Na vlastní kůži: Do Bruselu vlakem, zpět letadlem. Jak vychází srovnání cen i komfortu

46 Letadlo Ryanairu do Prahy. Foto: Aleš Petrovský46 Letadlo Ryanairu do Prahy. Foto: Aleš Petrovský

Druhá část recenze nočního železničního spojení Praha – Brusel se zaměřuje na leteckou alternativu.

141 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
bifidus

jj, pokaždé když mám jet do Brusele, tak zkoumám, jestli by to už nešlo nočním vlakem. Zatím to nikdy nešlo :-(. Je mi úplně fuk, jestli to bude stát 2 nebo 3 tisíce, ale očekávám nějakou rozumnou kulturu, čistotu a pohodlí.

Vojtech

Dnes jsem dal v 8.00 děti do školy. V 9.55 v kanclu v Kobylisích zavřel notebook, v 10.38 sedel v jídelním voze EC směr Berlin, tam jsem přesedl na ICE 556, z kterého výletu v 19.20 v Kolíně. Depeche Módě začnou hrát kolem 20.45, 22.59 odcházím z haly, 23.05 mi jede z Deutz regionální na Koln hbf, odkud nocnim ICE do Berlína a ranním RJ do Prahy. V 10.30 mám domluvenou pracovní konferenci, budu výjimečně bez saka. Fotky a videa z koncertu mi budou závidět všichni, tak tím to sako omluvím. Letecky bych to rychleji nedal a autem řídit 2x… Číst vice »

Vojtech

Cenovka 2×69 EUR spartocket a pak jsem si udělal za 42 EUR uppgrade do 1 třídy… vzhledem k tomu, ze ten lístek je do Golden Cirkle za nějakých 390 EUR, tak ta jizdenka v
Byla za pusu. A to jsem nevzal děti…. ( příplatek za ne byl cca 9 EUR za jedno)…. Nadávají mi celou cestu, tak jim posílám videa z kabiny..

Dan82

Díky I za předchozí reportáž z vlaku. Shodou okolností jsem si na dnes naplánoval denní cestu, s odjezdem z Prahy 8.28, přes poměrně krátký přestup v Berlíně a Kolín nad Rýnem. V EC a dvou ICE v první třídě to ubíhá docela fajn. V Ústí nad Labem jsme míjeli ES, tak jsem přemýšlel, zda bych ho využil. Single lůžko je ok, sprcha by mi asi chyběla. Ale potvrzuji předřečníky ohledně jídla – s odjezdem v 18 hodin bych opravdu chtěl ve vlaku slušně večeřet. Podobně si po snídani s nějakou kelímkovou kávou dát ještě kolem 9.30 espresso. U vlaku s… Číst vice »

soumar

Pane Petrovský, díky za recenze, jsou bezva. Za mě, catering je ve vlaku důležitý. Když už jedu přes noc a to za cenu v podstatě levného hotelu, chci část cesty strávit jídlem (optimálně večeři a snídani), nápojem ve skle, … Jestli vlak může autu a letadlu něčím konkurovat, pak je to právě úroveň služeb. Autobus bude vždycky levnější, letadlo většinou rychlejší (minimálně po EU a nad 300km). Autem jezdím rád (řídím rád), pravda, do Bruselu už je to celkem daleko, ale do Frankfurtu, Basileje ano. Lůžko s večeří by mě dost přesvědčilo, to je fakt. A k poznámkám některých diskutujících,… Číst vice »

Zdeněk

Žrádlo, žrádlo a zas to žrádlo..

Jinak informační hodnota příspěvků ale bez debat

LCP

Nevím jak pro ostatní, ale já když cestuju vlakem přes noc v lůžku či lehátku, tak neočekávám nějaké kulinářské zážitky. Chci postel, WC a umývárku. Obvykle se najím doma před vyjetím na nádraží nebo přímo na nádraží. Většina velkých nádraží, kde tyto vlaky zastavují, nabízí rozlišné stravovací možnosti od stánků, přes fast foody až po klasické restaurace. Takže si vyberu, co je mě po chuti, najím se tam a ve spacím vlaku mě bohatě stačí jen nějaká bageta nebo sušenka, když bych měl hlad než usnu + ráno čaj se snídaní, to ocením. Ale pravou svíčkovou, řízek a pod. to… Číst vice »

Dan82

Beru, když odjíždím po 21. hodině a dorazím kolem 8. ES s odjezdem v 18 a příjezdem do Bruselu 9.30 si o nějaké slušné jídlo a ranní dobrou kávu říká…

Jan

Nějak jsem nepochopil jaká první třída z Veleslavina. To si delate legraci?
A jaké srovnání personálu? No měl jste štěstí na český mluvící personál v letadle. To snad nejde porovnávat. Z obou článku bych si nevybral. Hodnotil to pokaždé někdo jiný.

Ondra

Asi neumíte číst.

