Na moravskoslezská nádraží míří automaty. Prodají vám jízdenku, omezí provoz pokladen

Automaty budou nejpozději v říjnu fungovat zatím ve 34 stanicích. S některými místy nesouhlasili památkáři.
Společnost Koordinátor ODIS (KODIS) instaluje v létě na 34 vlakových stanicích v Moravskoslezském kraji automaty, které kromě prodeje jízdenek budou umět klienta propojit s operátorem, jenž mu poradí nebo i třeba přímo zařídí nákup. Půjde o první takováto zařízení na Moravě a ve Slezsku. Pořízení 35 terminálů přijde více než na 26 milionů korun. Uvedl to jednatel společnosti KODIS Aleš Stejskal.
KODIS, která v kraji řídí systém hromadné dopravy, ode dneška přístroj vystavuje na veletrhu Rail Business Days v Ostravě. Z 85 procent automaty zaplatí dotace od ministerstva pro místní rozvoj, zbývající část poskytl Moravskoslezský kraj.
„Umí vydávat jízdenky pro jednotlivou jízdu, umí nahrávat jízdenky dlouhodobé časové, umí podávat různé informace o odjezdech. To všechno ale umí běžně automaty už dnes provozované. Čím je premiérový, a to je novinka nejenom v našem kraji, ale na Moravě vůbec, umí vzdálenou operátorkou posloužit cestujícím, kteří mají strach z automatů, kteří se bojí obsluhovat automat,“ řekl Stejskal.
Operátorce nemusí cestující volat svým telefonem, pouze aktivuje tlačítko na automatu. „Ona může vzdáleně buďto poradit, anebo přímo může operaci realizovat za toho člověka. On prostě zavolá, aktivuje tuto službu a řekne, co chce, třeba koupit jízdenku do Frýdku-Místku, tak jak by to řekl do okýnka pokladní na nádraží, a operátorka to vzdáleně všechno za něj udělá a pak jej jenom vyzve k zaplacení kartou nebo ODISkou nebo i hotovostí,“ řekl Stejskal.
Automaty budou nejpozději v říjnu fungovat zatím ve 34 stanicích. Pokud s nimi bude firma spokojená a bude mít pozitivní ohlas od cestujících, má KODIS opci na pořízení dalších.
„V některých případech zcela nahradí okénko s živou pokladní, zejména tam, kde tržby jsou skutečně minimální a kdy osobní náklady na provoz okénka jsou větší než tržby samotné. V jiných stanicích potom rozšíří možnost prodeje o čas, kdy pokladna, která tam je, je třeba už zavřená,“ řekl jednatel.
Kontakt na operátory bude limitován pouze fungováním call centra KODIS. To je v provozu v pracovní dny od 06:00 do 20:00 a v sobotu a neděli od 08:00 do 20:00. „Provozní doba call centra je ale mnohem delší, než jsou otvírací hodiny v některých železničních stanicích,“ uvedl jednatel.
Nové automaty budou umístěny v nádražích od nejmenších až po největší typu hlavní nádraží nebo Svinov v Ostravě. Stejskal řekl, že výběr nádraží je výsledkem kompromisu, kde lze kiosky umístit a kde to KODIS pokládá za vhodné. S některými místy například nesouhlasili památkáři.