Automobily Silnice

Na silnicích kontrolujeme dál, upozornili policisté

Policejní kontrola. Ilustrační foto: Jan Sůra
Policejní kontrola. Ilustrační foto: Jan Sůra

Nouzový stav si podle policie vykládají někteří řidiči jako příležitost nerespektovat pravidla silničního provozu a využít klidnějšího provozu k rychlejší jízdě. Řada řidičů se navíc domnívá, že ze silnic zmizely policejní kontroly.

Policie ve svém nejnovějším prohlášení ale varovala řidiče, že kontroly dál probíhají. „Policisté i v době vyhlášeného nouzového stavu nadále věnují pozornost provozu na pozemních komunikacích, provádějí silniční kontroly a sledují dodržování nejvyšší povolené rychlosti a dalších pravidel,“ uvedla v prohlášení ústecká policie.

Podle ní dohled nad bezpečností a plynulostí silničního provozu nadále provádí policisté služby dopravní policie i ostatní policisté. „Apelujeme na řidiče, aby dodržovali pravidla silničního provozu a v době, kdy je společnost ohrožena pandemií, neohrožovali navíc sebe a své okolí nezodpovědným chováním na silnicích,“ uvedla ústecká policejní mluvčí Šárka Poláčková.

Podle tento týden zveřejněných statistik klesl počet dopravních nehod od vyhlášení nouzového stavu zhruba o polovinu. Podle šéfa BESIPu Tomáše Neřolda je týden krátká doba na dělání definitivních závěrů o dopadu nouzového stavu na nehodovost. „Je ale patrné, že výrazně oslabený provoz se projevuje v úbytku celkového počtu nehod a nadějnou kolonkou ve statistice je i nízký počet těžkých zranění. U nejtěžších následků nehod – úmrtí a těžká zranění, je ale ošemetné předpokládat, že nízké intenzity dopravy přinesou automaticky méně nejtragičtějších nehod. Prázdnější silnice mohou pomoci například chodcům či cyklistům, ale dávají také prostor k vyšším rychlostem a právě nepřiměřená rychlost je stále nejrizikovějším faktorem při nehodách, kde umírají lidé,“ řekl deníku Zdopravy.cz Neřold.

Podle něj bude záležet i na tom, zda se změněná atmosféra ve společnosti projeví i na silnicích. „V boji proti šíření koronaviru vidíme kolem sebe silnou vlnu solidarity, odpovědnost a ochotu chránit druhé dodržováním pravidel. Buď si to přeneseme i na silnice, nebo budeme dále zavírat oči před tím, že každý měsíc zaplatí 45 lidí životem za to, že se pohybují v silničním provozu,“ doplnil Neřold.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr
Host
Petr

Jak postupovat když je karantena a v současné době vám končí v dubnu potvrzení o lékařské prohlídce k řidickému průkazu? Praktický lékař má ordinaci uzavřenou. Jsem senior ale na zajištění chodu v rodině musím používat auto. Děkuji předem za informaci.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Příslušník, který se nechal slyšet, že Policie nebude řešit přestupky by měl letět z PČR na hodinu. A bez výsluh. Policiii si neplatíme pro „pomáhání a chránění“ opilců a silničních pirátů. Tím spíše, když nemocnice jsou rády, že vůbec fungují pod náporem koronaviru.

Zbyněk
Host
Zbyněk

smím vědět, za co mínusy?

Peet
Host
Peet

Že by za hloupý příspěvek?

Zbyněk
Host
Zbyněk

Konkrétně? Co je tam hloupého?

dada
Host
dada

doteď nevím, včem MI policajti pomáhají a před čím MNE kdy ochránili…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Kdo špatně parkuje, ten jezdí přes limit. A kdo jezdí přes limit, ten někoho zabije. Pojede kolem stavby 96 km/h, přestože tam není ani noha, protože jsou 2 v noci, navíc o víkendu. Ale určitě tím někoho zabije. A tu fintu s materálním aspektem je potřeba taky vyřešit.

Dal si jedno pivo a jel 150 po dálnici. Víte, co by mu za něco takového napařili v Německu? Tam takový binec nemají!

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Za rok 2020 je nejčastější příčinou nehody nedání přednosti v jízdě. https://www.irozhlas.cz/nehody

bohyn
Host
bohyn

Coz klidne muze byt v kombinaci s rychlou jizdou a/nebo jednim pivem. A nepochopil jsem tu cast s piratstvim a parkovanim.
Jinak i debil co se sam, ve vlastnim aute, rozplacne o strom zamestna hned vsechny slozky IZS, na ktere vsichni prispivame + havrany. Nevim proc by epidemie, nebo nocni hodiny mely najednou zrusit dopravni predpisy.