Honza

Proc se pri techto porovnanich pouziva jako vychozi a konecny bod vlakove nadrazi? Rozumim tomu ze je snaha spocitat to z centra do centra, ale i na ten vlak je potreba se nejak dostat, byt tam o trochu dopredu atd. – cas ktery se u letadla zapocitava a u vlaku ne.
Ale kdyz to clovek skutecne vezme door to door tak ten rozdil bude jeste vyssi (zase bude rozdil zacinat v Dejvicich nebo na Zizkove)

Aussiger

Tak nám bylo stvrzeno, co jsme všichni tušili:-))..ale za mě do vzdálenosti 500 km: rozhodně auto ve více lidech..jedna osoba už je vlakem +- rentabilní..cokoli >500km už je věcí osobních priorit- letadélko má svá + ,vláček samosebou zrovna tak.. Kurz und deutlich: Někdo holky někdo vdolky..

PetrN

Každopádně naprostá většina lidí se shodné, že tou absolutně nejhorší možnosti na cestování na delší vzdálenost je auto 😀 Nižší pohodlí už vytvořit nejde 😀

Ares

To pohodlí je dost diskutabilní. Jako nejhorší variantu bych vlastní vůz určitě nenazval. To už je na tom o mnoho hůře dálkový autobus.

Igor Mauricio

No, teď jsem pár dní zpět jel autobusem do Itálie a už někde po 4h jízdy jsem nevěděl, jak si sednout (pravda, nemám zrovna běžnou velikost pozadí), a to tam, dle slov majitele autobusu, byly „ty nejlepší příplatkový sedačky“, nedokážu si představit, jak vypadají základní sedačky. Doby, kdy jsem jako cestující objel autobusem kus Evropy jsou už evidentně pryč. Auto pohodlnější je, ale že bych skákal nadšením, když mám jet autem někam daleko (a daleko je pro mne v tomto ohledu cokoliv nad 3h jízdy), to taky ne, na druhou stranu většinou využívám možnosti podívat se i někam jinam, než… Číst vice »

Zdeněk

Snažte se a třeba zhubnete, a vejděte se i do základní sedacky:-) Jinak do Itálie busem obecně, je masochismus:-)

Igor Mauricio

O to se snažím posledních 20 let, žel celkem neúspěšně. A to jsem vyzkoušel už i poněkud drastické metody, třeba sport.

Jmeno

O jakém nepohodlí je řeč? Cestuji si s kým chci, vyjedu si v kolik chci,zastavím si kdy a kde chci teplotu si nastavím jakou chci a pokud mám rozumný auto tak je tam i místa dost…

Jan

Ale za to musíte sedět v určité poloze (pro mě osobně ne moc příjemné), koukat na cestu a auta před sebou (nádherný výhled), dávat pozor, být ve střehu… auto ocení asi hlavně ten, kdo rád řídí.

Air Traveller

dovolím si… No, nesouhlasit.

Auto je to nejpohodlnejsi. Ma jedinou vyhodu. Je pomalejsi nez letadlo. a občas i pomalejsi, nez vlak.

Tim to asi tak konci.

Jiří

Každopádně se většina lidí shodne, že podobný paušalizující názor může pronést leda osel deformovaný dlouhodobým používáním něčeho jako je Fiat-500. Co si Peťánku zkusit pohodlí skutečného vozidla na delší cesty, něco jako třeba Chrysler Pacifica? 😉

q89

Zlaté auto za 8h 😀 teda v Bruselu jsem nebyl 20 let, ale Antverpy jsou kousek.

PetrN

😀 To jako fakt? 8 hodin sedět k kráksně a řídit? To už i ten vlak je oáza naprostého pohodlí 😀

David

Pod každým článkem o EV jsou lidi, kteří nutně potřebuji dojezd aspoň 1000km, tak někteří zavítali i sem, no.

q89

Že neumíte řídit je váš problém, rozhodně pak nekomentujte články o EV s tím že dojezd je podle vás ok. Já mám na nádrž 5 let starého TDi dojezd asi 850km a u pumpy ho 100% nabiju i s placením asi za 5minut. Poměrně často jezdím vzdálenost Praha-Vysoké Tatry, autem průměrně s se zastávkou v libovolné restauraci za 7h a je to příjemná cesta. Vlakem častěji se zpožděním než na čas. Dení, noční je to jedno, ve výsledku raději autem.

Okoloidúci

Toto.

Ale hádam, že to bude tá ista sorta ľudí, ktorá sa bude do Chorvátska trepať autom a hovoriť ako je to strašne super zážitok…

Paja

Tak než v kraksně je asi lepší i slovenské lehátko, pro někoho kdo má slušné a pohodlné auto to může být naopak.

Jmeno

A že třeba někoho řídit baví, užívá si to a pro řízení si báječně odpočine?

Air Traveller

a proč ne? cesta autem je seriozně to nejlepsi, co muze byt. krome rychlosti (v porovnani s letadlem a obcas vlakem).

Jen clovek musi mit rad rizeni. a uznavam – nejet to ve Š 120.

PetrN

Mladé generaci jde primárně o kombinaci cena/výkon ….A tam se european sleeper absolutně, ale absolutne nechyta. Staré vozy, dlouhá jízdní doba a nulová přidaná hodnota(ano, i Ryanair mamlepsi občerstvení na 2 hodinovém letu, než oni na 10 hodinové cestě vlakem, a doba, kdy si mladá generace brala na cestu chleba se salámem už jaksi skončila) prostě nikoho z mladé generace (ok, vyjma vlakových nadšenců) o použití takových vlaku prostě nepřesvědčí.

likvidátor shotoushků

Tak hlavně to “lehátko” je na úrovni omšelého hostelu. Cenou ale poněkud jinde. Takhle budoucnost fakt nevypadá.

