Na lokálku do Malé Morávky se v létě po deseti letech vrátí České dráhy

Lokotraktor s přípojným vozem. Autor: Slezský železniční spolekLokotraktor s přípojným vozem. Autor: Slezský železniční spolek

Moravskoslezský kraj hodlá definitivně zajistit osobní dopravu na málem zaniklé lokálce Bruntál – Malá Morávka. Na prázdninové víkendy chce objednat

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Je třeba vlak dotáhnout na praděd. Autobusy jsou v tomto provedení nefunkční strašná varianta

Kubrt

Máte někdo představu, o opravě jakého rozsahu/nákladů to pan Unucka hovoří?

čecháček

Rád bych tu vypíchl pár informací: počet obyvatel (dle wiki) obcí Malá Morávka, Světlá Hora a osady Nová Rudná dává dohromady přesně: 2 095 obyvatel. Kolik z těchto obyvatel může využít trať pro pravidelné každodenní dojíždění? Nutno ještě podotknout, že Světlou Horu je lépe obsloužit autobusy – beztak přes ní jezdí do Andělské Hory. Dtto Novou Rudnou (kterážto má kolem 20 obyvatel) – autobus je stejně nutný pro Rudnou pod Pradědem, protože ta zastávkou v rozumné dostupnosti nedisponuje. A Malá Morávka – také stejný případ – busy jsou potřeba pro spojení Bruntál – Karlova Studánka. Ani argument s podporou turistiky… Číst vice »

xyz

„představa, že k nim od nádraží bude jezdit skibus je zcela lichá – není ho kde otočit.“ Nemáte pravdu. V létě 2018 k nádraží zajížděl autobus standardní velikosti (coby přípoj k oněm víkendovým spojům) a otočil se tam. „Bruntál-Malá Morávka vlakem 34 minut (JŘ 88/89, novější jsem nenašel, ale pochybuju, že se to nějak změnilo)“ Přitom jde o jednoduché hledání: http://jizdni-rady.nanadrazi.cz/jizdni-rad/2008-2009/2008-2009_312.pdf v roce 2009 (poslední rok osobní dopravy ČD na této trati) 28 – 29 minut. „bus 2019 Bruntál-Malá Morávka včetně závleku do Světlé Hory – 18-23 minut.“ Nemáte pravdu. Regionální linkový autobus Bruntál – Malá Morávka za 28 –… Číst vice »

čecháček

Děkuju za doplnění, na podrobný hledání jsem neměl čas, a údaje o busu jsou z mapy.cz

Kirschner

Ale na rychlé odsouzení jste si čas našel. Tak se pak nedivte těm mínusům. Přezdívka „čecháček“ tím pádem padne jak ulitá.

dopravak

Ale ani toto zpřesnění neříká nic o smysluplnosti řešení tratě do MM. Proč tahat lidi do vlaku a následného skibusu, když ten skibus může jet přímo z Bruntálu? Proč lít peníze do trati, když po silnici tak jako tak objednávám bus? Nebo chcete říct cestujícím z Karlovy studánky, že mají jet do MM vlakem a pak teprve přestoupit na bus? To by vás asi hnali. Proč má SŽDC lít peníze do trati ná pár spojá denně, když je potřeba pořádně zrychlit trať na Opavu? Já budu mít daleko raději méně regionálních tratí, ale rychlých, kvalitních s hustým intervalem, než hromadu… Číst vice »

xyz

Několik dalších zajímavých argumentačních klamů/faulů, mimo jiné: „Proč má SŽDC lít peníze do trati na pár spojů denně, když je potřeba pořádně zrychlit trať na Opavu?“ Řádově odlišné finanční prostředky – max. desítky milionů vs. stovky milionů (ne-li přes miliardu, uvážíme-li, co se v limitu 1 mld. Kč (ne)vybudovalo v roce 2016 mezi Krnovem a Opavou). „Já budu mít daleko raději méně regionálních tratí, ale rychlých, kvalitních s hustým intervalem“ Zahuštění intervalu rychlých spojů např. na trase Opava – Krnov – Bruntál (- Olomouc) na 1 h takt namísto 2 h taktu (a to celoročně) = násobně vyšší náklady ze… Číst vice »