666
Host
666

Dle vlastní statistiky BESIPU se dlouhodobě situace zlepšuje z hlediska usmrcených osob viz strana 6. Statistika BESIPU zřejmě záměrně neuvažuje vliv intenzity provozu, protože pak by byla statistika vycházela ještě lépe. Stejné výsledky dává i počet usmrcených vlivem nepřiměřené rychlosti na straně 67, kde opět není zahrnut vliv intenzity dopravy.

https://www.ibesip.cz/getattachment/Statistiky/Statistiky-nehodovosti-v-Ceske-republice/Dopravni-nehodovost-2020/20-02-NSBSP.pdf?lang=cs-CZ

Dále si povšimněme, že v Národní strategii BESIP na straně 33 je uveden vliv stavu infrastruktury až 35 % a u technického stavu vozidel až 14 % na vznik nehod.

https://www.ibesip.cz/getattachment/Pro-odborniky/Narodni-strategie-BESIP/Aktualni-strategie/Revize-a-aktualizace-NSBSP-2020_vc_AP_final.pdf

Zbyněk
Host
Zbyněk

Jsme jednou z nejhorších zemí v EU. Jsou státy, kde vision zero je vládní prioritou, proklamovanou i reálně uplatňovanou. U nás se o ní dočtete možná tak ve výroční zprávě BESIPu.

dada
Host
dada

asi bych to neřešil. Podstatně víc lidí se ročně uchlastá než zemže na silnicích…. Vision zero a lidi budou dál chlastat, kouřit, cpát se nezdravým jídlem….Nesmysl.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ano jistě. A pak se zrakví cyklista, vjel na okruhové festce pod vlak (to se už opravdu stalo). A budou potřeba jěště větší represe vůči řidičům. Tempo 30. Tempo 20, a když ani to nebude stačit, tempo 10! … měl sluchátka, vlezl podšalinu brzdíci do zastávky. Tempo 5!

Růža
Host
Růža

Bohužel, kdo jezdil jak hovado před koronavirem, jezdí jak hovado dál. Silnice jsou stále u nás smrtelnější než ten virus.

dada
Host
dada

neřekl bych kolil % „nakažených autem“ umře a kolik % nakažených koronavirem umře?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Těch nakažených autem je v ČR asi 5.000.000. Dlužno dodat, že jeden ani nemusí být „nakažený autem“, aby umřel na silnici. Jeden usmrcený na mopedu, 1 na malé motorce a 27 mrtvých cyklistů. Ve statistice není uvedeno, kolik z nich vlastní vinou.

R2R2
Host
R2R2

Skoda, tech par dni, kdy lide verili, ze nikdo nic nekontroluje to bylo celkem fajn.

Eduard
Host
Eduard

Ať se na mě nikdo nezlobí, ale policisté by měli nyní dělat důležitější činnosti než kontrolovat rychlost. Chápu, že dnešní prázdnější cesty svádí k rychlejší jízdě, ale to že někdo tu a tam pojede rychleji není tak hrozné jako to, že někdo nedodržuje karanténu či páchá závažnou trestnou činnost. Ale chápu vybírat je třeba.

dopravak
Host
dopravak

Aniž bych jakýmkoliv způsobem zlehčoval opatření, tak pořád při nehodách zahyne řádově více obyvatel, než na následky Corony. Asi není potřeba, aby se měřilo za každou mezí, ale rezignovat na kontroly kvůli nouzovému stavu by bylo také špatně. Zejména, pokud prázdné silnice k rychlé jízdě přímo svádí.

...
Host
...

Jenže rychlost nepovolená a rychlost nepřiměřená jsou dvě často zcela odlišné kategorie.

Jaaa
Host
Jaaa

Klasické čecháčkovství.

R2R2
Host
R2R2

Pokud je cechackovstvi synonymem pro zdravy rozum, tak mate nepochybne pravdu.

Eduard
Host
Eduard

Tak nějak. Drtivá většina lidí jezdí rozumě bez ohledu na represi. Jen jsem chtěl říci, že nyní jsou na pořadu důležitější věci, než měření rychlosti. Jinak dle mého názoru rychlost jako taková nezabíjí, ale nedostatek rozumu. Jak už kolega přede mnou psal je velký rozdíl mezi nepřiměřenou a nepovolenou rychlostí.

dopravak
Host
dopravak

Drtivá většina možná ano, ale pořád jsou na silnicích jedinci, kteří prostě rychlost respektovat nechtějí. Proto je to i v této době důležité. Minimálně proto, aby zranění z nehod zbytečně nezatěžovali přetížené zdravotnictví.

