Kvůli nouzovému přistání jiného stroje ve Varšavě musely Emirates divertovat na Mošnov
Boeing 777-300ER společnosti Emirates v Ostravě. Foto: Tomáš Pieter / LKMT Spotters
Boeing 777-300ER skončil v Ostravě kvůli problémům jiného letadla ve Varšavě.
Proč si nesedli v Polsku na okolni letiště?
https://www.mapsofworld.com/international-airports/europe/poland.html
****
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/a6-ebr/#2a70dc8b
Leteli do Ostravy protoze meli palivo akorat dle predpisu , napriklad. Plne obsazeny letoun k tomu cargo a neco paliva navic se spalilo behem letu treba kvuli vetru. A 30 minut paliva na vyckavani neni moc. A nez se stresovat a vyhlasit stav nouze tak dle instrukci zvoli v klidu zalozni letiste. Bylo tam asi vice detailu ktere nezname a kvuli kterym se piloti rozhodli bezpecne pristat v Ostrave.
Proč divert do Ostravy, nestačilo si dát okruh nás Varšavou?
Zeptejte se pilotů. Možná se se při vyčkávání blížili minimální zásobě paliva (což nejsou prázdné nádrže, pořád jim musí zůstat minimum na divert a dalších + 30 min letu). Možná nebylo jasné jak dlouho bude stav nouze vyhlášen trvat a tak se prostě rozhodli rovnou vydat na záložní letiště.
Koukám, že tady jsou odborníci na úplně všechno.
Divertovat?! Snad odklonit. Chápu snahu použit slang z oboru, ale pro čtenáře, který z oboru není, to působí jako pěst na oko.
jsi na odborném serveru. Použití odborných termínů je tedy celkem fajn.
naopak, to „odklonit“ by znělo .. dost „pěstně na oko“.
slang není odborný termín
Taky to není slang.
divertivat neni slang tvl
no slovník spisovné čestiny ho fakt nezná tvl
tvl .. to je jak u blbýchna dvorečku. technické termíny ve slovníku spisovné češtiny nenajdeš 🙂
termín „kopírovat“ taky ve slovníku spisovné češtiny nenajdeš… ale určitě mi nebudeš tvrdit, že je to slang 😀
https://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=kop%C3%ADrovat
https://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=divertovat
Záleží na tom, v jakém hledáte. Ve čtyřdílném z roku 1964 nenajdete slovo rom … jen cikán ….
Takže slovo Rom je nespisové …
Odklání se peníze ..
To není vůbec slang, ale v oboru běžný termín. Lety prostě divertují, zvykejte si. Je v tom slově vše potřebné (vynucení přistát jinde než v plánovaném cíli letu). Odklonit let můžete za letu (třeba aby se vyhnul Brnu 🙂
A MH17 byl nad Ukrajinou terminován
Uhodil jste hřebíček na hlavičku, tohle mě pobavilo, děkuji 😄
Byl zastaven … jako KAL007
Mathiase Rusta kupodivu nezastavil nikdo …
Jsem opravdu rád, že aspoň vlaky u nás jezdí odklonem a nikoliv diverzí 🙂 Na jednu stranu je přejímání z angličtiny praktické a pohodlné, na druhou stranu je škoda, že k tomu dochází u pojmů, kde to není potřeba. Bohužel znalost a schopnost používat češtinu upadá a tak se to v mladých oborech, kde tauhounem vývoje a udavačem trendů jsou zahraniční státy, děje bohužel ve více případech, než by bylo zdrávo.
Já bych nechal na hlavě. Na železnici se také používají termity, které jsou pro běžného člověka neznámé a velká část jich také přešla z jiných jazyků, jen to je již dávno a nikdo si to nepamatuje (třeba taková locomotive/lokomotiva, vagon, depo…).
Jazyk je tvárný a vytváří si co je zrovna potřeba k přenosu informace, nic jako správná stabilní čeština (nebo jakýkoliv jiný jazyk) neexistuje. Angličtina také přebírá pojmy z jiných jazyků.
Ale ta slova najdete ve Velkém slovníku spisovné češtiny (Praha Academia 1964).
Depo – v křížovkách SKLAD ….
