Na nejstrmější českou trať se po 33 letech vrací ozubnicové výhybky
Ozubnicová výhybka pro dopravnu Dolní Polubný. Foto: DT – Výhybkárna a strojírna

Nové výhybky jsou unikátní jak technickou náročností, tak historickým významem.
šaškárna
Tak mě napadlo, proč se nepoužívá i v pravidelném provozu? Trochu chápu univerzálnost a fakt že dneska to některé klasické DMU zvládnou. Nicméně pokud se nepletu, ve světě jsou i tratě s vyšším stoupáním a výrobce který občas dělá nový motorák se zubama přeci existuje.
Protože je ta ozubnice dnes pro provoz zbytečná. Osobní vlaky už někdy v 70. letech zvládly singrovky, na nákladních se v 80. letech laborovalo s pokusnou T 466.2369 s elektrickým regulátorem výkonu, což následně vedlo k dodávce řady 743 s EDB. Stadler by jistě ozubnicové DMU rád dodal, ale cenově by to bylo někde jinde než RS1.
Dotaz na znalé: Rakušanky používají ozubnici vždy při jízdě, nebo pouze za některých podmínek? (nepříznivě počasí, těžší vlak) Díky za odpověď.
Asi vždy, protože nemají všechny ty „vymoženosti“ jako Elektronik nebo další motorové vozy. Jezdí vždy na konci vlaku směrem do kopce.
Je jedno co tam jede, vždy musí být HV na nejnižším bodě vlaku tj. Bližší k Tanvaldu.
Přesněji HV vozidel tam klidně může být několik, ale minimálně jedno na nejnižším bodě, ze kterého se i ovládá průběžná brzda.
Jezdí vždy, když je to na zubech. ‚Vypnout‘ to nejde.
Tak vyjma provozu rakušanek by se mohlo plácnout přes kapsu i NTM a rozchodit 404.003. Když už tam bude funkční ozubnice, která samozřejmě něco stála, tak ať se to používá.
to nehrozí, šance na zprovoznění už tu byla a dokonce by se NTM ani nemuselo plácnout přes kapsu
Naděje umírá poslední, možná po Ksandrovi přijde srdcař a 404.003 se pohne vlastní silou.
NTM požadovalo pojištěnií loko na cca 90 mio, což by znamenalo roční pojistné 500 000 kč,musel by platit Tanvaldský spolek. Zprovoznění by pak zaplatily Norské fondy. Snad jednou se podaří a Tisovečtí půjčí páru.
Ono to je snad naplánovaného, jakmile bude žebřík opraven, ukáže se Tisovecka pára.
„Výhybka do prostoru nákladiště“ je ta na vlečku?
Nevím, jaký má ta kolej status, ale nepochybně ano. Zajíždí se tam ještě?
Ano. Předloni jsme tam křižovali. Historický vlak zajel na vlečku, počkal až projede moderní, vycouval a pokračoval dál.
Myslel jsem na nákladní vlaky. Tohle křižování přes vlečku pomine znovuvybudovàním druhé koleje ve stanici (či dopravně?).
Blíž než do Budapešti je to z Prahy i Prostějova do Podhorskej Lehoty (Tisovce) a i tam mají normálně rozchodnou ozubnici. Jinak ozubnicové výhybky jsou zajímavé dílo, poklona.
ale bez ozubnicových výhybek
Budou se také pořizovat lokomotivy ktere po té ozubnici budou pravidelně. jezdit? Nebo to bude ozubnicová trať s adhezním provozem?
Už jsou, naštestí se dochovaly se dvě T 426.
A ty jsou v pravidelném provozu, nebo jen turis
To je pěkně👍👍pamatuju,když tam ještě bývaly
Všechna čest, akce elegantně spojuje aspekt provozní i historický. Obnoví se výhybna i rozsah ozubnice odpovídající vzácnému originálu.
K čemu tam ta ozubnice bude? Vyhizebé peníze, typické pro skanzen železnic. Užitek, rychlost nezájem, jen opravy pro opravy, bechyňka detto
Protože tě to se*e a to je jedině dobře!
Trať je památkově chráněna, je třeba si to přečíst. A je to dobře.
Tak tam dáme ypsilony 🤣🤣🤣
Landwasserviadukt taky nemá původní pražce a stykovou kolejnici. Věšel se kvůli tomu někdo?
Ypsilony tam budou včetně bezstykové koleje v celé délce, pražce jsou speciálně upravené na uchycení ozubnicového hřebene.
Přesně jak píšete – protože je to skanzen, čili muzeum.
Pamatkova ochrana?
Zbořme Karlův most. Taktéž vyhozené peníze, typické pro zastaralá města.
Tady by spíš sedělo srovnání s eskalátorem na Letnou…
Škoda že nějakej hulvát zbořil nejstarší Pražský most (Juditin)
To byla povodeň, ovšem předtím tam byly mosty dřevěné. A dva pilíře jsou dnes na kesonech. Předělat to zpátky na horší založení asi nebude dobrý nápad.
Přes ten most se ovšem dá přejít z jedné strany řeky na druhou, takže stále plní svůj původní význam…
Však i po ozubnicové výhybce se bude reálně jezdit.
Však já to nekritizuji. Ale argumentace některých mě dostává do rozpaků. Rozhodně chci, aby ta trať byla použitelná pro 21.století, stejně jako ten most
Ony ty zuby k něčemu dobré jsou👍chce si o tom jen něco chtít přečíst
Chtít nestačí, kdybys dovedl napsat i jiný než informačně bezcenný příspěvěk alá výkřik do tmy, líp by se diskutovalo. Veřejně dostupné technické dokumentace a odborně památkové texty potvrzují, že význam ozubnice je dopravně nulový, památková hodnota logicky veškerá žádná. Zuby jsou dobré třeba do protézy, nebo které zubys myslel.
to byla pouze reakce
Nomen omen.
Komentář odpovídá jeho přezdívce.