Na Masarykově nádraží se objevily nové infopanely. Ukazují odjezdy MHD, umějí i mimořádnosti

Na Masarykově nádraží se objevily nové infopanely. Foto: PIDNa Masarykově nádraží se objevily nové infopanely. Foto: PID

Během hokejového šampionátu postihne důležitý přestupní uzel výluka. Nejen fanouškům mají pomoci tabule.

Odebírat
Upozornit na
guest
73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza V.

Odjezdová tabule, na které chybí časy odjezdů. Jak typické pro dnešní dobu.

Michal Mann

Za mě pěkný, přehledný.

Petr

Jak byla ta dvorana krásná, když ji před pár lety otevřeli po rekonstrukci. Krásný, otevřený prostor. A pak to začalo. Bouda s předraženou Ugovou šťávou, další nové a nové nesmyslné panely, které jen překážejí a hyzdí.

tarten

Provedení těch panelů je docela elegantní a výška není přehnaná, takže nehyzdí. Reklama je samozřejmě zbytná. Vlastně ty panely zabraňují aby někdo „dezorientovaný“ prošel sklem vedle zcela nedostatečného východu.

Filip Jirsák

A co teprve ty koleje a vlaky, jak to hyzdí. Nevím, že někdo nemůže navrhnout nádraží, kde by byl jen krásný, otevřený prostor a nic jiného.
Zajímalo by mne, zda jste proti jenom z principu, nebo jestli fakt máte pocit, že tam ty panely někomu překáží, a opravdu nechápete smysl zobrazování odjezdů spojů v dopravním uzlu.

Petr

Ironie, o kterou se pokoušíte, je poněkud nemístná. Zaprvé: Nevadí mi panely, které zobrazují informace o odjezdech, jak se mi snažíte podsouvat, ale – jestli jste si náhodou nevšiml – ta nesmyslná řada zbytečných panelů po obou řadách s „informacemi“ SŽ o přestavbě nádraží, boudy s „občerstvením“ atd atd. Za druhé: Nevím – možná jste jeden z těch lidí, kteří, když vidí nějaký „nevyužitý“ prostor, mají nutkání okamžitě ho zaplnit nějakými krámy., kdo ví. Pro Vaši inspiraci vám posílám odkaz, třeba při se něm zamyslíte, jen tak „z principu“. https://www.youtube.com/watch?v=dSo7PLD7Vhw A za třetí: Mám obavu, že spíš patříte mezi ty… Číst vice »

Filip Jirsák

To jsem si vskutku nevšiml. Pravděpodobně to bude tím, že jste to nenapsal – a svůj komentář jste napsal pod článek o panelech s informacemi o odjezdech, takže když píšete o panelech, je logické předpokládat, že píšete právě o těch nových infopanelech. Ale vlastně máme štěstí, také jste mohl psát o betonových panelech někde ve vjezdu na dvůr.

Petr

No Vy jste opravdu dneska snídal hodně vtipné kaše, že jo? Kouknul jste se na to video od pana architekta? To asi sotva, to by by nebylo nic pro Vaše nabubřelé ego…

tarten

Rozdělení na 3 sekce je systematicky špatně. Buď dělím na druhy dopravy/stanice, a pak sloučím obě cedule pro tramvaje, nebo dělím na jednotlivé směry/nástupní hrany, a pak rozdělím i sekci metra na 2 a 2 řádky. Z tohohle musí mít cestující v hlavě guláš.

frank

hm jako zástupce již poněkud starší generace oceňuji , že ukazují zcela jasně a srozumitelně , dal jsem je na první dobrou
🙂 už jenom to, cedule ukazuje směr tramvají je vynikající . U metra je to proboha snad úplně jedno ne , nebo vy již na povrchu před centrálním vestibulem potřebujete vědět, kterým směrem je nástupiště podle hran ???

Filip Jirsák

Ne, u metra to není jedno. Nebo vy víte, že pojedete metrem, ale je vám jedno, zda směrem na Zličín nebo na Černý Most? Ten panel je tam od toho, abyste v něm rychle našel spoje, které vám vyhovují – proč byste si měl ty řádky metra filtrovat?

frank

hm to je přece blábol, byl jste tam někdy ? Vy již nahoře na povrchu , před sestupem do vestibulu, navíc do vestibulu z kterého vedou jediné, opakuji jediné pojízdné schody , chcete vědět, jestli budete mít směr Zličín nebo Černý most po pravé nebo levé straně ? Když je to pak v metru značeno ? hm….

