Cestovní ruch Železnice

Nejstarší horská železnice v Evropě slaví 150 let. Na Rigi zamíří už letos nové vlaky

Podoba nového vlaku pro trať Arth-Goldau - Rigi. Foto: Rigi Bahnen
Podoba nového vlaku pro trať Arth-Goldau - Rigi. Foto: Rigi Bahnen
Vynález ozubnice vedl k boomu podobných železnic po celém Švýcarsku.

Velké výročí dnes slaví železnice ze švýcarského Vitznau na Rigi. Poprvé svezla cestující 21. května 1871, tedy přesně před 150 lety. Velké oslavy chystají provozovatelé železnice na tento víkend.

Ozubnicová dráha vedoucí od břehů Lucernského jezera (Vierwaldstättersee) na vrchol Rigi ve výšce 1752 metrů nad mořem, je po železnici na Mt. Washington v USA druhá nejstarší svého druhu na světa a nejstarší v Evropě. Dnes je součástí souboru tratí a lanovek kolem vrcholu Rigi. Jejich provozovatel Rigi Bahnen se chystá už letos vyjet na jednu z tratí s novými vlaky.

Za zrodem železnice stál švýcarský konstruktér Niklaus Riggenbach, který vymyslel ozubnicový systém dodnes nesoucí jeho jméno. Díky jeho vynálezu došlo k velkému rozmachu staveb horských železnic.

Až do roku 1937 jezdila na necelých sedm kilometrů dlouhém úseku parní lokomotiva, od té doby elektrické vlaky. Trať přitom překonává velké převýšení: Vitznau leží ve výšce 435 metrů nad mořem, stoupání dosahuje až 25 %.

Rigi Bahnen už minulý týden na valné hromadě představila svým akcionářům novou podobu ozubnicových vlaků. Nové vozy mají mít větší okna pro lepší výhledy, prostor pro cestující bude částečně bezbariérový. Návrh je dílem studia Milana Design. Vyrobit je má švýcarský Stadler. Změnou bude i využívání trakční elektřiny: vlaky budou umět rekuperovat, elektřinu při jízdě dolů tak vrátí zpět do trolejí. Jezdit budou na trati z Goldau, která je mladší než úsek z Vitznau. První by se měl objevit ve zkušebním provozu letos na podzim.

Odebírat
Upozornit na
guest
7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Juraj

Foto č. 6 – vidíte tam tiež “štrbskú zubačku”? 😊
Samozrejme dáva zmysel, že SLM Winterthur dodával na domáci trh, len ma vždy prekvapí, keď vidím známe tvary. Podobne tak Pikes Peak v USA.

Jiří Kocurek

Zubačka na Pikes Peak teď prochází modernizací, včetně vozového parku. Vozidla má dodávat Stadler.

Vít

Byl jsem na Rigi před pár lety a chtěl jsem se tam ještě někdy podívat. Teď už názor měním a moc se mi tam nechce.

Miroslav Zikmund

Na Rigi jsem byl na Rigibahnen před 20 lety na HALBTAXABO + Tageskarte na všechno co v rámci společenství provozují. O víkendu – tuším neděle jezdila i pára, „dole kopcom“ bez příplatku. Posbíral jsem tam všechna staniční / pokladní razítka; fascinovala mne universálnost zaměstnanců. Chlap, dopoledne fungující jako staniční „šmudla pro všechno“ – od kasy, po zametání – jezdil odpoledne jako strojvedoucí …..
Jako strojvedoucí „strojvůdcovské“ papíry, jako kasír „komerční zkoušky z přepravních předpisů“, protože je součástí jednotného tarifního systému ….

mikemp477

A duvod?

Vojtíšek

Na Rigi jsem se chystal loni, snad se to podaří ještě letos.

PetrB

Ježiš, ten vlak vypadá jak špatně naklonované metro