Na nejstrmější českou trať se po 33 letech vrací ozubnicové výhybky
Ozubnicová výhybka pro dopravnu Dolní Polubný. Foto: DT – Výhybkárna a strojírna

Nové výhybky jsou unikátní jak technickou náročností, tak historickým významem.
Skvělý, tak se to povedlo.
Nevíte někdo, jak to bude se zbytkem trati a pražci? Někde v diskuzi jsem četl, že tam mají být Y pražce. Doufám, že to byl blábol?
šaškárna
A hlavní roli hraje šašek Milan 😁😁😁.
Hluboká myšlenka
Tak mě napadlo, proč se nepoužívá i v pravidelném provozu? Trochu chápu univerzálnost a fakt že dneska to některé klasické DMU zvládnou. Nicméně pokud se nepletu, ve světě jsou i tratě s vyšším stoupáním a výrobce který občas dělá nový motorák se zubama přeci existuje.
Protože je ta ozubnice dnes pro provoz zbytečná. Osobní vlaky už někdy v 70. letech zvládly singrovky, na nákladních se v 80. letech laborovalo s pokusnou T 466.2369 s elektrickým regulátorem výkonu, což následně vedlo k dodávce řady 743 s EDB. Stadler by jistě ozubnicové DMU rád dodal, ale cenově by to bylo někde jinde než RS1.
Tramvaj zvládne spády až 90 promile adhezně a bude rychlejší než po ozubnici. Pro opravdu prudké kopce je pak lepší lanovka.
Dokonce i 113, udělejte si výlet do Lince na Pöstlingberg.
Proč? Protože všechny tratě tohoto typu – ozubnicové normálněrozchodné – dávno ozubnici nemají a nepotřebuí. Zde se instaluje ozubnice pro 1 muzejní lokomotivu, která vyjede 3x do roka.
Tak za prvé lokomotivy jsou dvě. Za druhé mě mě fascinuje, kolik lidí tu na dopravním serveru irituje ta technická památka – ozubnice.
To bude tím že spousta lidí chápe že nejde chránit všechno a půl miliardy zrovna do této „technické památky“ jsou peníze které budou chybět jinde.
Tak trať se rozpadala a musela opravit tak jako tak, ozubnice je v tom zlomek.
Jaký zlomek? Setina, desetina, čtvrtina? Upřímně mě to zajímá.
A je ta trať opravdu potřeba? V průměrnou rychlostí vlaku 17,5km/h (tzn. nižší než tramvaje ve velkých městech) to těžko bude konkurenceschopný dopravní prostředek.
neřešte to….
S touhle myšlenkou přišel pan Říman, když tam v roce 1997 zastavil provoz. Dnes tam jezdí vytížené vlaky do Skl. Poreby.
Jenže konkurencí té trati nejsou tramvaje ve velkých městech. Konkurencí jsou jí autobusy, auta, kola, chůze.
Památka na Y pražcích.
ja myslel že jsou 2!a pokud k nám zavítá i parnička z tisovce ,tak budou 3
Dotaz na znalé: Rakušanky používají ozubnici vždy při jízdě, nebo pouze za některých podmínek? (nepříznivě počasí, těžší vlak) Díky za odpověď.
Asi vždy, protože nemají všechny ty „vymoženosti“ jako Elektronik nebo další motorové vozy. Jezdí vždy na konci vlaku směrem do kopce.
Je jedno co tam jede, vždy musí být HV na nejnižším bodě vlaku tj. Bližší k Tanvaldu.
Přesněji HV vozidel tam klidně může být několik, ale minimálně jedno na nejnižším bodě, ze kterého se i ovládá průběžná brzda.
Jezdí vždy, když je to na zubech. ‚Vypnout‘ to nejde.
Vždy. Jinak to nejde, ozubnicové koloje v lokomotivě instalováno bez vůle
Ale je tady trochu rozdíl proti tatranské zubačce, která může jezdit pouze na ozubnici. Tanvaldská si zuby pouze pomáhá.
Nové vlaky (cca 5 let?)na tatranské zubačce umí jezdit i adhezně a na ozubnici si i adhezně pomáhají. O těch starých (od 70. let?) máte pravdu, ale ty už taky v pravidelném provozu nejezdí.
Tak vyjma provozu rakušanek by se mohlo plácnout přes kapsu i NTM a rozchodit 404.003. Když už tam bude funkční ozubnice, která samozřejmě něco stála, tak ať se to používá.
to nehrozí, šance na zprovoznění už tu byla a dokonce by se NTM ani nemuselo plácnout přes kapsu
Naděje umírá poslední, možná po Ksandrovi přijde srdcař a 404.003 se pohne vlastní silou.
