Na Slovensku obnoví stavbu nejdelšího silničního tunelu, zrychlí cestu do Tater. Postaví ho Skanska
Rozestavěná slovenská dálnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Pramen: NDS
K obnovení prací dojde po dvou letech od výpovědi slovensko-italskému sdružení.
Sice to s tématem souvisí okrajově, ale taková zajímavost: na plánku je mj. vidět silnice I/18 – za éry Československa nejdelší silnice první třídy, začínala v Rokycanech a končila v Michalovcích, délka přes 700 km. Zatímco v Česku byla z větší části degradována na II/150 (a kde se tak stalo není divu, má tam spíše regionální charakter), resp. přeznačena na I/19 a I/35, na Slovensku je v podstatě v celé délce zachována jako páteřní východo-západní komunikace.
Přesně. II/150 mi v Prostějově prochází kolem domu. 🙂
Nezačínala náhodou a stále ještě nezačíná na kruháči v Rožmitálu pod Třemšínem?
Úsek D1 Hubová – Ivachnová včetně tunelu Čebrať je již nějakou dobu opět ve výstavbě. V únoru 2021 již vyrazili více než 3 km z nově vedené trasy tunelu. Změna trasy tunelu byla vynucena sesuvem v již vyraženém úseku, resp. nestabilními horninami v západní části tunelu. Dle slovenské NDS bude tento úsek hotový do konce roku 2022. Po jeho dokončení to výrazná úspora času, protože průjezd Ružomberkem a vlastně celá trasa tohoto úseku, neumožňuje rychlou jízdu. Úsek D1 Turany – Hubová má vést tunelem Korbeľka (5 850 m) v masivu Vysokého Grúně. Původní – severní trasa – přes Šútovo a… Číst vice »
včera bylo pozdě, t asituace tam je otřesná a objet to je big problem
Je potřeba ty dálnice urychleně dostavět, neboť ty elektroverky nikam nedojedou.
Do konce roku 2023 musí být dokončeno nebo zprovozněno (dokončovací práce obvykle probíhají ještě několik měsíců)?
Pokiaľ viem, tak sprevádzkované a vyfakturované. Že tam ešte budú pol roka potom dorábať terénne úpravy už je jedno, ale tunel a úsek musí byť prejazdný. Myslím že to riešia aj tak, ak by náhodou to nešlo, tak časť projektu rozfázujú a uhradí sa zbytok už z ineho obdobia teda iného OP, ale to je toľko práce, že zatiaľ sa všetci tvária, vrátane Skanskej, že to dajú. Problém je ale že tam ešte chyba súťaž na technológiu tunela a odpočívadlo ale to môže byť aj neskôr, no bez technológie tunel fungovať nemôže. No ako vždy sa šturmuje do poslednej sekundy,… Číst vice »
to bude na Slovensku stavba století pokud se to dodělá ne?
Ušetří až 15 minut jízdní doby? To ale hypoteticky v ideálních podmínkách, které ale u Strečna nenastávají tak nějak nikdy. Reálně je tam pořád nějaká komplikace provozu. Pro slovenské dopravné zpravodajstvo je tento úsek evergreen. Něco jako v Čechách kolona u Ořecha a u Lipůvky.
Je to stejné, jako bylo 5 minut v případě obchvatu Čadce na D3. Zřejmě se průměruje všechno včetně svátků a nocí.
Právě že stávající jízdní doba je strašná , tak po dálnici to opravdu může být 15 minut . Já bych s tím nepolemizoval.
To jste můj příspěvek nejspíš špatně pochopil…
v ideálním stavu mimo provoz ušetří pouze 10minut, za časté situace to bude i více než 30minut rozdíl… (mám několikrát zajety úsek Hričovske podhradí – Dubná skála za 23-25min, ale nekdy až skoro hodinu, po dálnici to bude cca 15min)
Lipůvka není v Čechách
Skutečnost je hodina a více. Těch 15 min. je rozdíl jízdních dob v ideálním případě. Tam nastal naposledy před rokem, když byl prakticky úplný lockdown.
