Na Osoblažku dorazila po více než čtyřech letech oprav druhá lokomotiva
Na letní sezónu budou k dispozici dvě lokomotivy.
Krátce po půlnoci dorazila do Třemešné po více než čtyřech letech druhá lokomotiva pro provoz na úzkorozchodné trati Třemešná ve Slezsku – Osoblaha. Lokomotiva nejezdila osm let, trať opustila v listopadu 2019.
O příjezdu informoval David Chovančík z obecně prospěšné společnosti Osoblažská úzkorozchodná dráha. Jde o lokomotivu 705.914-0. Nejprve byla od konce roku 2019 odstavená v bohumínském depu, od roku 2021 probíhala její modernizace v Kutné Hoře. Na Osoblažce bude dodavatel pokračovat ve zprovoznění lokomotiv přímo na úzkorozchodné dráze. Proběhne oživení stroje, vyzkoušení všech komponentů, během března je plánovaná tzv. technicko-bezpečnostní zkouška a následovat bude zkušební provoz modernizované lokomotivy.
K příjezdu lokomotivy došlo pár týdnů poté, co České dráhy oznámily dokončení opravy. Zakázku na modernizaci získala společnost CZ LOKO, která majetkově vstoupila do PARI CZ. V této společnosti úpravy lokomotivy probíhaly. „Pro letní sezónu 2024 by tak měly být k dispozici na úzkokolejce dvě provozní lokomotivy řady 705,“ řekl v únoru mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Převod na obce letos
České dráhy se v roce 2022 dostaly na trati do kritické situace, kdy neměly ani jednou lokomotivu funkční. Pravidelná doprava byla přerušena, jezdily jen výletní vlaky a náhradní autobusy. Tato situace vedla obce k jednání o tom, že by provoz chtěly převzít samy. K transakci by mělo dojít letos.
Při hlavní opravě došlo ke kompletní opravě všech součástí lokomotivy včetně úprav hlavního rámu a oprav zkorodovaných částí skříně. Technici dosadili úplně nový spalovací motor typu TEDOM TD 242 RV TA 25 242, který splňuje současné emisní limity Stage IIIA, a trakční alternátor Siemens.
Obměnou prošla elektrická výzbroj lokomotivy, zcela nové je chlazení hnacího agregátu, moderní řídicí systém a pulty řízení na stanovištích strojvedoucích. Podvozky s trakčními motory zůstaly původní a prodělaly kompletní opravu ve středisku údržby ČD v Olomouci. Skříň lokomotivy nese jeden z původních nátěrů, který je však odlišný od druhé provozní lokomotivy ČD na Osoblažce.
Motorové lokomotivy řady 705 byly vyráběny v letech 1954, 1955 a 1958 v pražské lokomotivce ČKD. Na úzkorozchodných tratích ČSD s rozchodem 760 mm nahradily parní lokomotivy a část z nich se exportovala do Sovětského svazu. Celkem vzniklo 66 lokomotiv, z toho 21 pro Československo. V současnosti jsou to nejstarší pravidelně provozované stroje na území Česka. Lokomotivy pro rozchod 760 mm mají maximální rychlost 50 km/h, výkon 258 kW, délku 12,7 metru a hmotnost přes 30 tun. Pro Osoblažku mají ČD vyhrazené dvě lokomotivy, další (705.916) je pak exponátem ve sbírce železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka.