Na lokálku do Kralovic se od víkendu vrací vlaky

Motorový vůz 810 v Kralovicích. Foto: Phil Richards / Flickr.comMotorový vůz 810 v Kralovicích. Foto: Phil Richards / Flickr.com

Prodloužený Rakovnický rychlík bude jezdit o víkendech a státních svátcích do konce října.

83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
DJS

prodat trať, dokud je ještě v dobrém stavu, a možná z ní soukromý provozovatel udělá životaschopnou turistickou linku. Nečekejte dlouhé roky chátrání, abyste zabránili jeho použití z důvodu nutných oprav.

Tr24

Buď opravit druhou polovinu Kralovice – Mladotice a nebo zrušit .Nic lepšího mě nenapadá .

Frantisek

Udržet aspoň to, co je? Plus opravit kus k Mariánské Týnici, aby lidé od uvedeného rychlíku měli více času na její prohlídku, když už se tam ten vlak potáhne? Napadá mě několik lepších řešení než zničit i to, co zbývá.

MartinS.

A kdyby ten rychlík dojel k Mariánské Týnici tak by se stalo co? Zpětným pohybem by dojel zpátky do Kralovic, tam by se přepřáhla bardotka, opět zpětným pohybem by se vlak vrátil do Týnice, aby mohl vyrazit na Rakovník? Nemluvě o tom, že na ty dva Balm-y by se tam muselo vybudovat alespoň 50 metrů dlouhé nástupiště.

král j

Pro místní lidi to nemá význam. Odjede třeba z Čisté do Rakovníka a zpět se bude moci vrátit až příští týden. Proč to nejezdí České dráhy? Neměly zájem? Bylo by logické, aby tam jezdilo místní (rakovnické) depo. Třeba s Regionovouvou.

Jiří Kocurek

ČD by zájem možná i měly, když kraj zaplatí nějakých 150 kč/km, protože Regionova žere 2x víc než autobus, mimo jiné.

ušatá

Na ro jste přišel jak????

Výpravčí ze Severozápadní dráhy

RegioNova má autobusový motor a podstatně nižší jízdní odpory, tak nemel nesmysly o dvojnásobné spotřebě oproti autobusu

Rudolf Tuček

V oblouku R 180 m bych si s jízdními odpory 810 a jeho klony nebyl tak jistý.
Navíc solo 810 na této trati je příliš kapacitní vozidlo.

Frantisek

Nu, zase je o něco těžší, takže úplný zázrak to nebude, ale mohlo by to vycházet i nastejno. Autobus bude zase zdolávat víc kopců…

Jaroslav Vedrola

Možná stačilo oslovit nějaké majitele historických autobusů a zkusit k těmto vlakům nějaký doplňující program.

Frantisek

Alespoň do Týnice by něco dojet mohlo. Na delší výlety ke Střele či do Plas ty časy už nevycházejí, ale toto by mohlo být zajímavé, byť třeba z Prahy už jede vlak dost velkou oklikou (ale zase třeba půjde přestoupit od nějakého kladenského).

Kubajz

Zni to zajimave, ale Cesi jsou pohodlny. Hezky pekne autem a nejlepe az na dvur…

Jakub

Netušíte prosím někdo, dokdy platí ta smlouva mezi KŽC a krajem, podle níž kraj musí tak jako tak zaplatit objednané kilometry? Tedy jinými slovy – jak dlouho nám na kralovické trati tento provoz vydrží?

Na jednu stranu je tohle z pohledu kraje v rámci možností celkem racionální způsob jejich utracení, na druhou stranu souhlasím s diskutéry, že pro víkendový výlet veřejnou dopravou do těchto končin je potřeba jednu cestu absolvovat autobusem, protože Rakovnický rychlík přijíždí na Kralovicko pozdě a odjíždí brzo.

xyz

Do konce sezóny 2027 (sjednána od jara 2018 na 10 sezón).

Jeník H

Jo přidal bych k tomu pár osobních vlaků, to by pak dávalo větší smysl. Na Rožmitálské lokálce i tam se předpokládám objeví během sezony zvláštní vlaky

malý bobeš

Děkujeme! Nečekal jsem, že se tak rychle najde sponzor… přijdu se určitě svézt!
Kolik na to máte?

Jan

To je sice hezké ,ale pro mně jako turistu od Kralovic nepoužitelné ve starém grafikonu byl v Sobotu a v neděli odjezd v 8:11 z Kralovic a z Rakovníka odjezd kolem 17 hod. A to už se dalo něco stihnout Rakovník bazén, Křivoklát, Muzeum Lužná, Kolešovka atd. Opačně pro Středočeské turisty, Mariánská Týnice, Manětín,Plasy, Rabštejn nad Střelou.Měly zachovat tyto spoje alespoň v turistické sezóně.

MartinS.

V 9:10 a 10:05 jede z Kralovic do Rakovníka autobus. Vrátit se dá autobusem z Rakovníka v 16:00, 18:00 a 19:58. Středočeským turistům to jede z Rakovníka (Prahy, Zličína) v 7:54 a zpátky v 17:10, 18:23 a 19:10. A má to přípoj až do Manětína. Jezdí toho mnohem víc, než kdy jezdilo, jen to jede po silnici.

Jelen

Je to samozřejmě dobře, ale pro turisty je to v podstatě nepoužitelné, jelikož v Kralovicích je málo času na cokoli, stejně tak není čas na jakýkoli jiný výlet do okolí (např. na Krakovec). Daleko větší smysl by dávalo tam zavést několik málo párů víkendových turistických spojů, avšak v lepších časových polohých, než to bylo původně (cca. v 9, 13 a 17 z Rakovníka a 10, 14 a 18 z Kralovic nebo tak nějak podobně).

Kernteriér

Pokud je nepoužitelné, proč je to dobře?

Frantisek

Protože to nezaroste a nebude rozebráno. Varianta k projíždění MUV. Možná by jim za to SŽ mohla platit a nemusela tam jezdit řezat křoví…

Kernteriér

Aha. Takže to bude trať je pro trať. Super.

malý bobeš

1) Je to „dobře“
2) pro turisty to není použitelné

Znamená to tedy, že s tím budou jezdit místní? Odkud? Kam?

David

A cena tohoto jednoho spoje o víkendu bude odpovídat několika spojů v 810 po celý den, co by tam jako minulý rok jezdili. Jen usuzuji, podle ceny, co mi kzc vyčíslilo za jejich soupravu pro komerční záležitost.

Jelen

Jenže ty kilometry KŽC jsou tak jako tak nasmlouvané a někde se odjezdit musí.

Jiří Kocurek

Blbě nastavená smlouva.

Miroslav Zikmund

Záleží na úhlu pohledu … v době podpisu pro obě smluvní strany výhodná ….

MartinS.

Byla to smlouva na Mochovku… takže pro kraj nebyla výhodná nikdy…

Mariscal Mariano Santamaria

Tak hlavně, že odborníci z řad šotoušů usoudili, že je to nahovno. Tak to asi bude pravda, už jen kvůli bizáru lahvičky Miloše Zemana. Jó, kdyby tam byla lahvička Vency, to by byla jiná … I Sluníčko by svítilo …

Georg

co sotousi, dulezite je co rekl objednatel…

libor

velké zklamání! já myslel, že do Kralovic od Mladotic.

Georg

ve ctyri a uz pod vlivem?

Dom

Neznám tuhle lokálku, tak jen první dojem z mapy. Královice, zastávka mimo obec, Kozlany taky, Strachovice v lese někde, Čistá taky mimo, Všesulov jakbysmet, Příčina… Všechny tyto obce mají bus zastávku přímo v obci. Sorry not sorry, ideální kandidát na cyklostezku.

