Na Slovensku otevřeli železniční tunel Milochov, stavbu prodražila černá skládka odpadu
Tunel Milochov. Foto: ŽSR
Tunelový komplex je součástí modernizace šestnáctikilometrového úseku mezi Púchovem a Považskou Teplou, jehož část se otevřela už loni v září.
Ale celí ten úsek mohol byť riešení jednim tunelom začínajú pri Nosickom Cerová pramen a končiť na vlečke z druhej strane kopca. Je nepochopiteľné ako sa na Slovensku modernizuje a predražujú úseky. Stačí spomenúť tunel Turecký vrch, okolie Trenčína a podobné zbabrane úseky. Nečudujme sa ako to u nás nejde, keď si zato môžeme len my. Je radosť chodiť po okolitých krajinách a sledovať ako napredujú v modernizácii aj lokaloch, o tom môžeme bohužiaľ len snívať.
A vytrasujete to alespoň na 120 km/h?
A co na to vlečkař, že mu rozdělíte výrobní areál na půl a asi i zbouráte nějakou halu?
Nechcem, Vám pepikúm do diskusie moc kecať. Nie je to Púchov- Trenčianska Teplá, či Horná Dolná, ale Púchov- Považská Bystrica. Je to komplikovaný úsek a asi bude to zázrak ak sa dokončí. Všetko tomu nasvedčuje , ale viete ako to chodí s tunelmi na SVK.
…ved uz je to hotove. Tunel Milochov este sprovoznit 2. TK
Michal
Takze Ex2 se vrati do Ziliny nejdrive od noveho gvd, nebo az po reko zilinske stanice?
Co to je v článku za mapku? Takto trať určitě nevede.
Včera se mi ppodařilo zachytit průjezd IC Bratislava – Košice přes stanici Nové Mesto nad Váhom:
https://youtu.be/nPUahqEDIQ0
Zatímco na rychlícíh tam jezdí Vectrony, na IC jela krysa…
350 jazdí skoro vždy. Pri malom počte zastavení to vyhovuje. Vectron je lepší na 6xx rýchlikoch, čo zastavujú každých 10 minút…. 20 x z BA do KE….
A taky mají 10 a více vozů, takže se vysoký výkon využije lépe než na pětivozových IC.
Snad GORILA, krysy se tu a tam říkalo „dvojkám“ (ex E 499.2)
Ano pravda, GORILA. Úplně mi to včera vypadlo, „vybalila“ se mi jen ta krysa…
Tady je něco z Leopoldova, tam je ten oblouk na 140 km/h…
https://www.youtube.com/watch?v=5H_wULF2Kuc
Koridor BA – Žilina je stavěný opravdu velkoryse. Akorát to zajíždění rychlíků stále „do odbočky“ k nástupištím je asi otrava… A po těch hlavních stjně nic nejezdí, provoz je tam munimální…
https://www.youtube.com/watch?v=7WHLa1Vg9O0
Podařilo se mi zachytit provoz na již zrušené trati u přehrady Nosice a pak v nové stanici Púchov…
V čem otrava ?
V tom, že k nástupišti u přímé koleje plynule brzdí z plné rychlosti do nuly. Takto musí už dopředu zbrzdit na 80 km/h (jsou tam veksle na 80) a pak teprve dojet k nástupišti. Ale třeba mi to tak jen připadá…
Nepřipadá, takhle to opravdu je, a trochu to zdržuje.
Tohle řešení by se dalo považovat za vhodné (ne nutné), kdyby se jezdilo víc jak 160 a většina vlaků by projížděla.
Modernizace z Blavy do Žiliny je povedený projekt a rozhodně snese srovnání s 4 koridorem u nás. Slováci se nemusí stydět.
