Na vlaky v Praze půjde více než miliarda, Praha chce soutěž na linku S9 do Benešova
Jednotka CityElefant. Foto: Jan Sůra
Pražští radní schválili novou desetiletou smlouvu s Českými drahami na provoz vlaků na území hlavního města v síti Pražské integrované
Jeste by to chtělo v tom elefantu dat možnost vypnout osvětlení individuálně nad každým čtyřsedadlem.
BINGO !!!!!!!!!
Však to v těch nejstarších ešusech bylo, moudré vedení hodných ČD to nechalo vyměnit, aby se tam cestující nebáli.
Jde o předpisy. A v žádném vlaku, vyjma lůžek a lehátek, nelze úplně vypnout světlo, max. ztlumit.
a kdo tu mluvi o uplnem vypnuti svetla?
První série Elefanta porušovala předpisy? Někdo spadl z osvětlených schodů, protože nad sedačkami bylo zhasnuto?
Anebo pro světloplaché zařadit do každé jednotky vždy jeden vůz s vypálenou pojistkou vnitřního osvětlení.
Hm, takže z uvažovaného nákupu nových dvoupatrových jednotek pro 171, případně vložení čtvrtého vozu do Elefantů, podle všeho sešlo? Tady se sice opatrně zmiňuje nějaká možnost nových vozidel, ale to asi nebude ono.
Škoda, některé předchozí články na toto téma působily mnohem optimističtěji. A ve špičkách by se na S7 něco většího než dva Elefanty hodilo.
A nebrání tomu SŽDC, vejde se osmivozovka k peronum?
Tak na 171 již probíhá a ještě nějakou dobu bude optimalizace, takže během ní by určitě nebyl problém udělat dostatečně dlouhá nástupiště, která i v řadě stanic/zástavek již jsou, tudíž by je stačilo nezkracovat. Jinak, co můžu osobně soudit (na trati 171 téměř denně dojíždím), tak 2x 471 stačí, problémy s kapacitou jsou v současné době jen pří mimořádných událostí a na spojích ve špičce, kde nejsou nasazeny 2 471.
Je pravda, že kapacita dvou Elefantů většinou stačí po většinu trasy, ale v bližším okolí Prahy (cca po Černošice) ve špičkách bývá opravdu plně využitá. A nezřídka kdy i lidé stojí. Samozřejmě ono také je otázka, co se myslí kapacitou, jako lidi na nástupištích nezůstávají, ale ten komfort už bývá trochu horší. Neříkám, že je ta situace nějak kritická. Ale nárůst obliby železniční dopravy je setrvalým trendem a pokud si správně pamatuji, na trati 171 roste zrovna počet přepravených cestujících docela výrazně. A to se spolu s rostoucí výstavbou v okolí Prahy a plánovaném budování P+R parkovišť na trase zřejmě… Číst vice »
Vlak z hlavního nádraží do Černošic jede 21-22 minut. Metro z Můstku na Zličín jede také 21-22 minut. V metru stojím při návratu z práce minimálně 4x týdně. Takže postát 21 minut ve vlaku není nic jiného než postát stejnou dobu v metru. Je to prostě skoro MHD. Není to cesta na půl dne, kde jako cestující předpokládám nějaký komfort.
Zajímavá úvaha, ale pokud je trend omezovat auta a směřovat lidi do vlaků a MHD, tak tenhle argument asi není úplně vhodný. Ano, někomu nevadí 20 minut stát, nebo třeba nemá jinou možnost. Ale někdo taky radši pojede tím autem, protože mu to zkrátka za ten větší komfort stojí. To je podobné jako s oblíbenýma diskuzema na téma, jestli je klimatizace nutnost. Není, stejně jako není Wi-Fi nutnost, stejně jako nejsou nutnost stolečky nebo dost místa na nohy. Ale ve výsledku to prostě tvoří nějakou úroveň cestování, a pokud mají lidi dávat přednost vlakům před autama, musí pro to mít… Číst vice »
– V metru pravděpodobně nestojíte celou cestu až na Zličín
– Ve vlaku stojíte poté, co už si chvíli odstojíte v metru/tramvaji/na nástupišti
– Vlak má být atraktivní i pro řidiče ve středním věku, a proto by neměl být vnímaný jako socka
– Pokud se „systémově“ jezdí na stojáka, tak to znamená, že při větších nepravidelnostech či výpadku „nepobírá“ a to vzhledem k intervalům vadí u vlaku víc než u MHD…
Ptejte se černošických, proč blokovali zřízení kolejových spojek u zastávky Mokropsy a ukončování „radotínských obracáků“ až tam – když není zájem místních, tak jim žádné potenciální zlepšení dopravy nikdo vnucovat nebude: proč házet zbytečně hrách na zeď?
Další debil. Černošice i další obce spojky opakovaně požadujou už léta a požadovaly je i v době, kdy je Nejlepší Správa vyškrtla z projektu.
Kde byly proti?