Jan

Mohl bych vedet, jaka by podle Vas mela byt cena lehatka z Prahy do Belgie? Hodne lidi si ztezuje na cenu, tak by me zajimalo, kolik by takova jizdenka mela vlastne stat. Mi osobne ta cena prijde normalni, pokud to srovnam s cenami jizdenek u jinych vlaku treba do Bruselu.

pěškobus

Flixbus má jízdenky cca mezi 1200 a 2100. Autem tam sám dojedu za 2500 za benzin. Jak může vlak, který uveze o řád víc lidí, stát dvakrát tolik, to nepobírám.

Jan

Nezlobte se, ale já bych rád nějakou odpověď, která vychází z reálných cen železnic v západní Evropě, kde jsou podle mě vlaky hodně drahé, tak právě s ohledem na tyto ceny by mě zajímalo, kolik by si zde diskutujhící představovali jako cenu za vlak do Belgie. S autobusem nebo autem to už je srovnání jiného druhu.

Jan T.

Protože s vlakem se pojí dost drahá infrastruktura a nutnost platit za každý kilometr cesty. Oproti tomu na silnici platíte silně dotovanou dálniční známku, někde ani to ne. No a v letadle platíte nejvíc za počáteční a koncovou stanici, cesta mezitím ve vzduchu je hodně levná i přes značné množství vypouštěných spalin.

Jan

No však právě proto, že železnice mají drahou infrastrukturu, se ptám, kolik by měl stát ten lístek do Belgie, když se ostatním zdá předražený. A proto taky nechci, ať se to srovnává s jinými dopravními prostředky.

Jan

Zaujal me ten pozadavek s obcerstvenim: to ma opravdu pro nekoho takovy vyznam to, jestli pri vycestovani do sveta jednou za cas nekde dostane ci nedostane bagetu, sendvic, mineralku, kavu nebo neco podobneho? Je to takovy problem si pribalit do batohu? Jako chapu, ze se nekdo rozhodne pro prepravu s obcerstvenim za podminek, kdy jsou vsechny ostatni hlediska cesty zcela srovnatelne, ale pokud by mi nekdo rekl, ze treba chce vyjet nekam jinym dopravnim prostredkem o pet hodin drive ci pozdeji jen proto, ze tam bude mit k dispozici obcerstveni, docela bych ziral 🙂

PetrN

Ani, viz výše, je to problém. Doba, kdy byli lidé ochotni na cestách jíst zmackany chleba s pastikou naštěstí pominula. Když párkrát za rok někam na dovolenou jedu, chci si to užít i s jídlem. Ale to je vše se vším, to je jen jeden prvek z mnoha. ES prostě nenabízí nic, čím by byl pro mladé lidi konkurenceschopný a atraktivní. Má atraktivní cenu? Ne. Pohodlí na cestě? Ne. Konkurenceschopnou jizdni dobu? Ne. Občerstvení na cestě? Ne. Tak vím je teda atraktivní?

Jan

Probuh jak souvisi doba s chlebem a pastikou? Vzdyt na cestu si muzete pripravit to, co mate rad, doba vas snad nenuti jist, co nechcete. Jinak chapu, ze kdyz nekam vyrazite na dovolenou, chcete si uzit jidlo, ale nejake drobne obcerstveni v podobe, v jake byste si ho mohl koupit v kteremkoli obchode pred odjezdem, to je pro vas nejaky zvlastni pozitek? Treba sendvic a mineralka, crossiant a kafe nebo neco podobneho, bezne k dostani v obchode, to berete jako zazitek? Ok, jestli ano, nic proti gustu, pokud to ma pro vas az takovy vyznam. Co se tyce toho vlaku,… Číst vice »

PetrN

Tak znova, chleba s pastikou byl příklad, nechci si sebou tahat ani krabičky s jídlem,ani nic podobného. Krabičky s vlastním připraveným jídlem považuji za vrchol gastronomického nevkusu i mimo cestování ….Prostě jde o to dát si jídlo v klidu na palubě a nemuset nic hledat a řešit předem, kupovat něco v příšerné Bille na hlavaku nebo v predrazenych Paulech a podobných nesmyslech, které na hlavaku bohužel jsou. Ne, fakt si nechci nic brát sebou. Doba je jinde. Ale znovu, zdaleka tu nejde jen o občerstvení, ES nemá prostě nic. Je astronomicky předražený, vozy staré desítky let, pochybuju, jestli tam na… Číst vice »

Jan

Ok, tak pokud kazdy pokrm musi pro vas splnovat vyssi gastronomicke ci esteticke pozadavky, pak uz mi je vse jasne. Pak samozrejme chapu, ze byste nerad trpel hlady v dopravnim prostredku bez patricneho prostirani. Rovbez chapu, ze si nechcete nejakou bagetou zvysovat hmotnost zavazadla. Tim mame tuto otazku zodpovezenu. Co se tyce ES, nevim, co myslite tim „nic“, co nema a jake „neco“ byste tam chtel mit, s vyjimkou naroku na etiketu stolovani. Pro me ma ES to hlavni: prepravi me kam chci, budu tam mit rezervovane misto, zachod, a vic asi od dopravniho prostredku neocekavam. Zasuvku jsem ochoten na… Číst vice »

Ares

Někdo si ale prostě nechce dělat svačinky doma.

