Na Slovensko dorazila Bradavica. Všech pět nových jednotek pro tatranské železnice vyjede letos
První nové elektrické jednotky od Stadleru pro ZSSK a její provoz v Tatrách. Foto: ZSSK
ZSSK současně oznámila plán na modernizaci starších jednotek, které jezdí v Tatrách.
Taky jste si vzpomněli po přečtení titulky na Bradavický expres z nástupiště 9 3/4?
Tady je vidět co zmůže kvalitní výrobek a vyborná péče a servis. Stare zubačky maji 50 let a vypadají výborně. Kultura cestování je vyborná i po 50 letech.
nechápu ty trapné názory jak měli vlak dopravit od výrobce do Tater.Sami chytrácí. Nic proti Slovákům, když jedu tou jejich električkou, tak mám strach, že jim spadnou silniční mosty kolem tratě. Do těch rezavých svodidel stačí kopnout a rozpadne se to. Jinak Tatry a Slovensko mám rád.
Proč bradavice? Dyt je to krásný stroj
Vy jste článek nečetl pořádně…
Tak sa volá jeden tatranský končiar.
No ale teda tiež mohli iný názov vybrať. Toľko tých názvov končiare máme a oni vyberú Bradavicu 😀
já bych jednotku pojmenoval Satan, jenom někteří vařicí by mohli mít problém při nástupu.
A co vařili ti vařící ????. No a co kdyby to byl Šatan… Bondra, Pálfy , Chára a Demitra. ???
Je to jen můj názor myslím si že to vypadá dobře. A hlavně mně zaujalo to že to může jezdit jak po ozubnicí tak i adhezně. Hned jak se to spustí tak se tam vydám abych to vyděl. A jen doufám že Slováci nebudou takový aby všechno ostatní sešrotovali a že si nechají i nějakou tu ozubnicovou jednotku. Ať jim to dobře jezdí.
Podľa toho čo včera hovoril starosta Štrby tak z jednej by mala byť kaviareň a infocentrum na Štrbskom plese.
Ano to je tá tretia. Ono už roky to tak fungovalo, že behali dve a tretia bola vlastne už len ako záloha na náhradné diely. Ale treba uznať že chlapi zo Štrby sa starali a že to bol kvalitný švajčiarsky výrobok. Vždy čistá a naleštená. Človek by nepovedal že majú 50 rokov ale je to tak. 1970.
To „vyděl“ nemyslíte vážně?
Stane se i redaktorovi iDnesu , natož diskutujícím 😀😀
Tak kdo první s těma světlama začal? Stadler nebo Škoda? 😀
Škoda
Tady komentujete a půlka Čechu pojede do Tater 😂
U obrázku č.7 mně zaujal popisek týkající se „hybridního ohonu“. Roztomilý překlep. Nebo novinka ze Švajcu? 🙂
Upřímně nechápu nadávky na vzhled 😀 Oproti Tetrapackům se mi to líbí 🙂
No tedy musím říct, že oproti vizualizaci nevypadají vůbec pěkně. Spíš vypadají tak nějak…nijak.
Na koukání je manželka, ne vlak!
po 35 letech není na co koukat. Oboustraně.
No jestli to vidíte takto, tak by mohla příští jednotka vypadat třeba takhle: http://www.users.waitrose.com/~jraby/jianghe.htm
Vypadají tak nějak stejně jako zubačky tohoto výrobce co jezdí u Zentralbahn, na Les Pleiades a určitě ještě všude možně. Celkový dojem těchto pro ZSSK ještě trochu vylepší ty fólie s grafikou tatranských štítů, které jsou podle mě docela povedené. Co není domyšleno je že ten obrovský nápis BRADAVICA je na bočnici úplně jinde než ten obrázek kopce. Když na ten nápis bude koukat někdo na nástupišti z malé vzdálenosti, nebude to mít úplně ten kontext.
Tak toto se do Tater vůbec nehodí. Ničím zajímavé unifikované škatule. To nedokázal Zvolen něco líbivého vymyslet?
Jako třeba design Mravec? Děkuji, nelíbí. Hlavně by „Zvolen“ nedal ozubnicovy pohon.
Tetrapaky jsou z Vrútek, resp. přinejmenším tam kompletované.
To si myslite, ze zvolensky Dunihlav vo verzi „zubacka“ by bol prevadzkyschopny ???
Ten není provozuschopný ani na normálních tratích 😉
Čo má dunihlav so Zvolenom? Dunihlavy vyrába kapitáňov kamarát Víťko vo Vrtkách.
Dakujem za upozornenie, Dunihlavy sa vyrabaju vo Vrutkach.