Pošťáci mají taky depo kde se třídí zásilky …
To ano, ale to je právě tím časem. Pravidla a slovníky se pravidelně upravují podle toho co se používá, není to naopak. 🙂
a co teprve nickolejny provoz 🙂
Úřednický jazyk je ještě jiná kapitola, bohužel také velmi smutná 🙂
tak ale jistá organizace, obvykle známá pod zkratkou SZ, diverzi provádí soustavne
Divertovat se možná používá, ale vzniklo to z pohodlnosti používat raději anglický termín (přece jen dispečeři vedou většinu komunikace anglicky), neznalosti češtiny nebo snahy za každou cenu působit odborně. V angličtině se jinak sloveso „divert“ samozřejmě běžně používá i u lodí nebo vlaků a je to obyčejné slovo, žádný termínus technikus. Znamená to prostě „odklonit“ a opravdu není důvod v češtině používat „divertovat“, když pro ten jev čeština slovo má. Bohužel se to dnes děje napříč mnoha obory a tak se lze setkat i s pojmy: -ekvilibrium (rovnováha), -determinovat (určit), -princip nedostatečné evidence (princip nedostatečné průkaznosti), -formule (matematický vzorec), -exekuční… Číst vice »
Jak už jsem psal výše, divertoval let má velice specifické použití, není to každé odklonění letu z trasy. A opravdu to není „obyčejné slovo“ v letecké angličtině, ale předepsaná fráze. Běžnou angličtinou je navíc „divert“ (třeba vlaku) odklon po jiné trase do stejného cíle. Stejně jako odklon v češtině. Letecké diverting je používané specificky jen a pouze pro vynucené přestání v jiném cíli! Takže let není odkloněn, ale přinucen letět na jiné letiště, přesměrován na jiný cíl. Takže odklonit to neznamená ani náhodou a už tady vidite, co to vnáší za zmatek do sdělení. Přesnější pojem je přesměrován (rovněž divert),… Číst vice »
Jenže narozdíl od lokomotivy je „to divert“ v angličtině běžné slovo, pouze se mu v letectví přiřadil pevně daný význam, aby se rozlišilo mezi více podobnými situacemi.
V češtině by šlo udělat to samé, slov na to máme dost (odklonit, přesměrovat,…). Jenže raději przníme cizí slova ohýbáním do češtiny, než abychom vyvinuli trochu snahy najít k tomu odpovídající český pojem. Samozřejmě k tomu přispívá i to, jak se ta terminologie učí na školách a že zrovna v technických oborech VŠ jsou jazykové schopnosti vyučujících až na výjimky celkem bídné. Pak takovéhle patvary vznikají a šíří se jedna radost.
Cit: Přejaté slovo (přejímka, výpůjčka) je slovo (vzácněji sousloví, idiom či celá fráze), které je převzato ze zdrojového jazyka (donoru) a začleněno do lexika přebírajícího jazyka (recipientu), aniž by bylo přeloženo. Většinou se tak činí za účelem obohacování a rozšiřování slovníku přebírajícího jazyka. Podobným případem je kalk, v tomto případě však je přejaté slovo (nebo celá fráze) při začlenění do lexika recipientu doslovně přeloženo.
To nevysvetlite a jeste budete uminusovan. Priznam se, ze me zde diskuze prestavaji bavit.. hada se tu uzivatel x s uzivatelem y a dopadne to jak na k-repu. Smutny.
Některá slova vámi uvedená se používala už před desítkami let a často byla v učebnicích …
Dobrý den, bavím se tu nad příspěvky od většiny z vás.
Důvod divertu je jasný a jelikož letiště OSR je již několik roků vedené jako záložní letiště u letecké společnosti Emirates, tak se rozhodli pro divert právě tam. Není v tom nic víc. Přeji všem hezký den.
Měl bych dvě otázky.
1) Proč využili Ostravu, když tam na letišti nejsou vůbec žádné služby. Pokud by nastal na zemi nějaký problém s letadlem, měli mi Emirates dost velké potíže s ubytováním cestujících nebo s jejich přepravou jinam. Už jenom do terminálu by měli problém se všichni vejít. Praha nebo Vídeň se z tohoto pohledu jeví na divert jako mnohem lepší volba.
2) Proč zůstali na zemi v Ostravě skoro 2 hodiny? Četl jsem, že tankovali, ale to přece není důvod na dvouhodinovou zastávku.
Díky za fundované odpovědi 🙂
1. no, a jake jine letiste meli vyuzit?
2. asi se jim tam libilo
Možná by to chtělo si přečíst příspěvek ještě jednou.
😂😂😂
1, Co tím myslíte žadné služby?
Terminál zvlada odbavit i 8 737/800 najednou plné luftaku/koupáku.
2, 20:40 jsem došel na letište. Probíhalo tankování.
Dle fotek:
21:13 odjiždela cisterna. Nasledně Panther
Cca 21:25 odjely schody.
21:40 sepnutí signalizačních májaku
21:49 si to rolovál na runway
Na fotkách nemá otevřené nákladové vráta. A ni u nich neni žadne handling autičko….
Ohledně tankování zaleží, kdy začli tankovát. Kapacita cisterny 35 000l.
1. Protože to zkonil Kalousek.
2. Protože to zkonil Kalousek.
1) Bo Emirates v Ostravě ještě nikdy nebyl (a asi už ani nebude).
