Na nejstrmější českou trať se po 33 letech vrací ozubnicové výhybky

Ozubnicová výhybka pro dopravnu Dolní Polubný. Foto: DT – Výhybkárna a strojírnaOzubnicová výhybka pro dopravnu Dolní Polubný. Foto: DT – Výhybkárna a strojírna

Nové výhybky jsou unikátní jak technickou náročností, tak historickým významem.

Prostějovská společnost DT – Výhybkárna a strojírna dodala tři speciální výhybky s Abtovou ozubnicí, které budou sloužit v dopravně Dolný Polubný na nejstrmější české železniční trati z Tanvaldu do Kořenova. K instalaci dochází během modernizace celé trati, která probíhá od jara.

Dopravna v Dolním Polubném je v provozu od roku 1902, sklon je zde 23,9 ‰, ve směru na Kořenov 55,8 ‰. Až do roku 1992 zde byly ve staničních kolejích instalovány ozubnicové hřebeny včetně navazujících třech ozubnicových výhybek, což z ní činilo technický unikát. V roce 1992 byla odstraněním výhybek zrušena předjízdná staniční kolej a zůstala zde zachována jediná dopravní kolej. Ta je již bez ozubnice s nájezdy na ozubnici na začátku a na konci obvodu stanice.

Konstrukci, výrobu a dodávku výhybek má plně na starost společnost DT – Výhybkárna a strojírna. „Obnova dopravny umožní nejen efektivnější řízení provozu a křižování vlaků, ale zároveň přispěje k uvedení historicky cenné železniční trati do původního, autentického stavu tak, jak byla koncipována počátkem 20. století,“ říká za správce infrastruktury ředitelka Oblastního ředitelství Správy železnic v Hradci Králové Pavla Kosinová.

Dvě výhybky budou umístěny na obou zhlavích stanice a jedna bude sloužit jako odbočná výhybka pro manipulační kolej do prostoru nákladiště.

Výhybky budou přestavovány nejprve ručně pomocí standardního výměníku se závažím, přičemž jsou již konstrukčně připraveny na dodatečnou montáž elektromotorického přestavníku. Jejich součástí je také elektrický ohřev pro zajištění bezproblémové funkčnosti v zimě.

Ozubnicová výhybka pro dopravnu Dolní Polubný. Foto:  DT – Výhybkárna a strojírnaOzubnicová výhybka pro dopravnu Dolní Polubný. Foto:  DT – Výhybkárna a strojírnaOzubnicová výhybka pro dopravnu Dolní Polubný. Foto:  DT – Výhybkárna a strojírnaOzubnicová výhybka pro dopravnu Dolní Polubný. Foto:  DT – Výhybkárna a strojírnaOzubnicová výhybka pro dopravnu Dolní Polubný. Foto:  DT – Výhybkárna a strojírnaOzubnicová trať Tanvald - Kořenov, stav 17.3. 2025. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Podle Lukáše Raifa, vedoucího oddělení techniky společnosti DT – Výhybkárna a strojírna, jde o jednu z mála normálně rozchodných tratí s ozubnicí integrovanou do výhybek ve střední Evropě. „Nejbližší normálně rozchodná ozubnicová trať i s výhybkami je pak v Budapešti na vrchol Svábhegy, avšak s ozubnicí systému Strub. V České republice bude díky celkové rekonstrukci trati a výhybny v Dolním Polubném tedy systém Abtovy ozubnice opět plně funkční v původním konstrukčním rozsahu. Nové výhybky, které jsme dodali, jsou výjimečné nejen svou technickou náročností, ale i historickým významem. Jsme hrdí, že můžeme přispět k obnově tohoto evropského technického unikátu,“ uvedl Raif.

Výroba a dodávka výhybek je součástí rozsáhlé obnovy trati Tanvald – Kořenov, která probíhá od 15. dubna do konce října. Součástí je i úprava nástupišť ve stanicích Desná a Dolní Polubný a na zastávce v Kořenově. Trať je památkově chráněná.

Obrazem: Zubačka bez ozubnice. Na unikátní trati začala kompletní oprava

Parametry ozubnicových výhybek

–  všechny výhybky jsou tvaru J49-1:9-190
–  délka výhybky je 27 m
–  jsou použity speciální ozubnicové lamely včetně speciálních pohyblivých lamel
–  použity jsou příčné ocelové pražce konstrukčně blízké navazujícím Y-pražcům
–  konkrétní typ ozubnicové výhybky s Abtovou ozubnicí zůstal zachován dle původních výhybek z 30. let 20. století (nepřerušené pojížděné kolejnice ve střední části, pohyblivé ozubnicové lamely s využitím možnosti vystřídání pravé a levé lamely)

Tagy DT - Výhybkárna a strojírna Ozubnicová železnice Tanvald - Kořenov Správa železnic
38 komentářů