Na Slovensku narazila lokomotiva do stojící jednotky Panter, desítky cestujících jsou zraněny
Srážka vlaků u Vrútek. Foto: Polícia SR
Lokomotiva mířila na pomoc uvízlé jednotce Panter.
Lokomotiva mířila na pomoc uvízlé jednotce Panter.
ááj, išiel som rýchlo a bezpečne….
O mimořádce na Vláře se nikde nepíše???
copak se děje?
Jako zachránit chciply vlak tak že do něj napalim…a pošlu půlku kaštanů do špitálu, to je slušný bizar….
Podle tv záběrů stál Panter v oblouku a strojvedoucí motorové lokomotivy ho přes krátký čumák patrně přehlédl … toto je i důsledek jednomužné obsluhy takových to lokomotiv …
ps: ve své praxi jsem stahoval několik málo vlaků ze širé trati .. ale to byla doba kdy na nákladní vozbě jezdily i pomocníci a min. v jednom případě s námi jel i výpravčí – byli jsme na stanovišti lokomotivy tedy 3 muži
Na bangládě jsem dělal kdysi dávno 1x pomocníka na vložák a překvapilo mne, jak blbě je vidět i přes malý představek, o dlouhém ani nemluvím. Jednomužný strojvedoucí jede do oblouku prakticky na slepo.
Jednomužný strojvedoucí si v protisměrném oblouku stoupne a půjde se dívat z druhého okna. Přídavnou brzdu tam má. A jestli si stoupnout nechce, tak holt stejně musí jet jen tak rychle, aby zastavil na vzdálenost, na kterou vidí.
Přecházení je v Bangli opravdu bohužel jediný způsob. To vůbec nemusí být jízda pro uvázlý vlak, stačí přejezd v oblouku a nebo návěstidlo na druhé straně.
To nikdo nezpochybňuje.
Podľa dostupných info tam boli na stanovišti traja.
Takže se zakecali?
To je zase nechutná diskuze, Mudrlanti a mudrcové, kteří znají dokonalé plány na to, jak železnici provozovat bezchybně, pro jistotu ještě uráží sousední zemi. Mají ti lidé vůbec mozky? Co když to jednoduše strojvedoucímu toho kocoura sklouzlo? Co když se najde nějaká technická závada nebo dokonce zdravotní indispozice? Tohle je fakt odporná žumpa.
Dobrá, máte jedno procento pochybností. Co těch zbylých 99?
Já jenom nemám rád soudce lynč a urážení sousedů. Vyšetří to nějaká slovenská inspekce a do té doby jaksi nemám co k tomu říct.
Sousedy neurážíme. Takové věci se dějí i u nás.
Představte si, že jedete pro mršinu na trati, nezvládnete to a do mršiny naboříte a zraníte v ní nějaké lidi. V tu chvíli je to prostě vaše osobní katastrofa. Já tuhle nehodu vnímám primárně jako osobní katastrofu toho strojvedoucího a to i v případě, že by se opravdu podělalo něco, s čím by nedokázal udělat nic.
A tahle diskuze je plná všelijakých zbytečných útoků typu na Slovensku jsou železnice strašné apod. Jak to s tímhle souvisí?
To je prostě klasika. Ale jinak a na rovinu: strojvedoucí, který není schopen zvládnout jízdu podle rozhledu na samotné, dobře brzdící lokomotivě nemá na lokomotivě co dělat a je úplně jedno, jestli je to Čech, Slovák nebo někdo úplně jiný.
oni nemají gps? aby nahlasili kde jsou a druhy vlak to videl na navigaci? Takže by včas zastavil? :O U nas v čechach to mají a jde ty vlaky vidět i online.
Ano u vas mate vsetko 😂 predstav si ze aj na SK je web kde mozes vidiet vlaky online !
Možná dostal GPS souřadnice druhého konce jednotky a fíra myslel, že má ještě 50 metrů… :)))
Grapp ale nepracuje s GPS daty. Ta věc je dobrá leda tak ke zjištění zpoždění a ověření mimořádností, když člověk řeší přípoje. Nebo když chce vědět, proč stojí rychlík v poli, jestli je to kvůli poruše nebo se čeká na protijedoucí vlak.
Některé kraje to mají, vlaky i autobusy.
