Na severní obchvat Prešova přispěje EU, Slovensko uspělo v konkurenci stovky projektů
Část peněz půjde také na projektovou dokumentaci zbývajících úseků silnice R4 z Prešova po státní hranici s Polskem. Jde o součást mezinárodní trasy Via Carpatia.
Slovensko uspělo v žádosti o dotaci z evropského nástroje CEF ve výši 69 milionů eur, tedy v přepočtu asi 1,7 miliardy korun. Peníze jsou určeny na výstavbu druhé etapy severního obchvatu Prešova a projektovou dokumentaci zbývajících úseků silnice R4 z Prešova po státní hranici s Polskem. Na Facebooku to uvedlo Ministerstvo dopravy Slovenské republiky.
„Více než 69 milionů, které jsme získali, si nepředstavujme jen jako virtuální číslo, které nám nyní zůstane v kasičce. Jsou to ušetřené peníze do státního rozpočtu, které můžeme proinvestovat například na obchvat některého okresního města nebo 20 opravených mostů,“ řekl slovenský ministr dopravy Jozef Ráž.
Žádost o grant podala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) loni v září. Částka, kterou Slovensko od EU získá, je v konkurenci stovky projektů druhou nejvyšší hned po německém železničním projektu. Jde o zdroje v rámci nástroje pro propojení Evropy (CEF), výzvy k projektům s vojensko-civilním využitím.
Via Carpatia
Rychlostní silnice R4 je součástí TEN-T sítě a důležité mezinárodní trasy Via Carpatia. Jak dodala agentura TASR, chybějící úseky je třeba vybudovat co nejdříve i vzhledem k blížícím se termínům dokončení prací v sousedních zemích.
„Via Carpatia je silnice, po které jsme volali dlouhá léta a dnes se naplňuje další z milníků této významné komunikace. Severní obchvat a projektová dokumentace, která bude hrazena z CEF ve výši 69 milionů eur, je finanční částka, ke které bychom se jen tak snadno dostat neuměli,“ uzavřel předseda Přešovského samosprávného kraje Milan Majerský.
Výstavba druhé etapy úseku R4 Prešov – severní obchvat o celkové délce 10,2 kilometru začala loni v září. Kromě evropského programu CEF je financována také ze státního rozpočtu. Zhotovitelem je konsorcium v čele s firmou Eurovia SK, která uspěla ve veřejné soutěži s cenou necelých 338 milionů eur bez DPH, tedy v přepočtu asi 8,4 miliardy korun. Hotovo má být do konce roku 2027. Součástí stavby bude dvanáct mostních objektů různé délky, několik protihlukových stěn a také přibližně 1,9 km dlouhý tunel Okruhliak.
První etapu severního obchvatu Prešova zprovoznili slovenští silničáři v září minulého roku. Úsek dlouhý 4,3 kilometru zahrnuje například devět mostů i více jak kilometrový tunel Bikoš.