Na Opavsku a Vítkovsku nevyjely desítky spojů, dopravci Z-Group bus chybějí řidiči
Autobus Iveco Crossway společnosti Z-Group Bus. Autor: Zdopravy.cz/Jan Meichsner
Moravskoslezský kraj kvůli problémům nevylučuje ani možnost vypovězení smlouvy a hledání nového dopravce.
součástí nabídky by měl být i detailní rozpad ceny, pokud z něj bude patrné, že některá položka je podstřelená, tak buď to bude dodavatel schopný rozumně zdůvodnit, nebo prostě pryč od něj, páč si zadělávám do budoucna na průser. Ostatně rozpad nabízené ceny je běžným požadavkem zákazníků na západ od Aše.
Bylo nebylo, existovalo ČSAD Opava, dopravna Vítkov, patřilo to státu. Pak se to zprivatizovalo a přejmenovalo na TQM. Zkušení řidiči, jeden z mála zaměstnavatelů na Vítkovsku. Jezdívali bez dotací. Všichni byli spokojeni. Ale pak přišel kraj, linky se zaintegrovaly do ODISU, TQM se skvěle přizpůsobilo, vše šlapalo. Po čase přišel kraj a vybral jinou firmu, než tu, která tu jezdívala desítky let a jejíž původně vlastní linky on jim sebral. Tradičního a spolehlivého zaměstnavatele v regionu s vysokou nezaměstnaností vyhodili a tím i ty zkušené řidiče. Přišel dopravce nový, ve Vítkově nemá pomalu ani kde parkovat, dopravna mu nepatří. A… Číst vice »
Nejezdili bez dotací, tolik cestujích opravdu nejezdí aby dokázali zaplatit náklady.
Za chyby se platí, no. Příště snad kraj dá do podmínek VŘ takové pokuty za nevyjetí, že si to nikdo nelajzne.
(*snad*..)
Dejte si na váhy, co kraj získává a co ztrácí nevyjetím spoje. Ad a) šetří na nákladech za nevypravené spoje a získává na pokutách. Ad b) nějací nespokojení zákazníci, především junioři (ve volbách nevolí) a senioři (většinou volí podle obrázků na billboardech nebo „informací“ z pořadu Čaulidi).
Bohužel dostáváme se do situace, kdy bude postupných případů jen přibývat a autobusoví dopravci budou považování za nedostatečný a nespolehlivý způsob dopravy.
Nafta stojí všechny dopravce stejně, autobusy také. Na údržbě se snad dá něco málo ušetřit, je-li dobře organizovaná. Asi 40% nákladů tvoří mzdové výdaje řidičů. Dá li někdo nejlepší cenovou nabídku, kde ty peníze ušetří???? Jaké pak má řidiče? Ty které ostatní dopravci vyhodili, například za opakované nenastoupení služby, za chlast který zjistí při namátkové kontrole a jiné nepřizpůsobivé. Ale mantra politiků je cenová nabídka. Nikdo nemá odvahu říct, tyhle tady deset let jezdili k naprosté spokojenosti a spočítali to o tři procenta víc. To by snad za tu kvalitu stálo.
A jak byste si tu podmínku ve VŘ představoval?
Jinak ušetřit se dá ještě oběhy vozidel.
Pokud je jízdní řád známý dopředu a za oběhy odpovídá dopravce.
PID soutěží cenu za vozokm a jízdním řádem se dá hejbat během platnosti smlouvy.
Mám pocit že řidiči pracující pro Z-Group nemají nárok na dovolenou ani nemocenskou.
Vážně? Jak je to po právní stránce ošetřené, že nemají nárok na něco, co jim zákoník práce garantuje?
Je možné, že nějakou právní kličku Z-Group našel (a řidiči mu na to kývli), jen by mne zajímala jaká..
Jak krajští radní zdůvodní, že vybrali právě tuto firmu, když předchozí fungovala?
To je jako na železnici.
Nový dopravce a jiná barva vozidla způsobuje nárůst cestujících. Jen bohužel nebyly ojeté busy z Německa, tak to nedopadlo úplně podle představ.
: – )
——
To je normální ve všech firmách, že se občas sejde nemocenská s plánovanou dovolenou. A je problém.
Nikdo nedrží zaměstnance navíc.
A řidičů obecně moc není.
—-
Možná by pomohlo zrušit vlaky do Vítkova a fíry přeškolit na řidiče. : – )
I takové názory tu lze číst.
Třeba DPP má každý den plánováno, že bude X řidičů chrápat v buse který má na displeji „operativní záloha.“ A když to nestačí, má pár kancelářských lidí s řidičákem, u jejich použití jde o priority. A dlouhodobě odmítá zakázky, které by plnil na hraně.
Nebylo by řešením raději založit vlastní dopravní podnik tak jako to dělají větší města? Takhle se budou donekonečna opakovat situace, kdy MHD zajistí firma s nejnižší cenou…
Jde o příměstskou (regionální) dopravu na Opavsku a Vítkovsku, kterou financuje kraj. MHD v Opavě platí město a provoz zajišťuje Městský dopravní podnik patřící městu, včetně el. trakce.
A kraj nemůže založit vlastní dopravní podnik, tak jako to udělal například kraj Ústecký?
Může. Musí pak ale přiznat (= konkrétní krajští papaláši), že předchozí proklamace o vysoutěžení supervýhodných cenových nabídek byla krokem vedle a že bude z rozpočtu kraje zapotřebí vydat více peněz.
Dodám, že ani tak není zaručeno, že řidičů bude vždy dostatek.
