Na nejstrmější českou trať se po 33 letech vrací ozubnicové výhybky

Ozubnicová výhybka pro dopravnu Dolní Polubný. Foto: DT – Výhybkárna a strojírnaOzubnicová výhybka pro dopravnu Dolní Polubný. Foto: DT – Výhybkárna a strojírna

Nové výhybky jsou unikátní jak technickou náročností, tak historickým významem.

Odebírat
Upozornit na
guest
44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Milan

šaškárna

Leinad

Tak mě napadlo, proč se nepoužívá i v pravidelném provozu? Trochu chápu univerzálnost a fakt že dneska to některé klasické DMU zvládnou. Nicméně pokud se nepletu, ve světě jsou i tratě s vyšším stoupáním a výrobce který občas dělá nový motorák se zubama přeci existuje.

Kubrt

Protože je ta ozubnice dnes pro provoz zbytečná. Osobní vlaky už někdy v 70. letech zvládly singrovky, na nákladních se v 80. letech laborovalo s pokusnou T 466.2369 s elektrickým regulátorem výkonu, což následně vedlo k dodávce řady 743 s EDB. Stadler by jistě ozubnicové DMU rád dodal, ale cenově by to bylo někde jinde než RS1.

MichaelP

Dotaz na znalé: Rakušanky používají ozubnici vždy při jízdě, nebo pouze za některých podmínek? (nepříznivě počasí, těžší vlak) Díky za odpověď.

V. P.

Asi vždy, protože nemají všechny ty „vymoženosti“ jako Elektronik nebo další motorové vozy. Jezdí vždy na konci vlaku směrem do kopce.

Zrzek

Je jedno co tam jede, vždy musí být HV na nejnižším bodě vlaku tj. Bližší k Tanvaldu.

Ex ČD

Přesněji HV vozidel tam klidně může být několik, ale minimálně jedno na nejnižším bodě, ze kterého se i ovládá průběžná brzda.

Ex ČD

Jezdí vždy, když je to na zubech. ‚Vypnout‘ to nejde.

Happy

Tak vyjma provozu rakušanek by se mohlo plácnout přes kapsu i NTM a rozchodit 404.003. Když už tam bude funkční ozubnice, která samozřejmě něco stála, tak ať se to používá.

Jarda

to nehrozí, šance na zprovoznění už tu byla a dokonce by se NTM ani nemuselo plácnout přes kapsu

Martin

Naděje umírá poslední, možná po Ksandrovi přijde srdcař a 404.003 se pohne vlastní silou.

Martin

NTM požadovalo pojištěnií loko na cca 90 mio, což by znamenalo roční pojistné 500 000 kč,musel by platit Tanvaldský spolek. Zprovoznění by pak zaplatily Norské fondy. Snad jednou se podaří a Tisovečtí půjčí páru.

Zrzek

Ono to je snad naplánovaného, jakmile bude žebřík opraven, ukáže se Tisovecka pára.

malý bobeš

„Výhybka do prostoru nákladiště“ je ta na vlečku?

Kubrt

Nevím, jaký má ta kolej status, ale nepochybně ano. Zajíždí se tam ještě?

vladki

Ano. Předloni jsme tam křižovali. Historický vlak zajel na vlečku, počkal až projede moderní, vycouval a pokračoval dál.

Kubrt

Myslel jsem na nákladní vlaky. Tohle křižování přes vlečku pomine znovuvybudovàním druhé koleje ve stanici (či dopravně?).

Pavel

Blíž než do Budapešti je to z Prahy i Prostějova do Podhorskej Lehoty (Tisovce) a i tam mají normálně rozchodnou ozubnici. Jinak ozubnicové výhybky jsou zajímavé dílo, poklona.

Jarda

ale bez ozubnicových výhybek

percula

Budou se také pořizovat lokomotivy ktere po té ozubnici budou pravidelně. jezdit? Nebo to bude ozubnicová trať s adhezním provozem?

Martin

Už jsou, naštestí se dochovaly se dvě T 426.

percula

A ty jsou v pravidelném provozu, nebo jen turis

petr

To je pěkně👍👍pamatuju,když tam ještě bývaly

Pavel Skládaný

Všechna čest, akce elegantně spojuje aspekt provozní i historický. Obnoví se výhybna i rozsah ozubnice odpovídající vzácnému originálu.

Kupka hnoje

K čemu tam ta ozubnice bude? Vyhizebé peníze, typické pro skanzen železnic. Užitek, rychlost nezájem, jen opravy pro opravy, bechyňka detto

Milivoj Niklíček

Protože tě to se*e a to je jedině dobře!

Cikcak

Trať je památkově chráněna, je třeba si to přečíst. A je to dobře.

Happy

Tak tam dáme ypsilony 🤣🤣🤣

N.N.

Landwasserviadukt taky nemá původní pražce a stykovou kolejnici. Věšel se kvůli tomu někdo?

V. P.

Ypsilony tam budou včetně bezstykové koleje v celé délce, pražce jsou speciálně upravené na uchycení ozubnicového hřebene.

Petr

Přesně jak píšete – protože je to skanzen, čili muzeum.

Gwann

Pamatkova ochrana?

Pavel Skládaný

Zbořme Karlův most. Taktéž vyhozené peníze, typické pro zastaralá města.

Nose Peak

Tady by spíš sedělo srovnání s eskalátorem na Letnou…

Adam Ř

Škoda že nějakej hulvát zbořil nejstarší Pražský most (Juditin)

N.N.

To byla povodeň, ovšem předtím tam byly mosty dřevěné. A dva pilíře jsou dnes na kesonech. Předělat to zpátky na horší založení asi nebude dobrý nápad.

Happy

Přes ten most se ovšem dá přejít z jedné strany řeky na druhou, takže stále plní svůj původní význam…

Pavel Skládaný

Však i po ozubnicové výhybce se bude reálně jezdit.

Happy

Však já to nekritizuji. Ale argumentace některých mě dostává do rozpaků. Rozhodně chci, aby ta trať byla použitelná pro 21.století, stejně jako ten most

petr

Ony ty zuby k něčemu dobré jsou👍chce si o tom jen něco chtít přečíst

Kupka hnoje

Chtít nestačí, kdybys dovedl napsat i jiný než informačně bezcenný příspěvěk alá výkřik do tmy, líp by se diskutovalo. Veřejně dostupné technické dokumentace a odborně památkové texty potvrzují, že význam ozubnice je dopravně nulový, památková hodnota logicky veškerá žádná. Zuby jsou dobré třeba do protézy, nebo které zubys myslel.

petr

to byla pouze reakce

Martin

Nomen omen.

V. P.

Komentář odpovídá jeho přezdívce.