Na Slovensku vyjíždějí jednotky Stadler KISS, jedna čeká na opravu po nehodě na okruhu
Šestivozové jednotky nabídnou 611 míst k sezení. Jezdit budou na regionálních expresech.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zahájí ve čtvrtek provoz úplně nového typu elektrických jednotek na slovenské železnici. Na regionální expresy mezi Bratislavou a Novými Zámky nasadí poprvé jednotky Stadler KISS.
Vyplývá to z pozvánky na představení pro novináře. Poprvé vlak vyjede v 11:11 z Nových Zámků.
Jednotky KISS pořídily ZSSK s evropskou dotací, celkem vyšly na 77 milionů eur. Dopravce si objednal čtyři, k dispozici má ale zatím jen tři. Jedna byla poškozena v létě na okruhu ve Velimi při testování, probíhá její oprava. Do provozu by se měla dostat v listopadu.
Poškozená jednotka KISS se vrací z okruhu na opravu. Musí po silnici, Poláci ji nepustili po trati
Na rozdíl od původních plánů nebude jednotka zajíždět do Česka, v minulosti ZSSK uváděly, že budou nasazovány na vlaky mezi Bratislavou a Břeclaví. Jezdit budou na regionálních expresech (REX) mezi Bratislavou a Trenčínem a Bratislavou a Novými Zámky.
Šestivozové jednotky KISS jsou dlouhé 155 metrů a mají 611 míst k sezení v 1. a 2. třídě. Stejně jako všechny jednotky KISS od společnosti Stadler se vyznačují vysokým hnacím výkonem a rychlou akcelerací. S elektrickým pohonem poháněným trakčním trolejovým vedením může jednotka KISS dosáhnout maximální rychlosti až 160 kilometrů za hodinu. Vlaky mají bezbariérový nástup a čtyři toalety, z nichž jedna je určena pro osoby se sníženou pohyblivostí.
Multifunkční oddíly nabízejí nejen místa pro vozíčkáře, ale také velkorysý úložný prostor pro jízdní kola, kočárky a zavazadla. Nové jednotky KISS jsou vybaveny klimatizací prostoru pro cestující a kabin strojvedoucího. Cestující mohou využívat nejmodernější informační systém pro cestující a wifi. Vnitřní i vnější kamery a rovněž kamery na střeše, které sledují sběrač proudu, zajišťují bezpečný provoz na železnici. Vozidla jsou také vybavena certifikovaným systémem měření spotřeby energie a přesným systémem počítání cestujících. Strojvedoucí mají k dispozici moderní a ergonomicky navrženou kabinu.
Hlavní parametry Stadler KISS pro ZSSK
Napájecí systém 25kV, 50 Hz AC
Maximální rychlost – 160 km/h
Maximální trakční výkon – 6000 kW
Uspořádání náprav: Bo‘Bo‘+2‘2‘+2‘2‘+2‘2‘+2‘2‘+Bo‘Bo‘
Délka vozidla – 155,9 m
Celkový počet sedadel – 611 z toho 30 v 1. třídě
Míst na stání – 770
Počet WC – 4, z toho 1 Universální (TSI PRM) WC
Multifunkční prostory pro přepravu 2 vozíčkářů, 15 jízdních kol a 2 kočárků
Nástupní hrana vstupu do vozidla – 580 mm od TK
Vlakové zabezpečovače Mirel VZ1 a ETCS Level2
Klimatizace, wifi