Na vlaky v Praze půjde více než miliarda, Praha chce soutěž na linku S9 do Benešova

Jednotka CityElefant. Foto: Jan SůraJednotka CityElefant. Foto: Jan Sůra

Pražští radní schválili novou desetiletou smlouvu s Českými drahami na provoz vlaků na území hlavního města v síti Pražské integrované

Pražští radní schválili novou desetiletou smlouvu s Českými drahami na provoz vlaků na území hlavního města v síti Pražské integrované dopravy. Za rok má Praha poprvé Českým drahám zaplatit více než miliardu korun. Vedení Prahy chce nově během deseti let až čtvrtinu výkonů nabídnou k soutěži i dalším dopravcům.

Smlouvu musí schválit ještě zastupitelé, k podepsání tak dojde na poslední chvíli před platností jízdního řádu. Praha čekala, až stejný kontrakt podepíše Středočeský kraj, kde většina linek do Prahy v rámci PID začíná či končí.

Praha letos platila za vlaky Českým drahám 962 milionů korun, příští 1,015 miliardy korun. Smlouva s Českými drahami má být uzavřena takzvaným přímým zadáním bez soutěže, na trhu reálně není tak velká firma, která by byla rychle schopná převzít železniční dopravu v Praze. Kromě Českých drah provozuje v síti pražské železnice ještě motoráky do Čakovic bez soutěže KŽC Doprava, poptávkovým řízením se ke smlouvě na městskou linku dostala loni Arriva.

Radní chtějí postupně začít provozovatele vlaků soutěžit. Nejen proto, že od roku 2033 to bude povinné, ale i kvůli tomu, aby prověřili ceny Českých drah v konkurenci. Smlouva tak počítá s možností soutěžit už v příštích deseti letech až čtvrtinu výkonů.

Materiál do Rady mluví zejména o lince S9 z Prahy do Benešova v kombinaci s dalšími linkami v dieselové trakci, například do Rudné. Musí se ale domluvit se Středočeským krajem, který tuto možnost ve smlouvě také má. Více podle materiálu nemělo smysl do soutěží dávat, protože by to jinak zvýšilo cenu za kilometr.

Cestující se mají dočkat podobných změn, jako na středočeských linkách. Jednotky CityElefant projdou modernizací, dojde k přečalounění sedaček, instalaci wi-fi či zásuvek, stejně tak u motorových jednotek Regionova. Smlouva řeší i možná nákup nových vozidel, ten ale není zcela jistý.

Praha chce v budoucnu výrazně provoz vlaků po hlavním městě rozšířit, zvažuje například nové linky z Radotína přes Kačerov a Vršovice do Běchovic.

Tagy České dráhy linky S PID praha Pražská integrovaná doprava Top
59 komentářů