Jan

Chápu no, stejně jako někdo prostě nechce uklízet. S tím se už pak nedá nic dělat:-)

PetrN

Adekvátní cenu jen v tomto vláknu už několik lidí uvedlo. Koukněte např, kolik stojí jízdenka flixbusu. Tam by bohatě stačilo začít. Absolutně nechápu, proč vlak, kam se vleze násobně víc lidí stojí násobně víc peněz. Fakt ne. Adekvátní cena by byla okolo 1000-1500 Kč max. Zpáteční jízdenka dejme tomu 2,5 k.

Jan

Já jsem si zatím těch cen nevšiml, možná je dohledám. Ale prosím vás, nedávejte mi srovnání s atobusem. Já bych rád vycházel ze srovnání s tím, kolik běžně stojí vlaky (spací) v západní Evropě.

PetrN

Běžné vlaky v západní Evropě jsou předražené, proto je to druh dopravy, který, pokud tyto ceny udrží, nemá budoucnost

Jan

Tak potom těžko vytýkatz tomu ES, že je přederažený, když ostaní vlaky jsou předražené taky… těžko bude tento vlak výjimka, když musí jezdit po cizích kolejích.

Petr C.

A proč si nechceš brát nic sebou?
Sám si nachystám (případně manželka nachystá) to co mi chutná, v množství které mi vyhovuje, jídlo ze kterého nebudu mít nějaké zažívací problémy (což člověk u takového v podstatě stánkového prodeje nikdy nemůže vědět) a které se dá sníst za jízdy aniž by se to člověku někam vylilo, aniž by se umazal apod.
Právě tomu kupování neověřených předražených jídel v nádražních halách se snažím vyhýbat z výše uvedených důvodů.

PetrN

Protože mě prostě nebaví si věci připravovat a tahat na cestu. A princip jídla do krabičky považuji za něco, co je tak nevkusné, že snad raději budu o hladu 😀 Zažívací problémy jsem z jídla nikdy neměl, možná i proto, že jim výhradě cerstve věci a ne něco, co si doma připravím na x hodinovou cestu nebo nedej bože i na další dny cesty. Sorry, píšete „něco, co mi chutná“ …Jídlo které bych si potenciálně připravil by mi nechutnalo. Např proto, že chci mít aspoň 1x denně teplé jídlo, to fakt nevím, co si vezmeme sebou nedocílíme. S vašimi argumenty… Číst vice »

Air Traveller

To fakt potřebujete jíst na palubě během 2h letu?

to se nenajíte před cestou nebo po cestě na letiste, nebo na letisti? 😀

uprimne. tohle me vzdycky totálne rozseká. stejne jako hysterický scény koupáků někde támhle na heráklionu, kdyz ma letadlo hodinu sekeru a oni bulí v televizi, ze jim nikdo nedal napít…

Mimochodem, zrovna pro ty mladochy, kteri šušní kazdou korunu, může být i za cenu snížení nepohodlí ten ES docela zajímavej. Jídlo nejídlo – oni ti mladosi – a nejen oni – si to jídlo nekupujou ani v tom letadle.

O.K.

No prave, kdo susni kazdou korunu, tak pojede flixbusem, kdo nesusni, za podobnou cenu poleti. Proc jet tum vlakem?

PetrN

V čem může být s přehledem nejdražší možnost cesty do Bruselu (snad vyjma private jetu a soukromého taxi 😀 ) pro někoho, kdo slušná každou korunu zajímavý? To jídlo nebylo myšleno na 2 hodinový let. To bylo myšleno na ES, který jede 10 hodin a občerstvení nabízí horší, než Ryan na tom 2 hodinovém letu. Proto jsem to zmiňoval. … Ale jinak jo, já si to jídlo rád dám i na 2 hodinovém letu, je to fajn rituál za který si rád zaplatím a zabiju tím nudný let. Ale to s tématem nesouvisí, chtěl jsem tím vyjádřit to, že kromě… Číst vice »

Jan

Já znovu připomínám, že nabízí to základní: cestu v určitou dobu odjezdu a příjezdu. A to může být pro leckoho podstatný důvod, kdo chce být v Bruselu někdy ráno. Jinak co se týče toho jídla, já vcelku nemám nic proti chuťovým preferencím, jen mě zaujalo, a to byl vůbec počátek této diskuze o jídle, že by někdo tu nepřítomnost občerstvení vzal jako dobrý důvod, aby vlakem nejel a místo toho vyjel třeba o půl dne dříve letadlem. Jen v této souvilosti mě překvapuje, že je tak důležité to jídlo ze servisu a že nestačí něco koupeného z obchodu (když už… Číst vice »

PetrN

Pokud chci být ráno v Bruselu, vemu ranní let z Ruzyně za zlomek ceny.
Já rozhodně neříkal, že jídlo je důvod jet jinak. Jen jsem pomocí jídla poukázal, že při nehorázných cenách european sleeperu bych očekával, že bude mít aspoň adekvátní servis jako přidanou hodnotu. Ale nemá

Jan

Pokud chcete být ráno v Bruselu, tak nemusíte sehnat nějaký levnený let z Ruzyně. Aspoň podle mě. Nedíval jsem se na všechny termíny, ale jsou tam lety s Brussells Airlines za cenu od 4200 například. Nehledě na to, že pokud bydlí někdo mimo Prahu, nemusí se ani na ranní hodinu dostat na letiště. Proto by v tomto případě mohl být vlak výhodnější.

