Na Slovensko dorazila Bradavica. Všech pět nových jednotek pro tatranské železnice vyjede letos

První nové elektrické jednotky od Stadleru pro ZSSK a její provoz v Tatrách. Foto: ZSSKPrvní nové elektrické jednotky od Stadleru pro ZSSK a její provoz v Tatrách. Foto: ZSSK

ZSSK současně oznámila plán na modernizaci starších jednotek, které jezdí v Tatrách.

89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
IBM

Taky jste si vzpomněli po přečtení titulky na Bradavický expres z nástupiště 9 3/4?

Michal

Tady je vidět co zmůže kvalitní výrobek a vyborná péče a servis. Stare zubačky maji 50 let a vypadají výborně. Kultura cestování je vyborná i po 50 letech.

georg9

nechápu ty trapné názory jak měli vlak dopravit od výrobce do Tater.Sami chytrácí. Nic proti Slovákům, když jedu tou jejich električkou, tak mám strach, že jim spadnou silniční mosty kolem tratě. Do těch rezavých svodidel stačí kopnout a rozpadne se to. Jinak Tatry a Slovensko mám rád.

Jerry

Proč bradavice? Dyt je to krásný stroj

Vašek

Vy jste článek nečetl pořádně…

Jano

Tak sa volá jeden tatranský končiar.

Romino

No ale teda tiež mohli iný názov vybrať. Toľko tých názvov končiare máme a oni vyberú Bradavicu 😀

roman

já bych jednotku pojmenoval Satan, jenom někteří vařicí by mohli mít problém při nástupu.

Ketchup1970

A co vařili ti vařící ????. No a co kdyby to byl Šatan… Bondra, Pálfy , Chára a Demitra. ???

Dolfi

Je to jen můj názor myslím si že to vypadá dobře. A hlavně mně zaujalo to že to může jezdit jak po ozubnicí tak i adhezně. Hned jak se to spustí tak se tam vydám abych to vyděl. A jen doufám že Slováci nebudou takový aby všechno ostatní sešrotovali a že si nechají i nějakou tu ozubnicovou jednotku. Ať jim to dobře jezdí.

esc

Staré jednotky zůstanou všechny – dvě jako provozní (posilové spoje, historické jízdy), třetí jako kavárna na Štrbském Plese.

Miloš

Podľa toho čo včera hovoril starosta Štrby tak z jednej by mala byť kaviareň a infocentrum na Štrbskom plese.

Romino

Ano to je tá tretia. Ono už roky to tak fungovalo, že behali dve a tretia bola vlastne už len ako záloha na náhradné diely. Ale treba uznať že chlapi zo Štrby sa starali a že to bol kvalitný švajčiarsky výrobok. Vždy čistá a naleštená. Človek by nepovedal že majú 50 rokov ale je to tak. 1970.

Růža

To „vyděl“ nemyslíte vážně?

Ketchup1970

Stane se i redaktorovi iDnesu , natož diskutujícím 😀😀

Jirka

Tak kdo první s těma světlama začal? Stadler nebo Škoda? 😀

Maximilián Alexander Drobný

Škoda

Jirina

Tady komentujete a půlka Čechu pojede do Tater 😂

Autrans

U obrázku č.7 mně zaujal popisek týkající se „hybridního ohonu“. Roztomilý překlep. Nebo novinka ze Švajcu? 🙂

Roman

Upřímně nechápu nadávky na vzhled 😀 Oproti Tetrapackům se mi to líbí 🙂

Ondřej

No tedy musím říct, že oproti vizualizaci nevypadají vůbec pěkně. Spíš vypadají tak nějak…nijak.

medical_examiner

Na koukání je manželka, ne vlak!

JÁÁ

po 35 letech není na co koukat. Oboustraně.

Ondřej

No jestli to vidíte takto, tak by mohla příští jednotka vypadat třeba takhle: http://www.users.waitrose.com/~jraby/jianghe.htm

Twix

Vypadají tak nějak stejně jako zubačky tohoto výrobce co jezdí u Zentralbahn, na Les Pleiades a určitě ještě všude možně. Celkový dojem těchto pro ZSSK ještě trochu vylepší ty fólie s grafikou tatranských štítů, které jsou podle mě docela povedené. Co není domyšleno je že ten obrovský nápis BRADAVICA je na bočnici úplně jinde než ten obrázek kopce. Když na ten nápis bude koukat někdo na nástupišti z malé vzdálenosti, nebude to mít úplně ten kontext.

