Na okruh VUZ dorazila už třetí čínská jednotka pro Westbahn, testy finišují
Jednotka DDEMU 2 pro Westbahn ve Velimi. Foto: VUZ
Ve Velimi jsou aktuálně na testech tři různá vozidla od CRRC.
Ve Velimi jsou aktuálně na testech tři různá vozidla od CRRC.
Vím, že na design to nejezdí, ale tohle je fakt hnus.
Jak vlastně dopadla ta jednotka/ky pro leoexpres?
Ještě nedopadla. Stále se schvaluje.
Je stále ve Velimi
I přesto, že s čínskou expanzí do železniční dopravy v Evropě zásadně nesouhlasím, tak musím uznat, že designově se mi to velice líbí.
Bych se neivil, kdyby to jezdilo i tady, Přijde mi to ideální jednotka na Praha – Ostrava, Praha – Brno. Tedy předpokládám, že to je levnější než Stadler Kiss, který by se mi líbil víc. 😀
Aby to nebylo levnější, když na tom dělají děti prakticky zadarmo a jejich rodiče za částku, kterou byste se styděl dát dětem jako kapesné.
To už dávno není pravda. 25 Yuan je asi 80 Kč, což je minimálka za hodinu.
https://www.statista.com/statistics/233886/minimum-wage-per-hour-in-china-by-city-and-province/
Daleko víc bych totiž čekal exportní dotace, podobně jako byly za Husáka v ČSSR pro Škodovky.
A v těhle fabrikách se zdaleka nedělá za minimálku.
plat v číně je většino usrvnatelný s platem u nás, často jsou na tom i lépe. Výroba vychází pořád levněji, ale hlavně kvůli menšímu důrazu na bezpečnost práce, ekologii atp. Ale za cenou práce už se chodí jinam než do číny. Ostatně, růst HDP číny se taky výrazně zpomalil
No tohle možná brzy uvidíme na Praha-HB-Brno.
Výrobce především využil při konstrukci jednotku stadler KISS 😀 O ty kompozitní materiály ani tak nejde. Vlastně mě trochu (hodně) překvapuje, že to Stadleru nevadí a nesoudí se.
To je otázka, zda je o co konkrétního se soudit? Došlo ke zcizení nějakého duševního vlastnictví?
Konstrukce KISSu by snad měla být chráněná, jinak by nemohl stadler poskytovat licence atd.
Jakou licenci máte na mysli? Umím si představit, že Stadler někomu poskytne v rámci licenční smlouvy dokumentaci k celému výrobku a ten ho pak začne vyrábět a prodávat a platit Stadleru dohodnuté licenční poplatky. Ale jestli si nějací Číňani někde oměří a ofotí hotový vlak, následně si udělají svou výrobní dokumentaci začnou produkovat „svůj“ stejně vypadající výrobek, bude se dost těžko dokazovat, že právě toto rozmístění oken a dveří v bočnici je duševní vlastnictví Stadleru a nikdo jiný ho nesmí použít.
Jedna věc je rozmístění oken, druhá je rozmístění komponentů trakční výzbroje, uložení skříně na pojezdu atd. Myslím, že už se soudilo v průmyslu o daleko spornější případy.
Jako Apple a „zaoblený roh“ 😀
I vzhledový design může být chráněný jako průmyslový vzor.
Může, ale výrobce ho musí přihlásit u patentových úřadů, přičemž nesmí být zpochybněna originalita. Jiní výrobci pak nesmí prodávat výrobky s designem, který by nebyl odlišitelný na první pohled.
Ještě že nedělají židle. Jinak by byl patentově chráněný i dřevěný špalek.
Koukal jsem se na Evropské patenty firmy Stadler, pár jich je, nedokážu posoudit, zda došlo k porušení některého v případě těchto vlaků. To by samozřejmě žalovat šlo.
Ono pokud máte plus mínus stejnou vzdálenost čepů podvozků tak kvůli ideální rozložení váhy jde opravdu vymyslet novátorské řešení.
Tím co jsem napsal se rozhodně nechci hádat o tom jestli to je nebo není kopie spíš chci poukázat na to že fyzika je všude stejná.
Asi tak.
Duševní vlastnictví je už pár let nevymahatelné. Částečně díky Číně, Částečně díky Googlu a Meta a také politikou evropské komise.
Soudruzi z JZD Slušovice vyráběli počítače a asi jim ty procesory Intel ukradl, když byly stejné.
Mimochodem podvodné čipy jsou dodnes velký problém.
Procesory byly v těch časech zcela jistě originální. I dnes je umí jen pár firem na světě.
Vseznalku v Slusovicich se jen montovaly z běžných komponent. Bereme slovo běžné v intencích 286 jako high těch, MS-DOS snad 2.0 a o Windows ještě ani vidu ani slechu. Nejlepší textový editor byl Word Perfect, místo Excelu vlastnil Lotus Domino a modem 9,6 KB/s pro vytáčené připojeni byl taky hřiště skoro snu stejně jako vlastnictví té telefonní linky. ČR neměla do 1992 internetové připojení a první mail jsem viděl na CVUT v roce tomtéž
Otázka je, na kolik je to opravdu kopie. Pokud chcete dvoupodlažní jednotkou s dvojima dveřma dole, tak vám z toho vyjde vždycky více méně to samé. Čelo zase diktují normy TSI. A když tomu pak dáte stejný nátěr jako mají Stadlery, tak to holt bude vypadat opravdu jak kopie.
Jestli něco kopírovali, tak to budou technické věci, které takto z venku nejdou vidět.