PetrN

Když ne s brussels airlines, tak s ryanairem. To je úplně jedno

Petr C.

Zdravím jmenovče. Já bych viděl problém spíše v tom, že bez výstrahy zamění vagón první třídy za jiný, papírově sice taky A, ale staré jako já (50+) a nejsou ochotni přinést člověku ani vodu, kterou má zaplacenou. Paštiku bych do toho netahal, to snad už nikdo nedělá, já osobně si na výlety připravuju tousty. Paštiky, s ohledem na to, že to jsou ty poslední ostrouhané zbytky masa z kostí, mouka a éčka, jím pouze jako nouzovku na čundru. Když jedeme s děckama na vodu tak přes půl republiky (nebo i přes celou) auto vychází určitě levněji než vlak. Vlak je… Číst vice »

Petr

Samozřejmě je to kravina. Normální člověk dokáže vydržet těch 15 hodin klidně i úplně bez jídla (většině by to ostatně spíš prospělo) a na nějakou business šlechtu nemá cenu brát ohledy, protože ta stejně poletí letadlem.

Jan

Tak zas proc bych od sesti vecera do deviti rana mel susit hubu? Vezmu si do vlaku nejake to patricne esteticke jidlo, treba trojuhelnikove tousty nebo bagetu, oplatek a neco na rano a jedu. To je prece uz to nejmensi.

Zdeněk

Hlavně si vezmi bílé pečivo, jsou to zbytečné kcal a je po tom brzo hlad…Bože, kohos to do Jana, milujícího trojúhelníkové sendviče, když už, dal….

Jan

Nepoznáte ironii? 🙂 O gustu žádný dišputát!

PetrN

Teda považovat doma udělany sendvič za estetické jídlo, nevím no 😀

Jan

Nadsázka…

Růža

Nechápu, že může být někdo nesmiřitelný, když existuje alternativa.

Jan

To bě mě zajímalo, co to je „být už moc pohodlný a starý na cestování s cizími lidmi v kupé“ 🙂 Osobně mám taky radši soukromí, klid a samotu, ať už cestuju čímkoli, ale abych nesnesl jednou za čas jízdu nočním vlakem, na to jsem ještě naštěstí nezestárnul.

Petr C.

Pokud jsou ostatní lidi v kupé normální ve středoevropském smyslu, tak mi to nevadí, lecky si člověk i příjemně popovídá.
Horší je, když chytnete nějaké méně přizpůsobivé jedince, čímž nemyslím jenom trvale opálené spoluobčany, ale i randálisty a smraďochy všeho druhu.

Jan

Tak to je jistě nepříjemné, ale myslím že to není úplně častý případ, alespoň mi se toto stalo jen málokdy. Obecně asi tak často, jako člověk může nějaké nepříjemné lidi chytnout kdekoli jinde, kde s nimi musí trávit nějaký čas.

Fandík

Zajímavé by bylo porovnat rovnou cestu i autobusem 🙂

likvidátor shotoushků

Umbrella od Flixu má busy slušné, ale je tam větší problém s řidičema. Jedu s nima někde tak třikrát do roka a spoustu z nich práce obtěžuje a jsou často přímo nepříjemní. To je výhoda letadla a letišť, že tam je personál vždycky v klidu.

Fresh Z

Pro zajímavost: prvním spojem Bru-Praha a zpět jela i reportérka Euronews. Myslím, že v článku dobře vystihla, pro koho je tohle cestování a jak si ho užít:
https://www.euronews.com/travel/2024/03/29/colourful-carriages-and-dreamy-elbe-views-on-board-the-european-sleeper-from-brussels-to-p

Jaaa

Bomba článek. I když o faktech vám nic moc neřekne, pocity jsou stejně to, co nakonec rozhoduje. Tento vlak skutečně není pro byznysmeny ani služební nebo pracovní cesty, to ale neznamená, že nemá smysl.

Jenda

Noo, já to vidím vystihnuté až úplně na konci, kde je kurzívou trochu eufemisticky zmíněno, že to psala na objednávku dopravce. To si pak asi člověk užít musí, jinak už by takových objednávek moc nedostal. Panu Petrovskému tu zkušenost přeneseně zaplatili čtenáři a to pak člověk tíhne k tomu být objektivnější.

Jirka Řehák

Díky za tu srovnávací „studii“. Jen připomenu, že Eurosleeper avizoval, že v sezóně bude připojen cyklovagón, což dává tomuto spoji trochu jinou dimenzi. Pravděpodobně tedy v souladu s vyzněním článku nebude přímým konkurentem úřednických letů do Bruselu, ale může přivézt cykloturisty z Beneluxu do Čech s nadstandardní přepravou kol a zastávkou v Děčíně, Ústí i Praze.

Lukáš F.

Kolo vám do letadla vezme i Ryanair, když ho před cestou částečně rozložíte tak, aby bylo skladné. Kolega takhle letí na cyklo dovolenou na Sicílii.