V úzkém údolí mezi dvěma tunely je vám GPS na dvě věci.
No, a případně (by) mohla GPS vyslat souřadnice z nějakého předchozího místa, kde byl ještě signál dobrý?
Nesmíte to srovnávat s GPS v mobilu nebo turistickou GPSkou. GPS AVV funguje i v zářezech a lesních průsecích.
Poruchovosť Panterov.
To by bolo na diskusiu. Toto nie je prvý krát, čo Panter zostal stáť kde nemal.
Buď sa nerobí údržba ako by sa mala alebo sú to šroty…
Třeba se zeptat v jiných regionech, kde jezdí stejné jednotky (třeba v Plzeňském kraji).
Však už niektorí napísali, že také problémy nemajú. Ja tu však dlhodobo vnímam aj kritku na Pantery, hoci je pravda, že nečítam o tom, žeby sa takto kazili.
Bohužiaľ v ZA sa kazia. Vnímam to ako cestujúci. Viem to porovnať s ešte nedávnou klasikou rušeň plus vozne a teda Pantery prehrávajú.
Problém môže byť ešte jeden. Veľa sťahovačiek a vypínačiek v Žiline a okolí.
Plus tá poruchovosť dverí. To je tiež riadna katastrofa.
Já v Ústeckém kraji jezdím skoro denně a ještě jsem nezaznamenal poruchu, kvůli které by to nejelo (dveře, internet apod. ano).
Údržba může být důvod.
Já za dva roky zaznamenal jeden případ, kdy všichni cestující museli vystoupit (vlak uvnitř nesvítil a to nebyl jediný problém), poslali nás do čekárny do tepla a fíra ho za pár minut přemluvil. Je možné Pantera vzkřísit restartem?
Doplnil bych, že to bylo po stahovačce a změně napětí z 25 000 na 3000V. Jindy to nezaznamenám – teda pokud se na to cíleně nesoustředím.
Zmena napatia z 25000V na 3000 V sa na mieste nehody urcite nekonala. Zilina je stale na 3000 V.
Ja v poslednom období (asi 3-4 mesiace) cca 5 porúch, kedy sme stáli v poli, rušňovodič behal okolo Pantera a následne ho opakovane štartoval.
Dokonca aj tento týždeň sme zostali stáť, ale rušňovodičovi trvalo pár minút, aby sme opäť šli.
A to vnímam tiež iba ako cestujúci.
Buď mám totálne šťastie na kaziace sa Pantery alebo tá poruchovosť bude dosť vysoká.
Dvere bývajú tiež často pokazené. Extrém bol, keď viac ako polovica dverí na jednotke nefungovala.
Tieto ministerské výlety by už bolo na čase prestať praktizovať. Ničomu to nepomáha, len to komplikuje život ľuďom z prevádzky ktorí majú povinností aj stresu beztak v danej situácii dosť.
Souhlas,promenada před mediami akurat skodi.Skor by mali pracovat na zlepseni stavu dítěte,ktorej uroven je cele zlé a nemocnic.I Ked v pripade tejto bandy zmetkov rovno sa porucat.
Preklep pisem z mobilu “ stavu siete “ ( automaticke opravy)
Přesně tak. Spíše bych tam poslal Drážní inspekci, aby událost kvalifikovaně vyšetřila.
vtipné 😉
Sice je to pravda, ze ty cesty k nicemu praktickymu nepomuzou, ale pokud do tech regionu politici nejezdi, okamzite jsou ze strany populistu obvineni z toho, ze si jen v hlavnim meste resi svoje problemy a o regiony se nezajimaji. Takova je realita.
Kolik nehod tohoto typu už bylo? To je pro ty inteligenty fakt tak náročné si uvědomit, že když jedu pro uvázlý vlak, že mám jet opatrně, protože prd vím, kde přesně stojí?
Ďalší chytrolín od klávesnice
Budamar – není to náhodou ta firma namočená do daňových skandálů a úplatků policie a SIS jak referoval tisk?
A jinak má pravdu, když jedu k místu neschopnosti podle rozhledu, tak jedu tak abych zastavil a nenapral to tam.
Vy víte co se stalo? Nevíte ..