Není pravděpodobné, že by optimalizace byla hotová výrazně dřív než je konec platnosti diskutované smlouvy.
“ Jednotky CityElefant projdou modernizací, dojde k přečalounění sedaček, instalaci wi-fi či zásuvek, … “ –> a třeba kromě toho několik ešusů upravit i pro 25kV 50Hz 😉 Byl by to při trošce fantazie takový úvod do problematiky ´okolí Prahy a střídavka´, např S9 by pak měla 2 křídla Lysá – Strančice a Praha hl. – Votice (Benešov – Votice v prokladu s táborskými osobáky) . Ale i jako nevozidlář tuším, že konstrukční řešení úpravy by asi nebylo jen tak – pokud vůbec
Co větev Praha hl.n – Velké Popovice, případně Praha, Mas. nádr. – (Libeň – Malešice) – Velké Popovice.
A jinak zdraví slouží? Vlečka Strančice – Velké Popovice je pro běžnou osobní přepravu absolutně nepoužitelná. Navíc ji ani nevlastní SŽDC. Jinak vést vlak z Mas. nádraží přes Libeň a Malešice na Říčany je úplná blbost, zvlášť když ani není Libeňský přesmyk. To by vás nákladní dopravci hnali.
Inu, když je to blbost, tak halt budou ti lidé pořád jezdit auty. Tohle je přesně ten železničářský přístup „vysvětlit, proč to nejde“, namísto toho, abyste hledali, jak by to jít mohlo.
Máte opravdu zajímavý nick 😉
To jste si teda všiml brzy …
Čerta strarého naco? Až se bude přepínat Praha budou mít nejstarší Ešusy přes 40 let, tj. jako Tornáda dneska. Jezdí kolem Prahy Tornáda?
Úprava na 25kV má být provedena vložením nově vyrobeného trakčního vozu čili ešusy pak budou čtyřvozové. Už se kvůli tomu chystá prodlužování nástupišť na 220 m (první je nově budovaná zastávka Praha – Eden, kde již postavená 200 m dlouhá nástupiště jsou dodatečně prodlužována na 220 m).
Jen, aby to nedopadlo s nízkou cenou, že se ušetří na platech a pak budou chybět strojvedoucí jako řidiči u MHD.
Hlavně, aby na lince S9 (jakož i na všech ostatních linkách jezdících z Prahy po hlavních tratích) zůstaly jezdit dvoupatrové jednotky. Jestli ji vyhraje soukromý dopravce, který tam bude nasazovat jednopatrové jednotky (v ještě horším případě motorové), tak už vážně bude někde něco špatně.
Na S4 by stačil (a byl by vhodnější) nějaký (patřičně kapacitní) jednopodlažní vlak. (Ne)naplnění všech zmíněných obav závisí na způsobu vypsání soutěže; vypisovat se bude kapacita, nikoliv patrovost. Uchazeč o smlouvu bude vědět, jak dlouhé má k dispozici perony a podle toho se zařídí.
No:-) s tím nesouhlasím. Pak tam v rámci liberalizačního lowcostu nahážou hromadu sedaček na malou plochu. A budete mít moc fajn cestování. Samozřejmě někteří výrobci se čertí, že nemají patrové soupravy..
No:-) s tím nesouhlasím. Pak tam v rámci liberalizačního lowcostu nahážou hromadu sedaček na malou plochu.
Toto vůbec není problém ošetřit podmínkami soutěže, jen se musí chtít.
To záleží jaké budou zadávací podmínky. Předpokládám, že tam bude požadovaná kapacita i pohon.
Jestli ji vyhraje soukromý dopravce, který tam bude nasazovat jednopatrové jednotky (v ještě horším případě motorové), tak už vážně bude někde něco špatně.
A proč by měl nasazovat jednopatrové motorové jednotky? Ve smlouvě určitě budou požadavky na vozidla, takže očekávám, že vlaky budou muset být elektrické s dostatečnou kapacitou a zároveň se vešly k peronům na dané trati atd.
Takže místo Elefantů tam bude jezdit nějaká „výhodná koupě“ z Německa?
To si nemyslím. V DE toho moc na výběr není.
Jedině vratné patrové soupravy Wackeldeckel. Ale jelikož potřebují střídavinu, tak nic. Praha a kraj asi budou trvat na pořízení nových vícesystémových souprav (Škoda, Siemens, Stadler ~ Alstom, Caf, Newag, Pesa?)
Za to v motorových ojetinách to bude cca po roce 2022-23 zajímavější. V Německu už běží několik soutěží. Jak na nové vlaky, tak i na provozovatele. Zajímavé by mohly být motorová Desira nebo Talenty.
Ale no fuj, ojetá desira, u nás máme moderní vozidla ř.810 a jejich klony.
Ojetá Desira jsou samozřejmě pokrok proti 810 a jjejich klonům,ale já bych se taky rád dočkal opravdu nových vozidel a ne jen toho,co už jinde nechtějí a utěšoval se ,že je to lepší,než co co jezdí teď.
Zapomínáte na rychlíkovou 954!
