Letectví Letiště

Stát vysaje z letiště na dividendě dvojnásobek oproti návrhu

Letiště Václava Havla. Pramen: Letiště Praha
Letiště Václava Havla. Pramen: Letiště Praha

Letiště Praha navzdory chystaným miliardovým investicím, které si má platit z vlastních zdrojů, i letos poslouží státu jako oslíček otřes se. Ministerstvo financí jako jediný akcionář si z letiště vytáhne na dividendě za loňský rok 1,66 miliardy korun před zdaněním. Informoval o tom deník E15.

Letiště přitom původně navrhovalo vyplatit státu výrazně nižší částku. „Původní navrhovaná výše dividendy byla podle stávající dividendové politiky Letiště Praha přibližně 0,7 miliardy korun,“ uvedl mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň.

Zisk letiště činil loni 3,3 miliardy korun, dividenda v poměru k zisku tak oproti loňsku klesla. Miliardové zisky Letiště Praha se staly v posledních letech vítaným zdrojem příjmů státního rozpočtu. Loni si ministerstvo vytáhlo z Letiště Praha 2,923 miliardy korun, zisk byl přitom 3,6 miliardy korun. V roce 2016 si tehdy ještě z Českého aeroholdingu stát nechal vyplatit dividendu 2,4852 miliardy korun, i když vedení firmy navrhlo původně výplatu jen 503 milionů korun. Státu tak šel do kasy téměř celý zisk.

Letiště Praha přitom chystá obří investice, které mají do roku 2028 činit více než 30 miliard korun. Z toho zhruba 16 miliard půjde na rozšíření Terminálu 2 a souvisejících staveb, dalších 15 miliard spolkne nová ranvej. Podle vlády si přitom má letiště investice platit z vlastních zdrojů.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Terka
Host
Terka

Mě tedy není jasné, proč stát vysaje dividendu a LP si pak bere úvěry u bank na investice, když by si část mohli naspořit a investovat z naspořených peněz v budoucnu a popř. úvěry spolufinancovat jen menší části investice. Za úvěry se platí nejen úroky, ale i armáda úředníků, kteří budou bankám předkládat výhledy cash flow atd. (obhospodařovat tu agendu) a pochopitelně čím větší úvěr, tím častěji, více a podrobněji. To nemluvím o právním a daňovém externím poradenství, posudky a revize posuddků. Jakmile se plány a výkony letiště v závislosti na ekonomice zhorší – to nelze v horizontu 15-20 let… Číst vice »

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

Bakala, Kellner, Klaus ml. II, Koláček vydělávají, stát „vysává“.

Petr
Host
Petr

Tak stát si vytáhla půlku čistého zisku, co Vám to říká o zdrojích na investice, vůbec nic… Když se podíváte do výroční zprávy, tak z hlediska zdrojů na investice nevytáhl ani celou částku odpisů za rok 2018. Firmě tak ve zdrojích zůstali na zhruba 3,4 mld. Kč. Na to, že spouští investici až v roce 2025, tak je to solidní přístup.

Přemek
Host
Přemek

Letiště nečeká žádný boom a naopak je před ním redukční dieta. Investice do rozšíření provozu se tak stávají zbytečnými. Na MFČR zjevně vědí, co dělají. Investice ano, ale ne tam, kde by vyletěly komínem.

Jan
Host
Jan

Očividně jste odborníkem jak na letiště, tak na investice!

Rosťa
Host
Rosťa

ANO, už je líp. Tato politická garnitura jede podle hesla, po nás potopa. Ale když jsme u moci, potřebujeme si nakrást co to jde a kobliháři nás zatím podrží u moci, když jim zatím máme ještě z čeho zavřít hubu…… Smutné kam to vede.

VíKo
Host
VíKo

Tim ze se zde nesmi (nastesti) mluvit sproste, to napisu jinak. At tahne ANO do oblasti rekta celozivotniho salmonelika!