Netuším o akej firme hovoríš. Ak Budamar, tak neviem. S Budamarom nemám nič spoločné.
Ale vráťme sa k tej nehode. Súhlasím, že má ísť opatrne. Ale nech ten chytrolín nepíše bludy, že „prd ví, kde přesně stojí“. Má rozkaz, vie PRESNE kde stojí.
Keď sa do toho nevyzná, tak nech si radšej otvorí pivo a komentuje politiku.
Pokud přesně věděl, kde ten panter stál, tak proč to do něj napral?
Skús pohnúť hlavičkou. Papier znesie veľa. Aj preklep v čísle. Nemyslíš?
Inými slovami: mal napísané, kde stojí uviaznutý vlak. Ale či to číslo bolo správne…..to je otázka.
A na něj reaguje další chytrolín od kontroléru???
KURVA, jak dlouho ještě budeme tu dráhu zachraňovat???
Zachraňujte si co chcete, stejně nezachráníte. Z dráhy se stal drahý, nespolehlivý a pomalý článek řetězu.
No ale tentokrát má pravdu. Pokud to bylo PMD pro uvázlý vlak a jel kocourem, pokud seděl vpravo jako vždy, tak byž jel krátkým představkem dopředu, měl jet opatrně. Z bangle toho moc nevidíš a podle fotek je to levý oblouk… Bylo-li to PMD, je bohužel chyba jasně na straně stv bangle – jízda podle rozhledu..
Pokud to byl „střelec“ , je klika, že nejel motorem napřed.
Ideální by bylo mít z toho uvízlého vlaku informaci o kilometrické poloze. A na zachraňující mašině mít nějaké to „počítadlo“, které si nastaví 30 km/h kus před/za uvízlým vlakem podle jeho polohy. ETCS L3 takovéhle věci umí, co jsem tak četl.
Informace o kilometrické poloze uvázlého vlaku je povinná a strojvedoucí má na trati „staničníky“, které mu ukazují, jak je daleko.
ETCS takovéto věci rozhodně neumí, tak tu nešiřte bláboly…
Měl jsem za to, že L3 umí movement authority/end of access do libovolného bodu.
Kilometrická poloha není povinná pokud mu ji strojvedoucí nenahlásí, například pokud nemá s výpravčím spojení. Pak platí rychlost 20 ze stanice. Pokud ji zná, je rychlost 20 kilometr před místem uváznutí.
Hoši, Slovensko, Severní Balkán, tam 20 fakt neznají.
Hlavne ze ty poznas vsetko ty chytrak. Zacni od seba. Radsej severny balkan ako byt studenym a lakomym cechunom!
Já Vám tedy nevím, jestli mám vidiny. To bylo před lety skandování „dosť bolo čehůnov“ , pak přišel „rozvod“ – a teď? Slovák kam se podívám. Proč? /mimochodem jsem z Moravy
Vychladni. Sami školaři z Bratislavy nás ve Slovenském kurzu upozorňovali na 1x D. U nás je na většině tratí GSM-R nebo TRS, na Slovensku je GSM-R je pár kilometrů, o trochu více TRS, jinak všude simplex nebo nič. A je opravdu super potkat rádiovník a na něm frekvence 158,0375.
Rychlost 20 kilometr před místem mají také. Pokud ho nezná tak podle rozhledu ze stanice.
Když už, tak na trati jsou kilometrovníky staničníky jsou ve stanici..
Nikoliv, i na trati jsou staničníky (nějaký geniální předpisář se potřeboval zvěčnit).
Dobře uznávám omyl..
Jednalo se o staničení a se stanicí to IMHO nemá nic společného.
Kouzlo vzpomínek. Dřív to byly dokonce hektometrovníky.
Vždyť je to naprosto logické, pro SŽ jakožto tvůrce předpisu D1, Staničník udává kilometrickou polohu místa na trati.
Podle SŽ. Taky staničení znamená udávání kilometrické polohy. Pokud tedy někdo měří vzdálenost, pak tedy staničí 🤣
cože níčí?? 🙂
To je podle zákona o drahách, kde se píše o staničení (určení km polohy).
