Na Slovensku začaly jezdit nové Pantery, poprvé se vydaly do Polska
Nová elektrická jednotka Panter. Foto: ZSSK
Nové vlaky zaplatí hlavně Evropská unie, budou jezdit především ze Žiliny a Trenčína.
Nové vlaky zaplatí hlavně Evropská unie, budou jezdit především ze Žiliny a Trenčína.
Co tam dělá ta fotka z RegioMoveru?
Až na tý pí*ový světla je to pěkný.
Co je na nich špatného?
Že vypadají jak pí*a?
Není ta koncepce pantera (vzor žabotlam) ttochu nešťastná? Prakticky všichni ostatní výrobci dělají jednotky s podvozky pod klouby, díky čemuž jde dosáhnout plné nízkopodlažnosti, a ne že každý vůz je „wana“. Panter má sice potenciální výhodu v tom, že může teoreticky mít 100 % náprav hnaných, ale je otázka jestli tohle je nějaká killer feature. Asi spíš ne.
I jacobsův podvozek může být hnaný, nicméně v regionální dopravě stačí zhruba polovina hnaných náprav, tak to u kratších jednotek není v zásadě potřeba. I jednotky s jacobsovými podvozky mají schody. Nízkopodlažní část je díky kratším článkům spíše menší. Každé uspořádání má své výhody a nevýhody. Jednotka na jacobsech má méně podvozků, ale zase má kratší články, takže záleží, jak moc je výrobce šikovný a dokáže články „natáhnout“.
Jde jen o to vejít se do stanoveného profilu v obloucích. Kdy použití jednotlivých podvozků umožňuje využít profil na obou stranách a Jacobs toto neumožňuje.
I nad podvodzkem pod klouby jsou schody, sice jich je méně, ale za to jsou častější, kvůli kratší skříni vozu. Takže žádná plná nízkopodlažnost. A stejnou koncepci dělají i další výrobci, např. siemens desiro ml cityjet nebo alstom coradia ilint. Každá koncepce má své výhody i nevýhody.
Stadler Flirt má jacobsovy podvozky a žádné schody nemá.
To sice ano, ale jenom u podlahy v 800mm. Opravdu pak záleží na koncepci. Jacobsův podvozek opravdu umožňuje udělat uličku v nižší úrovni, ale jenom u nehnaných podvozků.
Má, ale ne v interiéru, má schody na vstupu. Potom je nemusí mít uvnitř. U nástupiště 550 mm prostě někde schody být musí. Aby to bylo nízkopodlažní a přitom nebyly schody v interiéru, musela by být vyšší nástupiště.
Je docela zajímavé, že tady nejde vývoj podobným směrem jako u tramvají, tedy zrušením nápravy. Je nějaký důvod, proč železniční vozidlo nemůže mít jen kola? Už i TSI řeší dvojkolí bez nápravy, jen to vozidlo není, nebo o něm jen nevím?
Taková vozidla existují, třeba Talgo. https://de.wikipedia.org/wiki/Talgo#/media/Datei:Talgo_avril.jpg
Nevýhoda tohoto uspořádání jsou velice krátké články a složitější konstrukce. Přece jenom je nutné si uvědomit, že i regionální jednotky se pohybují dvakrát rychleji, než tramvaje. Co největší nízkopodlažní část je samozřejmě fajn, ale asi se nemá cenu hodit za co největším podílem za každou cenu.
Panter není vzor žabotlam, ale vzor elefant. To je opačně, než měl žabotlam.
Upřesnění: řada 660 je jen čtyřvozovka. Třívozovka je 661.
A kolik jich tam je teď?
V Žilině je 661.001, 002, 004, 005, 006, 007 a 660.002
kam se ztratila 003?
661.003 je v Trnavě
šest souprav 3-vozových a jedna 4-vozová
Celkem 7 souprav
V provozu je zatím jedna.
Pekné pekné tak ať slouží lidu
Souhlas, provedlo se , vypadají opravdu dobře ,,,
Jenom je škoda, že budou asi trochu línější 😐