Na Pražském okruhu zmizela část mostu. Omezení na východě města potrvá dva roky
Demolice mostu na Pražském okruhu přes Chlumeckou ulici. Foto: ŘSD
Most dosloužil po 40 letech, nahradí ho nový.
Most dosloužil po 40 letech, nahradí ho nový.
Nedávno jsem se díval na video, nechtěl bych lhát, ale asi Japonsko. Podobný most tam strhli a postavili místo něho nový za víkend. V pátek večer začali s demolicí a v pondělí ráno už lidé jezdili do práce po novém mostě.
Opravdu to musí trvat dva roky?
Japonsko je technologicky úplně někde jinde, musíme se stále učit , ale třeba časem to bude lepší ,,,, mě se líbilo nedávno v Nizozemí jak pod dálnici 3+3 za víkend vrazili železnici,,, je tam krásné časozběrné video na YouTube,,,
Japonsko není technologicky někde úplně jinde, jen si tam holt §1vykládají trochu jinak. U nás se to matlá dva roky, protože se to tak vždycky dělalo, oni to ze stejného důvodu vyšvihnou „za dva tejdny“.
Cena za takovou rychlost výstavby je ovšem jiná.
To je dost sporné. Na dřevo sice asi zaplatíte víc, ale eliminujete dobu, po kterou stavba představuje komplikaci. Ten nadjezd nad okruhem samozřejmě není nic, bez čeho by se svět netočil, ale jsou místa, kde by podobná oprava mohla vést k naprostému kolapsu. A zadruhé, je možné zvolit takové konstrukční řešení, které stavbu maximálně urychlí, aniž by to znamenalo raketový nárůst ceny. Japonci jsou tak rychlí zejména kvůli prefabrikátům…
Nemusí, jde udělat mnohé. Otázkou je, zda to bude investor ochoten zaplatit…
A sám mám jeden návrh, který nic nestojí a dobu výstavby zkrátí na polovinu. Oba mosty se zavřou najednou. 198 dní výstavby ti bude stačit?
Já třeba vůbec nechápu, proč se víc nepoužívají prefabrikáty (jako třeba u toho zmiňovaného holandského podjezdu). Jasně, všude to nejde, ale u takovýchhle čistě tehnicistních staveb by to neměl být problém. Akorát by se vybetonovaly opěry a na ně by pak už hotovou mostovku jeřáb usadil za noc. Takže reálná doba uzavírky by mohla být do dvou měsíců (čas potřebný na demolici, vybetonování a vytvrzení nového betonu na potřebnou pevnost)
Jenže ty opěry musí 27 dnů tvrdnout. Hlinitanový cement nepoužívat!
Ano, to tam přímo explicitně píšu.
A základy by také měly mít možnost tvrdnout…
U základů hodně záleží na podloží, každopádně i kdyby měly taktéž tuhnout celý měsíc, pořád jsme na maximálně 90 dnech. A to jem ještě myslím hodně přestřelil ten měsíc na demolici a přípravu stavby.
Vím, že takovou akci měli v Německu, když most rozšiřovali. Originál byl ještě z dob Říše.
Technický beton tvrdne 30 dní a to nelze urychlit. Tedy ten japonský most nebyl z betonu.
Železniční most v Praze Podolí te železa také v roce 1902 vyměnili za plného provozu přes víkend.
no jo ale za víkend by nestačili odklonit peníze pro sebe
Most v Bechyni je z roku 1926 dokoncen 1928….
A beton se michal v parních míchačkach , krom dychavicnych náklaďáku vedoucí 2tuny materialu se ve velkém využívaly kone a krávy, lešení ze dřeva, kamen se zpracovával ručně. Nyní je k dispozici technika , technologie , a 200 dnu budou řešit tricetimetrovy most . Výborná ukázka jak mají na vše dost času jsou opravy různých propustku ( u Luštěnic na silnici mb_ nbk) , tam se rejpali taky dva roky . Most překonává potok široký 1 metr a je vysoký taktéž.
