Na Slovensku vznikne továrna na elektromobily Volvo, ročně vyrobí na 250 tisíc elektromobilů
Výroba elektromobilů Volvo C40 v belgickém Gentu. Pramen: Volvo Cars
Továrna v regionu vytvoří až 13 tisíc pracovních míst, vyjde na 29 miliard korun. Půjde o třetí závod Volva v Evropě.
Ano, rozkliknul jsem si to, abych našel kouzelnou a nenápadnou větičku:
Dvacet procent investice bude podpora státu.
:DDD
Tak po německé, indické a korejské montovně se slováci konečně dočkali montovny čínské, velká gratulace. Tak jako ve všech slovenských automobilových montovnách bude i zde hákovat především, srb a rumun, a protože je to u Košic, předpokládám převážně velké zastoupení ukrajinců. Slováci nemají důvod jásat, zdesetinásobí se jim doprava kamionů a těch 200 milionů eur co na to přispěje stát je otázka kdy se vrátí.
Vzhledem k dlouhodobě horší situaci na východě Slovenska za to budou místní určitě rádi. Je to celkem majstrštyk, protože se východnímu Slovensku i kvůli dopravní odlehlosti velké investice dosud spíše vyhýbaly. Navíc jde o technologie, které na rozdíl od dosud vyráběných u nás a na západě Slovenska mávnutím kouzelné hůlky bruselských čaromágů neskončí.
jen jsem zvědavej jak se poperou s dostatkem energie. Momentálně je Slovensko čístý dovozce el. energie a USS Košice se z důvodu nařízení EU chystá přejít na elektrické vysoké pece. Takže tu budeme mít další dva brutální odběratele.
Gratuluji k takove investici…
raději se zeptejte, kde vezmeme tu elektřinu…to bude zajímavější
K státní investici 6 miliard, za kterou si cizí firma postaví fabriku, vyrábějící nesmysl?
V nasem turistickem stredisku se nyni buduje namesti. S tim souvisi „rekonstrukce“ hotelu z dob minule totality za pouziti buldozeru, potazmo vystavba hotelu noveho. Na stavenisti je velka euro-cedule o tom, kterak je tento soukromy hotel spolufinancovan z evropskych dotaci v ramci programu na podporu konkurenceschopnosti. Pro predstavu, hotelu, penzosu a apartmanovych domu je v dane lokalite (obec o cca 1500 obyvatelich) vice nez 50… Tak jsem rad, ze jsem jim mohl na tenhle soukromej byznys ze svych dani prispet. Hned se citim o kus lepe euro-soudrzny a doufam, ze mne tam za muj prispevek nechaji treba aspon 5 minut… Číst vice »
Klimaticky neutrální znamená, že celá fabrika pojede na energetické zdroje nevylučující CO2? Linka, lakovna, klimačky na halách, v serverovnách, topení v kanclech, nouzové agregáty na vodík? atd. To vše soláry na střeše fabriky neutáhnou. Stálo by to za pár řádek v článku navíc.
Pokud z technologických důvodů je produkce CO2 v nějakém procesu nevyhnutelná, má se to kompenzovat tak, aby celková bilance byla neutrální.
A kompenzovat jak? Pokud to nebude Carbon Capture & Storage, je to jen hra.
Nebo namísto toho, abyste CO2 zachytával, někde jinde zařídíte, aby nevznikal 😉
Jaké bude řešení v tuhle chvíli nevědí ani ve Volvu, nicméně když nic jiného nepůjde, SE jim dají razítko na to, že dodávají elektřinu výhradně z vodních elektráren, a bude hotovo.
Díky takto to chápu. Vzpomněl jsem si jak v Rakousku kdosi v celku úspěšně prodával „zařízení“, které do bytové / domovní sítě nepropouštělo elektrony z českých jaderných elektráren.
Bývaly doby, kdy výraz Potěmkinovy vesnice byl používán výhradně pro aktivity provozované východně od Košic. A už to máme pár let i v celé EU.
O ano, stary dobry Nucleo STOP.
Vidite, a par let pozdeji si na tom zelena lobby postavi byznys. Rozdil je ten, ze narozdil od tech, kteri si chteli koupit nefunkcni Nucleo STOP sami, dobrovolne a za sve, jsme v tomhle zvracenem byznysu s emisnimi povolenkami nedobrovolne vsichni, nemluve o schvalenem zdaneni vytapeni budov…
Takze priste, az nekdo prijde s nejakym novym Nucleo STOPem nebo podovnym napadem, necht si ten napad radeji necha pro sebe, protoze existuje realne riziko, ze se toho nejaka zelena neziskovka, nedejboze ourednik, chytne.
Už jsem kamsi psal, že je potřeba vynaleznout Weglostop. Z polského weglo = uhlí. A pak už budou elektrony jen zelené!
Toto je mnohem starší zvyk. V 15. století se tomu říkalo „prodej odpustků“.
Klimatická neutralita podniku je především administrativní záležitost.
Představuju si to podobně jako zelený vodík na Rock for People. Festival jel ve skutečnosti na šedý vodík, ale měli papír prokazující, že někde v Rotterdamu kdosi vyrobil zelený vodík, který se pak prodal jako šedý.
