umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Autobusy Doprava ve městě Infrastruktura

Na magistrále je hotový další pruh pro autobusy, změna má pomoci i osobním autům

Ulice 5. května po úpravách. Foto: Ropid
Ulice 5. května po úpravách. Foto: Ropid
Nové opatření usnadňuje nájezd řidičům na magistrálu ve směru od Jižního Města a Spořilova.

Autobusy na lince 125 z Jižního Města na Smíchov nemusí stát často v dlouhých kolonách na magistrále. Praha dokončila další úpravu kapacitní komunikace ve prospěch autobusů. Nové opatření ale pomůže i všem řidičům, kteří najíždějí na pražskou magistrálu na Spořilově, od Roztyl či z Jižní spojky.

Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra nové uspořádání jízdních pruhů mezi Roztyly a křížením s Jižní spojkou umožňuje zrychlit páteřní autobusovou linku 125. Tou denně cestuje až až 35 tisíc lidí. „Také usnadní nájezd řidičům automobilů ve směru od Jižního Města a Spořilova a zároveň zvětšit prostor pro nájezd z D1 na Jižní spojku,“ uvedl Scheinherr.

Podle ředitele Ropidu Petra Tomčíka opatření prospěje k tomu, aby šlo zvládnout jízdní dobu 20 minut z Jižního Města na Smíchov. Jízdní řád se zejména ve špičce nedařilo dodržovat.

O plánu Ropidu na vybudování autobusového pruhu informoval deník Zdopravy.cz již v létě. Právě Ropid si změnu ve značení vyžádal. Na jižní části magistrály dosud žádné pruhy nebyly.

Podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala je základním problémem v celé oblasti průplet směru z ulice 5. května od D1 na Jižní spojku k Barrandovskému mostu se směrem z Jižní spojky od Zahradního Města na ulici 5. května ve směru D1 (z velké části kamiony v relaci nedostavěné části Pražského okruhu). „Zlepšení stavu tohoto průpletu je ale reálné až převedením tranzitní dopravy na připravovanou východní část Pražského okruhu,“ dodal Drápal. Kvůli omezené kapacitě průpletu na Jižní spojce pod přemostěním ulicí 5. května vznikají kolony na samotné magistrále, které běžně přesahují délku jednoho kilometru. „Kolona je v základu v pravém pruhu, přeřazující se vozidla však často blokují pruh střední a tím ovlivňují i rychlost v pruhu levém,“ dodal Drápal.

Delší nájezd z Türkovy ulice

V minulosti byly prověřovány možnosti souvislého řešení s přidáním čtvrtého pruhu (pro zřízení buspruhu místo odstavného pruhu) či prodloužení odbočovacího pruhu na Jižní spojku. Tyto varianty se ukázaly jako extrémně náročné nebo přinášející nevhodná zúžení jízdních pruhů, protože šířka komunikace je zde zleva určena středním dělícím pásem se sloupy veřejného osvětlení a zprava ohraničeno masivní opěrnou zdí.

Autobusy nakonec získaly jen pár stovek metrů navíc, kam jiná auta nemohou. Nový pruh vznikl při výjezdu z Türkovy ulice (levým pruhem), ulici 5. května (magistrála) opouští pomocí krátkého buspruhu.

Současně došlo pro zlepšení podmínek pro ostatní řidiče: z rampy z Türkovy ulice od Roztyl je připojovací pruh nyní výrazně delší, z rampy z Türkovy ulice od Jižního Města nově připojovací pruh pokračuje jako odbočovací pruh na Jižní spojku, což prodlužuje i průplet pro směr do centra. Z rampy od Hlavní ulice a z Jižní spojky od Zahradního Města pokračuje pruh od Hlavní ulice pokračuje průběžně na ulici 5. května. Pruh od Jižní spojky má výrazně prodloužen úsek pro připojení. Dva pruhy pokračují přímo do centra v celém úseku (původně tento režim na příjezdu od D1 pouze u odpojení Spořilovské), třetí pruh vzniká za Jižní spojkou. Odbočovací pruh na Jižní spojku je nyní delší.

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
franzJosej

rychlostni silnice-buspruhu… jo cesi.
a jak scheinherr dorazil modranskou a plzenskou. no halt clovek z vesnice a reemigrant z frankreich. kdyby nevyuzil ceske naivity viz Libenmost tak je zpatky v blatny

franzJosej

no tak nebezpecny usek kvuli poloprazdnemu autobusu 125. drive se tomu rikalo vylyzqny mozky

Oran Gutan

Ve svý podstatě motoristé zrušili jsme vám všechny pruhy jeden je pro autobusy a deset pro kola, ale nebojte vás se to nijak nedotkne akorát tam budete mít zákaz vjezdu protože mám mindráček z aut. Stejně byste tam nemohli zaparkovat protože jsme tam zavedli zóny tak co chcete, stejně máte jezdit na kole nebo onanovat u jízdního řádu.

