A to byla pomerne mala rychlost a byl jste na to pripraveny. Pri vyssi rychlosti a jeste bez pripravy to byva konecna. Ikdyz pri vyssi rychlosti ani priprava… tedy vyskakovat ve smeru pohybu, aby se snizil rozdil rychlosti a planovany (ocekavany) dopad do vybraneho mista asi moc nepomuze. To proste mimo akcni filmy nefunguje.
Ona treba 50 tka v obci taky neni kvuli tomu, ze by clovek srazku pri teto rychlosti bezne prezil, ale proto, ze se o dost zkracuje brzdna draha vozidla.

Baal
Host
Baal

Jezdilo to tu x let a nikdy z toho takovej mediální poprask nebyl… Viděl jsem to párkrát a co tak je prostě zabouchnu a vyřešíno…
Přijde mi to, že se začínáme blížit američanům, kteří potřebují mít u mikrovlnky napsáno, že se tam nemá sušit kočka…

Alexandr
Host
Alexandr

Otevřené dveře jsem zažil jednou. Cestující ve Světlé nad Sázavou vystoupila z vozu Bee272 na opačnou stranu kolejiště a nezavřela po sobě dveře. Ostatní dveře se zavřely centrálně, tyto jedny dveře zůstaly otevřené. Když se vlak rozjižděl ze stanice, zavřel jsem dveře za jízdy.

Docela mě překvapilo, že „centrál“ zavírá dveře jen na jedné straně soupravy. Naštěstí vozy s lámacími dveřmi dožívají a moderní vozy se zavírají automaticky po překročení určité rychlosti. Rada Českých drah, ať cestující vyhledá průvodčí, je úsměvná. Než seženu průvodčího, tak proud vzduchu vsákne nějakého nicnetušícího pasažéra.

Martin k
Host
Martin k

Central funguje z obou stran dvere meli nejspis poruchu proto se nezavreli

AAA
Host
AAA

Ad záchranná brzda – v Eschede prej když jim přiletěl skrz podlahu do vagónu kus podvozku šli hledat průvodčího, zda smí použít záchrannou brzdu. Inu, ordnung muss sein. A mezitím holt zastavili o ten most.

Garry
Host
Garry

Viděl jsem dokument.Tam to bylo hodně výživné!V tomto případě kdo nestáhl tak byl hodně velkej blb!

AAA
Host
AAA

Prej se bál pokuty za zneužití. Jak příznačné, co.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Něco jiného je ovšem havárie pojezdu vozidla a la Eschede a něco jiného pouhé otevřené boční dveře vozu: když se budu dívat z okna a uvidím, že vlaku, jímž pojedu, někdo venku „dává dobrá“, zkusím co nejrychleji zjistit, co se děje, a podle toho se zachovám – ale strhávat záchrannou brzdu jen kvůli otevřeným dveřím, zejména ve vysoké rychlosti nebo je-li hnací vozidlo v tahu, to bych určitě nedělal …

Garry
Host
Garry

Jednou jsem procházel jako průvodčí vůz .Byly nedovřené dveře směrem do kolejí ,na dvoukolejné trati.Naproti si to sypal náklad a tlakem se dveře otevřely málem jsem si udělal výlet do přírody!Pokud někde vidíte otevřené dveře,nezavírat!!!Ještě když je nedejbože do kolejí, může z vás protivlak udělat létajícího Čestmíra.Hlídat!Střežit!Nesahat!😁

odborar(+osz)
Host
odborar(+osz)

