LOT 3a leaderboard

Na most v Petrově naložili 455 tun, stále drží. Následovat bude klasická demolice

Most na I/11 v Petrově nad Desnou. Pramen: ŘSDMost na I/11 v Petrově nad Desnou. Pramen: ŘSD

Celý den dnes mohli zvědavci sledovat pokus, při kterém silničáři postupně zatěžovali most na silnici I/11 v Petrově nad Desnou.

Celý den dnes mohli zvědavci sledovat pokus, při kterém silničáři postupně zatěžovali most na silnici I/11 v Petrově nad Desnou. Spektakulárního kolapsu ve stylu Hollywoodu se nedočkali. Most přes některá poškození udržel hmotnost 455 tun, víc zátěže se na něj nevešlo. Deníku Zdopravy.cz to řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Propočty přitom podle něj počítaly s tím, že most z roku 1906 povolí – přes nedávné vyztužení – při 250 tunách. Krátce po poledni při 370 tunách ŘSD hlásilo, že se blíží k hranici nosnosti mostu. Ten nicméně vydržel i zmíněných 455 tun, i když podle Rýdla došlo k popraskání některých prvků. Ve čtvrtek silničáři zátěž z mostu sejmou a postupně zahájí demolici tradičním způsobem. Část mostu poputuje do muzea.

Most na I/11 v Petrově nad Desnou. Pramen: ŘSD

Most na I/11 v Petrově nad Desnou. Pramen: ŘSD

Silničáři most testovali s vědci ze stavební fakulty ČVUT. Ti například zkoumali možnosti slitin SMA (Shape memory alloys), což jsou materiály disponující tvarovou pamětí. Most jimi vyztužili. Podle Rýdla se nicméně ukázala kvalita původních mostařů i dobrá údržba v posledních desetiletích. „Ve neposlední řadě to ukazuje na rezervy, které ve výpočtech jsou a které v žádném případě nebudeme umenšovat,“ doplnil Rýdl.

Starý most bude nahrazen novým železobetonovým mostem, který by měl být hotov do půl roku. Životnost má mít sto let. Během stavby bude doprava vedena po objízdných trasách, na kterých ŘSD vybudovalo tři mostní provizoria.