Vladislav Píša

Tak toto se do Tater vůbec nehodí. Ničím zajímavé unifikované škatule. To nedokázal Zvolen něco líbivého vymyslet?

Kubrt

Jako třeba design Mravec? Děkuji, nelíbí. Hlavně by „Zvolen“ nedal ozubnicovy pohon.

Kalanis

Tetrapaky jsou z Vrútek, resp. přinejmenším tam kompletované.

PeterC.

To si myslite, ze zvolensky Dunihlav vo verzi „zubacka“ by bol prevadzkyschopny ???

Pezos

Ten není provozuschopný ani na normálních tratích 😉

A. Mikulka

Čo má dunihlav so Zvolenom? Dunihlavy vyrába kapitáňov kamarát Víťko vo Vrtkách.

PeterC.

Dakujem za upozornenie, Dunihlavy sa vyrabaju vo Vrutkach.

LiborV

Je otázka podle jakých kritérií posuzujeme zda se vlak do Tater hodí nebo ne. Technicky je schopný zvládnout ozubené i neozubené tratě, průjezdnost i odolnost konstrukce prověřily jiné ozubené tratě. Takže technicky se hodí tyto vlaky znamenitě. Co se týká vzhledu, který vychází z jiných produktů výrobce, lze prohlásit, že respektuje potřeby provozu. Odolnost čela, dobrá průchodnost terénem, nepříliš velký odpor vzduchu a možnost modulární koncepce nedělají z vlaku jedinečnou krásku, ale užitečného pracanta. Unifikace komponentů karoserie umožňuje levnější a rychlejší přísun náhradních dílů. Je možné, že při sérii 50ti souprav by již mohlo dojít k nějaké modifikaci vzhledu čel.

ABC

Vlak dorazil na kamiónech. Hlavně že je tu každej chytrej o převádění nákladů na koleje. Vlak neumí jezdit po kolejích?

Lkprak

Trať, pro kterou jsou tyto vlaky určeny, má rozchod 1000 mm. Po klasických kolejích by se teda přepravoval fakt těžko.

pamětník

Kdysi existovaly pro přepravu m.j. i podobných zásilek například hlubinové železniční vozy …

Kubrt

Ty existuji i dnes.

ABC

u JHMD by se možná něco našlo

Jiří Kocurek

Na rozchod 760 mm, to jsme si pomohli. Pošleme to přes Jindřichův Hradec do Obrataně…

Jézeďák

Ve Švýcarsku určitě. Asi kdyby to šlo tak by to po dráze poslali.

BND30

A ze Slovenska přicházel do vsi pravidelně dráteník….

medical_examiner

…chudý jak myš v opuštěném kostele, díry mu na zadnici jen svítily…

Frantisek

Ano, ale s tím rozdílem, že toto je pokrok vzad. Ostatně stejně jako vyhazování použitelných věcí namísto opravy.

Ketchup1970

Slovák Vavrinec Benedikt z Nedožier vám pomohl s češtinou a Jan Jesenský z Turca vám pomohol s lekárstvom. Urobil prvú verejnú pitvu v Prahe. Ráčíte použít Wikipedii.

Chleba Nakup

A variantu, že by mohly být jednotky přepraveny na železničním voze jste zvážil?

Jiří Kocurek

Když zajistíte ostrahu, aby to nějaký mamlas neposprejoval, když zajistíte cenu podobnou a čas také. Teď ještě 3 hlubiňáky, kvůli kterým pojede nákladní vlak 60 a ne 100 km/h, protože přechodnost. A máte vůbec avgon s přechodností CH-AT-SK, aby se to nemuselo v půlce cesty draze překládat? Taková jeřábnická práce bude za 30-50 tisíc Kč.

Ostrahu ani jeřáb k naložení smozřejmě železnice nezajistí – obsluž se sám. Zlý soukromník na silnici to zařídí i s naložením. Asi by se mu to mělo zakázat, nakládku a vykládku má provádět jiná firma.

Jiří Kocurek

A jenom dodám, že jednodušší je na vagoně prapravovat autobusy. Stačí rampa – samo to najede a samo to taky sjede. Ale nejednodušší je na vagoně přepravovat motocykly. Nacpete je do 40″ kontejneru.

