Na stavbě metra D je vyražen první kilometr tunelů a prostavěna první miliarda

Tunel mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova (prosinec 2022). Autor: Vladimír Dinda/HochtiefTunel mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova (prosinec 2022). Autor: Vladimír Dinda/Hochtief

Nejdále postoupila ražba mezistaničního tunelu, který by měl být v celé délce doražen až k budoucí stanici Olbrachtova na konci března 2023.

Na prvním budovaném úseku metra D mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova je vyražen první kilometr tunelů a štol, přesně 1 033 metrů. Téměř půl kilometru vyrazili stavbaři už během geologického průzkumu, dalších 534 metrů doplnili za uplynulých sedm měsíců od zahájení stavby. Oznámil to dnes Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP).

Hloubící nebo razící práce aktuálně probíhají na čtyřech místech, celkem se počítá s otevřením šesti stavenišť. Nově začalo hloubení přístupové těžní jámy do prostor budoucí stanice Olbrachtova. Staveniště bylo zakryto plechovou halou, aby neobtěžovalo okolí.

Stavba se zde blíží do fáze prováděné hornickým způsobem, proto nechala společnost Strabag v této lokalitě požehnat sošce svaté Barbory, patronky horníků a stavbařů. Je to poslední, čtvrtá soška svaté Barbory osazená na stavbě prvního úseku metra D.

Budoucí strojovna vzduchotechniky metra D (prosinec 2022). Autor: Vladimír Dinda/HochtiefTunel mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova (prosinec 2022). Autor: Vladimír Dinda/HochtiefTunel mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova (prosinec 2022). Autor: Vladimír Dinda/HochtiefTunel mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova (prosinec 2022). Autor: Vladimír Dinda/HochtiefStaveniště v místě budoucí stanice Olbrachtova. Pramen: StrabagPožehnání sv. Barboře na staveništi stanice Olbrachtova. Pramen: Strabag

„Se stavbou metra D zatím jedeme podle harmonogramu. Vyhloubili jsme tisíce tun zeminy, přeložili více než pět kilometrů inženýrských sítí a proinvestovali první miliardu,“ řekl pražský radní pro dopravu a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr.

Nejdále postoupila ražba mezistaničního tunelu, který by měl být v celé délce doražen až k budoucí stanici Olbrachtova na konci března 2023.

V rámci probíhající první etapy stavby metra D zhotovitelé postaví dvě stanice – Pankrác D a Olbrachtova, mezistaniční traťové tunely, tunel pro obratové koleje, odstavný tunel, technologické tunely pro vzduchotechniku, spojku mezi tratěmi C a D a několik eskalátorových tunelů pro výstupy do vestibulů.

Z provozního pohledu (staničení) bude první úsek trasy D měřit 1,3 kilometru, nicméně bude v této etapě potřebné vyrazit celkem téměř tři kilometry tunelů. Zakázku na první etapu získalo s cenou 13,75 miliardy korun sdružení firem Subterra, Hochtief CZ, Strabag, Hochtief Infrastructure a Ed. Züblin.

Celá trasa metra D bude dlouhá 10,6 km s celkovým počtem 10 stanic (4 ražené, 5 hloubených a 1 povrchová): Náměstí Míru, Náměstí bratří Synků, Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice. Provoz má zajišťovat 17 čtyřvozových souprav bez strojvedoucího.

Metro D, vedení linky. Pramen: DPP

Metro D, vedení linky.
Pramen: DPP

Rada hlavního města schválila loni na začátku června zatím výstavbu metra trasy D z Pankráce na Nové Dvory, což má stát 52 miliard. Budování této části bude rozděleno do tří fází, prvním a nejnáročnějším úsekem je právě Pankrác – Olbrachtova.

Novou trasou metra se mají lidí poprvé svézt v roce 2029. Metro D v detailech představil deník Zdopravy.cz v dubnu.

Tagy dpp Metro D Pankrác - Olbrachtova
68 komentářů