Váš černokněžník pro dopravu z hnutí Praha mě a dědeček Hříbeček.

franzJosej

a postpubertak Scheinherr co utek z Fraknreich protoze ho nevzali asi ani na pumpe

franzJosej

jak u debilu..

Pavel

Je to jen dalsi hozeni vidli do plynulosti automobilove dopravy. Pirati s Cizinskym si v tom uplne libuji, vzdycky kdyz nekde neco ucpou, tak vyjdou ven s rozzarenymi usmevy. Premalovano z intuitivme vyhovujiciho stavu do chaosu car na vozovce. Presne v duchu cyklopruhu, kterymi jezdi 10 cyklistu denne. Cely problem tohoto mista spociva v kamionech objizdejicich prujezd Sporilovem nahoru naokolo pres Jizni Spojku a magistralu. To bylo jasne uz kdyz to nejaky genius vymyslel, ze se na tom najezdu na 100 metrech krizi 2 extremne frekventovane smery. Takze jednu blbost nasi aktivisti vyresili druhou. Ale na okruh kaslou, to jejich… Číst vice »

Jirka

Já jezdím také na kole a jako cyklistu mne naštvala rekonstrukce Nádražní ulice od Lihovaru ke Smíchovskému nádraží. Vede tudy cyklostezka a po rekonstrukci silnice se na cyklisty úplně vykašlali. Tramvaje mají na štěrku vlastní koleje a pro zbylý provoz – busy, auta a cyklisty je jen úzká silnice. Přitom stav před rekonstrukcí byl pro cyklisty v pořádku – auto nebo bus cyklistu objelo po kolejích. Nyní nemůže. Takže se nedá říci, že současná vláda v Praze dělá něco pro cyklisty. Spíše škodí všude kde může. Přidává cyklopruhy tam kde cyklista nepojede, aby uškodila autům. A tam kde je cyklostezka… Číst vice »

Pavel

100 % souhlas

Y.K.

No já nevím jestli nebrečíte na špatném hrobě. Projekt Nádražní existoval už mnoho a mnoho a let a jen se čekalo. Opravdu ho nevymyslela současná (ani předchozí) radnice. Ptejte se úředníků, policie, IPRu a všech těch co do projektů kybicují. Určitě to nejsou politici, ti jen nadnáší vize.

Nadrazni

Situace v Nadrazni neni definitivni. Obecne byl problem, ze TT se rozpadala a DPP od P5 dlouho nevedel, jakou variantu pro Nadrazni vybere (ponecha stav, ci da tramvaj doprostred, ci dokonce byly uvahy, prevest sem castecne Strakonickou…). A do toho je dalsi problem – pro rozsireni jsou treba pozemky a treba s CSAD dohoda neni realna. A jelikoz stav trati byl na zavreni, tak DPP dalo P5 na vyber – bud se provede rekonstrukce ve stavaji stope (coz realne zablokuje na desitky let cokoliv jineho), nebo si postavime trat na strane a vy si tam pak postavte co chcete (2… Číst vice »

Kalanis

Tam je ještě jedna proměnná – uspořádání kolejiště Smíchovského nádraží. A tedy SŽ. Nijak nerozporuji již napsané, avšak SŽ by se při troše snahy velmi hodilo přidat kolej u zlíchovské výtopny a pod mostem. Tím jich tam bude 5 a nebude muset jak na vocasa připojovat Hrbatou přímo do tunelových kolejí. Nebo tam udělat přejezd mezi kolejemi ještě v Hlubočepech, což jsem nikde neviděl – vlak z Hrbaté vždy zabil kolej směr tunel (a že tenkrát to ještě byla 810). Postup by byl jednoduchý – DPP zůstane na místě kolem Lihovaru až za úroveň MeetFactory a pak se posune do… Číst vice »

Odpadlik

Přesně! Navíc ještě v létě se dalo jet okolo MeetFactory a Výtopny Zlíchov a člověk krásně vyjel na Andělu, kde cyklistezka v pohodě pokračovala. Teď tam začal Sekyra kopat a člověk už na kole neprojede. Teď tahle nepovedena reko, takže cyklista co z Barranďáku jede na Anděl má prostě smolíka. Jak u debilů na dvorečku.

prt

Nepleťte si pojmy – cyklostezka není cyklotrasa.
V Nádražní neubyl cyklostezky ani metr…

Jan

Zazrak, ze se taky udelalo BUS opatreni soucasne s fajn opatrenim pro ridice

ABC

fajn opatření je to možná pro ty co jedou ze Spojky na Magistrálu, kde ovšem žádný velký problém nebyl. Sjezd z D1 na Spojku kde problém byl se ještě zhorší.

franzJosej

je to nebezpecny a celyna howwno. populsimus a hloupsost. nekdo si v cechaj hraje na Jesus..