železničář v důchodu

Já k tomu ještě připomenu, že v textu je jasně napsáno, že kraj „Na prázdninové víkendy chce objednat čtyři páry víkendových spojů, které by měly být doplněny ještě dvěma páry historických vlaků.“: ty vlaky mohou být klidně vedeny jako doplnění těch autobusů jezdících v poněkud jiných trasách, než kudy vede trať, takže jako „posilová“ sezónní doprava mohou být naopak docela úspěšné a výhodné například pro cyklisty, protože do autobusů se větší počet jízdních kol nevejde – rozhodně nebudou pro ty autobusy žádnou „konkurencí“, která by nevhodně „dublovala“ autobusovou ZDO určenou především pro místní obyvatele a jim sloužící především v pracovní… Číst vice »

xyz

Ironií také je, že reálně se nabízejícím konceptem co do „kvalitního hustého intervalu“ souběžně s přípojovými skupinami/přestupními uzly (a to jak „vlak-vlak“, tak i „vlak-bus“, je stav s 1 h taktem rychlých vlaků v uzlech Opava východ X:30 h – Krnov X:00 h – Bruntál X:30 h, tzn. takovým, pro který by již nebylo potřeba nijak zrychlovat úsek Bruntál – Krnov, ani nijak dále upravovat dosud nezmodernizované mezistaniční úseky mezi Skrochovicemi a žst. Opava východ. Tvrzení o „kvalitním hustém intervalu“ v kombinaci s tvrzením „je potřeba pořádně zrychlit trať na Opavu“ si tedy rovněž dovoluji zařadit do argumentačního klamu, zde… Číst vice »

dopravak

Zase jenom hledáte důvody, proč tak za každou cenu poslat vlak. Skibus, nebo cyklobus s přívěsem má kapacitu násobně větší, než 810. No a prázdninový provoz je už úplné ekonomické zoufalství. To budete celý rok udržovat trať, aby tam přes léto projelo pár historických souprav? To ty historické vlaky nemohou jezdit po hlavní trati o 10km vedle? Tohle už je opravdu šotoušská zaslepenost.

xyz

Připomínám, že trať je udržována mj. i pro nákladní dopravu (čímž vyvracím vaše tvrzení „budete celý rok udržovat trať, aby tam přes léto projelo pár historických souprav? „). Plus připomínám z obsahu článku, že tam budou jezdit 4 páry pravidelných spojů ČD; plus pouze k tomu možná navíc 2 páry historických souprav.

dopravak

A kolik těch nákladních vlaků tam asi tak bude jezdit? 3-4 za rok? Na to se vyplatí udržovat trať? 4 páry pravidelných vlaků denně je evidentně obsluha hodna 21. století. Je vidět, že šotouši často nemají hlavní zájem o tom, aby se dané území obsloužilo co nejlépe za co nejnižší náklady. Jenom aby tam za každou cenu jezdil jejich vláček.

xyz

„A kolik těch nákladních vlaků tam asi tak bude jezdit?“
Již jezdí, viz článek.

„3-4 za rok? Na to se vyplatí udržovat trať?“
Další argumentační klam, a to takový, který se v diskusi k tomuto článku dosud neobjevil – nadhodit otázku, vzápětí si odpovědět sám (a to nepravdivým údajem) a následně si sám se svým (ne přesným) odhadem polemizovat.

dopravak

Aha, takže když nemáte argument, tak začnete argumenty jiných nazývat klamem, pěkné. Samozřejmě, že náklady jsou řádově jinde, jenomže když budeme donekonečna platit za takto nesmyslné kousky tratí provoz a údržbu, tak na větší investice do důležitějších tratí prostě nezbudou peníze.

xyz

Děkuji za vaše přiznání, že jste předtím použil argumentační klam při srovnávání provedení údržby tratě č. 312 (v řádu max. několika málo desítek mil. Kč) vs. koncentrované údržby (ne-li investice) např. úseku Bruntál – Krnov (v řádu stovek milionů Kč, ne-li nad 1 mld. Kč) plus neprovedenou sebereflexi mnou zmíněné skutečnosti, že pro dosažení vámi deklarovaného „kvalitního hustého intervalu“ (1 h takt s logickými uzly Opava východ + Krnov + Bruntál) nejsou v úseku Bruntál – Krnov – Opava potřeba žádné další investice do infrastruktury.