Navíc mají v Německu jinak vysokou nástupištní hranu…
Ledaže by nějaký alternativec koupil od Škodovky NIM, až je s tím DB pošle finálně k šípku… :-)))
Oni mají v Německu ještě něco horšího než plesnivá dederonská patra ze kterých udělali ČD s přáteli z Ropidu nosnou řadu na t171?
Pochybuji, že by toto podmínky soutěže připouštěly, v opačném případě by totiž nebyl důvod vypisovat soutěž.
Největší smysl by mi dávalo soutěžit linky motorové trakce (S3, S34, S5..), kde bude od konce roku paralelně rychlíky jezdit Arriva. Ideálně se domluvit s MD, ať se můžou optimalizovat oběhy.
Dále třeba ML je v podání motoráků Arriva taková znouzectnost a mělo by dojít ke změně, hlavně s ohledem na elektrifikaci trati. S34 je v aktuálním separovaném stavu ekonomický úlet.
Na S49 měla být dávno vypsaná soutěž ale od výhry Arrivy je najednou ticho po pěšině.
Největší smysl by mi dávalo soutěžit linky motorové trakce (S3, S34, S5..), kde bude od konce roku paralelně rychlíky jezdit Arriva. Ideálně se domluvit s MD, ať se můžou optimalizovat oběhy.
Úplně tedy nevím, jak si mám vaše tvrzení vyložit. Nejdříve mluvíte o soutěži a pak o optimalizaci oběhů vlaků Arrivy, nicméně tyto dva výroky si jasně odporují. Pokud totiž chcete optimalizovat oběhy, musela by soutěž vyhrát Arriva. A soutěž, kde je dopředu jasný vítěz, není soutěž.
Kontrakt na rychlíky Arriva je na 3 roky, tudíž za 3 roky přesoutěžit provoz na každé motorové trati jako balík s jedním dopravcem. Přijde mi to celkově logičtější než aktuální stav, kdy:
– lidé na téže trati nemůžou využívat stejných služeb a tarifních specialit (např. 1. třída, traťová jízdenka)
– rychlíky jezdí v Praze z hlavního, ostatní vlaky Masarykova nádraží
– paradoxně rychlíky mají pouze 2. třídu zatímco většina vlaků nižší kategorie (včetně flamendráků) veze 1. třídu
1) Tomu by zabránila brutto smlouva, muselo by se jezdit jen na PID/SJT. Jinak dopravcům nic nebrání dělat si speciality jak chtějí, i u ČD klidně najdu dva vlaky s různými tarify. (Vyprodané kontingenty flexi, počítání km rychlíku Praha-Beroun přes Rudnou nebo Řevniz,…)
2) Věc objednavatele, dopravce si nemůže šoupat.
3) Protože ministerstvo nechce první třídu a ROPID jo.
S těmi oběhy, co kdyby se nesoutezily linky, ale prostě celek, formou kombinatorické aukce?
Nedá tu zakázku Ropid třeba KŽC? Mohla by tam jezdit souprava 810+010+831.
spis to vidim na push-pull s vicesystemovou masinou.
Takže 714 + Btn + Btx + Btn + 714 a máte téměř luxusní historickou soupravu. A pojede to líp, než dosavadní řazení bez 714 na konci.
na lupa.cz maji tohle celkem dobre vymyslene. aby zpetna vazba tohoto typu nezahnojovala diskusi, maji tam pod clankem separatni odkaz na hlaseni chyb. doporucuju zvazit.
No jestli bude soutěž na S9, tak by to chtěl přidat do té soutěže ještě S2 a S22, aby tyto linky zůstaly propojené.
Právě naopak – do balíčku k S9 přidat i nějaké lokálky s pár cestujícími. A nikoli jen nejlukrativnější linky.
Tomu se jistě nikdo bránit nebude. Taková lokalka s minimálními náklady je pro dopravce docela fajn kšeftik. Zkuste si najít něco o financování dopravní obslužnosti. Lokalky fakt nejsou charita ČD pro babičky na vesnicích.
To je dopravcům jedno…
tady je cilem zlepsit kvalitu linky na benesov z pohledu objednatele a pripravit ji na zmenu napajeciho systemu, to mi prijde obtizne az dost.
lokalku pro par cestujicich umi za dotace „provozovat“ kazdy debil a staci k tomu vozidla zcela predpotopni nebo smonotavna ve stodole jako v jhmd…
S22 mi neberte. Nechci jezdit šesti spojenými 845 místo dvou elefantů.
Oni na S22 jezdí 2 spřáhnuté City Elefanty? Pokud vím, tak 2 spřáhnuté jezdí jen na S2. Mimochodem očekávám, že Praha a kraj snad mají nějaký rozum, takže nevidím důvod, proč by tam měli jezdit 845, kdyby soutěž vyhrál nějaký soukromý dopravce.
Ve špičce jezdí všechno mezi Lysou a Masaryčkou 2×471, ať to pokračuje kamkoliv. Kromě 9115.