O. K., možná to riziko bude nižší.
No po vsetkych strapaciach, ktorymi si DSUK musel prejst (predrazene prenajmy vozov, tahajuce sa sutaze na nove a podobne) sa nedivim, ze sa do toho nikto dalsi nehrnie.
To samozrejme nejde resit pronajmem. Je treba vytvorit DP se vsim vsudy, tj. vcetne nakupu vozidel. I kdyby to melo byt postupne.
Z-Group není jediným ani největším provozovatelem autobusové dopravy v MS kraji. Ti ostatní obstojně fungují. Smlouvy jim poběží ještě cca 6 let. Situace není tak jednoznačná, aby se selhání jednoho dopravce mohlo interpretovat, že všechno je špatně. Vhodnější doba na zvažování vámi navrhované změny bude spíš ke konci platnosti dnešních smluv a do té doby by postačovalo řešení pouze pro „postižené“ oblasti.
Praha je taky kraj, čili v rozsahu problém není…
Problém je primárně v politicích, kteří dopravu objednávají.
Nechápou, že auto s parametry mercedesu nemohou koupit za cenu Trabanta.
Takže:
– politici stanoví požadavky na zajištění dopravy (možná i nereálné z hlediska skutečných možností dopravců)
– politici “ vysoutěží“ nejlevnějšího dopravce
– nejlevnější dopravce špatně platí řidiče
– řidiči dopravci odejdou a on neplní svoje závazky
– politici dají dopravci pokutu a budou soutěž opakovat se stejným výsledkem
Tak ale ty sankce mohou pro kraj znamenat nezanedbatelný zdroj dalších příjmů. Z tohoto hlediska je ta smlouva pro kraj vždy výhodná.
Pokud je sankce za neplnění závazku malá.
Řidiči by nechyběli, mám několik známých co vyloženě uteklo z opavské báze, všichni tvrdí, že chování k zaměstnancům je otřesné a většina z nich šla jezdit do 3ČSAD i když třeba musí dál dojíždět nebo mají horší linky.
Pan Zemek se neumí a nechce chovat k zaměstnancům, vždyť řidiči nemají ani jednotná firemní trička nebo košile ať to aspoň trochu slušně vypadá, hrůza.
Pár jich odešlo i k ČD Busu a nemůžou si to vynachválit. A co vím, tak další dali výpověď.
K ČD busu? Do první výplaty…
Není divu že nejsou řidiči. Mít trestní a hmotnou zodpovědnost, na takový místo se lidi zrovna nepohrnou
Zapoměl jsem že za pár šušni
Ale zas máte volné víkendy, protože autobusy o víkendu nejezdí.
V jižních Čechách a podobných oblastech ani moc, ne. Ale tam kde už civilizace dorazila, tam jezdí. Například na jižní Moravě.
Nebudu rozporovat kvalitu veřejné dopravy na jihu, ale zase je to jeden z mála krajů, kde se tyto výpadky nestávají.
myslíte??? tak to jděte dělat místo pindání tady pane chytrej
Zrovna jezdit o víkendu je mnohem příjemnější (za předpokladu že máte placeny prostoje).
Jestli oni nakonec nebudou muset ty řidiče začít slušně (když už ne dobře) platit…
To nehrozí. Nízké náklady jsou jediná výhoda všech silničních dopravců. Pokud by zdražili jízdenky, lidi by začali jezdit vlakem a auty.
S cenou jízdenek to nijak nesouvisí. Tu určuje kraj a je to o tom, kolik dopravy si objedná a kolik je ochoten za ni platit/doplácet. Předpokládám, že riziko tržeb je jeho jako na jihu Moravy. Chcete-li si najmout pracovníka na trhu práce, musíte mu zaplatit tržní cenu té práce. Ta je u řidiče busu cca 250,- za hodinu. Kdo nabízí 150,- těžko může mít dostatek řidičů. To lze ale spočítat už z nabídkové ceny. Kdyby kraje plnily svoji povinnost (a uměly to vůbec spočítat), musely by takové podstřelené nabídky vyřadit. Ale úmyslně to nedělají, protože takhle je to „levné“. A… Číst vice »
Přijde mi strašně divné, že není nic o náhradě škody, protože kvůli spoji za 25 korun ujede vlakový spoj za 500 je trochu problém.
Přečtěte si něco z Občanského zákoníku, něco z Všeobecných přepravních podmínek a zjistíte, že je jedno zda vám ujede vlakový spoj za 500,- či autobusový do zahraničí za 3 tisíce. Výsledek pro vás bude stejný.
A co tak subdodavatele? Podobne jako PID???
Za prvé to musí mít dodavatel, tedy dopravce povoleno ve smlouvě, za druhé musí být schopen najít někoho, kdo mu to odjezdí za takové peníze, aby se vešel do ceny, kterou mu zaplatí objednavatel, tedy v tomto případě příslušný kraj.
Za tuto sazbu, i kdyby si Zemci nenechali marži, jim to nikdo nepojede…
Nemusí se vejít do ceny, mají ještě „polštář“ v podobě pokuty, které se tímto můžou vyhnout.
Oni se jí budou snažit vyhnout brečením na kraji… A žádný dopravce by jim to nejel ani tak, pořád by to byla nízká ceny za takovou nevděčnou zakázku.
Pokutu evidentně nikdo nevyžaduje. Ptal jsem se jednoho dopravce, který žehlil podobné průsery za Arrivu, Busline, pak v PIDu. Má to hodinu cesty. Nikdo u něj možnosti nepoptával.