A M

V Kralovicích není nádraží mimo město, ale na kraji. Do centra to je cca kilometr. Když se podíváte na mapu, tak je tam několik lokalit, kde to není k nejbližší autobusové zastávce o mnoho blíž, třeba 800 metrů.
Čistá něco podobného, zastávka na kraji, do centra 600 metrů. To není vůbec špatné.

Kubrt

Ne, je to hodně špatné. A když se tady oháníme tím, že VHD má sloužit i nemohoucím lidem, tak honit je v Kralovicích na nádraží fakt není ohleduplné. Takže ty busy směr Rakovník tam stejně musí zůstat. Žádná země světa není tak bohaté, aby v téhle relaci objednávala vlak i bus.

MartinS.

No ony tam ty autobusy musí zůstat i pro obsluhu Břežan a Petrovic, takže by stejně jezdily souběžně s vlakem.

svojsin

Z Kožlan na vlak nechodil taky skoro nikdo.

A M

Z Kožlan pochází Edvard Beneš, ročník 1884. Trať byla zprovozněna 1899.

Nemám pro to důkaz. ale tipuju, že tam na vlak chodil, minimálně během studia na gymnáziu v Praze v letech 1896-1904, pokud jezdil na prázdniny k rodině, což považju za pravděpodobné.

Tom

Beneš 😳 ta hromádka neštěstí? Kdyby ho teď měli na Ukrajině, tak už je dávno v exilu a Putin v Kyjevě…

MartinS.

Pravda. V Kožlanech vystupovali/nastupovali 1-2 lidé, ale rozhodně ne na každém spoji.

Jelen

Co takhle proklady? Pak může bez problémů fungovat obojí.

Kernteriér

Ano, vyjdu z domu ve tři a můžu si vybrat, jestli pojedu za 5 minut autobusem nebo za hodinu vlakem. Proklad jak víno.

Jelen

Tak vyjdete z domu tak, abyste stihl ten vlak.

Jiří Kocurek

To bude v cíli pozdě.

Kernteriér

Ano, ve tři.

Kubrt

A proč? Aby to bylo nákladnější? Nebo jakou přidanou hodnotu za to získáme?

MartinS.

Proklady tam chvíli byly s linkou 570. Ale proč tam jezdit vlakem 3-4x dráž, když autobus i vlak jedou stejnou vzdálenost stejně dlouho, ale autobus to území obslouží lépe?

Jelen

Ohleduplné je nechat dopravu nemohoucím lidem, kteří bydlí blízko nádraží a daleko od autobusových zastávek. A špatné to rozhodně není, 600 metrů (tj. cca. 10 minut) je ještě stále přijatelná vzdálenost.

Kernteriér

Nemohoucí nastupuje do šukafonu. Nádherný oxymóron.

Jelen

Možná tomu nebudete věřit, ale většina důchodců není tak zabedněná jako vy a se šukafony žádný velký problém nemají. Jsou to v podstatě jen dva nepříliš strmé schody navíc oproti nízkopodlažnímu vozidlu.

Jiří Kocurek

Což se o dvou berlích nebo na vozíku hladnce překoná, narozdíl od níkozpodlažního busu s plošinou.

Kernteriér

Jistě, stačí to osolit a vyskočit. Problém bývá jen s dobrždením. Když se nezadaři, opakuje se pokus z druhé strany.

Kernteriér

Najdi si ve slovníku, co znamená nemohoucí.

Míra

Pro srovnání: V Rakovníku je to od nádraží na náměstí k radnici 1 km, k nemocnici 1,8 km. (Od autobusového stanoviště o zhruba 200 m méně.)

MartinS.

