Na nejstarší horské železnici v Evropě vyjely do pravidelného provozu nové vozy
Nové vozy umožní rekuperaci při jízdě dolů.
Švýcarská společnost Rigi Bahnen uvedla tento týden slavnostně do provozu nové vozy, které nasazuje na nejstarší horskou trať mezi Vitznau a vrcholem Rigi.
Celkem šesti nových vozů nahradí postupně starší soupravy. Vyrobila je společnost Stadler Rail v hlavním závodě v Bussnangu. Nové vozy mají větší okna pro lepší výhledy, prostor pro cestující je částečně bezbariérový. Návrh je dílem studia Milana Design. Změnou bude i využívání trakční elektřiny: vlaky budou umět rekuperovat, elektřinu při jízdě dolů tak vrátí zpět do trolejí. Vůz je 34,8 metru dlouhý, má 150 míst k sezení a dalších 50 k stání. Při jízdě nahoru dosahují rychlosti maximálně 20 km/h, při jízdě dolů 17,5 km/h. Kompletně je nové vozidlo popsáno na stránkách Rigi Bahnen.
Železnice ze švýcarského Vitznau na Rigi. Poprvé svezla cestující 21. května 1871, tedy přesně před 150 lety. Ozubnicová dráha vedoucí od břehů Lucernského jezera (Vierwaldstättersee) na vrchol Rigi ve výšce 1 752 metrů nad mořem je po železnici na Mt. Washington v USA druhá nejstarší svého druhu na světa a nejstarší v Evropě. Dnes je součástí souboru tratí a lanovek kolem vrcholu Rigi.
Za zrodem železnice stál švýcarský konstruktér Niklaus Riggenbach, který vymyslel ozubnicový systém dodnes nesoucí jeho jméno. Díky jeho vynálezu došlo k velkému rozmachu staveb horských železnic.
Až do roku 1937 jezdila na necelých sedm kilometrů dlouhém úseku parní lokomotiva, od té doby elektrické vlaky. Trať přitom překonává velké převýšení: Vitznau leží ve výšce 435 metrů nad mořem, stoupání dosahuje až 25 %.