Evžen Stejskal

Prosím, jak můžete dávat na jednu úroveň trojstátí Beneluxu a Čechy, „pouhou“ historickou zemi, součást Česka?

Twix

Protože ten vlak spojuje Benelux (tedy bez toho Lux) a Čechy?

Michal Kysel

Mohl by mi někdo ze znalých či poučených vysvětlit, jak to, že je letadlo levnější než vlak? V principu by přece mělo stát alespoň 3 – 5 násobek.

novotny-5309

400 Kč je lákadlo, nepokrývá to ani čtvrtinu nákladů. Počítá se s tím, že cestující dotlačí ještě něco za zavazadlo, nějaká provize z duty free, stát taky něco přihodí (České Budějovice myslím sponzorují 5000Kč/cestujícího) a taky nemusí platit daně z paliva, zatímco mezinárodní vlaky většinou platí všechno… A samozřejmě platí personál mnohem delší dobu než let…

Paja

Co to melete? Jaký stát? Jaký Budějovice? Jak se to týká letů Ryanairu z Bruselu do Prahy?

Ted

A taky Ryanair neprodá všechny místa za 400, ale muže jich takhle prodat 20, dalších 20 za 800 atd.

lvy

Důvod?

Petr

§1

Roman

Protože vlak je předražený

Air Traveller

Na zaklade jakeho principu? proc zeovna 3-5 nasobek?

Mel i nemel – tohle je kouzlo dynamickeho pricingu u letadel. letenky jsou opticky levnejsi, ale rozdily v cene letenky mezi temi, co koupi prvni a temi co posledni, jsou nekolikanasobne.

na ten samy let nekdo koupi za 80 euro nekdo ale treba 300 euro.

no, a pak – vlaky na zapad od nasich hranic byly vzdycky neborazne drahe.

David

A320 neo stojí na sedačku cca 600k eur, vydrží těch 20-25 podobně jako vlak. Ale narozdíl od toho vlaku se na ty trase za den otočí třeba 4x.

Původní Pražák

Kdyby 4x. Ten vlak potřebuje na celou otočku 2 dny, což by letadlo dalo možná i 8x.

Roman

To by dal v pohodě za den. Ryainer má rychle obraty.

Air Traveller

Nedal . kompletni otocky da i ten ryanair max 4, 4,5.

Dominic

Maximálně někde v Barceloně, kde se lítá IBZ, PMI. Z Prahy má Ryanair nejvíc 4 otočky za den.

M@trixX

Vela ludi chce ist nocnym vlakom, v ktorom je nedostatocna kapacita, zakial co do lietadla treba ludi tahat lakavymi cenovkami. Plus dynamicke ceny. Dopyt-Ponuka

PeDazOl

Trh, kapitalismus, volná soutěž. Princip o němž píšte je socialismus, regulace, protekcionismus, čili opak kapitalismu a volné soutěže v tržním prostředí.

Jaaa

K výše řečenému je potřeba ještě dodat, že železnice jsou mnohem víc přeregulované.

Adam Ř

Krom toho, co zmínili ostatní, jsou v tom letu ty lidi několikanásobně víc nahusto

Jan Novotný

Je super srovnávat cenu letenky za 400Kč, když jen letištní poplatky jsou cca 3x tolik. To se to létá, když dopravce nabízí dumpingové ceny a létá ze státem dotovaných letišť…

A.R

Tak z pohledu konečného zákazníka je to přeci jedno, jestli jde o dumpingove ceny, nebo dotované. Šlo o to kolik stojí dostat se z bodu A do bodu B.

novotny-5309

No, úplně není, když potom lidi a politici srovnávají tuto nereálnou cenu a cestovní čas s cenou vlakové jízdenky, a následně protestují proti výstavbě VRT, protože „létat je přece levnější a rychlejší“…

Jan Sůra
novotny-5309

Praha není. Něco jako České Budějovice nebo Pardubice, Charleroi a dobrá polovina Ryanair letišť ale je, některé dost masivně. Praha má jen přistávací poplatky dvakrát vyšší než je cena té letenky. A to je cena s minibatůžkem.

Jan Sůra

Nerozumím, proč do toho motáte České Budějovice nebo Pardubice.

PetrM

Divím se, ze tahle public legend o tom jak jsou poplatky na Ruzyni výrazně vyšší než jinde stále přetrvává, stačí si najít poplatky na jiných letištích a hned uvidíte jasná čísla. Problematika cenotvorby je mnohem složitější.

Martas

1) V článku je cenové srovnání ve 3 termínech (https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/03/Snimek-obrazovky-2024-03-29-135912.png).

2) Ohledně „dotací“ – To se jezdí po železnici, když v Belgii neplatí poplatky za cestu a elektřinu:

https://zdopravy.cz/nocnim-vlakem-ctyrmi-zememi-nejvetsi-prekazky-citime-v-nemecku-rika-sef-european-sleeper-199586/

Odpověď na otázku: „Vlak do Bruselu jede čtyřmi zeměmi, kde je pro vás provoz nejlevnější?“
„V Belgii máme nyní úlevu od poplatku za dopravní cestu a trakční elektřinu, jde o program pro noční vlaky a letos dotace skončí. Nejdražší je Německo, nejlevnější Česko.“

SYN

To brečíte na špatném hrobě, vymáhejte dotované jízdné na železnici, to by asi měla být maličkost ne? Nádraží a koleje nejsou vysoce dotované, ty si stavějí (už tak sto let) železniční společnosti samy??