Je ještě trochu lepší…de facto souvislá V = 160 km/h s výjimkou Trnavy (V = 100 km/h kde všechno staví), Leopoldova (V = 140 km/h) a Piešťan (V = 150 km/h), Trenčín (V = 140 km/h), odstranění všech úrovňových křížení, vložení odboček se štíhlými výhybkami pro V = 100 km/h (Nivy, Potvorice, Horná Streda, Brestovany, Svatý Jur), perony ve stanicích MIMO hlavní dopravní koleje (= vysoká bezpečnost pro cestující z důvodu odstupu od projíždějících vlaků), normativ délky nákladních vlaků 740 metrů. Jediné mínusy, co bych asi vytknul by bylo: – řízení tratě místo z jednoho řídícího centra (CDP) ze čtyř… Číst vice »
Nástupiště jen u předjízdných kolejí je sice skvělé z důvodu bezpečnosti jak píšete. Provozně je to ale obecně vyhovující pouze ve stanicích, kde nestaví víc vrstev, ale pouze Os, jinak jsou nutné aspoň dvě předjízdné koleje s nástupišti v každém směru. Při užitečné délce 758 m (pro vlak 740 m dle TSI) je pak nutné výhybky alespoň 100-130 km/h, podle polohy nástupiště vůči zhlaví. Moc schemata stanic po modernizaci této tratě neznám, ale třeba v Pov. Bystrici shledávám všeho všudy tři hrany jako silně nepostačující. Lze to vyřešit i jinak, např. prospojkování kolejí před nástupišti a mít dlouhé koleje dělené… Číst vice »
Ještě bych jako vedlejší plus dal, že to tolik nezprasili vysokými protihlukovymi stěnami. Stěn je hodně, ale ne 3,5m výšky jako u nás. Z klasického vysokopodlazniho vagónu je i v sedě přes velkou část stěn vidět.
Až na to že v té Trnavě je třeba efektivně 40 km/h.
iba doplnim ZST Trencin smer Tepla hned prvy obluk je Vmax iba 100km/h tak ako pred koridorizaciou. Nepodarilo sa vyvlastnit pozemky a narovnat tento obluk. Nezmyselny a drahy projekt, ked kvoli novemu trasovaniu cez Vah a centrum, Trencin prisiel o unikatnu 80 rocnu letnu plavaren a este viac sa „zostrovnilo“ uzemie od centra k Vahu kde je obrovska predelena prazdna plocha bez moznosti urbanizacie ! 200 milionov eur ktore nam Unia odmietla preplatit kvoli uspore 1-2 minut pre 1-3 pary IC vlakov ktore by aj tak v krajskom meste mali vsetky stat ! Aj takto sa koridoruje na Slovensku
Nejnáročnější projekt v historii slovenské železnice
Tak nevím, nebyly to spíš tunely BB-Horná Štubňa?
A v kontextu tehdejší technologie – krumpáče, úzkorozchodná drážka, možná pneumatická ruční vrtačka a dynamit…
myslí sa v novodobej hstórii a teda od roku 1993. Za Slovenského štatu sa „koridory“ na 160 nestavali, však. A že toto bol najdrahší projet doteraz, o tom niet pochýb….
Podle článku tady:
https://www.rail.sk/skhist/tunely/170.htm
stály tunely v roce 1944 celkem skoro půl miliardy korun (Ks, ale k předválečné Kč snad 1:1), kolik je to ve dnešních cenách ví Bůh…
Pro srovnání: Milochov stojí 8,7 miliardy.
Odvoz odpadků za půl miliónu? To by mne fakt zajímalo více.
Hm, černá skládka na stavbě za X miliard, to je fakt showstopper… 😀
Pokud tam nebyly vybusniny, ci nejakej extra chemickej bordel, tak by par tater bordelu nemusel byt zase takovy problem.
Taky to nebyl běžný komunální odpad, ale neurčitá směs všeho možného, včetně stavebního materiálu. V závislosti na chemickém znečištění apod. se pak bavíme o úplně jiných možnostech likvidace.
tunel Milochov se nachazi pobliz vodni nadrze Milochov… takze zpusob musel byt hodne setrnejsi s ohledem k svinstvu co tam nemelo byt …plus v sousedstvi je jako bonus chranena krajinni oblast Natura 2000 ( coz je u Slovenske D1 i drah znacní nevyhoda v porovnani s Ceskem)
neviem z akeho obdobia bol ten odpad ale strojarne v PB boli povodne zbrojovka + munička , takze tam moze byt naozaj hocico .
