umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Zprávy

Na most v Petrově naložili 455 tun, stále drží. Následovat bude klasická demolice

Most na I/11 v Petrově nad Desnou. Pramen: ŘSD
Most na I/11 v Petrově nad Desnou. Pramen: ŘSD

Celý den dnes mohli zvědavci sledovat pokus, při kterém silničáři postupně zatěžovali most na silnici I/11 v Petrově nad Desnou. Spektakulárního kolapsu ve stylu Hollywoodu se nedočkali. Most přes některá poškození udržel hmotnost 455 tun, víc zátěže se na něj nevešlo. Deníku Zdopravy.cz to řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Propočty přitom podle něj počítaly s tím, že most z roku 1906 povolí – přes nedávné vyztužení – při 250 tunách. Krátce po poledni při 370 tunách ŘSD hlásilo, že se blíží k hranici nosnosti mostu. Ten nicméně vydržel i zmíněných 455 tun, i když podle Rýdla došlo k popraskání některých prvků. Ve čtvrtek silničáři zátěž z mostu sejmou a postupně zahájí demolici tradičním způsobem. Část mostu poputuje do muzea.

Most na I/11 v Petrově nad Desnou. Pramen: ŘSD
Most na I/11 v Petrově nad Desnou. Pramen: ŘSD

Silničáři most testovali s vědci ze stavební fakulty ČVUT. Ti například zkoumali možnosti slitin SMA (Shape memory alloys), což jsou materiály disponující tvarovou pamětí. Most jimi vyztužili. Podle Rýdla se nicméně ukázala kvalita původních mostařů i dobrá údržba v posledních desetiletích. „Ve neposlední řadě to ukazuje na rezervy, které ve výpočtech jsou a které v žádném případě nebudeme umenšovat,“ doplnil Rýdl.

Starý most bude nahrazen novým železobetonovým mostem, který by měl být hotov do půl roku. Životnost má mít sto let. Během stavby bude doprava vedena po objízdných trasách, na kterých ŘSD vybudovalo tři mostní provizoria.

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Most

Kéž by tento pokus, ze kterého asi „odborníci“ nemají dobrou náladu, že most nespadl, vedl k větší úctě ke starým nýtovaným mostním konstrukcím, které se šmahem likvidují, ale jak je na tomto petrovském mostě vidno, dost možná zbytečně.

Gogo

Je vidět že naši předci když něco stavěli tak to stavěli tak aby to vydrželo, zajímalo by mne kolik by unesl podobný most postavený dnes.

ukulele

Nezhroutil se. Nejzajímavější tak bylo sledovat ten přístup k BOZP. Tam bylo špatně snad úplně všechno. Občas člověku až spadla brada s myšlenkou, zda je to v dnešní době vůbec ještě možné…

Přemek

Kdy již současní inženýři pochopí, že kvalita vzdělání jejich předchůdců a zejména jejich mravní úroveň vedla k vysoce odpovědné a kvalitní konstrukční činnosti. Morandiho lajdáctví se v naší zemi nenosilo a lze jen doufat, že tento pokus v Petrově onen bohulibý trend nadále zachová a posílí. Kvalitní konstruktér pracuje s realistickými modelovými výpočty a je seznámen s lokalitou, kde jeho konstrukce má být umístěna, protože laboratoř a skutečnost jsou dvě odlišné věci. Dnešní železobeton závisí na schopnosti opustit stereotypní myšlení a pracovat s aktuálními parametry betonu i ocelového armování. Jak to, že vstupní roura Plechhamru na Kocábě dodnes bez nátěrů… Číst vice »

Honza D.

Přemku, na Kocábě to znám, ovšem kde je zmíněná vstupní roura nevím. Můžete mi sdělit kde je? Rád se tam zajdu podívat.
Děkuji.

Martin

Taky jsem ji hledal ..

Martin

Je to u obce Stará Huť, na naučné stezce, byly tam celkem 4 hamry. Kocábu a okolí mám taky moc rád (tedy až na ty hrůzy, co tam za ty roky nekontrolovaně všude kolem nastavěli lidi v touze po rekreaci v neporušené přírodě…). A ti stejní o kousek vedle se teď brání D3, ale to sem už nepatří.

Jouda

Aha, tak to asi nikdo ze stavařů, ani pan Rydl nepotřeboval že, aby to nespadlo. To je pak velký kontrast, když pak obhajují, proč se most na dálnici ještě v záruce vlní a jiný po 10 ti letech generálkuje…

Most

Pry havarijni stav…Stale jsem nepochopil, kdo a proc rozhodl a domolici tohoto mostu.

Přemek

Kšefty musí být.

železničář v důchodu

Tipuji, že se zdál být pro současnou dopravu na silnici I. třídy v obci asi už příliš úzký.

Honza D.

Jj, také mám ten dojem. Ostatně v reportáži TV Noha se tak vyjádřil jeden domorodec, co po něm každý den chodil do práce.

pája

Předpokládám, že Bögl & Krýsl se na stavbě mostu nepodíleli. Těším se, až tam postaví ten nový. Kolik mu dáváte? Aspoň 5 let?

liberal shark

Tradiční koeficient bezpečnosti býval 10, někdy i 20. To už dnes v dobách časované životnosti a design-to-cost většinou neplatí :-(.

Jiří Kocurek

S koeeficiententem bezpečnsoti 10 byste Goldengate nepostavil. Byl by příliž těžký, neunesl by se. Takže se zákonitě musí rozpadnout do 5 let.

Přemek

Lakýrníci se rozhodli bojovat proti Vaší „zákonitosti“…

Jiří Kocurek

Ano, takové stavby potřebují patřičnou údržbu, k čemuž patří mimo jiné již několik generací lakýrníků. (Nehledal někdo Sochu zodpovědnosti? A musí to být nutně socha?)
Já jen, že předřečník si stěžuje na to, že se nestaví stavby s koeficientem bezpečnosti 10, někdy i 20 a že moderní způsob výstavby je špatně.

Přemek

Když se podíváte, jak se počítá HDP, tak se design-to-cost nebudete divit. Vše v tomto sebedestruktivním systému krásně zapadá, jen česká paličatost a uvědomění si svého svědomí se s tím šlendriánem nehodlá smířit. Máme na mnohem více než co předvádíme…

Jiří Kocurek

Bavíte: „jak se počítá…“ Není spíš důležitější, jak se tvoří?

jan

Protože je stavěn 1900 a ne 2005..

noerf

Jak říkával jeden stavbyvedoucí, stáří dědci věděli co dělají a proč.

Jiří Kocurek

Staří Egypťané dokonce věděli, proč je nestavět mosty. Egyptská víra zakazovala postavit most přes řeku (Nil).

A.R.

Jak kteří. Znám staré dědky, co svému oboru vůbec nerozumí.

Jiří Kocurek

Jojo, protože tehdy nikdy nikomu stavba nespadla. Neví se o tom, a tak se to stát přece nemohlo.

Paja

Přesně tak, moc hezký to je když člověk čte o počítcích železnice u nás, první mosty se po pár letech měnily, nádraží bourala a první povodeň jim vzala mosty i s náspy, protože řeku/potok příliš sevřeli.
Taky se to ti předci někde museli naučit.