Asi šotek – článek je o D 1 a obchvatu Žiliny, připojený obrázek o D 3 a obchvatu Čadce.
Díky za upozornění, už je tam správná mapka.
Tož ta dálnice to údolí pěkně zdevastovala…
jako jo, ale jinak (rozumně) to asi nešlo.. nicméně jsem zvědav jak udělají úsek (Vrútky-)Krpeľany-Hrboltová(-Ružomberok)
Obchvat Ružomberoku se stavi ale hrozí tam podobný problém, protože za Bešenovou ujíždí celý svah. Naštěstí už dostali stavební povolení i když zatím nepravomocné na tunel Čebrať. Takže se bude moci brzy rozjet stavba západního portálu. Úsek Houbová-Turany je v přípravě, problém je vysoká cena protože většina úseku povede v tunelu ale je určitá šance že by tento úsek mohl být v provozu kolem roku 2030.
Ty woe jako skloňování Ruzomberok a -beroku snesu , čeština tak skloňuje , i když mi to zní strašně jako Peter – Petera . Ale Hubová na Houbovou tak to mne dostalo… 🙂
Esteze cez Povážsku Bystricu je postavena dialnica 🙂 Mne osobne nevadi, ak napisete nespravne sklonovanie slovenskych nazvov ( Peter, od koho(2-hy pad j.c.): od Petra, Ružomberok od koho: od Ružomberka). Ja sa ospravedlnujem, ak nespravne sklonujem cesky nazov Dialnica od Ziliny do Ružomberka je poriadne tvrdy oriesok, ako pisal Roman. A potom este zostava lievik v tuneli pod kopcom Branusko postaveny iba v polovicnom profile. A nasi politici uz mnoho rokov slubuju dokoncenie dialnice do Kosic uz x-rokov…..
Hubova – Hubovou – Houbovou ???
Petr Fletr pletl svert. Stryc Susta susi svestky. Naolejeju-li me Julie nebo nenaolejuje me Julie ? 🙂
To mělo být odlehčení – naseptavac opravuje i mne, píší totiž česky, slovensky a francouzsky. Tak to tam sází ten stroj jak chce, 😀
Peter, my tiež komolíme , vie bežne Slovák rody miest v Česku ? My máme rozdiel v koncovke -ica a ice. Čeština nemá , tá má Senice i Průhonice . A nehovoriac o Kouřimi . A čo také Borová Lada. Takže asi tak . Pekný deň!
Ještě to mohla být Držková 😊.
Veľké zosuvy sú dva…
1) Hrboltová. Kvôli nemu sa predlžuje tunel Čebrať. Mediálne známy zosuv. Ako píšeš, onedlho dôjde k zemen stavby pred dokončením a môžu začať stavať.
2) Lisková. Tiež sa tam hýbe svah. Tento zosuv nie je medializovaný. Tiež došlo k zmene stavby pred dokončením. Most ponad železnicu a Váh sa predĺžil s tým, že v súčasnosti sa realizuje špeciálne zakladanie pilierov.
Svah neujíždí za Bešeňovou (kolem ní je dálnice už 40 let), ale za Liskovou. Dále (pro méně informované) – hlavní zdržení nastalo kvůli tunelu Čebrať, jehož západní portál ústil v prudkých svazích nad obcí Hrboltová. V těchto svazích měly být založené nemalé estakády. To se nakonec ukázalo jako příliš riskantní (teď neřešme, že se to jako riskantní ukázalo až ex post, což se zase někomu hodilo do krámu). Řešení se našlo v prodloužení (a změně trasování) tunelu Čebrať, takže se toto nestabilní území obejde tunelem. Ten se tak prodlouží tuším o 1,6km. Legrační je, že se prodloužený tunel razí jako… Číst vice »
Tak dálnice vedou celým Švýcarskem , a jinak to je krásná země
Ve švajcu tu integraci dálnic do prostředí umí tak nějak líp.