Filip Jirsák

Kde jsem psal něco o nástupištích? Já jsem psal, že jedu buď směrem na Zličín nebo směrem na Černý Most, tak chci vidět odjezdy v daném směru pohromadě.

Honza V.

Kdyby každý směr každé linky měl mít na té tabuli napevno samostatný řádek, to už by bylo zase něco úplně jiného.

Filip Jirsák

To slovo „metro“ nebylo v mém komentáři omylem.

tarten

Jsem rád, že to tak vnímáte. Ale třeba linky metra tam budou časem dvě, a to D je teď u tramvají.

frank

Hm 1. stanice metra D “ Náměstí republiky “ je zatím jen jednou z “ možností“ vedení trasy v další etapě. za 2. To značení je běžné u všech stanic kde je více možností nástupišť. Mate vás třeba, že tramvajová zastávka Vodičkova má nástupiště A nebo B , přičemž se dá z toho místa vstoupit do metra A a via A i do metra B ? 🙂

tarten

Mě je to jedno, ale pro přespolní by ty tramvajové peróny mohli číslovat … tedy písmenovat … tedy označovat třeba od P. Linku metra P nikdy mít nebudem.

Honza V.

Metro zde má pouze jednu stanici, zatímco tramvaj s autobusy dvě zastávky. Z tohoto hlediska je to rozdělení logické. Ale bylo by srozumitelnější, kdyby rozlišovací písmenko zastávky bylo ve stejném sloupci jako kolej metra.

Filip Jirsák

Nikoli, tramvaj a autobusy tam mají také jednu zastávku. A podobně, jako jsou v metru ve stanici dvě koleje, má ta jedna povrchová zastávka dva označníky nebo dva zastávkové sloupky. O který směr se jedná fakt nemusí být v nějakém sloupci u každého spoje, protože ty spoje mají být podle směrů seskupené (jako je to u tramvají). Logické by bylo, kdyby všechny informace o směru byly uvedené na jednom místě – tramvaje směr Jindřišská nebo Hlavní nádraží, tedy vlevo, odjíždí od zastávkového sloupku C. To je jedna informace, která má být uvedena pohromadě – a která definuje celou tu skupinu… Číst vice »

investičák

To uspořádání údajů je podobné „věčné dilema“ jako volba, zda je lepší zveřejňovat předpokládaný čas odjezdu nebo dobu zbývající do odjezdu: když seskupíte údaje zvlášť pro směr Jindřišská a zvlášť pro směr Hlavní nádraží, tak to zase nebude fungovat dokonale chronologicky. Každý způsob má jinou (svojí) logiku a jde jen o to dohodnout se a udělat to všude jednotně, aby to zbytečně nemátlo lidi.

Filip Jirsák

Já jsem o takovémto seskupování nepsal, ale dávalo by smysl, protože před rozdělením na oba směry už není žádná společná zastávka. Dokonale chronologicky to není už teď a nikdo to tak ani nechce, protože by to bylo k ničemu. NIkdo nechce jet prvním spojem bez ohledu na to, ve kterém jede směru.

Honza V.

Nikoliv, tramvaje a autobusy tam mají dvě zastávky. Ale nic si z toho nedělejte – lidé, kteří neznají základní definice a pojmy, se dnes najdou i na ministerstvu, i v ROPIDu.

Frantík

Tak dá se to použít v tom technickém nebo jízdněřádním stylu, ale je potřeba hlavně to neplést dohromady v jedné větě.

Filip Jirsák

Bavíme se o informačních panelech pro veřejnost, takže používám pojmy, které se používají pro veřejnost.

Tomáš

Zase nečitelný šedý mor….

Václav Petrů

Panely dobrý (ačkoliv písmena C a D… co to je?). Ale při rekonstrukci se hlavně mohla udělat druhá díra, protože tahle jedna ten permanentní dav nepobírá, a pak se nedá přeběhnout k ujíždějící tramvaji. Tohle se mělo řešit…

Petr Vašek

Jako že by jste do památkově chráněné stavby udělal díru?