Air Traveller

Ruzyni nikdo nedotuje. Letistni poplatek za pax v praze neni ani zdaleka 3 nasobek z 400 kc.

Jak muze ryanair nabizet dumpingove ceny a soucasne byt jednou z nejziskovejsich aerolinek?

Nastudujte si neco o cenotvorbe leteckych spolecnosti.

ToMa

A vlak dotovaný není? Sice jede na komerční riziko, ale vzhledem k tomu kolik stát posílá do SZ je také dotovaný. Zrovna letectví je jeden z nejméně dotovaných způsobů dopravy. Ano, jsou takové excesy jako Budějovické letiště, ale Ruzyně vydělává

Škrpál

V žádné ze zemí, které ten vlak projíždí, se poplatky za použití dopravní cesty ani vzdáleně nepřiblíží tomu, co na železnici vynakládají tamní vlády.

likvidátor shotoushků

Takové rouhání 🤣

PeDazOl

Nějaká přehledná tabulka by nebyla?

Škrpál

Těžko říct, jestli někdo takovou pakárnu dělá pro zábavu. Já pro vás s němčinou a holandštinou bojovat nebudu. Ale protože Nizozemsko je zemí, která železniční dopravu dotuje jen velmi málo, jsem z vlastní zvědavosti nějaká čísla vygooglil. V roce 2020 ProRail utržila za použití dopravní cesty 334 miliony euro a celkové příjmy vykázala 1,37 miliardy euro. Ta miliarda nespadla z nebe, tu vykakal státní rozpočet.

PeDazOl

No a jde o rozhodnutí suverenního státu kam peníze z daní nasměruje, takže vaše kakání o tom co má mimo ČR kolik stát je kakáním mimo mísu. 😁

PetrN

Ahaa, takže dotovana letiste jsou špatně, ale dotované vlaky (kterých je na českých kolejích většina) jsou ok? Zajímavá úvaha, fakt že jo 😀
Každá veřejná doprava, aby byla levnější, musí být nějakým způsobem dotovaná. A je sakra dobře, že je, ať už u letadel, nebo vlaku. Noční vlaky se holt na tyto destinace ukazují jako méně konkurenceschopné, ekologicky to taky nebude nic moc, tak proč to proboha nějak výrazně prosazovat před letadly?? Je to dražší, méně pohodlne, neatraktivní …

PeDazOl

Ceny nastavuje podnikatel v letecké dopravě a sám na svoje riziko nese všechny náklady a výnosy. Jak s nimi zachází je jen a jen jeho věc.

Paja

No tak hlavně že drážní dopravu stát nedotuje, teď jsem si opravdu oddychnul!

PetrM

Za mne jen comment (k jinak naprosto pravdivému článku), do Bruselu lítám pravidelně a nikdy sem nezažil česky mluvícího stewarda :-), takže tady to bylo štěstí :-). Naopak si pamatuji z posledního letu v zimě naopak stawardku, která sice uměla anglicky prodat občerstvení, ale svou zapomenutou bundu jsme řešili rukama nohama 🙂

Dominic

Když to bude let Ryanairu operovaný Buzz z Prahy tak tam je šance (ne jistota) na česky mluvící posádku

Bez přezdívky

Z Říma byla u Ryanairu česká posádka taky, dokonce včetně pilotů.

Vojta

Mně ten Brusel prostě vychází líp letadlem. Ale přijde mi ten vlak zajímavý na cestu do Amsterdamu, kam letenky nejsou tak levný jako do Bruselu, nebo do Rotterdamu, kde přímé letecké spojení chybí úplně.

Martas

V jednom člověku je to i do AMsterdamu na hraně s cenou. 89€ stojí klimatizovaný vůz a můžete kupé sdílet s někým, kdo chrápe. Easyjet stojí většinu času kolem těch 80-100€ taky.
Zároveň do Holandska je možnost do Eindhovenu letět a do Rotterdamu vlakem.

Bez přezdívky

Amstredam lze sehnat docela levně jako včasnou jízdenku i klasickým denním spojem, z Prahy/Ústí/Děčína s jediným přestupem v Berlíně. Cenově to vychází mnohdy i líp než lowcost letadlo. A kdo se umí ve vlaku zabavit, cesta pak uteče celkem rychle.

Škrpál

Je to strašná cesta, poslední zajímavý pohled z okna je před Pirnou, ale přesto je to nesrovnatelně lepší než mlátit se nočním běsem. 🤣

Škrpál

Já do Rotterdamu svého času cestoval pravidelně a nejlepší bylo létat Transavií do Eindhovenu. Nějak jsem ale nikdy nezjistil, jestli Transavia nějaký palubní servis poskytuje. Zamlada jsem několik let cestoval hodinu tramvají a to mě zocelilo tak, že hodinu bez občerstvení vydržím i po více než 40 letech.

Vinkler

Tabulku nelze zvětšit kliknutím ……….

Ivan_pha

Ale lze, i na mobilu.

Jan

Ryanair dlouhodobě odvádí práci odpovídající ceně. Komu to nevyhovuje, má spoustu jiných možností…

Jenda

Mně tedy na základě zkušeností připadá, že služby Ryanairu jsou o dost lepší, než jaké bych podle ceny čekal. A i tenhle článek to potvrzuje.