dopravak

vy jste se opravdu zacyklil na tom srovnání s tratí na Opavu. Já jsem nikde netvrdil, že náklady jsou nějak srovnatelné, ale obecně tvrdim, že tyhle kratké odbočky z hlavních tratí, kde je tak jak tak dopravní obsluha řešena autobusy, je nesmyslné platit navíc vlaky. A nikde jste mi nevysvětlil, k čemu jsou místním ty vlaky dobré? Autobus jim jezdí ve stejné trase srovnatelnou dobu, stojí jim oproti vlaku přímo na návsi a pro objednatele je bus asi 3x levnější než vlak. Když vám tak zaleží na obslužnosti tohoto území, není lepší zahustit interval autobusů? No a nákladní doprava? Kolik… Číst vice »

xyz

„vy jste se opravdu zacyklil na tom srovnání s tratí na Opavu. Já jsem nikde netvrdil, že náklady jsou nějak srovnatelné“ Vyplývá to z vašeho tvrzení „Proč má SŽDC lít peníze do trati na pár spojů denně, když je potřeba pořádně zrychlit trať na Opavu?“, které je relevantní jen v situaci, kdy by náklady na opravu/rekonstrukci obou úseků byly srovnatelné. (Argumenty, které uvádíte v prostřední části svého příspěvku, již jsou relevantními „kamínky“ do velmi pestré mozaiky „pro vs. proti“, ovšem dostáváme se ke konci vašeho příspěvku, viz níže): „No a nákladní doprava? Kolik vlaků denně tam zhruba jezdí a co… Číst vice »

železničář v důchodu

Osobně myslím, že i to „mínusování“ vašeho střečkovitého žvanění si i ti „mínusáři“ klidně a raději odpustí, protože jim to už ani nebude stát za klikání myší.

železničář v důchodu

Samozřejmě nikoli – to bych byl na ty vaše nesmysly nereagoval.

Tronda

Zase na druhou stranu cestující z Hranic v Čechách do Malé Morávky mohou jet na jednu jízdenku, nemusí nic dělit, kupovat si lomené jízdné, atd. A to je to hlavní, tak je to správně.

dopravak

Na těch mínusech je vidět, jak moc dokážou ve výsledku šotouši železnici uškodit. Tohle je úplně typický příklad trati, která opravdu žádný potenciál nemá. Paralelně vede autobusová linka, která tam tak jako tak musí být, protože obsluhuje další vesnice. Autobus stojí na návsi, zatímco vlak někde v poli za vesnicí. Podle mě je pro naprostou většinu místních lepší peníze vložené do železnice v tomto případě investovat do lepšího autobusového spojení, případně investovat do rychlého, kvalitního železničního spojení s Opavou/Ostravou.

Bjorn

Ale no tak Soupravo alias Dopravak alias další nicky. Pořád budete u každého článku jakéhokoliv tématu do nekonečna napadat lokálky a regionální dopravu ?? Třeba si zkuste v pracovní den někdy projet malé lokálkové úseky Vraňany-Lužec, Vraňany-Straškov-Roudnice, Kralupy-Velvary, Oldřichov-Litvínov atd.atd. možná budete v šoku, kolik to využívá lidí. Pokud tam jsou funkční koleje a má to návaznost, tak se vám lidi na nějaké minibusy vykašlou. Příklady jsou i ve vyspělém zahraničí např. Nizozemí, Dánsku, Švédsku (krátké lokální tratě souběžné se silnicí a přesto hojně využívané místo souběžných autobusů) mohu uvést konkrétní příklady. Nizozemí např. trať č.63 Zwolle-Kampen 13km, jezdí busy… Číst vice »

Ondra

Docela mě překvapilo, že trať v havarijním stavu, na kterou nedávno nesměly ani lehké motoráky skutečně už slouží nákladním dopravcům ke svozu kalamitního dřeva?

železničář v důchodu

Je-li tomu opravdu tak, pak mě těší, že i upozornění na tu možnost vzešlé z jedné letní projížďky trati nakonec možná přece nezůstalo bez užitku …

Jiří Dembovský

Ano, sváží se tam dřevo ze Světlé Hory do Bruntálu. Loni se do opravy vrazilo 10 milionů, většinou na podbití kolejí a opravu některých mostů.