Leinad

Ještě aby ho autobusáci používali. Nemusí se stávat, že se nějaký přesčasář nebo kochálista nechá předjet vozem stejné linky.

ABC

tak přesčasáři a kochálisti aspoň dodržovali zákon, narozdíl od těch co si to najeli prostředním pruhem a na konci se nevybíravě nacpali.

Anonym03

A můžu prosím vidět, o jaké porušení zákona se přesně jedná? Doporučuji k přečtení 361/2000 § 14 odst. 2., kde se jasně píše, že musíte dát přednost vozidlu jedoucímu ve vyhrazeném jízdním pruhu, přejíždí-li do toho vašeho. Samozřejmě vás nesmí ohrozit.

ABC

361/2000 Sb. § 12Jízda v jízdních pruzích račte si počíst, prípadně běžte vrátit řidičák pokud jej vlastníte. Žádný vyhrazený pruh tam totiž doteďka nebyl.

Anonym03

To je ale potřeba zdůraznit, neznám to tam, pointu jsem pochopil blbě, pardón. Každopádně oproti tomu, kolik aut jsem viděl už zkracovat kolonu třeba přes tramvajový pás je toto slabý odvar. Zákon by měli dodržovat všichni, nikoliv jen profesionální řidiči.

ABC

Tak proč bych to měl zdůrazňovat, jednak pokud nevím o čem mluvím tak to raději nekomentuju, druhak je v článku i obrázek původního stavu.

ABC

za pravdu se každý zlobí, že

Leinad

V tomhle místě samozřejmě, ale někdo se nechal předjet i tam kde je bus pruh (Jižní Spojka před Barranďákem, jiný třeba na Českobrodské před Spojovací,… někdo si zastíní odesílání žádosti o prioritu…)

Jirka

Hlavní problém je až na Jižní spojce, kde se na krátkém úseku musí vykřižovat auta jedoucí z rampy směr Braník a tranzitní kamiony jedoucí na D1. Pomůže až D0 511 od Běchovic po D1.

Milion plus

To je jasný, že pomůže osobním autům – konečně volný pruh pro mě 🤟🤟🤟

Anonym03

Tak snad tam brzo dají ty kamery.

franzJosej

jo 2000 kamer a vsude. i tobe do ass

Alex

Takže výsledkem je spíše paskvil, co jen bude generovat další zácpy v situaci, kdy reálně pruh ubyl. Teď hned se to samozřejmě v důsledku lockdownu neprojeví. Jak vidno, kýbl barvy nestojí moc peněz a třeba utrácet za nesmysly.

D J

Reálně ubyl jen pruh, který byl „navíc“. 🙂

franzJosej

realne ubyl 1 pruh z 1 pruhu. a jeste kdzy jeden vidi bussofera-vetsina neumi jezdit stejne jako vetsina cechu

Jindra

Zjevně nevíte o kterém místě se hovoří…

Leinad

Zácpy generuje z velké části třípruh přes semafor (třeba na IPáku by klidně mohly být čtyři pruhy).
A do toho kochálisti v osobních autech, kteří se neumí rozjet(čumí na mobil a rozjede se později než vedle stojící autoškola které to chcíplo).

Martin V.

Vy se snad obáváte, že dva průběžné pruhy z D1 do ulice 5. května to nepoberou? Tam žádné úzké hrdlo nebylo. Uvidíme, jak si na to řidiči zvyknou. Za mě dobrý!

ABC

Pokud bude ten sjížděcí na Spojku postavávat až do Turkovy, ti co přijedou z D1 a budou se snažit do něj zařadit, budou zdržovat i jeden z těch zbývajících dvou průběžných a ostatně ani ty busy se nebudou mít jak plynuje přejet mezi těma svýma buspruhama.

prt

To se právě dělo i před změnou, pravý pruh býval plný už od Turkovy, přestože vlastně vedl přímo. Příčinou byl a je špunt pod mostem na Jižní spojce a krátkost odbočovacího pruhu.

ABC

Nedělo, kolona většinou začínala tak v polovině mezi nájezdem od Turkovi a začátkem odbočovacího pruhu na spojku.

robert

Zacpy generuji osobni auta, ne autobusy.

Honza

Reálně žádný pruh neubyl. Auta od D1 směrem k Nuselskému mostu pravý pruh skoro nepoužívají.

Pavel

To sice ne, ale ti od D1 na Jizni spojku mohli jet v pravem a ted musi do prostredniho a pak se prerazovat. Nemate pravdu, pruh proste ubyl.

Oran Gutan

ve svý podstatě ubyl protože celej úsek byl třípruh průběžný

Rob

Já ho používal rád. Dalo se v něm v klidu jet 80, teď budu zaseklý za vesničany co neumí značky.