V Kralovicích i v Čisté je nádraží opravdu na kraji, ale v oblasti, kde téměř nikdo nebydlí. I ze sídliště v Kralovicích je to na náměstí na autobus blíž než na vlak. Prostě většina všech obcí na trati to má na autobus blíž. Navíc ve všední dny jede 7x denně místo vlaku linka PID 404 Praha-Zličín – Rakovník – Kralovice s jízdní dobou 1:33 to se vlakem nedalo uskutečnit nikdy, protože jen rychlík z Veleslavína do Rakovníka jede 1:12 + přestup + 45 minut lokálkou, takže jízdní doba se zkrátila o minimálně 30 minut. Jedinou slabinou je přeprava kol. Ale… Číst vice »

Mariscal Mariano Santamaria

Psim vás soudruzí, znáte nějakou rodinu, která jede na výlet přes půl republiky busem a nejsou to železniční šotouši? Já teda ne a vím, že když to nejde vlakem nebo autem, tak jedou jinam.

Jiří Kocurek

A vy znátě někoho, kdo dojíždí deněn za prací do Rakovníka? Evidentně nikoliv, takže pro vás existují jen výletníci.

Jiří Kocurek

Zato Kožlany to mají 0,9 až 2,8 km daleko. Obyvatelé Petrovic dojedou do Zavidova a pak se budou 1,7 km vracet na náves, ti z východního konce dokonce 2,4 km a přitom mají autobusovou zastávku před domem. Příčina? Na autobus max 600 metrů, na vlak nejméně 900 m a to je u té vlakové zastávky ještě i autobusová, pro ty 4 domy a pilu.

Mariscal Mariano Santamaria

Luxusní názor. Neznám to, nikdy jsem tam nebyl, ale vím, že je to nahovno. Do kamene tesat!

Dom

Tak mi řekněte jak je to tam super, znám osobně plno jiných podobně stavěných lokálek. Tohle je bohužel jeden z mnoha příkladů, kdy zkrátka nemá smysl udržovat infrastrukturu z 19. století. Tratě co nejvíc zachovat chci taky, ale tohle je opravdu špatně postavená trať pro osobní dopravu.

Jelen

K čemu cyklostezka? Absolutní nesmysl.

Dom

Ok, jak odejde KŽC, bude tam ta trať hnít. Tak aspoň nějak využít to těleso. Nebo se zas najde spolek pár šotoušků, co tam budou ohánět své dětské sny? Prosím, ale ať do údržby tratě investují ze svého, klidně si pak ten jejich drahý lístek koupím (bez ironie) a rád se tama projedu.

Frantisek

A na kole budete rád platit? 🙂

Jindra

Tak mámo, v Kralovcicích budeme mít dvě hodiny času než se vlak vydá zpátky. Kam se s dětmi vydáme na procházku? Co je tam zajímavého, abychom tam jeli? A taky se dokázali rozumně dostat domů?
Půjdeme třeba do kláštera v Týnci. Jé, ono je to tam skoro hodinu pěšky. Tak nic, jen koukneme z venku a zase rychle zpátky k vlaku, aby nám neujel.

martinek.k

Přesně tak. Ta časová poloha do Kralovic je prostě nevhodná. Chtělo by to tam alespoň hodinu navíc, aby to k něčemu bylo… :-/ Takhle se obávám, že to bude za rok zrušeno pro nevytíženost… která ovšem byla způsobena špatným jízdním řádem.

ušatá

A možná proto to bylo tak navrženo, aby se zrušení zase dalo zdůvodnit. Stará známá praxe a p. Boreckému a spol. by to odpovídalo.

Kuba2

Nebude, protože to přinejmenším dalších 5 let zrušit nejde. Pokud se teda nenajde lepší místo, kde projezdit nasmlouvané kilometry.

švarc

Ano, tohle je totální nesmysl, kdyby vlak odjížděl z Prahy o cca hodinu dříve a z Kralovic jel po 16:00, tak by to možná dávalo smysl, ale tyhle časy nedávají smysl prakticky na žádný výlet v okolí. Napadá mě ze Všesulova jít na Krakovec a pak dojít někam ke Kožlanům, je to necelých 20 km, takže 4 hodiny čisté chůze se zastávkou na Krakovci min. 5 hodin, takže ani to se nestíhá.