...
Host
...

Překročení nejvyšší povolené rychlosti (nikoli jízda rychlostí nepřiměřenou) a následky nehod spolu nekorelují prakticky nijak.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jenže když se člověk podívá do statistiky, tak překročení povolené rychlosti není v první desítce.
Zato je tam nepřízpusobení rychlosti jízdy dopravně technickému stavu vozovky. A to hned na prvním místě v počtu usmrcených. Jel 88 km/h, vyletěl na mokru v zatáčce. Rychlost nepřiměřená, nikoliv rychlost nedovolená.
https://www.policie.cz/soubor/informace-o-nehodovosti-prosinec-2019-pdf.aspx

Všichni řeší to, aby za cedují „začátek obce“ nikdo nejel přes 50 km/h, přestože je to 1/4 kilometru mezi poli k prvnímu domu. Pomníček najdete v zatáčkách, 1/2 kilometru před začátkem obce. Řidič usnul … a už se neprobudil.

On.
Host
On.

Ano na silnicích je potřeba dovolit absolutní bezvládí, pardon vládu arogance a síly.

...
Host
...

Jistě. Náš obrlajtnant Makovec, ten nám vždy říkal: ,Disciplína, vy kluci pitomí, musí bejt, jinak byste lezli jako vopice po stromech, ale vojna z vás udělá lidi, vy blbouni pitomí.‘ A není to pravda? Představte si park, řekněme na Karláku, a na každým stromě jeden voják bez disciplíny. Z toho jsem vždycky měl největší strach.

Eduard
Host
Eduard

Tak nějak. Jsme rozumní lide a dovedeme se podle toho chovat. Tedy většina z nás. Těch pár dnů co policie nekontrolovala rychlost. Co se stalo špatného? Nic. Jen lidi jezdili ve větší pohodě a klidu.

Tomáš V.
Host
Tomáš V.

Vy jste jezdil víc v pohodě = lidi jezdili víc v pohodě? Od kdy se aplikuje na populaci z maximálně jednotek pozorování? Buď máte hrozně silný auto (což je obecně hrozně fajn, už kvůli předjetí exotů, ale do provozu je to holt blbý), nebo patříte k principářům. Já jsem si v létě ve Švajcu naprosto zvyknul, že rychlost se prostě dodržuje (a to si uznejme, že po tamních cestách mimo hory není problém lítat ani s plečkama). Takový klid jsem na silnici hodně dlouho neviděl. Výsledek? Rychlost dodržuju, já jsem totiž přesvědčený, že to má smysl. Občas taky přidám, na… Číst vice »

...
Host
...

Tohle je tautologie. Totiž, tímhle přístupem můžete obhájit naprosto jakýkoli zákaz, včetně zákazu poslouchání cizího rozhlasu (když chci poslouchat cizí rozhlas, tak si můžu dovolit se za to nechat popravit, stojí mi to za to riziko) nebo třeba zákazu zabíjaček (když si chci doma udělat zabíjačku, tak si můžu dovolit za to být potrestán, stojí mi to za to). Primárně proto musíme vážit zákaz či omezení samotné, jako podstatu a smysluplnost (v čemž nám dá za pravdu i čl. 4 odst. 4 LZPS). Pokud se tedy někde obecně jezdí rychleji nebo naopak pomaleji, než dovoluje od stolu stanovený limit, asi… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

„způsobují cosi, čemu se říká eroze práva“
Zlatá slova. Proto doufám, že nikdo nikdy nedovolí atrapu železničního přejezdu, jen proto aby mohli řidiče „trénovat“.

...
Host
...

Na atrapě přejezdu bude jaksi vždy absentovat materiální znak. Totéž platí pro neposkytnutí pomoci u fingované nehody.

...
Host
...

Vládu arogance a síly tam přece už dávno máme, vládne tam přece Policie ČR a městapo.

PatriK
Host
PatriK

Zlatá mládež závodí v centru Prahy: Jízda na červenou, 180 km/h a nebezpečné předjíždění!
https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-krimi/638418/zlata-mladez-zavodi-v-centru-prahy-jizda-na-cervenou-180-km-h-a-nebezpecne-predjizdeni.html

dada
Host
dada

Blesk a jeho věrohodné informace….

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Řidič policejního BMW i8 boural v Chrlicích. Supersportovní BMW bylo po nehodě na odpis.
Řidič při závodě na Masarykově okruhu boural do svodidel. To se v závodě bohužel stane. Závod na 24 hodin ovšem s vozem BMW dokončil.

dada
Host
dada

je třeba vybírat peníze, čím víc tím lépe. I pokuty jsou příjmen státní správy a samospráv, ne?