Ondra

Chtělo by to ale příme spojení z Olomouce, aspoň jako přímý vůz. Samozřejmě s návazností na autobus z Morávky na Hvězdu/Ovčárnu.

xyz

K článku doplním, že u této tratě došlo počátkem roku 2011 dokonce již k úřednímu zrušení, a to po poněkud rychlém průběhu celého řízení (kdy mj. nesouhlas Obce Malá Morávka se zrušením byl odbyt tvrzením, že v takovém případě měla obec tu trať rovnou odkoupit). Až poté, co byl tento úřední akt právně napadnut, došlo ke „zrušení tohoto zrušení“. Nebýt toho, nedošlo by ani k situaci vzešlé o 7 let později, kdy („shodou okolností“ krátce poté, co kraj + spolek projevily zájem o víkendový/sezónní provozu) SŽDC tvrdila, že trať je vážně poškozena po zimní oblevě + že nouzová oprava tratě… Číst vice »

Pavel 2

Zajímalo by mě, jestli za výše uvedeným průběhem byly něčí zájmy nebo jen lidská hloupost.

železničář v důchodu

Tehdy se úřednímu zrušení trati snad snažil zabránit i „Langusta“ – ale zda a do jaké míry to byl skutečně úspěch jeho (a jen jeho) ingerence, netuším.

xyz

Viz i tehdejší vyjádření KŽC: http://vlaky.kzc.cz/novinky/mala-moravka-zoufale-vola-o-pomoc. Stránky ČT na to zčásti pohlížely jinak; dodaly, že kromě KŽC podaly tzv. rozklad proti (v tu chvíli již učiněnému) úřednímu zrušení tratě i Obec Malá Morávka, Město Bruntál, Klub přátel lokálek a občanské sdružení Společnost přátel Muzea Kapličkový vrch v Malé Morávce.

Štěpán

Taky je krásně vidět, že když se chce, tak to jde ☺. A milovníci rušení tratí se z toho klidně postavte na hlavu.

petr.r

a ještě milovníci předělávání tratí na cyklostezky.

Jackub

Když zachráníme kdejakou lokálku pro pár desítek lidí, kde chcete brát peníze na výstavbu nových tratí a následně na údržbu a provozování toho všeho? Na hlavu se časem asi postaví všichni daňoví poplatníci. Už se proslýchá, že je v plánu povinné důchodové pojištění, takže další daň. Jistě nebude nízké. A to jen proto, že tím, jak rostou státní výdaje, pomalu přestává na důchody být. Je hezké, že máte rád lokálky. Tak se spojte se stejnými fandy a lokálku si kupte a provozujte. Ale prohánět se s pár výletními vláčky nebo poloprázdnými pravidelnými spoji, je prostě příliš drahé. Připomíná mi to… Číst vice »

čecháček

Moje slova, díky. Gratuluju k zachování rozumu.

PetrB

Jezis a kolik vyhodil stat zbytecne penez jen zarenovaci D1? Staci si precist zpravu NKU o rekonstrukci D1 a kolik tam kominem vyletelo zbytecne penez kvuli neschopnosti RSD… to vam neva? Nebo jak stat dotuje jizdne pro duchodce a deticky, nebo tzv. obedy zdarma pro deti? To neni vyhazovani penez danovych poplatniku? Je… atd. muzu pokracovat. Tak budte vice objektivni…

čecháček

Samozřejmě že mi to vadí, a z tónu Jackubova příspěvku cítím totéž. Tak tu argumentačně nefaulujte, teď se mluví vo Morávce, ne vo D1.

xyz

Argumentačním faulem je mj. tvrzení ve smyslu „tzv. záchrana lokálky pro pár lidí vs. neufinancovatelnost důchodového systému“. Konkrétně jde o faul zvaný nevýznamná příčina (finanční rozdíl v několika řádech).

Jackub

Ono je to, jak jsem říkal, „milion k milionu“ a nakonec z toho jsou ty miliardy. .. A z toho plyne vyšší daňová zátěž. To je jednoduchá matematika. Pokud nemám dostatek peněz, investuji do toho, co je nutné, co přinese za danou investici největší užitek. Takhle to dělá každý i sám doma. Když nemáte v čem prát, nepojedete místo nové pračky na dovolenou. A když ano, brzo u vás zazvoní exekutor… Já chápu, že máte lokálky rád, ale za investované peníze (mj. např. i poloreko „Mšenky“) odvádějí mizivou službu. Jinými slovy – my si místo té pračky jezdíme na tu… Číst vice »

xyz

„Já chápu, že máte lokálky rád“ Špatně chápete text. Záměrně v komentářích k tomuto článku nepíši své subjektivní názory, ale pouze objektivní skutečnosti.

