Počet nehod klesl po omezení pohybu na polovinu, mrtvých výrazně neubylo

Silnice I/19, ilustrační foto. Pramen: ŘSDSilnice I/19, ilustrační foto. Pramen: ŘSD

Nízká intenzita osobní dopravy na silnicích a dálnicích přinesla v prvním týdnu po zavedení omezení pohybu výrazný úbytek nehod i

Nízká intenzita osobní dopravy na silnicích a dálnicích přinesla v prvním týdnu po zavedení omezení pohybu výrazný úbytek nehod i zranění. Od 16. do 22. března evidovali policisté 1 002 dopravních nehod, když loni ve stejném týdnu to bylo 1 977 nehod. Statistiku zveřejnil BESIP.

Prudce klesl i počet zranění, u těžkých ze 42 na 12, u lehkých z loňských 368 na 162. Usmrcených lidí ale v dlouhodobém pohledu neubylo. Minulý týden na silnicích zahynulo pět lidí, ve stejném týdnu loni šest a předloni tři lidé.

Statistika nehod v týdnu od 16. do 22. března. Pramen: BESIP

Statistika nehod v týdnu od 16. do 22. března. Pramen: BESIP

Podle šéfa BESIPu Tomáše Neřolda je týden krátká doba na dělání definitivních závěrů o dopadu nouzového stavu na nehodovost. „Je ale patrné, že výrazně oslabený provoz se projevuje v úbytku celkového počtu nehod a nadějnou kolonkou ve statistice je i nízký počet těžkých zranění. U nejtěžších následků nehod – úmrtí a těžká zranění, je ale ošemetné předpokládat, že nízké intenzity dopravy přinesou automaticky méně nejtragičtějších nehod. Prázdnější silnice mohou pomoci například chodcům či cyklistům, ale dávají také prostor k vyšším rychlostem a právě nepřiměřená rychlost je stále nejrizikovějším faktorem při nehodách, kde umírají lidé,“ řekl deníku Zdopravy.cz Neřold.

Podle něj bude záležet i na tom, zda se změněná atmosféra ve společnosti projeví i na silnicích. „V boji proti šíření koronaviru vidíme kolem sebe silnou vlnu solidarity, odpovědnost a ochotu chránit druhé dodržováním pravidel. Buď si to přeneseme i na silnice, nebo budeme dále zavírat oči před tím, že každý měsíc zaplatí 45 lidí životem za to, že se pohybují v silničním provozu,“ doplnil Neřold.

Ředitelství silnic a dálnic porovnávalo týdenní intenzity v období od 3. února do 8. března s týdnem 9. až 15. března, zahrnulo přitom dálnice D1, D2 a D5. Intenzita provozu na dálnicích se snížila na hraničních přechodech zhruba o 50 procent, mimo ně pak o 30 až 40 procent. „Tento pokles je na straně osobní dopravy, intenzita těžké dopravy pouze mírně klesla,“ uvedlo ŘSD na svém twitteru. Dá se přitom předpokládat, že v minulém týdnu byly intenzity dopravy ještě výrazně nižší.

Informační kampaň na venkovních nosičích reklamy BigBoardu. Foto: BigBoard

Informační kampaň na venkovních nosičích reklamy BigBoardu. Foto: BigBoard

Tagy BESIP dálnice koronavir nehodovost silnice Top
18 komentářů