Hoši vole, staničení je terminus technikus u liniovych staveb obecně. Naprosto běžně se používá i u silnic, vodních toků, ale i u kanalizace nebo vodovodu a řekl bych, že se používá už hodně dlouho 😊
Světe, div se, staničení se to nazývá i na silnicích…
Na mobilce verze BL3 R2 si kilometrickou polohu lze zobrazit na DMI ETCS
Jasně. A jakou to má souvislost se zabezpečením jízdy PMD do kilometru???
No že by si v této situaci byl schopen fíra nepojízdné soupravy takovou informaci snadno zjistit na DMI a informovat “zachraňujícího” kolegu;)
Podstatně levněji jí zjistí, když vystrčí makovici z okna a koukne na nejbližší „patník“…
Lidi jsou už těmi „aplikacemi“ tak zblblí, že je tahle prostinká a přitom spolehlivá možnost snad ani nenapadne.
Samozřejmě že jsou důležitější lidé, ale škoda nového stroje…
Tak jim přejme brzké uzdravení a Panter snad půjde opravit.
Nemá Panter hliníkovou skříň? Ta se opravuje velmi těžko.
Pořád je možností dodávka náhradního dílu „vozová skříň“, ani pro Pars to není nic nového.
Spis se v tom bude angazovat maticka – Skoda Transportation.
Modul kabiny je z tohoto důvodu ocelový. Ale uvidíme, kam až sahá poškození.
Podle fota Panteru, fota nic moc, ale jiné než tohle jsem neviděl, to vypadá na hnutý bezpečnostní rám směrem do vozu, – odhaduji podle boční deformace za kabinou, sice jen o kousek, vetšinu síly nárazu absorbovalo spřáhlo, ale pak je to na novou hlavu (asi to je „řidičák). Pak bude spousta náhradních dílů.
Důsledek přetěžování strojvedoucích jejích nedostatkem a neschopnosti ZSK vychovávat mladé a nové, udržovat si ty staré?
Souhlas
Vyšetrovatelia hneď ráno podajú výpovede, keď stačí prečítať komentáre na internetoch a príčina je jasná pár hodín po nehode.
Příčina byla jasná okamžikem nárazu. PMD jezdí podle rozhledu…
Jo ale zároveň dostáva v rozkaze km, kde není probém se splést či ho špatně určit. Tam by se dalo uvažovat o spoluzavinění.
Stále tím nepřebijete pravidla jízdy podle rozhledu…
To jsem taky neřekl.
Pravděpodobná významná příčina. Vy ste v okamžiku nárazu věděl, že Byl Panter zabržděný, nejel proti Kocourovi? Fungovaly kocourovy brzdy a byl jeho fíra při smyslech?
S ohledem na neschopnost Pantera byl stojící a zabrzděný. Kocourovi přímočinná brzda zcela jistě fungovala, protože by jinak strojvedoucí s tím Kocourem nedojel až k jednotce, když jel z Žiliny.
A o smyslové způsobilosti strojvedoucího nechť rozhodují lékaři, ale to není zrovna častý případ. V CZ za posledních dvacet let jsou dva.
Zabržděné většinou bývají neschopné soupravy, ale případ kdy se rozjely taky už byl. (I když je to silně nepravděpodobné)
Je přímočinná brzda jediná, která má v dané situaci smysl, na jinou byste mezi poslední stanicí a neschopnou jednotkou nesáhl?
Tváření za studena ….
měl ho odtáhnout, ne odtlačit!
No dyť jo. Oni se s tím najížděním tak moc nes.rou 😆
Chlape! 🤣🤣
Především neměl hrát karambol 🙁
PMD je přejít ať si říká každej co chce. Další pozůstatek papírování
To je česky?
Nerozumím řeči tvého kmene, možná „kolego“?
Pokud to Strojvedoucí nepíše ve službě nebo před nástupem, tak bych mu těch pár piv odpustil.😆
Možná mu automatické opravy opravily „prevít“ na „přejít“. Automatické opravy jsou prevít taky…
Takže Posun Mezi Dopravnami je prevít?
Dopravy za dráhy, zdravotnictví za zraněné, zahraničí z důvodu původu mašiny a jednotky, vnitra a obrany z důvodu možné sabotáže.,.
Nechcete tam jet taky když tak všechno hezky víte?