MP22

Druhá díra se udělala v rohu u vstupu do metra, dost to odlehčilo hlavnímu vstupu. Za pár let budou další 4 různé „východy“ z nádraží. Tři přes budoucí platformu a jeden před budovu se zlatým pláštěm. To bude asi 7 možných pěších cest ven z nádraží. Fakt není potřeba dělat někam díry

investičák

Ten průchod k metru a la „myší díra“ tam přece býval i před rekonstrukcí, a dokonce v něm bývalo i okno s prodejem „novinového“ zboží – a když byl při rekonstrukci té části budovy uzavřen, tak velmi citelně chyběl, protože to byla m.j. nejkratší cesta od metra k některým kolejím (případně opačně).

tarten

Doufejme, že to bude stačit. Přecejen se počítá s nárůstem na 100 tis. pax ve všední den, což je veliké číslo. Toho dosáhnul teď Hlavák se třemi podchody a mimovýlezy z 1. nástupiště. Nové východní výlezy budou vždy menšinové, když tím směrem nejsou blízké tram a blízké metro. Holt je znát, že to tehdá byl jen vedlejší vchod vedle odjezdové budovy. U toho hlavního byly tramvaje zrušeny, takže už po zrušení kas neslouží prakticky ničemu.

ekonom

Kde by se tam vzalo 100 tisíc lidí za den, zejména když to ještě hodně dlouho budou jen jednosměrné „šturcy“ a průtahy (pří)městských linek povedou přes hlavní nádraží nebo „tangentami“, navíc z frekvence z kladenské a kralupské trati nemalou část „odsaje“ jistě i nová možnost snadného přestupu mezi vlaky a MHD včetně nově i metra „C“ v Bubnech (Vltavská). Myslím, že proti dnešku tam v dohledné době žádný velký nárůst frekvence už nebude, i když nové TT v centru nabídnou lákavé možnosti využití.

frank

Přesně současná kapacita je zhruba 40,000 lidí a 350 vlaků . Nové východní výlezy budou mít na tramvaj stále blíž než je z Hlaváku prvního nástupiště na tramvaj a navíc tam bude výlez skoro přímo do stanice C Florenc a na autobusové nádraží Florenc, což vyřadí část z lidí kteří to dnes bud obchází přes ulici Na Frlorenci nebo jdou na tramvaj….

tarten

Nedávno se o tom psalo. Jde o to, že bude kolejí 9, přibyde silný provoz od Kladna a od letiště, elefanty budou zaměněny za (zdvojené) EMU400 a interval může klesnout na 7,5 min. Při přílivu půlmilionu obyvatel do Pražské metropolitní oblasti a přehlcení ulic auty máte těch 100 tisíc na Masaryčce a 200 tisíc na Hlaváku jako nic.

tarten

Není to zas tak ohromující číslo. Za první republiky mělo nádraží Braník v sobotu 35 tisíc platících, neplatící nepočítaje. A to je na jednokolejce. Pravda, ty vlaky byly neuvěřitelně přecpané.

Václav Petrů

Ano, cesta doprava, k metru tam byla a je. A když nebyla při rekonstrukci, bylo to ještě horší. Nicméně oproti cestě k tramvaji není zdaleka tak zatížena. Ano, pokud to provoz vyžaduje, pak bych do památkově chr. stavby díru udělal. To není skanzen, ale velmi používané nádraží.

tarten

Jde to i bez nové díry. Ty historické budovy mají hodně dveří, jen jsou vesměs věnované komerci. Klidně by snesly průchod navíc a část komerce přesunout do bývalé hlavní odjezdové budovy, kde už kasy těžko budou.

Karl vB.

Jako vesničan, kterému jsou tyto tabule asi nejvíc určeny, mám následující připomínky: – matoucí velká písmena „C“ a „D“ u odjezdů tramvají, na první pohled to evokuje linky metra – buď tam dát ikonu tramvaje, nebo napsat „TRAM“ – datum a čas jako první – vpravo nahoře – pid pid pid – „jména hloupých na všech sloupích“ a dokonce několikanásobně – umístění panelů u prosklené stěny je jak televize před oknem – čitelnost proti nízkému slunci nemusí být ideální – dříve se u dveří do veřejných budov dával dolu tzv. „okopový plech“, tohle provedení, kdy je displej skoro až dolu,… Číst vice »

MP22

A nebo to umístit do bubliny umístění, aby bylo jasně pochopitelné o co jde

Filip Jirsák

To „pid“ tam zjevně není jako reklama, ale jako označení typu dopravy, který z dané zastávky jede – že jde o PID (MHD) a že tam nemám hledat třeba dálkové autobusy na Florenci. Otázka je, zda to někde na panelech bude kombinované nebo zda by to nestačilo mít na panelu jednou.

Karl vB.

…a na těch panelech vidíte nějaké spoje, co nejezdí pod pid?