Nejsem sice technik, spíš zahradník, ale když se již bohužel díky poslední, ale né jediné tragické události v souvislosti s nástupníma dveřma dělá rekonstrukce a jak je vidět dle zdejšího článku a komentářů je jedním z problémů dohledání vlakvedoucího na jedoucím vlaku, čemuž se při obsazování jednoho člověka na pět vozů nelze divit napadá mne následující řešení. Nelze přes kabeláž UIC linky, přes kterou jsou vozy propojeny udělat za podmínky jízdy, kteroužto by šlo odvodit od generátoru pohybu vozů nad 5Km/hod pro blokování dveří udělat pro celou soupravu součtouvé vyhodnocení otevřených dveří do prostorů, chodbičky podél kupátek? Toto by samo… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Bůh ví ak vypadá protokol na tom kabelu, jestli je to toto rozhraní: en. wikipedia. org/wiki/UIC_568 tak signál tam pro to je. Problém bych viděl ale v technickém vybavení vozů, které mají, když dobře, kmitač pro holicí strokjky. Možná sice vozy je tento kabel prochází, ale pochybuji že je v nich něco co přes něj komunikuje. Znamenalo by to asi kompletní předělání elektroniky. Ano, je tu „low-cost“ možnost dát na okruh kontrolek destičku optických relé, přes nějakou 7810 srazit napětí z vhodného stejnosměrného obvodu pro Arduino s GSM shieldem a nechat někde na centrále nainstalovat program, který po obdržení SMS… Číst vice »

Apollo17
Host
Apollo17

Vozy B mají zavírání centrální od vlak.čety a blokování od rychlosti.

Petr.R
Host
Petr.R

Myslím, že se jedná o starší vůz a tam can-bus není, v každým voze je přeci rozvaděč a ten kábl co vede od lokotky je na svícení a topení. Já bych se tym vůbec nezatěžoval a šel bych bezpečností jak třeba někde v indii.

Rtep
Host
Rtep

Tak nevím, vlakama jezdím často a občas jsem dveře už i za rychlé jízdy zavřel – je to rozumější i bezpečnější, než hledat po vlaku průvodčí či vlakvedoucí a nechat dveře otevřené dál.
Je jasné, že dokud si dopravci budou honit nejen trika a chlubit se takovými zbytečnostmi, jako je Wi-Fi a přitom se nenamáhají ani trochu zvýšit bezpečnost, tak to bude vše špatně.
Neméně špatné je ale v této situaci zatáhnout za záchrannou brzdu. Ani trochu nejde o zpoždění (to čert vem)- ale opravdu o možnost mnoha různých i nemalých zranění – padající cestující i jejich zavazadla.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Také jsem v životě několikrát za jízdy otevřené boční dveře zavíral, ale i při rychlostech pod 100 km/h je to docela „makačka“ a teď už bych to asi raději nezkoušel a spíše bych ty dveře jen střežil, aby k nim raději nikdo nechodil. Ale strhávat záchrannou brzdu v takových případech je hloupost, kterou lze nadělat víc škody než užitku: roztržení vlaku jsem v životě zažil několikrát a vytvářet k tomu dobré předpoklady zbytečným použitím záchranné brzdy rozhodně nechci a ani to nikomu nedoporučuji.

K.S.
Host
K.S.

Taky jsem jednou jel vlakem, kterému se za jízdy otevřely dveře, příčinou byl cestující, který si nastoupil až po uzavření dveří, kdy vlak ještě čekal na volno u peronu. Bylo to v noci a ve celém vagonu dva lidi, do další stanice cca 5 minut. strhávat záchranou brzdu, nebo to jít zavírat byl nesmysl.

Milan
Host
Milan

Nevidím problém se podržet madla a dveře i za jízdy zavřít – nezdá se, že by rychlost byla >120km/h, při které by to už asi prolém mohl být. Větší riziko je kolem otevřených dveří procházet, jelikož není možnost se držet. V posledních letech už se to sice často nestává, ale zkušenost už mám.

Michal
Host
Michal

To video je mezi Kolovraty a Říčanami, tam se přes kilo jede, ale hned v Říčanech se zpomaluje na 90…

D
Host
D

Zde máte další důkaz toho, že za pád cestujícího z vlaku vuuuubec nemůže personál vlaku. Můžou za něj nesplnitelné předpisy, resp. nevychovaní cestující nebo bezohledné matky. Personál, který má kontrolu dveří na svědomí a kterému je to obyčejně úplně šumák, má přece na starosti jiné věci, jako např. buzerovat cestující, že má tarifně špatnou jízdenku.