Jasně ty bys to odvezl někam do lesa za 50 tis. Kč…
A kdy se začne dělat na trase Kúty-Bratislava-Nové Zámky-Štúrovo?? Rád bych se dožil doby, kdy se při rychlosti 80km/h nebudu bát, že s tím vlakem vypadnu. Dějuji😏😏😏
https://zdopravy.cz/misto-koridoru-opravy-kritickych-mist-zsr-maji-konecne-harmonogram-investic-na-nasledujicich-deset-let-98908/
No, početl jsem si. 😏🙏👍
No niečo sa už začalo, prvý most cez Moravu by mal ísť čoskoro dole. Od nedele boli zrušené vlaky Kúty – Břeclav, mali by už chodiť busy. V budúcom roku sa počíta, že sa rozbehne aj úsek Devínska Nová Ves(mimo) – Malacky na 200 kmh Ak sa im teda podarí získať stavebné povolenie, ide to cez žltý Fidic, zataľ firma bojuje o územné rozhodnutie. A práve dnes na fb ŽSR sa objavila správa, že sa ide robiť modernizácía dvoch úsekov na trati Bratislava – Nové Zámky, konkrétne „ŽST Trnovec nad Váhom – ŽST Tvrdošovce, modernizácia koľaje č. 1 a č.… Číst vice »
Počkejte, nedávno tu někdo tvrdil že ten projekt mostu přes Moravu je stopnutý, jak to tedy je?
nie je, už by sa malo začať stavať každým dňom. Písalo sa tu o tom tiež https://zdopravy.cz/posledni-usek-koridoru-na-slovensko-zrychli-trat-stoupne-o-53-centrimetru-pulmiliardova-soutez-zacala-86181/
A tu je info ZSSK ku zmene GVD, kde hneď v úvode je písané, prečo sa menia vlaky z Kútov na Bŕeclav a prečo dochádza k zmenám vlakov na úseku trate 110 Bratsialva – Kúty – Břeclav…
https://www.zssk.sk/aktuality/ponuka-zeleznicnej-spolocnosti-slovensko-zssk-pre-trnavsky-samospravny-kraj-od-12-decembra-2021/
nie je stopnutý, každým dňom by sa malo začať robiť. Písalo sa o tomu tu https://zdopravy.cz/na-slovensku-otevreli-zeleznicni-tunel-milochov-stavbu-podrazila-cerna-skladka-odpadu-99494/#comment-682275
a tu je ofno ZSSK ku zmene GVD a zmenám vlakov na trati 100 Bratislava – Kúty – Břeclav:
https://www.zssk.sk/aktuality/ponuka-zeleznicnej-spolocnosti-slovensko-zssk-pre-trnavsky-samospravny-kraj-od-12-decembra-2021/
nie je stopnutý, každým dňom by sa malo začať robiť. Písalo sa o tomu aj tu a tu je info ZSSK ku zmene GVD a zmenám vlakov na trati 100 Bratislava – Kúty – Břeclav:
https://www.zssk.sk/aktuality/ponuka-zeleznicnej-spolocnosti-slovensko-zssk-pre-trnavsky-samospravny-kraj-od-12-decembra-2021/
trať 110 🙂
Bez ETCS by bylo Vmax = 120 km/h, ne 140 km/h..na cokoliv nad V = 120 km/h musí být na Slovensku zábrzdná vzdálenost L = 1500 metrů a přenos kódu národního VZ MIREL, tj. stejně, jako je tomu dnes v úseku (Čadca) – Krásno nad Kysucou – Žilina, kde je ale mmch. zprovozněný i VZ typu ETCS v Úrovni 2.
Veď Senec – Sládkovičovo sa jazdí 140 km/h…..