Filip Jirsák

Ty panely se budou používat i jinde a mají mít (logicky) jednotné zobrazení.

tarten

Ať budou kdekoli, budou to panely PID. Jen vyjímečně budou jednotlivé spoje mimo pid, a to je vhodnější napsat přímo na jejich řádek. Nebo myslíte, že budeme mít třeba linku metra mimo PID?

Honza V.

Linka historické tramvaje už byla vyřazena z PID, ne?

Filip Jirsák

Myslím, že jednou – třeba tak odjakživa – budeme mít třeba dálkové autobusové linky a dálkové vlakové linky. A ty samé panely by mohly takové linky jednou zobrazovat – třeba na druhém konci nástupišť na Masaryčce, až bude hotové přemostění a budou se tam zobrazovat dálkové autobusy z Florence a dálkové vlaky z Hlavního nádraží. Jinak já netrvám na tom, že tam to PID má být u každého směru. Nevím, co je lepší, zda mít to tam jednou nebo mít to u každého směru s tím, že na podobných panelech jinde budou i dálkové autobusy či vlaky. Jenom bych zrovna… Číst vice »

Honza V.

Právě že nevidíme. Proto je to označené, že to jsou tabule jen pro PID. Ovšem vlaky na protější straně jsou taky v PID, takže by bylo logické je označit úplně stejně.

tarten

To je ale k ničemu, s tím PID. Všechny vlaky, co z toho nádraží jedou, jsou také v PID, informační hodnota nula.

David Kavka

Super, reklamní panel na stejné úrovni jako kritické informace o odjezdech 🙂 Copak nikdo odpovědný nevidí, jak ohyzdné jsou reklamy v mhd? V metru to vypadá jak na tržnici s přilepenou reklamou na skle a na tramvaji je celopolep na bordel. Zdražte tramvajenku klidně o desítky procent, jen když zmizí tahle šílená ostuda města.

tarten

Vejvar z reklamy jde především určitým osobám, příjem do kasy veřejné dopravy je zanedbatelný.

Jaaa

Nebuďte slušný a řekněte jména. 😉

Frantík

DPP si prostě říká málo. Přijme nejvýhodnější cenu, namísto aby dal nějakou hranici, pod kterou se nejde.

panda

Jako panely dobrý, hezký. Ale to uspořádání grafiky samotné je mi trochuzáhadou. Praha tady x let testuje nový orientační systém, řeší se každá drobnost a pak se pustí ven tohle. Ano, já se v tom zorientuju dobře, ale ještě lepší by podle mě bylo kdyby: -odjezdy metra byly na dvou řádcích, co řádek to směr a pak jen interval, jak často to jezdí -přidat šípku, kudy se na to metro jde -vykašlat se na zobrazení označení nástupiště C a D, když to pak na těch označnících stejně není (vidět) -proč je nadpis Masarykovo nádraží tak obrovský? Navíc u směru na… Číst vice »

panda

+ datum a čas má být jednoznačně hned nahoře jako první info

Twix

Souhlas, informace tam najdu ale uspořádání je zvláštní. Nástupiště C a D bych tam nechal, ale vysvětlil bych že jde o nástupiště, a samozřejmě to označil i venku. Proč je to navíc napsáno jinde než u metra? A proč je u metra (které má nástupiště relativně daleko) čas na vteřiny a u tramvají ne? Ten „pid pid pid“ bych dal pryč, to žádnou informaci nepřináší, a hodiny v pravém dolním rohu jsou také nešťastné.

Filip Jirsák

Datum by tam vůbec být nemusel.

frank

přesně úplně zbytečná informace na “ online “ hlášení

investičák

Téměř úplně stejné připomínky mě napadly okamžitě také, takže je udivující, že totéž nenapadlo i tvůrce panelu, který by to vše smad přece měl mít „v malíčku“ – ale možná zkouší vydělat víc ještě na tom, že svou původní nekvalitní práci posléze opraví a nechá si to (znovu) zaplatit. K náplni informací (obecně = nejen v tomto případě) bych ještě doplnil, že by tam měla být (napevno) uvedena pro každý peron zastávky ještě i délka „obvyklé“ nutné doby na přestup (přesun): k čemu je běžnému cestujícímu informace, že metro pojede za 2 minuty, když netuší, že k němu za tu… Číst vice »