Dushan
Host
Dushan

Jediným akcionářem Letiště Praha, a. s. je stát zastoupený Ministerstvem financí ČR. Stát má tedy plné právo na výplatu dividendy, tak jak uzná za vhodné. A v porovnání s plánovanou mnohamiliardovou investicí státu do výstavby rychlodráhy kvůli letišti, má výplata dividendy ve výši 1,66mld. Kč logické opodstatnění.

Ludwig
Host
Ludwig

Napsal jste to velmi spravne, kdyby to ale byla pravda. Bohuzel vsak souvislost mezi dividendou a investici do jakekoli jine dopravni infrastruktury je nulova. Kdyby byla dividenda prijmem SFDI, nelze nic namitat. Jako soucast rozpoctu je letiste jen dalsi dojnou kravou pro smutnou rozhazovacnou politiku soucasne vlady.

Dushan
Host
Dushan

Ne, vlastník společnosti má plné právo se rozhodnout, k jakému účelu peníze využije a k čemu jsou v daný okamžik nejpotřebnější. Není žádná vazba, aby peníze ze zisku dopravní firmy bylo třeba vložit do SFDI.

Ludwig
Host
Ludwig

To nerozporuju. Ale poukazuju na to, ze to je spatne. Ta vazba by tam byt mela. Vlastnikem je prostrednictvim MF stat. A lide, kteri ho zastupuji, nevykonavaji vlastni vlastnicka prava.
Je to samozrejme rozhodnuti politicke.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tak ano, vydojit veškeré peníze ze státem vlastněné firmy. Až z toho ta firma zkrachuje a už nebude kde brát. To už tady bylo. Stát jako jediný vlastník firmy vytáhl všechny peníze určené na investice a vývoj. Firma tak vyráběla jediný typ … motorky. Pak zkrachovala. Ale může za to správce konkurzní podstaty.

Ludwig
Host
Ludwig

Muzeme vest dlouhou diskuzi, jestli zisk vyplatit nebo nevyplatit. Nicmene samotne vyplaceni zisku formou dividendy nerika vubec nic o tom, jak firma funguje, jestli dostatecne investuje, modernizuje nebo jak je efektivni.
Osobne preferuji v tomto pripade vyplaceni maxima mozneho a navazani na dalsi investice do statni infrastruktury. Stat na to ma Statni fond dopravni infrastruktury.
Jestli letiste v horizontu deseti let bude potrebovat velke investice, at si pujci, az ta chvile prijde. Jeji soucasna vyse zadluzeni to umozni velmi vyhodne.
Vyplacene penize mohou do te doby byt investovany do prospesnych staveb.

Petr
Host
Petr

Jenže ono právě do SFDI nic nepůjde . Bude to prožráno . A vo tom to je . Takže Váš příspěvek zní si sice logicky , ale kdo v ČR žije posledních pár let a umí počítat do dvou tak ví , že toto může napsat a věří tomu akorát klient bohnického sanatoria.

Ludwig
Host
Ludwig

Snad jeste do bohnickeho sanatoria nepatrim. Snazim se jen nastinit moje videni problemu.
Souhlasim, ze s realitou ma spolecneho pramalo. Ale mozna by lide meli diskutovat o svych pohledech a treba bychom jednoho krasneho dne neprijali ty populisticka rozhodnuti, jako jsou 75% slevy.

Tom
Host
Tom

A stát vedený sektou anoistu mu půjčí ? HaHaHaHa napřed bubu a to co mu nepatří a s čím nemá nic společného pak dlouho nic až zase bubu a pak možná spadne drobek pro dobro nás všech

Přemek
Host
Přemek

Ano, jen s tím úvěrováním případného rozvoje to vidím spíš jako žádoucí restrikci než variantu. Ty dvě miliardy jsou nicméně na rychlé zašití rozpočtového trhance. Členství v EU nás právě stojí spoustu pěněz na předfinancování projektů z ESIF.