Je otázka podle jakých kritérií posuzujeme zda se vlak do Tater hodí nebo ne. Technicky je schopný zvládnout ozubené i neozubené tratě, průjezdnost i odolnost konstrukce prověřily jiné ozubené tratě. Takže technicky se hodí tyto vlaky znamenitě. Co se týká vzhledu, který vychází z jiných produktů výrobce, lze prohlásit, že respektuje potřeby provozu. Odolnost čela, dobrá průchodnost terénem, nepříliš velký odpor vzduchu a možnost modulární koncepce nedělají z vlaku jedinečnou krásku, ale užitečného pracanta. Unifikace komponentů karoserie umožňuje levnější a rychlejší přísun náhradních dílů. Je možné, že při sérii 50ti souprav by již mohlo dojít k nějaké modifikaci vzhledu čel.
Vlak dorazil na kamiónech. Hlavně že je tu každej chytrej o převádění nákladů na koleje. Vlak neumí jezdit po kolejích?
Trať, pro kterou jsou tyto vlaky určeny, má rozchod 1000 mm. Po klasických kolejích by se teda přepravoval fakt těžko.
Kdysi existovaly pro přepravu m.j. i podobných zásilek například hlubinové železniční vozy …
Ty existuji i dnes.
u JHMD by se možná něco našlo
Na rozchod 760 mm, to jsme si pomohli. Pošleme to přes Jindřichův Hradec do Obrataně…
Ve Švýcarsku určitě. Asi kdyby to šlo tak by to po dráze poslali.
A ze Slovenska přicházel do vsi pravidelně dráteník….
…chudý jak myš v opuštěném kostele, díry mu na zadnici jen svítily…
Ano, ale s tím rozdílem, že toto je pokrok vzad. Ostatně stejně jako vyhazování použitelných věcí namísto opravy.
Slovák Vavrinec Benedikt z Nedožier vám pomohl s češtinou a Jan Jesenský z Turca vám pomohol s lekárstvom. Urobil prvú verejnú pitvu v Prahe. Ráčíte použít Wikipedii.
A variantu, že by mohly být jednotky přepraveny na železničním voze jste zvážil?
Když zajistíte ostrahu, aby to nějaký mamlas neposprejoval, když zajistíte cenu podobnou a čas také. Teď ještě 3 hlubiňáky, kvůli kterým pojede nákladní vlak 60 a ne 100 km/h, protože přechodnost. A máte vůbec avgon s přechodností CH-AT-SK, aby se to nemuselo v půlce cesty draze překládat? Taková jeřábnická práce bude za 30-50 tisíc Kč.
Ostrahu ani jeřáb k naložení smozřejmě železnice nezajistí – obsluž se sám. Zlý soukromník na silnici to zařídí i s naložením. Asi by se mu to mělo zakázat, nakládku a vykládku má provádět jiná firma.
A jenom dodám, že jednodušší je na vagoně prapravovat autobusy. Stačí rampa – samo to najede a samo to taky sjede. Ale nejednodušší je na vagoně přepravovat motocykly. Nacpete je do 40″ kontejneru.
Reagoval jsem na věty: „Trať, pro kterou jsou tyto vlaky určeny, má rozchod 1000 mm. Po klasických kolejích by se teda přepravoval fakt těžko.“ Vozy na tyto přepravy existují. Konkrétně jsem měl na mysli vozovou jednotku Uaaikks758, která několikrát posloužila k přepravám elektrických jednotek ET 40 / ET 50 SLB mezi Salzburgem a Krnovem. Přepravovaná ET 50 měla lehce přes 38 metrů, vozilo se to vcelku. Co se týče rychlosti, tak zásilka měla povoleno 100 km/h, žádných 60. Ostraha se nezajišťovala. Jaké byly konkrétní parametry při přepravě nových tatranských elektrik nevím, ale tvrzení „že po klasických kolejích by se přepravoval… Číst vice »
Máš pravdu,na Osoblažce je jeden vagón na přepravu lokomotivy na normálním rozchodu (využívá se k přepravě lokomotivy např.do Olomouce)
tyvado, to jsou kecy, čecháčci prostě musej zkritizovat všechno, aniž by o tom aspoň něco věděli.
Třeba jen nechtějí tolik kamionů na silnicích. Smutné je, že jiní nevědí o tom, že se dá náklad přepravovat i po kolejích. 🙂
Před lety jely i vagony Bmz pro České dráhy ze Zličína do Německa na lak kamionem, protože tehdejší unitární České dráhy nedokázaly zajistit přepravu po železnici…
Tak se podívej do diskuze o koncesích dočteš se tam tohle:
Šrotová mašina a 3!! vagónky. Kdo tomu vyzobávači hrozinek dal koncesi a pustil ho tak na trať! Ani s pěti tam nemá co dělat!
Tak si zákazník 3 měsíce počká, až budou všechny! Pak to přece SBB, ÖBB a ŽSSK každá na svých kolejích.
Ano, 5 jízd konvoje za 30 roků. Přeně na to to je železnice dělaná!
A tak to ma být bo tak je to správné !
Na silnicích jsou hromady kamionů denně, tak jaké tři vozy a půl roku? Ovšem, když si to, co Vy, řekne každý, tak máme to, co máme. Naštěstí tomu tak zatím ještě úplně není. Že chce leckdo mít něco nejlépe ještě včera, je jiná věc, a že za to tvrdě platí i ostatní, další.