Chleba Nakup

Reagoval jsem na věty: „Trať, pro kterou jsou tyto vlaky určeny, má rozchod 1000 mm. Po klasických kolejích by se teda přepravoval fakt těžko.“ Vozy na tyto přepravy existují. Konkrétně jsem měl na mysli vozovou jednotku Uaaikks758, která několikrát posloužila k přepravám elektrických jednotek ET 40 / ET 50 SLB mezi Salzburgem a Krnovem. Přepravovaná ET 50 měla lehce přes 38 metrů, vozilo se to vcelku. Co se týče rychlosti, tak zásilka měla povoleno 100 km/h, žádných 60. Ostraha se nezajišťovala. Jaké byly konkrétní parametry při přepravě nových tatranských elektrik nevím, ale tvrzení „že po klasických kolejích by se přepravoval… Číst vice »

Ondřej Raška

Máš pravdu,na Osoblažce je jeden vagón na přepravu lokomotivy na normálním rozchodu (využívá se k přepravě lokomotivy např.do Olomouce)

Jakub

tyvado, to jsou kecy, čecháčci prostě musej zkritizovat všechno, aniž by o tom aspoň něco věděli.

Frantisek

Třeba jen nechtějí tolik kamionů na silnicích. Smutné je, že jiní nevědí o tom, že se dá náklad přepravovat i po kolejích. 🙂

Martin Chovanec

Před lety jely i vagony Bmz pro České dráhy ze Zličína do Německa na lak kamionem, protože tehdejší unitární České dráhy nedokázaly zajistit přepravu po železnici…

Jiří Kocurek

Tak se podívej do diskuze o koncesích dočteš se tam tohle:
Šrotová mašina a 3!! vagónky. Kdo tomu vyzobávači hrozinek dal koncesi a pustil ho tak na trať! Ani s pěti tam nemá co dělat!
Tak si zákazník 3 měsíce počká, až budou všechny! Pak to přece SBB, ÖBB a ŽSSK každá na svých kolejích.

Ano, 5 jízd konvoje za 30 roků. Přeně na to to je železnice dělaná!

ABC

A tak to ma být bo tak je to správné !

Frantisek

Na silnicích jsou hromady kamionů denně, tak jaké tři vozy a půl roku? Ovšem, když si to, co Vy, řekne každý, tak máme to, co máme. Naštěstí tomu tak zatím ještě úplně není. Že chce leckdo mít něco nejlépe ještě včera, je jiná věc, a že za to tvrdě platí i ostatní, další.

Bmo

Vypadá to docela dobře!

libcha

Prosím pěkně, původně se říkalo, že po ukončení současné výluky ještě nějaký čas nebudou „Bradavice“ připraveny k nasazení, a do normálního provozu tak ještě na krátký čas nastoupí staré zubačky. Je to jinak?

Jiří 24

To nejsou Bradavice, ovšem ta jednotka se jmenuje Bradavica. Každá bude mít jiné polepy a jiný název 😉

Kubrt

Každopádně bradavice má potenciál stát se přezdívkou těchto souprav, ač dost pěkných:-)

pavonel

No, pamatuji si ještě z dávné dovolené v Tatrách na vrcholy Predné jatky, Prostredné jatky, Zadné jatky, Hlúpy……no kdyby byla protřeba insiprace názvem méně známých vrcholů pro další jednotky :-). Ale Bradavica je určitě hezká přezdívka.

Prazak

Tupá, Satan, Senná kopa, Končistá, Osobitá, Babky, Baníkova, Kozinec, Plačlivé, Turek, Hlína, Všiváky, Krátká, Úplaz

esc

„Skúšky na trati OŽ bude možné vykonať až po skončení prebiehajúcej komplexnej rekonštrukcie tejto železnice, ktorej ukončenie bolo posunuté na prelom mája a júna 2021. Očakáva sa, že do premávky s cestujúcimi bude nová zubačka nasadená v auguste tohto roka.“

libcha

Aha, díky, tak z toho zřejmě plyne, že minimálně v červenci by se garantovaně starou zubačkou mělo dát svézt.

