Doprava ve městě Dopravci Železnice

Na společné focení dvou posledních pantografů bude v pátek dvakrát pět minut

Pantograf řady 451. Autor: České dráhy
Pantograf řady 451. Autor: České dráhy

České dráhy dnes upřesnily podrobnosti k pátečnímu loučení posledního starého pantografu (451.025-26) z pražským provozem. Lákadlem je především příjezd stejného pantografu ze Šumperka, který dráhy už před lety zařadily do svého muzea. Oba pantografy by měly absolvovat společné podvečerní focení v pražské Libni.

Příjezd ze Šumperka je naplánován na 17:40, ve stejný čas pak do Libně přijede i pražský pantograf z Podbaby. Pokud vše klapne na čas, pak na společné focení (vedle sebe) bude pět minut. Pražský pantograf totiž musí v 17:45 vyrazit zpět směr Podbaba. Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského je pravděpodobné, že se podaří ponechat šumperský vlak v Libni ještě do další otočky pražského osobáku. Tím vznikne prostor na společné pózování ještě mezi 18:10 a 18:15. Pak šumperská muzejní jednotka zamíří do depa. V sobotu ráno (9:05 z Libně) pak spojené vlaky zamíří jako zvláštní rychlík do Chomutova. Podrobnosti ke konci pražských pantografů a jízdě do Chomutova přinesl deník Zdopravy.cz minulý týden.

Páteční jízdní řád muzejního pantografu ze Šumerka. Pramen: ČD
Páteční jízdní řád muzejního pantografu ze Šumerka. Pramen: ČD

Dráhy nicméně upozorňují i na riziko, že se stařičký pražský pantograf nemusí kvůli nečekané poruše dožít v provozu ani pátku. Navíc jej podle Šťáhlavského opět „poctili“ vandalové se spreji.

Poslední pražský pantograf skončí v chomutovském depozitáři Národního technického muzea. Takové štěstí nebudou mít už dříve vyřazené vlaky, které na pražském odstavném nádraží čekají na odvoz na šrotiště. Dráhy stále mají zhruba dvacítku „čumáků“ a poloviční počet vložených vozů. Teoreticky by tak mohly sestavit až deset třívozových jednotek.

Odstavené žabotlamy v Michli. Foto: Jan Sůra
Odstavené žabotlamy v Michli. Foto: Jan Sůra

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Škoda těch „žabotlamů“…..Sice už mají své odježděno,le ve své době při výrobě prototypu koncem 50-tých let předběhly dobu o hezkých pár let a ukázaly,jak má vypadat příměstská doprava .Těm sprejerům bych zakroutil nejraději krkem.Ta fotka z Michle je aktuální??? Díky za odpověď….Nedávno jsem pozoroval „ešusy“ v Kolíně a údržba také nic moc.Špinavá skříň,okna atd.,údržba špatná.

  • Hezká teorie. Od Holešovic se v Libni jezdí k prvnímu nástupišti, za prvé to není křížem a za druhé nepřekáží tam vlakům na „hlavní“ trati. Ale do depa se dá jet pouze od druhého a nebo třetího nástupištěm takže společná fotka bude možná pouze za cenu omezení a zpoždění jiných vlaků.

    • Proč „teorie“ – vždyť při odstavení do depa v podstatě o čas až tolik nejde a na přejetí krátké jednotky někudy „křížem“ se nějaká chvíle určitě najde: spíše bych viděl možný problém ve zpoždění „tangenty“ (dnes večer i + 12 minut), takže ty „fotočasy“ asi nevyjdou úplně podle avizovaných předpokladů …

    • Úvratí do depa dojede i když budou obě jednotky stát na prvním nástupišti.

  • V pondělí večer jezdil „regiokřáp“ a už byl i docela „plný“ (z Podbaby asi 30 cestujících) – asi se už Pražané více vracejí z dovolených do zaměstnání. Co jezdilo dnes, to jsem zatím neviděl. A obecně platí, že „ML“ dost často nejezdí úplně včas …

    • Ty 5 minutové obraty jsou na krev, takže stačí sebemenší zpoždění v síti, potřeba pustit dálkový spoj před panťák, a už je tam +5. Když se to nasčítá, tak není problém jeden pár vlaků úplně odříct a jede až ten další. Což tedy vadí akorát z/do Libně, mezi Holešovicemi a podbabou jezdí další vlaky.

      • Krátké obraty jsou problémem právě především u „žabotlamu“, protože tam úvrať trvá logicky mnohem déle než u „regiokřápu“ – strojvedoucí se ovšem v praxi vlastně vůbec nezastaví a pauzu mají prý po odvezení až 16 vlaků, takže jim rozhodně není co závidět (zejména v těch letošních vedrech). Přitom výluky se nekonají denně a jsou-li konány, pak jen jako denní jednosměnné (do odpoledne) – nedávno jsem zjistil, že jsou zaváděny například pro budování další protihlukové stěny poblíž sedlecké zastávky …

Newsletter

Partneři


Výběr editora