S pozdravem, vaše kocourkovská justice

Zapa
Host
Zapa

Jasně, hlavním problémem jsou lidi, technickou závadou která se projeví až během cesty, to ani náhodou být nemůže. Tak jen dál sněte o zlých průvodčích. Myslíte, že si dnes někdo troufne jen tak odjet s „rozsvícenými“ dveřmi?

Jiří
Host
Jiří

Budete se divit, ale troufne. A když ho na to výpravčí upozorní, při další jízdě vypne jistič. Osobní zkušenost.

Radeček
Host
Radeček

Klidně i s plně otevřenými (viděno letos v Olomouci (!) na rychlíku do Šumperka v době kdy probíhal odvolací soud…).

Zapa
Host
Zapa

Pokud to takhle odmával, tak je to debil, i když mi není jasné proč by to dělal. Rozhodně to není ale pravidlo, už jen z toho důvodu, že je to poměrně hodně sledovaná záležitost.

Martin Poborský
Host
Martin Poborský

Před 20 lety to bývala běžná věc, to jsem šel a dveře zavřel. Doba se ale posunula – jednak i vlaky s těmito dveřmi jezdí 120 km / h a výše, jednak se kladou vyšší požadavky na bezpečnost a s ohledem na poslední smutnou událost bych to řešil jednoduše. V rámci bezpečnosti bych zatáhl za záchrannou brzdu. Ať mi někdo něco zkusí říct. Bezpečnost je na prvním místě.TEČKA. To bohužel mnozí zisku chtiví ve vedení firem a vlastně i státu přehlíží. Co se týká modernizací vozidel měla by být, co se týká dveří, podmínka TB 0 (blokace dveří od nulové… Číst vice »

Petr.R
Host
Petr.R

taky, jsem jiný ročník a s otevřenýma dveřma se jezdilo normálně, taky jsem jednou jel a cestující kteří dobíhali nestačili zavřít a dveře se otevřely, já jsem je v další stanici zavřel a nedělal jsem ztoho vědu, vědu dělám ztoho, že se jedná o rychlík a ještě praha-č.budějovice, kde jsem myslel, že jezdí lepší vozy.

Luke
Host
Luke

Zatáhnout za záchrannou brzdu kvůli jedněm otevřeným dveřím je nesmysl.

Petr.R
Host
Petr.R

a nezodpovědnost, která může poznamenat nějakýho cestujícího třeba na životě, když se začne mluvit o zastavení vlaku, tak to znamená zpoždění.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Zatáhnout za záchrannou brzdu je hloupé zejména v době, kdy je hnací vozidlo v tahu: v životě jsem víc než jednou zažil roztržení vlaku, takže záchrannou brzdu považuji za použitelnou jen opravdu výjimečně a ve skutečně nezbytných případech, jimiž za jízdy otevřené boční nástupní dveře rozhodně nejsou – a po těch zkušenostech bych se také nikdy zbytečně nezdržoval v prostoru přechodů mezi vozy.

Dispo Tf
Host
Dispo Tf

Ze své praxe jako strojvedouci jsem se tedy s roztrzenim vlaku díky záchrane brzdě nesetkal ani jsem o ničem podobném neslyšel, nouzová brzda otevře hlavní brzdové potrubí v celém vlaku a tudiz okamžitě začne brzdit i lokomotiva. Osobní vlaky nejsou ani tak dlouhé, že by byla kdoví jaká reakční doba jednotlivých vagónu, ale nechci se svama hádat, prece jenom jste u železnice asi delší dobu než já 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Já netvrdím, že to roztržení vlaku musí nastávat příliš často, ale zažil jsem to: kromě stavu spřahadlových ústrojí (mohou tam být třeba nějaká únavová poškození, resp. narušení, apod.) asi záleží i na okamžitém stavu brzdových ústrojí jednotlivých vozů, správném svěšení soupravy, a asi i na tom, ve kterém vozu byla brzda stržena – do silových poměrů v soupravě nikdo předem nevidí.