A M

Náš výlet asi před 2 roky v létě: ráno z Prahy přes Plzeň do Plas, prohlídka kláštera-velmi zajímavá, oběd. Pěšky do Mariánského Týnce, hezká nenáročná procházka z velké části lesem, cca 12 km, velké množství borůvek, jen škoda, že úsek před Mariánským Týncem vede po silnici (cca 2 km), bylo vedro a moc příjemné to nebylo. Btw v místě kde se přechází hlavní silnici I/27, souřadnice cca N 49°57.03490′, E 13°24.98883′, jedna z nejbizárnějších věcí, které jsem kdy viděl v Česku.. „Lavička Miloše Zemana“ 😀 😀 Nějaký fanatický zemanovec mu tam z lásky a obdivu postavil lavičku 😀 😀 Mariánský… Číst vice »

MartinS.

Tak tím Rakovnickým rychlíkem byste se stejně nevrátili, protože pojede brzo a z Kralovic vás i o víkendu doveze v 17:10, 18:23 nebo 19:10 autobus, s tím, že ten první jede přímo do Prahy nebo má v Rakovníku přestup na osobák, druhý má přestup na rychlík a třetí přestup na bus nebo na osobák.

MartinS.

Souhlasím, že praktická využitelnost toho spojení je minimální. Přijíždí pozdě, odjíždí brzo. Na druhou stranu, kraj to asi udělal proto, aby měl za co utratit peníze, které musí KŽC stejně zaplatit.

Georg

Mohli objednat něco na Šumavu. S jídelákem.:-)

xyz

To by s tím ale musel souhlasit i Jihočeský kraj.

(A jak to dopadlo, viz pokus o „Šumavský rychlík“ v roce 2018.)

PetrB

Bus IDPK 354:
Kralovice Mariánský Týnec odj. 16:56
Kralovice příj. 17:01

Bus PID 404:
Kralovice odj. 17:10
Praha, Zličín příj. 18:43

Jiří Kocurek

Ale ty emise a hluk toho autobusu! 😀

Jindra

Cože bus? Když tam jede lokálka? 😰

Jiří Kocurek

A teď si představte, že většina lidí musí za jízdné platit, jedno čím jedou.

Frantisek

+ Zličín – Praha ještě. 😉 Ale to je tak, když je tu všem zatěžko vůbec nějak vylepšit železnice, zato dálnice válcují do kraje jedna radost. Však ty vlaky takto stejně přijdou postupně zrušit úplně všechny. nebo skoro všechny.

MartinS.

Ze Zličína do centra Prahy je to 21 minut. Ne všichni ale jedou do centra.
Železnice by se měly vylepšovat, to máte pravdu, ale ty, které za to stojí. To znamená zrychlovat a zkvalitňovat tratě, po kterých někdo jezdí a ne nacpat stamilióny nebo miliardy do tratí, kde jede 10 lidí ve spoji a po rekonstrukci jich pojede zase 10.

Kamui

To jsem zvědav na obsazenost, předpokládám že bude mizerná. Kdyby ty zasmluvněné kilometry použili na protažení víkendových motoráků ze Zličína až do Hostivice, udělali by lépe.

marian.k

Ale to by nebylo tak šoto 😀
Tady by udělaly daleko více muziky alespoň 3 páry klasických vlaků v sezóně o víkendu.

Frantisek

Pokud jimi jezdí rodinky jen kvůli výhledu za pražské jízdné, nejsem si jist, že by to bylo takové terno. Ale možná ano. A třeba bude v Hostivici i nějaká ta hospoda, kterou půjde před zpáteční cestou navštívit. Nebo že by přípoj někam dále?