Velmi podobný čas strávili na D46 u Olšan u PV, kde stavěli most přes říčku Blata taktéž širokou jeden metr…Podotýkám jako po několikáté, že kolem 15h. už na stavbě většinou nikdo nebyl a to i za krásného, slunného dne (a půlkilometrové kolony v obou směrem před zúžením)..To by jeden řval vzteky..
Tak dva roky jsou 730 dní, proti tomu je 200 dnů výrazné zkrácení.
No, kdyby stejným tempem, kterým trvá 2×200 dní výstavba umrněnýho nadjezdu, postupovali v Bechyni, tak by to rouzhodně nestavěli dva roky, ale mnohem dýl…
Tak v Bechyni to hlavně nestavěli za provozu. To je dost podstatný rozdíl.
Ano, za provozu by se měl stavět podstatně rychleji.
A proč pořád počítáš 2×200? Tak to kompletně zavřem a je to 1×198, tj. polovina času…
Proože tak praví projekt.
Ten nový už vydrží snad nejméně to samý jak Karlův 😂
Myslíš ten několikrát opravovaný most, který některé pole nemá původní?
Nemyslí, jen žvaní. 🙂
Kdyby jenom pole. I dva pilíře jsou zcela nové a to od základů. Za Karla IV kesony neznali, ne že by je znali a zavrhli.
Dokonce ten most ani není původní, ty předchozí vzala několikrát povodeň.
Povodeň rozhodně most několikrát nevzala, vždy jen dva tři oblouky. Mnoho původního zdiva však bylo nahrazeno během věků při opravách, přičemž zejména ty dvě poslední mu daly dost zabrat.
40 let není nijak extrémní věk pro takovou stavbu. Kolik by se asi ve výsledku dalo ušetřit peněz, kdyby byla prováděna pravidelná údržba, hmm?
Nic moc na víc. Jde o způsob namáhání a tady jde o namáhání na ohyb potenciálně na lom.
Co konkrétně bylo stran údržby zanedbáno, hmm?
Většinou se nečistí odvodňovací kanály a do staveb po čase zatéká. Jak to bylo konkrétně tady, nevím. Ale zdá se mi divné, že tenhle most je po 40 letech na zbourání, zatímco jiné betonové mosty, třeba Nuselský, slouží déle.
Taky má zasebou několikaletou rekonstrukci…
Kdyby se most na ČM nenechal zchátrat tak, že nic jiného než zbourání nepřipadá v úvahu, třeba taky mohl projít rekonstrukcí.
A jak víš, že nic jiného nepřipadalo v úvahu? Třeba je to zbourání a postavení nového mostu levnější než jeho rekonstrukce. U Nuselského mostu to zas může být přesně naopak…
Spíš kdyby socialistické stavebnictví dodržovalo technologické postupy a mělo k dispozici kvalitní materiály. Většina těch mostů jde do háje kvůli tomu, že do nich někudy zatéká…
To kapitalistický má nějakou výhodu? Zanedbaná údržba nic jinýho.
Kapitalistický stavebnictví má dostupné všechny materiály, které existují, v celé škále kvality.
Zanedbaná údržba není problém kapitalistického stavebnictví, ale debilního hospodaření veřejných institucí – dědictví socíku. Absolutní nevztah k veřejnému majetku. Adorováno je investování, řádná údržba jakoby byla sprosté slovo. Přitom ta by měla být adorována.
Další věcí je, že nekvalitní stavba se těžko udržuje kvalitně a něco se třeba udržovat ani nedá. Musí se to opravit, nebo vyměnit. Jak třeba chceš udržovat betonové obrubníky, které se v Praze 4 drolí od výstavby z 80 let, když beton byl brutálně ošizen?
Výměna výztuže v železobetonu je poněkud problematická. Obzvlášť v případech, kdy se s takovýmto způsobem údržby nepočítalo.