Hmm,tak to čumím. Za mých mladých let jely festivaly na sušené listí. A teď různobarevné výbušné plyny. Inu,pokrok nezastavíš.
MoR jede normálně ze sítě, na trafačku v areálu likérky. Akorát ty posilové vlaky na naftu…
Nice!
No jak. U nejaky cesty vysazi par stromu.
Podíval jsem se na mezinárodní zdroje a ty tvrdí, že půjde o „klimaticky neutrální energii“ a ne, že celá továrna bude „klimaticky neutrální“. Hned na dalším řádku ale píšou, že Volvo chce být od roku 2025 klimaticky neutrální ve výrobním procesu. Takže babo raď
Klid, proste nakoupi odpustky a bude..
No v ČR už těžko někdo bude investovat do průmyslu, při násobně vyšších cenách energií proti Slovensku.
Hurá!
Ano máš pravdu hurá, v regionu kde prac.mist není hodně tohle poteši + elektromobily ne diesel který jede z rozhodnutí EU do kopru..
Ono je otázka, jestli těžba a získávání lithia není pro přírodu horší než těžba ropy, její úprava, přesuny a zplodiny ze zařízení jim poháněných.
Jinak pro region východního slovenska je to dobrá zpráva.
Těžba lithia, resp LiCl, je environmentálně docela v pohodě – těžba soli (solanky), rozpuštění, vysrážení uhličitanu lithného pomocí sody. Čas a vývoj cen na trhu ukáží, jestli se začne i s těžbou lithných slíd, což bude náročnější a dražší, ale zatím tu poptávku pokrývají solanky a ani se nevyplatí, při recyklaci baterek, řešit recyklaci lithia.
Lithium neni az takova hruza. Ziskavani jinych vzacnych kovu je ale trochu jina zalezitost.
Treba proces vyroby takoveho neodymu, to je jina mnamka. Fajnsmekrum lze doporucit treba navstevu jezera Baotou.
A tak se stalo, ze EU v ramci boje za nezavislost na energetickych zdrojich ze zleho totalitarskeho Ruska prechazi na zavislost na hodne netotalitarske Cine a jejich koloniich, odkud potrebne vzacne kovy pochazeji.
Poptávka po neodymu (a dalších vzácných zeminách) setrvale roste od 60. let a Čína v ní dominuje od 90. let, takže vtrolovávat zrovna do tohoto tématu Rusko je úplně mimo.
Vetsina zdroju je prevazne v rukou rezimu, kde si s mnohymi vecmi hlavu prilis nelamou a „proste dodavaji“. At uz je rec o fosilnich zdrojich energie, vzacnych/barevnych kovech (nemusime zustavat jen u neodymu, potreba jich je podstatne vic), potazmo o energeticky narocne ci jinak „spinave“ vyrobe cehokoliv… Takze narazim hlavne na ten dvoji metr, kdy je odber produktu od nekoho naprosto fuj a neprijatelne, a soucasne je odber jinych produktu odjinud s podobnym, rekneme, „moralnim profilem“ naprosto v poradku a vse je slunickove a navic ekologicke. (Coz stejne neni, nejekologictejsi auto je to, ktere nebylo vyrobeno, bez ohledu na druh… Číst vice »
Já tedy cítím ještě jiný level v tom: a) obchodovat s odpudivým režimem a b) obchodovat s odpudivým režimem, který se netají tím, že moje země a její režim je mu trnem v oku a rád by zde nastavil režim svůj (prorože už to tak jednou bylo, takže na to má přece právo). Nemusíte mi psát, že i Čína má své imperiální choutky a zájmy, ale – bližší košile než kabát.
Kazda z tech moznosti, s kym delat byznys, ma svoje. Tuhle je jeden rezim, ktery ma choutky na nejakou formu historickeho revizionismu, na jehoz udrzeni ovsem fakticky nema, zato je aspon maximalne spolehlivy dodavatel. Pak je treba oblast dodavatelskych zemi z oblasti arabskeho sveta, to je sice fyzicky daleko, ale agenda penezi futrovaneho politickeho islamu exportovaneho do sveta je riziko zrovna tak. No a potom je tu treba Cina, ktera tezi kde co, kolonizuje a de-facto skupuje staty nabidkami, ktere se neodmitaji (tady pro vas neco mame, my vam to postavime, my vam to i zaplatime, vy nam to jenom… Číst vice »
To že je stát „totalitářský“ ovšem není důvod, proč EU „bojuje“ za nezávislost na jeho zdrojích.
Rusko je zlé a totalitářské +- 1000 let a EU to doteď nevadilo.
A tak dokud Čína neprojede Tchajwan tankama, neexistuje důvod nekupovat její suroviny (sle příkladu s Ruskem).
Těžba litia a následní revitalizace to zvladneš, znečištění ovzduší, oteplování jevy jako tornada to už ne..Jen se obávám,že jak v Česku tak ba Slovensku jsou města kde je orientace v automobilovém průmyslu na pohon nafta/ diesel kandidátem na středoevropský Detroit.