Rudo. ZSSK a Stadler představily první KISS, jednotka se 611 sedačkami bude jezdit i do Česka

Jednotka Stadler KISS pro ZSSK: Foto: ZSSKJednotka Stadler KISS pro ZSSK: Foto: ZSSK

Jde o největší elektrickou jednotku na kolejích bývalého Československa.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a Stadler Rail poprvé představily veřejnosti dvoupodlažní jednotku KISS, která bude jezdit na západním a středním Slovensku. Všechny čtyři jednotky budou hotové do konce letošního roku. První jednotku dopravce pojmenoval Rudo po Rudolfovi Kvetanovi, řediteli prodeje Stadleru pro střední Evropu, který loni tragicky zahynul.

Svou kapacitou 611 míst k sezení je šestivozová dvoupodlažní jednotka bezkonkurenčně největším vozidlem na kolejích bývalého Československa. Vyrobena byla v polském závodě Stadleru, velká část vývoje probíhala v Praze.

ZSSK počítá s jejím nasazením zejména na tratích z Bratislavy do Žiliny, Břeclavi a Nových Zámků. „Z moderních vozidel bude mít stejný prospěch jak provozovatel železnice, tak cestující. Jsme obzvláště hrdí na to, že touto zakázkou můžeme navázat na naši předchozí spolupráci se společností ŽSSK. Děkujeme společnosti ŽSSK za důvěru a těšíme se na další úspěšné partnerství,“ řekl při prezentaci vlaku Martin Halmo, ředitel prodeje pro Českou republiku a Slovensko.

„Pokud chceme, aby lidé přesedlali z pohodlného automobilu na železnici, musíme jim nabídnout podobně pohodlné a spolehlivé moderní vlaky,“ prohlásil Roman Koreň, předseda představenstva a generální ředitel společnosti ZSSK. Dopravce za čtyři jednotky zaplatí necelých 77 milionů eur, většinu pokryje z evropské dotace.

Šestivozové jednotky KISS jsou dlouhé 155 metrů a mají 611 míst k sezení v 1. a 2. třídě. Stejně jako všechny jednotky KISS od společnosti Stadler se vyznačují vysokým hnacím výkonem a rychlou akcelerací. S elektrickým pohonem poháněným trakčním trolejovým vedením může jednotka KISS dosáhnout maximální rychlosti až 160 kilometrů za hodinu. Vlaky mají bezbariérový nástup a čtyři toalety, z nichž jedna je určena pro osoby se sníženou pohyblivostí.

Multifunkční oddíly nabízejí nejen místa pro vozíčkáře, ale také velkorysý úložný prostor pro jízdní kola, kočárky a zavazadla. Nové jednotky KISS jsou vybaveny klimatizací prostoru pro cestující a kabin strojvedoucího. Cestující mohou využívat nejmodernější informační systém pro cestující a wifi. Vnitřní i vnější kamery a rovněž kamery na střeše, které sledují sběrač proudu, zajišťují bezpečný provoz na železnici. Vozidla jsou také vybavena certifikovaným systémem měření spotřeby energie a přesným systémem počítání cestujících. Strojvedoucí mají k dispozici moderní a ergonomicky navrženou kabinu.

Hlavní parametry Stadler KISS pro ZSSK

Napájecí systém 25kV, 50 Hz AC
Maximální rychlost – 160 km/h
Maximální trakční výkon – 6000 kW
Uspořádání náprav: Bo‘Bo‘+2‘2‘+2‘2‘+2‘2‘+2‘2‘+Bo‘Bo‘
Délka vozidla – 155,9 m
Celkový počet sedadel – 611 z toho 30 v 1. třídě
Míst na stání – 770
Počet WC – 4 z toho 1 Universální (TSI PRM) WC
Multifunkční prostory pro přepravu: 2 vozíčkářů, 15 jízdních kol a 2 kočárků
Nástupní hrana vstupu do vozidla – 580 mm od TK
Vlakové zabezpečovače Mirel VZ1 a ETCS Level2
Klimatizace, wifi.

Jednotka Stadler KISS pro ZSSK: Foto: ZSSKJednotka Stadler KISS pro ZSSK: Foto: ZSSKPředstavení nové jednotky Stadler KISS pro ZSSK. Foto: Stadler RailStadler KISS pro ZSSK. Foto: Stadler RailPředstavení nové jednotky Stadler KISS pro ZSSK. Foto: Stadler RailDvoupodlažní jednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDvoupodlažní jednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDvoupodlažní jednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDvoupodlažní jednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDvoupodlažní jednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDvoupodlažní jednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDvoupodlažní jednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDvoupodlažní jednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDvoupodlažní jednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDvoupodlažní jednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDvoupodlažní jednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDvoupodlažní jednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDvoupodlažní jednotka Stadler KISS pro ZSSK, 1. třída. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDvoupodlažní jednotka Stadler KISS pro ZSSK, 1. třída. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDvoupodlažní jednotka Stadler KISS pro ZSSK, 1. třída. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDvoupodlažní jednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDvoupodlažní jednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDvoupodlažní jednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDvoupodlažní jednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Tagy Stadler Kiss Stadler Rail Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK
88 komentářů