„NRTM spočívá v tom, že se celý tunel razí po částech, což zvyšuje rychlost práce…“
Také vám přijde tato definice úplně mimo?
Aneb jak to převrátit naruby. 🙂
Razí se to po částech, aby to dělníkům nespadlo na hlavu. A v rámci NRTM je určitě nejrychlejší to razit po kalotách, kde se dají dělat větší záběry, než na plný profil výrubu.
Po 20r sa konecne blizime k polovici modernizacie koridora Bratislava – Zilina – Kosice. Uz nam len zostavaju narocne casti ako kopcovite casti Ruzomberok – Strba, okolie Vrutok … No odhadujem to, ze okolo roku 2050 by sme sa mohli dostat po Kysak a v 2060 dokoncit koridor az do Kosic.
Mosty skrze přehradu k narovnání trati nebyly náročná část?
Tie mosty viem ako sa stavali a vazne to az taky problem nebol. Bol som aj pri stavbe/rekonstrukcii Stareho mosta v BA, kde sa to robilo na Dunaji. To bolo o inom… Na priehrade kde je v principe stojata voda to nebol ziaden problem.
Z vecera do rana stupajuca voda o 2metre nieje ziadny problem. Uzka cesta z PB cez Milochov, prekotena osemkola na trati. Sama banalita.
Kedze sa to robilo v “suchom” bloku osadenom do dna, tak to skutocne nebol problem. Na Dunaji sa to robilo rovnako, akurat tam boli este silne prudy pocas dna a hladina mala vykyvy takisto.
Takze v com budu narocnejsie trasy Ruzomberok – Strba, okolie Vrutok, od Puchov-Povazska?
No mometálne to vyzerá tak, že žiadny koridor do Košíc nebude. Keďže do 2030 je stratégia opraviť, čo sa neudržiavalo 30 rokov, je veľmi otázne, či po roku 2030 budú ešte nejaké eurofondy. Bez nich to nepostavíme. Navyše ten úsek nikdy ekonomicky nevychádzal, je tam menšia hybnosť a menej ľudí na dlhšej trati ako na Považí. Samozjreme ono to ani výjsť nikdy nemohlo, keď sa projektovali fantazmagórie typu 5 tunelov v dĺžke dohromady 8 km od Štrby po Liptovský Hrádok, presun stanice Liptovský Mikuláš k diaľnici D1, čo nikto nechcel, alebo ďašie fantazmagórie, ako preložiť trať od Krompách na Prešov… Číst vice »
Vo vsetkych TEN-T dokumentoch je planovany koridor do Kosic, to EU este zadotuje. Otazka je akurat kedy sa to dokonci a o kolko sa to vo vysledku predrazi.
Ještě, aby v HK nadavali. Tento týden dostali 2 nové úseky dálnic. Navíc, během par let se začne modernizovat cela trať VO – HK – Tyniste/O – Chocen. Poté dojedou vlaky do Prahy do 60 min.
Titulek: …stavbu pRodražila….
V plném provozu se ještě nejezdí, zatím jen po jedné koleji. Až od jara naplno. A mapa je hrozná, aspoň udělejte screenshot z openrailwaymap, kde to jde dobře vidět.
https://mapy.cz/zakladni?vlastni-body&x=18.3827924&y=49.1373488&z=14&l=0&ut=Nov%C3%BD%20bod&uc=9qShdxT3sP&ud=18%C2%B024%2720.399%22E%2049%C2%B08%2748.920%22N
Jakože děkuju pánové, spíš myslím že by redaktoři mohli článek vylepšit něčím jiným, než tou strašnou mapou od ŽSR. A to nemluvím o tom, že je to práce na 10 minut v gisu.
Stačí? 😀
https://openrailwaymap.org/?style=standard&lang=cs&lat=49.132194665725024&lon=18.400039672851562&zoom=14
Hezké. 1:43 Žilina Bratislava už je docela dobré.
bohužel kousek za Žilinou se člověk vrátí minimálně o 40 let zpět.