Tak tady to dopadlo hůř než ve středu Arriva mezi Slavičínen a Bohuslavicemi nad Vláří. Ale o tom není nikde ani zmínka
Copak se tam stalo?
O ničem takovém, jsem v provozní situaci nečetl, ale zkusím se podívat.
co se stalo?
Zde se to řešilo:
https://www.k-report.net/discus/messages/28/31961.html?1654205004
Tak jsem si to teda pročetl a jde o klasický odtah. Žádná senzace, spíš denodenní situace. Už původní pisatel ale nepíše nic o MÚ. Spíš konstatování, že vše proběhlo v pořádku oproti MÚ na Slovensku.
Ale pak se původní pisatel opravuje. Fotky můžou být až z odtahu po vyšetření MU.
Přijel jsem tam okolo 9. hodiny. V žst Slavičín stály auta policie, vozy SŽDC a jiné. Z informace od výpravčího, který bydlí v bývalé staniční budově jsem se dozvěděl, že Mos. vl. který měl pravidelně křižovat s protijedoucím MOs. vl. odjel předčasně proti němu. Vlaky byly zastavené pomocí generálního stopu z CDP Přerov. Přijel jsem tam zřejmě v době kdy už skončilo vyšetřování a soupravy s nastartovanými motory se po spojení přesunuly do stanice.
Bylnice je hned vedle. Děje se to tam nějak často, při místním provozu. http://www.dicr.cz/uploads/Zpravy/MU/DI_Bylnice_171204.pdf
No jo, tam si bambula kromě projetí navíc nepřeladil, ne?
Při místním provozu? Místní řizení nebylo převzato.
Klasický odtah to určitě nebyl. Ty vlaky stály několik hodin cca 50 metrů od sebe a kolem stálo nekolik policejních aut a hasičů a běhali po trati a fotili to… Škoda, že jsem to nevyfotil. Spíš je zarážející, že to opravdu nikde nebylo zveřejněno.
Ok… Jen jsem to rychle prolétl…
To sice nevím, ale pokud o tom nikdo nikde neví, ani novináři, tak to nezavinili dopravci, ale provozovatel dráhy…
Nikoliv, chyba na strane Arrivy. Projeti proti Stuj, vcetne riznuti vyhybky.
Dnes to bylo ve zprávách, zdroj K-Report 🙂
Ale cekal bych, ze prave Vy se budete snazit podobnych lzivych narceni vyvarovat 🙂
Nedavno rychlk arriva odjel proti vlaku z Frantiskova nad Ploucnici, ve stejny den trilex Ceska Lipa, par dnu na to Mlada Boleslav. O tom zde take neni ani pismenko.
Ten poškozený Panter je názorná ukázka pro všechny, kteří neustále zpochybňují smysl TSI.
Pro ty pochybovače by se ještě hodilo potom vyfotit ty deformační prvky. Aby viděli, kolik toho pohltily a nepustily dál.
No na SK už máme skúsenosti aj s Vectronom, ktorému síce poškodilo kabínu ale rušňovodičovi sa nič nestalo. Zrážka s nákladným autom myslim. Žiaľ také šťastie nemal rušňovodič v Gorile cca 10 rokov dozadu keď sa stretol s uviaznutým sypačom na priecestí…
Mně teda přijdou obě vozidla poškozená srovnatelně, ačkoliv je mezi nimi cca 40 let..
Jo, a ten zlomený rám a ohnuté dveře až na stanovišti, urvaná nádrž vám taky přijde jako 1:1?
Napřed bych přeměřil rám té 842 a až pak soudil. Ona 842 žádné deformační zóny nemá. Buď to bylo v rámci pružné defromace rámu, nebo šly síly přes mez kluzu a rám je prohlý. Ale centimetry se z fotky nepoznají.
842…. :-D.
842/ 742 ?????
Mašinka jako mašinka. Odborná diskuse?
Myslím, že to není neznalost, ale jen se upsal. Kocour/Bangle je lepší?
Souhlas, ale odskočený panel pod bočním oknem Pantera dává tušit, že je to i pro ten vůz totálka. Panter má čelo tvořené ocelovým modulem, který je lepený na hliníkovou skříň. Odskočený panel pravděpodobně znamená, že se (relativně málo poškozený) ocelový modul „zasunul“ do hliníkové skříně, kterou tím nenávratně poškodil.