Adam

No neviem ako je ozubnica rekonštruovaná (nepozeral som projekt koľají, len zabezpečovačky), ale ak nebudú mať výhybky a staničné ozubnicu (čo si myslím že nebudú, lebo s tým boli doteraz len problémy), tak staré zubačky veľmi nebudú mať ako jazdiť, keďže majú náhon len na ozubené koleso.

DJ TRAIN

a dalsie pekne nove vlaky ( ziadna ujeta ojetina) na ceste. Dakujem opat ZSSK!

Kubrt

Do poděkování přidejte i EU.

DJ TRAIN

to veru ano, projektove tímy ZSSK nastastie pracuju dobre a po prevzati Polskeho modelu fondov EU v SR by sa to malo este zrychlit…, tesim sa na dalsie nove supravy – mal by nasledovat vychod a okolie B. Bystrice

Noddy

Na vychode Pantery a okolo BB honeckeraky. Megafasa.

Ketchup1970

Aby si ludia rozmysleli, či budú mať župana Kotlebu…

JÁÁ

proč německou unii?: /eu/ Přeci každý ví a zná , že nejdříve se peníze z každého státního rozpočtu v určité části převedou do Bruselu. Tam po odklonění části peněz na jejich provoz a luxusní životní úroven všech poslanců pošlou zpět o mnoho méně .Třeba na nákup nových vlaků. A HLUPÁCI JÁSAJÍ A MÁVAJÍ A TLESKAJÍ.

Greta

Hlupáci jásají? Tak proč nejásaš, trole? Ještě ti to nenařídil Vovka z Piťeru?

Kubrt

Slovensko je čistý příjemce.

esc

Budou i „ujeté ojetiny“ – v dubnu přijdou na Slovensko (do Čierneho Balogu) elektrické soupravy ze švýcarské Waldenburgerbahn 😀

DJ TRAIN

Svajciarsko za ujetu ojetinu nepovazujem…. ich zeleznice su iny level, ale vlaky (vraky) ano

DJ TRAIN

vraky vlaky Arrivy alebo prestavby jednotiek 810 na rozne sposoby su „ujetou ojetinou“ urcite

Martin V.

Vzhledově je o třídu hezčí než „krabice od bot“, co stojí vedle (druhá fotka z galerie).

Petes

Ne nadarmo má „krabice od bot“ přezdívku Tetrapac

Martin V.

Už motoráky řady 840 mají uhlazený čumák a světla nevypadají jako ze starého žigulíku. 🙂 A to jen drobná evoluce u Stadleru.

czhunter

Tatrapack.

Kubrt

Někdy v roce 1996/7 byla v Praze na masarycce pár dní vystavena jedna z prvních jednotek GTW 2/6, ještě v tomto hranatem designu. Tehdy mi to připadalo jako krásný moderní vlak. A nemyslím si, že by to bylo způsobeno jen kontrastem s tehdejším parkem ČD (pantaky, Bixy, sukafony, kozenky atd), zkrátka vnímání designu se posouvá 🙂

Martin V.

Je pravda, že pokud se omezím jen na jediný parametr „kulatý – hranatý“, tak vývoj jde ve vlnách (i když nechám stranou požadavky na aerodynamiku). Od kulatých bobin, krokodýlů, T3, RTO a 9 Tr přes méně kulaté ŠM po velmi hranaté T6, Karosy 700, 14 Tr, rakve a esa až po současné zakulacování. Perioda je docela dlouhá, 50-70 let?

DJ TRAIN

To vedla je dizajnovy pruser ale vykonovo a komfortom vo vnutri ide suprovo

Ondřej

Průser to vůbec není, designově je to mnohem čistější, než nová jednotka. Uvidíte, že tetrapak bude za deset let stále koukatelný, ale nová jednotka se bude zdát ošklivá.

Ondřej

Pro mínusáře: prostě to tak bude, uvidíte!

SaulGoodman

Ta světla trochu připomínají Bizony a spol. od CZ LOKO 😉

Jiří Kocurek

Fakt že jo!

Savik

No to zcela. Je podobnost Bradavice a Bizona čistě náhodná nebo ne? 😇

czhunter

A podobný (o něco ostřejší) tvar mají slovenské, a teď už i nové české Pantery.

A ani na jednom vozidle se mi to vůbec nelíbí – dodávají mu naprosto nepatřičně agresivní výraz.

Jaaa

Je to převzato z automobilového designu.