Vypadá to docela dobře!
Prosím pěkně, původně se říkalo, že po ukončení současné výluky ještě nějaký čas nebudou „Bradavice“ připraveny k nasazení, a do normálního provozu tak ještě na krátký čas nastoupí staré zubačky. Je to jinak?
To nejsou Bradavice, ovšem ta jednotka se jmenuje Bradavica. Každá bude mít jiné polepy a jiný název 😉
Každopádně bradavice má potenciál stát se přezdívkou těchto souprav, ač dost pěkných:-)
No, pamatuji si ještě z dávné dovolené v Tatrách na vrcholy Predné jatky, Prostredné jatky, Zadné jatky, Hlúpy……no kdyby byla protřeba insiprace názvem méně známých vrcholů pro další jednotky :-). Ale Bradavica je určitě hezká přezdívka.
Tupá, Satan, Senná kopa, Končistá, Osobitá, Babky, Baníkova, Kozinec, Plačlivé, Turek, Hlína, Všiváky, Krátká, Úplaz
Aha, díky, tak z toho zřejmě plyne, že minimálně v červenci by se garantovaně starou zubačkou mělo dát svézt.
No neviem ako je ozubnica rekonštruovaná (nepozeral som projekt koľají, len zabezpečovačky), ale ak nebudú mať výhybky a staničné ozubnicu (čo si myslím že nebudú, lebo s tým boli doteraz len problémy), tak staré zubačky veľmi nebudú mať ako jazdiť, keďže majú náhon len na ozubené koleso.
a dalsie pekne nove vlaky ( ziadna ujeta ojetina) na ceste. Dakujem opat ZSSK!
Do poděkování přidejte i EU.
to veru ano, projektove tímy ZSSK nastastie pracuju dobre a po prevzati Polskeho modelu fondov EU v SR by sa to malo este zrychlit…, tesim sa na dalsie nove supravy – mal by nasledovat vychod a okolie B. Bystrice
Na vychode Pantery a okolo BB honeckeraky. Megafasa.
Aby si ludia rozmysleli, či budú mať župana Kotlebu…
proč německou unii?: /eu/ Přeci každý ví a zná , že nejdříve se peníze z každého státního rozpočtu v určité části převedou do Bruselu. Tam po odklonění části peněz na jejich provoz a luxusní životní úroven všech poslanců pošlou zpět o mnoho méně .Třeba na nákup nových vlaků. A HLUPÁCI JÁSAJÍ A MÁVAJÍ A TLESKAJÍ.
Hlupáci jásají? Tak proč nejásaš, trole? Ještě ti to nenařídil Vovka z Piťeru?
Slovensko je čistý příjemce.
Vzhledově je o třídu hezčí než „krabice od bot“, co stojí vedle (druhá fotka z galerie).
Ne nadarmo má „krabice od bot“ přezdívku Tetrapac
Už motoráky řady 840 mají uhlazený čumák a světla nevypadají jako ze starého žigulíku. 🙂 A to jen drobná evoluce u Stadleru.
Tatrapack.
Někdy v roce 1996/7 byla v Praze na masarycce pár dní vystavena jedna z prvních jednotek GTW 2/6, ještě v tomto hranatem designu. Tehdy mi to připadalo jako krásný moderní vlak. A nemyslím si, že by to bylo způsobeno jen kontrastem s tehdejším parkem ČD (pantaky, Bixy, sukafony, kozenky atd), zkrátka vnímání designu se posouvá 🙂
Je pravda, že pokud se omezím jen na jediný parametr „kulatý – hranatý“, tak vývoj jde ve vlnách (i když nechám stranou požadavky na aerodynamiku). Od kulatých bobin, krokodýlů, T3, RTO a 9 Tr přes méně kulaté ŠM po velmi hranaté T6, Karosy 700, 14 Tr, rakve a esa až po současné zakulacování. Perioda je docela dlouhá, 50-70 let?
To vedla je dizajnovy pruser ale vykonovo a komfortom vo vnutri ide suprovo
Průser to vůbec není, designově je to mnohem čistější, než nová jednotka. Uvidíte, že tetrapak bude za deset let stále koukatelný, ale nová jednotka se bude zdát ošklivá.
Pro mínusáře: prostě to tak bude, uvidíte!
Svajciarsko za ujetu ojetinu nepovazujem…. ich zeleznice su iny level, ale vlaky (vraky) ano
vraky vlaky Arrivy alebo prestavby jednotiek 810 na rozne sposoby su „ujetou ojetinou“ urcite
Ta světla trochu připomínají Bizony a spol. od CZ LOKO 😉
Fakt že jo!
No to zcela. Je podobnost Bradavice a Bizona čistě náhodná nebo ne? 😇
A podobný (o něco ostřejší) tvar mají slovenské, a teď už i nové české Pantery.
A ani na jednom vozidle se mi to vůbec nelíbí – dodávají mu naprosto nepatřičně agresivní výraz.
Je to převzato z automobilového designu.