Filip Jirsák

Ano, je to zvláštní. Podle mne jako první cestující rozlišují, zda chtějí pokračovat metrem nebo tramvají – a to musí uhodnout z názvu zastávek nebo označení linek. Metro by mělo být seskupené podle směru. A je zbytečné tam tak zvýrazňovat čísla kolejí v metru, když se to v Praze stejně nepoužívá. U tramvajových linek je směr uvedený na třech různých místech – jednou jako písmeno (které pak není na označníku), podruhé jako šipka za názvem zastávky, potřetí jako textově vypsaný směr. To má být všechno v jednom bloku informací a je to důležitější, než název zastávky. U odjezdů pak chybí… Číst vice »

investičák

Zda uvádět dobu zbývající do odjezdu nebo „absolutní“ čas odjezdu, to je už něco jako „věčné dilema“: jde-li o dlouhé intervaly nebo „náhodné výstřely“, pak je zjevně lepší znát ten (předpokládaný) čas odjezdu, u krátkých intervalů je naopak možná lepší doba do odjezdu, aby nebylo třeba si ji stejně počítat porovnáváním aktuálního času s plánovaným časem odjezdu. Navíc u metra hrají roli i sekundy, ale jiné prostředky VHD s nimi příliš nepracují

Filip Jirsák

Já jsem ale nepsal, že by se čas do odjezdu měl odstranit. Vešlo by se tam obojí – jak delta tak absolutní čas.

investičák

Vejde-li se tam obojí, pak jsem samozřejmě PRO, ale pak bude třeba ohlídat, aby to nebylo na úkor přehlednosti a čitelnosti jednotlivých informací.

Filip Jirsák

Když se na ty panely podívám, zjevně by se to tam obojí vešlo.

investičák

Důležitá je ovšem i přehlednost = aby v množství částečně vlastně „paralelních“ informací nezanikalo nakonec to podstatné, co má to které sdělení poskytovat.

Filip Jirsák

OK, myslel jsem, že je to jasné – když se na ty panely podívám, zjevně by se to tam obojí vešlo tak, aby to zůstalo přehledné.

Honza V.

I u tramvaje může být dost relevantní, jestli už má být odjetá, nebo jestli má do odjezdu ještě 50 sekund.

Filip Jirsák

Současný informační systém (a stav povrchové dopravy v Praze) ovšem neumožňuje u tramvají informaci s takovou přesností poskytnout.

Honza V.

Umožňuje.

Filip Jirsák

Aha, pardon, netušil jsem, že už byly do informačního systému implementovány křišťálové koule, aby bylo jasné, jak dlouho bude tramvaj stát před Bílou Labutí, než tam zaparkuje dodávka, nebo jak dlouho bude stát hned za rohem v Dlážděné na čočkách.

tarten

Ten infopanel je rozhodně dobrý počin.

Chtělo by to ale lépe označit, co který oddíl znamená. Pro cizince není srozumitelná pouhá vrána. Spodnější oddíly zas trochu vypadají, jako by byly pro Metro C a Metro D.

investičák

Dobrý počin = teoreticky velmi záslužný, pojatý ovšem hodně hloupě: hala nádraží je soustavně dost plná lidí, takže umístit infopanely hned na zem je úplná blbost (lidé se před ním navíc budou zastavovat, aby našli, co potřebují) – „sokly“ pod nimi by měl být aspoň metr vysoký (spíše ještě víc), aby bylo z haly přes lidi vůbec vidět, že tam nějaké infopanely jsou, a aby i na údaje na nich bylo vidět z větší dálky.

investičák

Omlouvám překlepy: měnil jsem singuláry na plurály a zjevně ne patřičně dokonale …

tarten

Njn, ale kdyby to bylo vysoko, zas by se to mohlo plést s cedulema na vlak, to by bylo dost špatně. A také by to zakrývalo památeční architekturu. Tak to dali aspoň blízko východu, což je ještě rozumné místo.

investičák

S informacemi o vlacích se to plést nemusí, protože panely nejsou u kolejí a jsou otočeny opačně směrem k východu z nádraží, takže logicky patří k němu. Ale piktogramy = symboly příslušné dopravní prostředků by tam být rozhodně měly. A zakrytí té „památeční architektury“ lze částečně eliminovat potočením těch panelů třeba o 30 stupňů proti současnému umístění, což by prospělo i tomu, že by informační plocha nebyla orientována úplně proti světlu. Navíc: když bude někde u země reklama třeba na kondomy nebo vložky, tak to rozhodně nebude příliš vadit, ale hledat informace o odjezdu tramvají někde ve výši lýtek dospělého… Číst vice »