Automobily Silnice

Počet nehod klesl po omezení pohybu na polovinu, mrtvých výrazně neubylo

Silnice I/19, ilustrační foto. Pramen: ŘSD
Silnice I/19, ilustrační foto. Pramen: ŘSD

Nízká intenzita osobní dopravy na silnicích a dálnicích přinesla v prvním týdnu po zavedení omezení pohybu výrazný úbytek nehod i zranění. Od 16. do 22. března evidovali policisté 1 002 dopravních nehod, když loni ve stejném týdnu to bylo 1 977 nehod. Statistiku zveřejnil BESIP.

Prudce klesl i počet zranění, u těžkých ze 42 na 12, u lehkých z loňských 368 na 162. Usmrcených lidí ale v dlouhodobém pohledu neubylo. Minulý týden na silnicích zahynulo pět lidí, ve stejném týdnu loni šest a předloni tři lidé.

Statistika nehod v týdnu od 16. do 22. března. Pramen: BESIP
Statistika nehod v týdnu od 16. do 22. března. Pramen: BESIP

Podle šéfa BESIPu Tomáše Neřolda je týden krátká doba na dělání definitivních závěrů o dopadu nouzového stavu na nehodovost. „Je ale patrné, že výrazně oslabený provoz se projevuje v úbytku celkového počtu nehod a nadějnou kolonkou ve statistice je i nízký počet těžkých zranění. U nejtěžších následků nehod – úmrtí a těžká zranění, je ale ošemetné předpokládat, že nízké intenzity dopravy přinesou automaticky méně nejtragičtějších nehod. Prázdnější silnice mohou pomoci například chodcům či cyklistům, ale dávají také prostor k vyšším rychlostem a právě nepřiměřená rychlost je stále nejrizikovějším faktorem při nehodách, kde umírají lidé,“ řekl deníku Zdopravy.cz Neřold.

Podle něj bude záležet i na tom, zda se změněná atmosféra ve společnosti projeví i na silnicích. „V boji proti šíření koronaviru vidíme kolem sebe silnou vlnu solidarity, odpovědnost a ochotu chránit druhé dodržováním pravidel. Buď si to přeneseme i na silnice, nebo budeme dále zavírat oči před tím, že každý měsíc zaplatí 45 lidí životem za to, že se pohybují v silničním provozu,“ doplnil Neřold.

Ředitelství silnic a dálnic porovnávalo týdenní intenzity v období od 3. února do 8. března s týdnem 9. až 15. března, zahrnulo přitom dálnice D1, D2 a D5. Intenzita provozu na dálnicích se snížila na hraničních přechodech zhruba o 50 procent, mimo ně pak o 30 až 40 procent. „Tento pokles je na straně osobní dopravy, intenzita těžké dopravy pouze mírně klesla,“ uvedlo ŘSD na svém twitteru. Dá se přitom předpokládat, že v minulém týdnu byly intenzity dopravy ještě výrazně nižší.

Informační kampaň na venkovních nosičích reklamy BigBoardu. Foto: BigBoard
Informační kampaň na venkovních nosičích reklamy BigBoardu. Foto: BigBoard
18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondra

převedli nákladní 🙂

Ondra

Kdy už jim na ministerstvu dopravy dojde, že čím menší provoz, tím méně nehod. Kdyby omezili zásadně kamiony a převedly nákadní dopravu na koleje, všem by se nám dýchalo lépe…

Pezos

Zprávy z regionů aneb „stejně mě nikdo kontrolovat nebude“:
„Řidiči na Karvinsku hřeší na to, že se policie v době nouzového stavu zaměřuje na jiné věci než na namátkové silniční kontroly. Vzrostl počet nehod pod vlivem alkoholu. Jen za posledních deset dní řešili tamní policisté takových bouraček pět. Při jedné z nich opilý šofér dokonce vezl devítileté dítě.“
Zdroj: https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/ridic-opilost-karvinsko-silnice-nehoda.A200325_124113_ostrava-zpravy_woj

Zbyněk

Přesně tak. Ten co zmínil, že Policie nebude řešit přestupky by měl letět z PČR na hodinu. A bez výsluh. Policiii si neplatíme pro „pomáhání a chránění“ opilců a silničních pirátů.

Růža

Já „bohužel“, lépe bohudík stále pracuji. Silnice jsou určitě volnější, ale těch „rychlíků“ určitě neubylo.Bohužel.

Andrej

12 tažkých zranení + 162 ľahkých za jediný týždeň = 12+ operácií, 12+ zabraných lôžok ARO/JIP, desiatky litrov transfúzií z rýchlo sa tenčiacich zásob krvi, stovky výjazdov záchranky, stovky situácií, kde záchranári, lekári, sestry prichádzajú do úzkeho kontaktu s niekým kto môže byť infikovaný a zaniesť tak nevedomky infekciu do celej nemocnice.

To najmenej, čo môžme v boji proti koronavírusu spraviť, je prestať jazdiť ako hovadá.

Martin

Snad bude pozitivní dopad koronaviru ten, že přibude homeoffice, samozřejmě tam kde je možné, zatím v práci z domova vidím vyšší efektivitu, prostě si zalezu do kouta a za chvíli mám hotovo, na rozdíl od open space ve firmě, každou chvíli někdo otravuje s kravinama a o hluku nemluvě.Taktez pořady po Skype jsou k věci,bez páleného tlachání a dobíhání od tématu ..

PetrD

Jen v případě, že máte ten kout a nemáte malé děti.

PetrPetr

Také si myslím, že home office zůstane. Ne jako dnes od pondělí do pátku, ale třeba jeden nebo dva dny v týdnu. Na silnicích by ubylo kolon.

Pezos

To už některé korporáty dělají. Na druhou stranu to obvykle znamená, že zavedly tzv. „hot desking“, kdy je míst méně než zaměstnanců a nikdo nemá svoje pevné místo, ale musí si sednout tam, kde je právě volno (hlavně v zimě v době chřipkových epidemií moc fajn – bůhví, kdo tam včera chrchlal na stůl).

Leinad

To jako že bych v kanclu neměl na stole svoje věci přes noc/přes víkend?
Bral jsem u startupů, je to jasné při podnikání(chodím se svým noteboků) ale korpu na fulltime bych poslal do háje.

Zbyněk

Ještě aby ubývalo mrtvých, když silničním pirátům Policie hned na začátku karantény zdvořile sdělila, že nebude řešit dopravní přestupky.

Zbyněk

Smím vědět, za co mínusy?

PetrPetr

Praha je bez kolon a to navíc začali opravy některých silnic.

666

Nelze než panu vedoucímu BESIPu popřát, aby stejnou silou jako za dodržování pravidel také loboval za dostavbu nekompletní dálniční sítě či opravu poškozených silnic, což pomůže BEzpečnosti SIlničního Provozu asi nejvíce.

Jaaa

Taky by se dala zakázat auta.
(Asi tak stejně relevantní blábol.)

mgr.pavel

Tak zase porovnávat počty mrtvých (3, 5 nebo 6 v posledních letech), to je pod statistickou odchylku. Stačí jedna velká bouračka, a klidně o polovinu vyšší číslo.

(nechci, aby můj příspěvek zněl nějak cynicky, dopr.nehody jsou tragédie, jen to komentuji ze strany statistiky)

Vašek

Už předminulý týden byla intenzita nízká… Například z Ostravy do Lipníka, na částečně tříproudé dálnicí, jsem potkal v odpolední špičce čtyři osobní auta… Kamiónů bylo normálně…