Dushan
Host
Dushan

Já si spíše vzpomenu na soukromníka Bakalu, který vysál dříve prosperující firmu OKD tak, že ji zadluženou a vytunelovou musel převzít stát.

Petr
Host
Petr

OKD je dost rozdílný obor podnikání. Vše závisí na poptávce trhu po černém uhlí. Pokud není poptávka, přestává se těžit a důl je nutné zavřít. Soukromník není zaopatřovací ústav na rozdíl od státu.

Dushan
Host
Dushan

Ne, za krachem OKD primárně není slabá poptávka, ale pijavice Bakala, který vysál z prosperující firmy miliardy pro svůj blahobyt a státu vrátil prázdnou, zadluženou firmu. Stát (=občané a státem vlastněné firmy, př. zde Letiště) z rozpočtu musel zpět vynaložit miliardy na sanaci Bakalou způsobených škod. Je z toho snad již zřejmé proč přijmy státu jdou do společného rozpočtu a že nemohou mít pevné určení.

Ludwig
Host
Ludwig

Okd byla soukroma firma, tudiz Vase konstrukce „stat musel vynalozit“ je absolutne mylna. Stat se do toho vubec nemel majetkove plest. Mel delat to, co je jeho praci, tzn. prostrednictvim soudu rychle a kvalitne vyresit konkurs/likvidaci/reorganizaci. Nemusel nic sanovat a to ziskove z firmy by fungovalo dal.
Vase hajeni nazoru, ze vsechno patri do „stejneho hrnicku“ je dle meho nazoru uplne spatne. Potom si politici mysli, ze muzou vsechno.

Dushan
Host
Dushan

Pokud by stát ponechal OKD „svému osudu“, znamenalo by to sociální krizi v celé oblasti, beztak již velmi postižené nezaměstnaností, jelikož OKD je stále významným zaměstnavatelem. Udržení soudržnosti a sociálního smíru je jedním z důležitých úkolů a smyslu státní správy.

Ludwig
Host
Ludwig

Vy koukam vlastnite kristalovou kouli, ze vite, co by se stalo. Jak jsem psal vyse, pokud je na OKD neco zdraveho, jiste by to velmi rychle nekdo koupil a dale provozoval. Vse ostatni by holt zkrachovalo a skoncilo. Zestatnovani a provozovani „slona na hlinenych nohach“ je jen dalsi vyhazovani verejnych prostredku a strkani hlavy do pisku. To nema se socialnim smirem nic spolecneho. Mozna si budoucnost predstavujete v centralne planovanem hospodarstvi, kde vsechno patri nam vsem, ale rad bych upozornil na skutecnost, ze tento experiment uz jsme si zkusili a s jeho nasledky se potykame dodnes. Ostatne v Severni korei… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A já sai zase vzpomenu na Rosický uhelný revír, kde se uhlí težilo s takovými náklady, že ani komunisti to nechtěli provozovat. Uhlí tam zbyla fůra, jen se to nevyplatilo těžit. Více pod odkazem.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Rosicko-oslavansk%C3%A1_uheln%C3%A1_p%C3%A1nev

Daniel
Host
Daniel

Tak stát má samozřejmě právo si ty peníze vyplatit, nicméně tím, že si je dá stáhne do eráru, stává se z toho věc veřejná a my máme tedy plné morální právo toto hodnotit. Ale je pravda, že na tom, do čeho má stát investovat a za co přesně utrácet se dva lidé neshodnou.

TGm
Host
TGm

Něco jiného říkají, něco jiného dělají. Pokud má letiště zaplatit rozšíření z vlastních zdrojů, tak místo plánovaných deseti let to bude trvat dvacet let, nebo si budou muset vzít na paralelní dráhu úvěr od EIB, ale to už pak adjektivum vlastní budou muset přepsat na cizí.

Nekdo
Host
Nekdo

Uz je lip, ANO! Dekujeme soudruhum z MD za peci svedomiteho hospodare!