Ta kabina jde hodně daleko. Tady je to krásně vidět : https://www.idnes.cz/technet/reportaze/sledovali-jsme-zrod-noveho-pantografu-z-plzne-regiopanter-je-hotovy.A110711_103602_tec_reportaze_rja
A za spojem skříně a kabiny poškození nevidím.
Ano, ale ten panel neodskočil jen tak pro nic za nic. Při troše štěstí odskočil od toho, jak se zmáčkly čelní panely a s hliníkovou skříní opravdu nic není.. Ale pokud naopak měl vůz smůlu a došlo k pohybu kabinového modulu jak jsem popsal výš, tak i když nemusí být na skříni na pohled vidět poškození, skutečné poškození by bylo s velkou pravděpodobností neopravitelné.
Ale to nechme na posouzení experty 🙂
Než něco takového napíšete, je dobré podrobněji znát ČSN EN 15227, a uvědomit si, co to „TSI“ – tedy stanoviště v kat. C-I je a k čemu slouží. Deformační prvky jsou u C-I dimenzované na náraz 80t vagonu rychlostí 36km/h, u vozidla v v C-III se bavíme o rychlosti 25km/h při stejném scénáři. Vzhledem k tomu, že je ale výrazně lehčí a bude se při nárazu posouvat po kolejích, nedopadne zas o tolik hůř, než zde stojící panter. Většina toho, co na „TSI“ stanovišti vidíte, tedy ty obří boční sloupky, při srážce s druhým kolejovým vozidlem nepůsobí nijak, protože se… Číst vice »
chodím si sem číst nejen članky, ale i takovéhle posty. diky.
Dva osobní vlaky za jeden pátek. 😯
Co tam ti ministři budou jako dělat? Ještě bych pochopil max min.dopravy.
Žiada rada ministrov. Smeruje tam len minister dopravy.
sme.sk: Na miesto železničného nešťastia pri Vrútkach smerujú členovia vlády. Premiér Heger oznámil, že ministri vnútra, zdravotníctva aj dopravy smerujú k zrážke so zranenými pasažiermi a priebežne ho informujú o situácii.
Čítajte viac: https://www.sme.sk/
Prostě severní balkán, ministři budou dělat sekretářky premiérovi a akorát zdržovat záchranáře od práce přiblbýma dotazama.
Keby tam neišli, tak každý bude kritizovať, prečo len minister dopravy …
Zavazet budou už na cestě, beztak pojedou pod majáky a budou se plést se se skutečnými záchranáři. Za nimi ještě televizní štáb, bez majáků, zato v touze je neztratit a nebude jeden.
PS: Chirurg se tam z nemocnice nežene. Proč asi.
Minister zdravotníctva išiel do nemocníc, nie ja miesto nehody…
Jak je na Slovensku zvykem, tak kecat. Třeba o budoucnosti železnice, která se jim ale rozpadá pod rukami… Každopádně všem zraněným přeji brzké uzdravení.
Rozpadá pod rukama? A vlakem jste už na skutečném Balkáně jel? Co by i v relativně bohatem Slovinsku dali za to, aby jim vlaky jezdily aspon tak rychle a často jako někde na Slovensku. A na zbytku balkanu by chtěli.mit aspon peníze na údržbu ale Slovensko,.natož na nějakou přeložku. A ve většině zapadni Evropy závidí kam všude ještě Slovákům jezdi vlaky. Slovenská zeleznice je na tom na poměry Evropy ještě hodně dobře. A to se pere casto s dost nepříznivým terénem.
No já nevím. Statečně zrušili takovou hromadu tratí, že se obávám, že jim není tak úplně co závidět. Podotýkám, že proti Slovákům nic nemám.
Jakou hromadu trati? Byl jste někdy třeba ve Francii, nebo co je podle vás hromada?
Aktuálně se mluví o možnosti zrušení TŘETINY vlaků ve druhém pololetí (možná nález na článek 😉 ). Sorry, to nedělají ani na tom Balkáně.
*námět
Klasické vyjednávanie železníc a ministerstva dopravy.
A ty tomu hneď veríš…
Pravda, tam je ani nezavedli nebo zrušili už před 20 lety.
Gesto.