Dispo Tf
Host
Dispo Tf

Naprosto souhlasím, když cestující zjistí otevřené dveře okamžitě zatáhnout za ruční brzdu a ne běhat po celém vlaku a hledat průvodčí. TB0 tuhle problematiku neřeší, pokud se dveře nedovrou tak stim ani TB0 nic neudělá, ten systém je navrženy hlavně pro přemostění úseku od 0 do 5km/h kdy se dveře zavřou samostatně aby nedocházelo k naskakovani cestujících do vlaku když se zrovna vlak rozjíždí.

Martin k
Host
Martin k

Rucni brzda asi nic nevyresi 😀 A TB0 tento problem neresi ta zabranuje otevreni dveri kdyz vlak stoji nebo do rychlosti 5 km/h. Pouze za predpokladu ze jsou ale zavreny. Jedine co tento problem resi je kontrolka u strojvedouciho pripadne u VČ.

Dispo Tf
Host
Dispo Tf

Omlouvám se za nepřesnost, ale jistě se chápeme 🙂

Michal
Host
Michal

Jasně, tím se nejenže může roztrhnout vlak, X lidem popadají na hlavu kufry, lidi stojící na chodbičkách si namelou (není čeho se tam držet) a vlak se zpozdí na předem neurčitý čas, takže všem ujedou přípoje. To je spíš napřesdržku, než na metál za občanskou statečnost. Asi by bylo přeci jen lepší místo hlídat a pak upozornit průvodčí, případně to v další stanici zabouchnout. Nesouhlasím ani se závěrem o zisku – vagony byly nakoupeny za totáče v době, kdy předsuvné dveře s jištěním během jízdy i ve stoje byly k dispozici na mnohem primitivnějším dopravním prostředku (810 / 010). Nějak… Číst vice »

Milan
Host
Milan

Mimochodem, mnohem modernější vagony Bmz232, pro rychlost 200km/h, mají také zalamovací dveře.

K.S.
Host
K.S.

Ale jistě budou za jízdy blokovány.

Petr.R
Host
Petr.R

nemají pneumatické zavírání a otevření?

CZE
Host
CZE

TB0 umí i koženkové Béčko;)

Filip
Host
Filip

Jednou při požití záchranné brzdy se jeden cestující zrovna držel rechny na zavazadla. Měl těžký ocelový prsten. Ten se zasekl. No a došlo k tomu, že mu to ufiklo celý prst. Takže vy tečko,používejte rozum!

Martin k
Host
Martin k

No problem teto signalizace je v tom ze pokud sviti slinicko rozsvicene zlute svetilko neni tak trochu videt kdyny byla signalizace cervena mnoho by to vyresilo

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Barva signalizace byla vybírána na základě pohledových zkoušek. O výši ceny úpravy jednoho vozu se nemá cenu vůbec bavit, je přemrštěná – za ty peníze bych očekával min.funkci rozsvícení světla pouze nad neza/nedovřenými dveřmi, nikoli na celém voze. A jedoucí vůz s rozsvícenou signalizací jsem viděl x-krát, byť dveře byly zavřené. Problémem je značná poruchovost „koncáků“ a kvůli takové prkotině nikdo vůz v době jejich nedostatku ze soupravy vyřazovat nebude.

Radeček
Host
Radeček

Dveře můžou být také otevřené na druhé straně, pak světlo svítí, ale nic nevidíte.

Pezos
Host
Pezos

Nevím, jak na šrotu z Bautzenu, ale na šrotu ze Studénky (Bdt) pokud vím funguje každá strana vozu nezávisle.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Pokud jsem si stačil všimnout třeba souprav rychlíků v Praze-Holešovicích, tak při nedovřených kterýchkoli dveřích na jakékoli straně vozu svítí signalizace na obou stranách vozu.

Partneři


Newsletter

Výběr editora