Majkl

Potvrzuju, že služby Ryanairu nejsou nijak špatné, mám s nim více než 60 letů a nemůžu říct ,že legacy aerolinky jsou lepší, většinou litá včas což je fajn, co se rozteče sedadel týče, je to průměr, ale třeba kdo letěl s TAP Portugal nebo Iberii, tam jsou rozteče ještě horší a to jsou prosím klasické aerolinky. Jídlo na palubě gratis servíruje už jen hrstka dopravců, takže opět není Ryanair horší, jedinou nevýhodu kterou vidím je malinky batoh v ceně, což zase ale při srovnání s klasickou aerolinkou Ryanair většinou kompenzuje nižší cenou za letenku, takže pokud si dokoupim větší kufr,… Číst vice »

PetrN

Souhlas panové 🙂 A i ta nabídka(byť placeného, ale pořád v pripoctu k ceně letenky vlastně „zdarma“) občerstvení je skvělá. Takže Ryanair naprosto v pohodě aerolinka, v poměru cena výkon si troufám říct evropský premiant( nabízí se např srovnání s většinou i násobně dražšími, a službami horšími (nabídka občerstvení) Smart Wings )

Air Traveller

Klidne se mohl vybrat i Brussels airlines 🙂

On je to totiz (na evropskych linkach) uplne stejny lowcost, jako Ryanair. mozna jeste vetsi.

Obhájce

Celá Lufthansa Group už je loukost, kelímek vody a keks/čokoládka to nezachrání.

Air Traveller

jenze SN nema ani to 🙂 to je lowcost v ramci lhg.

alepenflair

No za mě je prostě doba cesty letadlem – 12:15-19:05 úplně zabitej celej den a zbytečně utracené peníze za noc v hotelu – jelikož už za těch pár hodin v Bruselu nic nestihnu.

Twix

Tak ono se těch spojení během dne nabízí více, tohle se hodilo autorovi, ale jinak souhlasím – radši cestuju v extrémnějších časech a nebo i přes noc, ať mám co nejvíc z pracovního dne pokud možno na jednom místě.

Ivan_pha

Lze letět do BRU ráno a večer se vrátit, žádný hotel netřeba. Finančně vyjde letadlo méně.

M@trixX

Tiez mam pocit, ze sa casto ignoruje vsetok cas okolo lietania a donekonecna sa opakuje len ta hodina a stvrt, co je lietadlo vo vzduchu. Navyse, sedem hodin neustalych presunov, cakani a formalit neni to iste, co sedem hodin, ked clovek nemusi nic.

Michal Štěpán

Naopak, pokud jde o pracovní cesty, tak já se snažím cestovat v době řekněme od 7h00 do 19h00, abych zbytečně nevytvářel přesčasy. Takže pak je důležité, v jaké časové poloze se nabízí letecké spojení (ta bývají mnohdy jen jeden let denně v nějakou divnou dobu), v případě vlaku kolik vlaků denně jede a jak dlouho trvá doba jízdy. Možnost většinou nerušeně pracovat ve vlaku je také důležitá. U letecké přepravy hraje také roli, jesli je v odletovém letišti možnost použít kvalitní salonek nebo ne.

Dominic

K tomu SP-RUM, vypadá to, že si zaletěl do Wroclawi na údržbu, od 28.3 až do teď pořád létá z Prahy (jinak sedačky jsou v něm ty starý, nepohodlný). Charleroi je asi nejhorší lowcost letiště, které jsem zažil (ze Stanstedu, Lutonu, Bergama, Eindhovenu, Schönefeldu když ještě existoval a různých dalších lowcost terminálů). Bezpečnostní kontrola pro vstup do „předletiští“, ve veřejné části toalety za poplatek, na počet cestujících hodně malý prostor, dlouhé fronty (všední den v červnu), špína…

Tomāš

Záchody v neveřejné odletové části jsou naštěstí již neplacené, zato se uklízejí jen 2x denně.

Jenda

Terminál 1 ještě docela ujde, ale dvojka je fakt jen taková bouda.

JiVe

SP-RUM má stáří 25 let. Letěl jsem s ním 2.3. PRG – BUD. Ale na ten přískok to stačí.

Dominic

No už je stejně fuč, vypadá to, že v LLŘ bude zase vozit koupáky z Polska

Tomāš

Při cestě z centra Bruselu na letiště CRL vychází časově ještě lépe vystoupit z vlaku již ve stanici Luttre (nikoliv až na Charleroi-central), odkud jezdí navazující autobus na letiště s příjezdem v tomto případě ve 13:28 (ale nevím, zda nebyla zrovna nějaká výluka). Popřípadě využít služeb soukromého shuttle busu z nádraží Brussels-Midi přímo na letiště za cca 50 min, za nepatrně vyšší cenu.

Pán jeskyně

Myslím, že vlak do Luttre + letištní bus koupený na nádraží Luttre v automatu je ještě trochu levnější než ty SNCB kombi jízdenky vlak + letištní bus. Ale pravda, že je to rozdíl pár šupů a v případě zpoždění vlaku nevzniká při přestupu stres s tím, že nemám jízdenky na bus.