„Já jen prostě nechápu nadšení nad tím, že jsme udělali další a voda v podpalubí zase o něco stoupla…“
Opakování argumentačního faulu „nevýznamná příčina“ ve stylu „milion k milionu a nakonec z toho jsou ty miliardy“ (tzn. k tématu konkrétního článku přidat mnoho dalších témat; tzn. to samé, na co negativně pohlížel p. čecháček zmiňující argumentační faul typu „na reko dálnice D1 se také plýtvalo“) + zčásti to zavání i faulem „ad absurdum“.

Jiří Dembovský

Vážený, furt je lepší svážet kůrovčáky po Morávce vlakem, než demolice místních komunikací přetíženejma tahačema se dřevem. A to se ještě nezačalo těžit v centrální části Hrubého Jeseníku. Vždyť ani nevíte, kolik těch kamionů denně přes Bruntál přejede. A to se tady těží už tři roky a ten hlavní nápor ještě nenastal.

Jackub

No tím snad ještě hůř, ne? Samozřejmě, že mi to vadí! Ale věc přece nestojí tak, že když jinde se plýtvá, tak u tady se může taky! Jde o to plýtvání samotné! Bohužel, spousta lidí, když jde o to „jejich“ plýtvání, tak jsou slepí a ujišťují se v tom, jak je to dobře a že v jejich případě je to ušlechtilý počin. To jen ti druzí chtějí peníze na nesmysly a mělo by se to zatrhnout! Jenže takhle vidí to „svoje“ plýtvání každý. To je milion sem, milion tam a pak jsou z toho desítky miliard a každý se diví!… Číst vice »

LWQ

Vazne? A kde stat bral na vystavbu tech tisicu kilometru lokalek za c.k. Rakouska pri daleko mensi vykonnosti ekonimiky atp. ? Infrastruktura je zakladni vec, staci se podivat do Svycarska (ktere jedine ma podobny rozsah trati). To ze stat neni schopny donutit naklady v kontejnerech pro cestu po zeleznici je tragikomicke, kdyz u nas na Melniku denne vidim jak prijede kontejnerovy vlak z Nemecka a preklada se na kamiony, ktere ve spouste pripadu jedou dal kopirujic trasu vlaku. A diky nastaveni parametru se to „vyplati“. To same – kdyz si chci koupit jinak velmi kvalitni pini-kay brikety, tak do prodejny… Číst vice »

AAA

lokálky za c.k. Rakouska obvykle stavěla místní sdružení pro potřeby místního průmyslu, které si je taky financovaly

LWQ

A mistni sdruzeni/mistni prumysl nebyl soucasti ekonomiky?

Tomáš Záruba

Téhle tratě by myslím byla opravdu škoda, ale 810 z Bruntálu to asi nezachrání (ve smyslu „znovuobjevení cestujícími“, jako prevence akutního zavření asi jo). Přinejmenším ne z turistického pohledu, když ta trať končí „těsně před cílem“ a na bus nutno přestoupit tak či tak (a při cestě jen z BR tedy vlastně navíc). Mnohem větší šanci bych dával přímým vlakům z OP/OV, i vzhledem k postupnému zrychlování tratí z Opavy na východ i západ může mít takový vlak* podstatně lepší pozici než dříve. Pak ještě zavést nějaké „zadarmo skibusy“ k vlekům na Karlově nebo (to i v létě) prodloužit sem… Číst vice »

xyz

Právě Os Opava – Bruntál (- Rýmařov) jsou jedněmi z těch, kterých se zřejmě týká tato věc: https://zdopravy.cz/drahy-na-zadost-kraje-zmodernizuji-19-motoraku-rady-810-zachod-zustane-gravitacni-22030/#comments. Tzn. žádné „nasazení něčeho kulturního/rychlejšího“, protože „nejistá budoucnost dieselu“, „malý výběr dieselových jednotek“, „povinnost (?) instalovat mobilní část ETCS na nové jednotky“ atd. Tzn. jedině tak humanizovaný šukafon (+ v Bruntálu tím pádem objíždění).