NTM požadovalo pojištěnií loko na cca 90 mio, což by znamenalo roční pojistné 500 000 kč,musel by platit Tanvaldský spolek. Zprovoznění by pak zaplatily Norské fondy. Snad jednou se podaří a Tisovečtí půjčí páru.
Ono to je snad naplánovaného, jakmile bude žebřík opraven, ukáže se Tisovecka pára.
Však by to mohlo provozovat samo NTM ve spolupráci s někým. Stejně jak toho bulíka.
„Výhybka do prostoru nákladiště“ je ta na vlečku?
Nevím, jaký má ta kolej status, ale nepochybně ano. Zajíždí se tam ještě?
Ano. Předloni jsme tam křižovali. Historický vlak zajel na vlečku, počkal až projede moderní, vycouval a pokračoval dál.
Myslel jsem na nákladní vlaky. Tohle křižování přes vlečku pomine znovuvybudovàním druhé koleje ve stanici (či dopravně?).
Ano, nákladní vlaky tam zajíždí.
Ano, byť během výluky samozřejmě ne😉.
I zaměstnanci Správy železnic si mohou otevřít plánky stanic na Portálu provozování dráhy a podívat se, že v Dolním Polubném jde opravdu jen o staniční koleje nákladiště, ačkoliv se tváří jako vlečka 😁😁😁.
Blíž než do Budapešti je to z Prahy i Prostějova do Podhorskej Lehoty (Tisovce) a i tam mají normálně rozchodnou ozubnici. Jinak ozubnicové výhybky jsou zajímavé dílo, poklona.
ale bez ozubnicových výhybek
Budou se také pořizovat lokomotivy ktere po té ozubnici budou pravidelně. jezdit? Nebo to bude ozubnicová trať s adhezním provozem?
Už jsou, naštestí se dochovaly se dvě T 426.
A ty jsou v pravidelném provozu, nebo jen turis
Twl dobrý ráno. Více tady: https://www.zubacka.cz/
To je pěkně👍👍pamatuju,když tam ještě bývaly
Všechna čest, akce elegantně spojuje aspekt provozní i historický. Obnoví se výhybna i rozsah ozubnice odpovídající vzácnému originálu.
K čemu tam ta ozubnice bude? Vyhizebé peníze, typické pro skanzen železnic. Užitek, rychlost nezájem, jen opravy pro opravy, bechyňka detto
Protože tě to se*e a to je jedině dobře!
Trať je památkově chráněna, je třeba si to přečíst. A je to dobře.
Tak tam dáme ypsilony 🤣🤣🤣
Landwasserviadukt taky nemá původní pražce a stykovou kolejnici. Věšel se kvůli tomu někdo?
Ypsilony tam budou včetně bezstykové koleje v celé délce, pražce jsou speciálně upravené na uchycení ozubnicového hřebene.
A co jiného by tam mělo být? Betonové s úchytem na ozubnici se nedělají, dřevěné by se vymačkaly. A ty co tam byly nejsou vhodné (to ani dřevěné a betonové do takových malých poloměrů) na bezstykovku.
Přesně jak píšete – protože je to skanzen, čili muzeum.
Pamatkova ochrana?
Zbořme Karlův most. Taktéž vyhozené peníze, typické pro zastaralá města.
Tady by spíš sedělo srovnání s eskalátorem na Letnou…
Škoda že nějakej hulvát zbořil nejstarší Pražský most (Juditin)
To byla povodeň, ovšem předtím tam byly mosty dřevěné. A dva pilíře jsou dnes na kesonech. Předělat to zpátky na horší založení asi nebude dobrý nápad.
Tak povodeň opakovaně strhávala i Karlův most. Ovšem vždy jsme ho obnovili v původních parametrech (ačkoliv návrhy na vylepšení byly)
Přes ten most se ovšem dá přejít z jedné strany řeky na druhou, takže stále plní svůj původní význam…
Však i po ozubnicové výhybce se bude reálně jezdit.
Však já to nekritizuji. Ale argumentace některých mě dostává do rozpaků. Rozhodně chci, aby ta trať byla použitelná pro 21.století, stejně jako ten most
Ony ty zuby k něčemu dobré jsou👍chce si o tom jen něco chtít přečíst
Chtít nestačí, kdybys dovedl napsat i jiný než informačně bezcenný příspěvěk alá výkřik do tmy, líp by se diskutovalo. Veřejně dostupné technické dokumentace a odborně památkové texty potvrzují, že význam ozubnice je dopravně nulový, památková hodnota logicky veškerá žádná. Zuby jsou dobré třeba do protézy, nebo které zubys myslel.
to byla pouze reakce
Nomen omen.
Komentář odpovídá jeho přezdívce.
Jsi kupka hnoje 😁😁😁.