2) Bo když už tu jeli / letěli na výlet tak ať z toho něco mají.
Není pravda, že v Ostravě nejsou žádné služby. Kraj do vybavení letiště v minulých letech investoval obrovské peníze. Jsme mnohem lépe vybavení, než polská konkurence, a dokážeme obstát, ne-li předčít Prahu. Pokud by nastal problém s letadlem na zemi, máme tady servisní firmu, která je schopna poskytnout své služby, tak jako je poskytuje B777 Rossiya Airlines, které zde létají téměř pravidelně. Ps: nejedná se o Job Air. Ostrava je pro lety nejen Emirates vedena jako záložní letiště, a jedná se o jednoduše obhájitelný fakt.
B777-300ER má kapacitu přes 171 tisíc litrů paliva. I kdyby netankovali plné nádrže, tak to zkrátka není jak naplnit 40 litrů do škodovky a vyrazit. I vysokotlakym plněním to prostě chvíli trvá, jak samotné tankování, tak nezbytná administrativa.
Podle mě ten divert nebyl až tak nutný leda ze by neměli dost paliva na holding ale ostatní letadla se tam dostali chvíli po tom co se to stalo co jsem koukal. British tam holdoval asi 23 minut což není zas tak hrozny. SmartWings který letěl z Kayseri tak tak holdoval jen chvíli. Asi pro to měli nějaký důvod jelikož oni udělali 2 kola holdu a hned letěli do Ostravy
emirates to prokaucovali. zapomeli se zeptat internetovych obyvakovych expertu
V Ostravě dřepěli na zemi hodinu a něco. Jestli rovnou vyložili cargo můžu jenom hádat.
jako jaky cargo? 😀
Mám zato, že pod podlahou kabiny cestujících je nákladový prostor, tak z něj? Mohla to být náhoda, že zrovna vezli něco, co by přeložili v ve Varšavě na Ostravu. Ale to jsou jen představy, jaký důvod by mít mohli.
To nemyslite vážně ne? Za 1) jedno PMC s cargem, nevyndate z letadla jen tak za 5 minut
2. Stalo by to neslutecny peníze
3. Nutnost vypocteni dalsiho vyvazeni letadla.
A to vsechno kvuli jednomu PMC S 3 tunama zbozi..
1) jedno PMC s cargem, nevyndate z letadla jen tak za 5 minut
Stáli tam 80-90 minut, kde píšu o pěti minutách!?
2. Stalo by to neslutecny peníze
Ale přesto tam přistáli
3. Nutnost vypocteni dalsiho vyvazeni letadla.
To má být showstopper?
1) cargo se vozi většinou v zadnim holdu a to u křídla, nebo v přednim holdu a to proto, aby se dali AKE s kuframa vyložit jako prvni.
A je v klidu možné, ze by jste musel vylozit cele letadlo, aby jste vyndal jedno PMC z předního holdu. Dle procedury EMIRATES, nemůžete vylozit přední cast, pokud máte narvany zadni hold. Je tam riziko toho, že si sedne na prdel.
2) pletete si poplatky letišti a poplatky za handligove služby
A logistiku tej akcie si predstavujete ako? Možno vás to prekvapí, ale to cargo nekončí na letisku, ale ďalej sa distribuuje. Túto infraštruktúru má EK zazmluvnenú na WAW a je úplne absurdné si myslieť že by za pol hodinu dohodli že to niekto vybaví na OSR. Navyše ak aj viezli niečo na Moravu / do Sliezska, je celkom možné že by to nebolo koncentrované v jednom kontajneri, ale rôznych, s tým že distribúcia sa potom deje v cargo centre. Či podľa vás mali vyložiť polovicu kontajnerov, vyloviť čo ide do daného regiónu a znovu ich naložiť? Úplný nezmysel, stálo by… Číst vice »
A jinak časy jsem bral odsud: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/a6-ebr/#2a71d442
Přistání v Ostravě v 7:04 PM UTC, odlet 08:50 PM UTC
ne, takto to opravdu nefunguje
Asi jsem Vás špatně pochopil – ale proč by měli vykládat cargo na letišti, které nebylo v letovém plánu?
To je stejnak zajímavé jak používáte slovo hold a holdovat .. v češtině jsou jednoznačná – hold se vzdává třeba králi , holdovat můžete třeba nějakému koníčku ( mít v oblibě )
Možná dlouhá dráha
A proč letěl až do Ostravy?
Vsechny lety byly odkloneny na PL letiste. Tak asi jiz nebyla kapacita.
tak ono tam moc pouzitelnych letist bliz neni … v podstate jen katovice a krakov.
krom toho “az”? vzdyt to mel ani ne 20 minut.
Ešte GDN by bol použiteľný.
Dle FlightRadaru, odlet kolem 20:50-20:55…
už je na dráze 22