Na druhou stranu překvapili, že hodně úseků na Čadcu je již opraveno na 140.
Zrovna Čadcu jsem nemyslel, tenhle úsek patří k tomu lepšímu co slovenská železniční síť nabízí.
no „hodně“ by som nepovedal. Len úsek od Žiliny pod Kysucké nové Mesto vrátane (10km), ale potom už nič po Čadcu. Teraz sa má ale stihnúť do 2023/24 (myslím že je to z CEF financované, tak je tam rok naviac?) úsek Čadca – Svrčinovec št.hr. Už bol najvyšší čas, od hranice po ČR je to už krásne opravené, len u nás zastal čas…
A to ještě dost sporně, když uprostřed té 140ky nechali most a oblouk na 90 km/h a komické je také zachování „ideální“ polohy zast. Brodno. Tedy pokud přeložka tratě východně od Rudinky není nějaká odložená XY. etapa.
Ta mapa je úplně špatně.
Asi mají na ŽSR zkušené geodety, kartografy a grafiky. Jinak ano, ta mapa je příšerná. Obsahově nesmyslná (trať vede jinudy) provedením možná tak na úrovni začátku století, pokud bychom ovšem za dva týdny neměli rok 2022. Další důkaz toho, že ďábel je ukryt v detailu.
Lepší mapa:
https://www.openrailwaymap.org//mobile.php?style=standard&lat=49.13629420484327&lon=18.380126953125&zoom=13
V ČR se takové velkorysé přeložky na koridoru nedělaly. Nicméně nevím, jestli se Slovensko s takovouto rychlostí do Košic dopracuje ještě v tomto století.
Velmi pravděpodobně ne, slovenské MD nyní plány na dražší přeložky škrtlo s tím, že se chce více zaměřit na úzká hrdla Slovenské železnice. K tomu navíc Slovensko do železnice investuje mnohem méně než třeba Česko či Rakousko.
Třebovice, Krasíkov, Lupěné, Benešov-ČB – to se nepočítá jako velkoryse přeložené úseky na českých koridorech?
Máte pravdu, před 25 lety se takové velkolepé přeložky nedělaly… Nicméně 4. koridor, 3. koridorba další useky, to už se počítá…
Počkat, ten 4 km dlouhý tunel u Plzně není zdaleka tak velkorysý jako 1,8 km dlouhý tunel na Slovensku? Nebo Nové spojení?
Aj mna napadli hned Ejpovice
U nás na koridorech je hned několik takových velkorysých přeložek.
Já bych to hodnotil tak, že to Jan napsal trochu neobratně, ale v zásadě má pravdu. Pořád se plácáme při zdi. A nějaké vážnější srovnání snese z postaveného jen ten plzeňský tunel. Krasíkov je vyloženě odbytý, tehdy teprve stavitelé železnic v Čechách sbírali odvahu k velkorysosti, dnes by se to udělalo na vyšší rychlost, velkoryseji. Tedy mínusuji rýpaly nad sebou.
No neviem. Stačí vidieť, ako sa na „vyššiu rýchlosť“ v súčasnosti robí Choceň–Ústí nad Orlicí…
Nevím jak jsem na to přišel. Velkorysých přeložek tu je docela dost. Nejdelší tunel je u Ejpovic, na koridoru na Budějice je to jedna přeložka s tunelem za druhou.
Zaplaťpámbu za to to. Rovnat jeden oblouk dvoukilometrovým tunelem, aby se místo 130 mohlo jezdit 160, má smysl, pokud je celá síť v perfektním stavu, ne v situaci, kdy se po třiceti letech výstavby nejdůležitější koridor dostává sotva do půlky a zbytek se totálně rozpadá.
U nás to byl při stavbě koridorů zpočátku opačný extrém (třeba nad obloukem u Dolních Břekovic mi zůstává rozum stát), ale aspoň už je to dvacet let hotovo.
Ano, dopracuje. 78 roků zas není tak málo. To se stihne.