Na Slovensku začali s ražbou téměř dvoukilometrového tunelu Okruhliak, stane se součástí severního obchvatu Prešova

Začátek ražby tunelu Okruhliak na severním obchvatu Prešova. Zdroj: Ministerstvo dopravy SRZačátek ražby tunelu Okruhliak na severním obchvatu Prešova. Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Rychlostní silnice R4 je součástí TEN-T sítě a důležité mezinárodní trasy Via Carpatia.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) informovala o zahájení razicích prací na 1,8 kilometru dlouhém tunelu Okruhliak u Prešova. Stavba bude součástí rychlostní silnice R4 Prešov – severní obchvat, II. etapa. Jak NDS uvedla, tunel je v pořadí již třetím tunelem na dálniční infrastruktuře kolem Prešova.

„Tunel Okruhliak bude ražen cyklickým způsobem, a to z obou portálů. Počítá se s ražbou v nepřetržitém provozu 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Celkem bude do procesu zapojeno přibližně 180 technických pracovníků a tunelářů,“ napsala NDS v tiskové zprávě.

Celý koridor tunelu Okruhliak vede v horninovém masivu s výskytem jílu, jílovců, siltovců a pískovců. Tuneláři očekávají vlhké až mokré pracovní prostředí. S postupem prací se však má vydatnost přítoků snižovat.

V okolí tunelu již byly provedeny terénní úpravy, odkop etáže stavební jámy a nad tunelovými rourami byl vybudován mikropilotový deštník.

„V rámci výstavby máme za sebou průzkumy, kácení stromů či realizaci provizorního přemostění řeky Sekčov. Kromě toho probíhá zakládání a realizace štěrkových vibrosloupů. Ukončeny jsou proložky inženýrských sítí, včetně přeložek vodovodů, vzdušného vedení vysokého napětí, plynovodů či telekomunikačních sítí. Na mostních objektech bylo provedeno zpevnění plošin na základech, piloty, výkop sedimentačních jam, vrtání a betonáž velkoprůměrových pilotů,“ dodala NDS.

Dokončení v roce 2027

Stavba R4 Prešov – severní obchvat II. etapa bude dlouhá 10,2 kilometru. Skládá se ze 157 stavebních objektů, 12 mostů a šesti protihlukových stěn s celkovou délkou více než 3 500 metrů. Součástí je kromě tunelu Okruhliak také jedna mimoúrovňová křižovatka Kapušany. Hotovo má být v roce 2027.

R4 Prešov – severní obchvat II. etapa na mapě. Zdroj: NDS

R4 Prešov – severní obchvat II. etapa na mapě.
Zdroj: NDS

„Budovaný úsek řidičům ušetří v průměru sedm minut jízdy. Předpokládaná intenzita dopravy by měla být na úrovni téměř 13 000 vozidel denně,“ uzavřela NDS.

Rychlostní silnice R4 Prešov vyjde na 337 milionů eur, tedy v přepočtu téměř 8,5 miliardy korun. Slovenský ministr dopravy Jozef Ráž připomněl, že z evropských zdrojů půjde na výstavbu více jak 69 milionů eur, což je v přepočtu asi 1,7 miliardy korun. Zbytek zaplatí státní rozpočet.

Na severní obchvat Prešova přispěje EU, Slovensko uspělo v konkurenci stovky projektů

Kdy se začnou stavět další úseky R4 až po hranici s Polskem, není zatím jasné. Momentálně probíhá studie proveditelnosti spolu s veřejnými zakázkami na dokumentaci pro územní rozhodnutí. Rychlostní silnice R4 je součástí sítě TEN-T a důležité mezinárodní trasy Via Carpatia.

První etapu severního obchvatu Prešova zprovoznili slovenští silničáři v září minulého roku. Úsek dlouhý 4,3 kilometru zahrnuje například devět mostů i více než kilometrový tunel Bikoš.

R4 Prešov, severní obchvat, 1. etapa.
Zdroj: Národná diaľničná spoločnosťR4 Prešov, severní obchvat, 1. etapa. Zdroj: Národná diaľničná spoločnosťR4 Prešov, severní obchvat, 1. etapa. Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť
Tagy Národná diaľničná spoločnosť NDS obchvat Prešova Prešov R4 Prešov – severní obchvat slovensko
3 komentáře