Na Lipence definitivně skončil zkušební provoz RegioPanterů, nyní se bude hodnotit
RegioPanter na trati Rybník - Lipno (testy říjen 2020). Autor: Jan Chaloupka/České dráhy
Pokud bude zkušební provoz vyhodnocen ve prospěch RegioPanterů, budou moci být zavedeny přímé vlaky České Budějovice – Lipno.
K těm nástupištím na lipence:
Rožmberk 53 m, VB klášter 96+90 m, Loučovice 81+75 m,
Lipno 82 m. (Zastávky nemám.)
Tzn., že ani třídílné jednotky řady 640 nejsou řešením použitelným bez organizačního/předpisového blbnutí (zamykání některých dveří apod.) u kratších perónů.
Pořád ale nevím, jak se to dělalo v jiných dobách, kdy v sezóně, zvlášť při některých masových akcích na Lipně, mohly jezdit i delší vlaky. Sám jsem v 90. letech zažil BDa + 2 x patra. Došlo při elektrifikaci ke zkracování nástupišť?
Dnes stačí příslušná informace pro cestující v jízdním řádu.
Každý nemá smártfoun, do kterého by mohl/chtěl čučet na bázi 365/7/24. Pořád je tu zhruba 25% část populace, která ho nemá, a zdaleka to nejsou jenom ti obligátní důchodci, kteří se údajně nejsou schopni naučit s tou dnešní údajnou životní nezbytností zacházet. I když se to někomu může zdát zvláštní, existují dokonce lidi, kteří ho mít nechtějí a s největší pravděpodobností nikdy mít nebudou. Nechápu logiku, podle které se na jedné straně ulehčuje různým lidem existence bezbariérovými přístupy apod. a na straně druhé jsou často stejní lidi odřezáváni od některých služeb (typicky třeba od možnosti používat Z-boxy) nutností vlastnit smártfoun.… Číst vice »
My fakt radši vymyslíme rovnák na ohejbák, zalejeme půlku lipna olejem, i když to stejně bude drhnout a skřípat a za deset let vyměníme všechny kolejnice, než aby se na tyhle tratě koupilo několik nejkratších flirtů klidně v kombinaci 25kV/1500V, aby zůstal společnej vozovej park na Bechyni i Lipno. Stejně budou nejspíš stadlerovské bemu na ostravsku, takže by ani nešlo o nějaké tříštění vozového parku.
Okolky vlaků se nemažou olejem.
Od kdy není syntetický olej olej? 😀
Na mazání okolků se používá plastické mazivo.
Tedy zahuštěný olej. https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Plastick%C3%A9_mazivo
Nojo než koupit pár odpovídajících jednotek, (tj. cokoli s Jakobsovými podvozky) raději budeme víc mazat a na Bechyňku nasadíme Btn. Nojo, jenže Škoda vlaky s těmito podvozky nedělá, že.
Atraktivní turistická a vodácká lokalita za mě nechat střídavou žehličku s klasickou soupravou Bmo.
Do Panteru s lodí, to bude úžasné.
Třeba se vrátí loďovlaky.
Kolik vodáků si dnes s sebou na vodu bere vlastní loď?
Dobrá otázka. Nevím. Kolik? Pokud jsem si stačil všimnout, tak loď už snad vlakem ČD ani nejde poslat…
https://www.padler.cz/wp-content/uploads/sites/5/import/243/hydro-24369-2.jpg
lodě lamino/ plast se už dááávno nevozí veřejnou dopravou. A když veřejnou dopravou někdo vozí svojí loď, jedná se o nafukovací a ta vleze i do AUTOBUSU 😉
Je super, že Regiopantery na trať Rybník – Lipno mohou, ale chtělo by to ještě odstranit úvrať v Rybníku, ta úvrať dost brzdí provoz i v případě nasazení elektrických jednotek, ať chceme, nebo ne. Nejde totiž jen o úvrať samotnou, ale zcela nevhodné směrové poměry na výjezdu z Rybníka směr Vyšší Brod, kde se jezdí docela dlouhý úsek pouze dvacetikilometrovou rychlostí. Přeložku bych si představoval nějak takto, se zasypáním části rybníka u Rybníka: https://mapy.cz/s/fucajodoco Pak by to ještě chtělo na trati z Rybníka do Lipna odstranit nějaké ty TONTRy přes přejezdy chráněné jen křížem instalací PZS. Jinak je to bohužel… Číst vice »
To by mne zajímalo, za co mám ty mínusy. Od dřívbylolípáků a šotoušů nejspíš za to, že to s tratí Rybník – Lipno myslím dobře…
O té úvrati se mluvilo už před více než 30 lety a od té doby se to periodicky vrací. (A to jenom co sám pamatuju.) Ta měla být už dávno, nezávisle na tom, co na lipence jezdilo/jezdí/bude jezdit.
Oprava: Ta měla být odstraněna už dávno… Omlouvám se.
Tomu samozřejmě rozumím a jistě nebudu sám :-).
Jenže po odchodu hejtmana Zahradníka už to bojužel nikoho z Jč
kraje nezajímá.
Já sice mínus nedával, ale: první „vložený“ bod nové trasy je 4 výškové metry pod úrovní pláně stanice (ta je zruba ještě 50 m za křížením navrhované trasy se současnou). Aby byla stanice v rovině, tak pak zbývá asi 700 m na převýšení 11 m, což je nějakých 15 promile. Podobné úvahy se vyskytují stejně často, jako se řeší zastavování v České Třebové či letní čas 🙂 , vzpomínám si na jedno „povedené“ řešení nějakého šotouše (https://mapy.cz/s/pubogodeka), samá pozitiva a sociální jistoty, jen nějak nedomyslel, že nastoupat 25 m na 700 m délky až taková sranda nebude. Když mu to… Číst vice »
Ne, že by těch pár minut ušetřené úvrati na takhle krátké trati nebylo časově zajímavých, může to být 5-10 % časová úspora (z Rybíku někam směr Lipno). Nicméně ta investice do přeložky?? Já bych tedy přednostně řešil ožehavější místa ve více zalidněných oblastech.
Těch pár minut je deset minut.
Dovolte prosím laický dotaz. Nebude tam možný, aby jenom fíra přeběh na druhej konec jednotky a po přehození výhybky se jelo dál?
Na to „přeběhnutí“ potřebuje strojvedoucí čas. Jakési naprosté minimum je šest minut. Musíte dát brzdu do závěru (u některých vozidel), vypnout řízení na stanovišti, zamknout stanoviště, proběhnout skrz vozidlo (nebo proběhnout podle něj), odemknout stanoviště, zapnout řízení na stanovišti, nastavit vysílačku a celkově tedy připravit vozidlo i sebe na cestu opačným směrem. Za těch šest minut máte co dělat, abyste to stihnul a hlavně neudělal v rámci spěchu nějakou neskutečnou kravinu typu odjezd vlaku proti stůj. Takže deset minut na změnu směru je tak akorát, nemá smysl to lámat přes koleno, byť já jsem to u Regiosprintera v Lounech nakonec… Číst vice »
A sdílíte stejný názor i v případě silniční sítě?Já jem tedy ještě nezaznamensl,že by takto někdo uvažoval o stavbách na silnicích.
Ještě bych dodal, že je možné investovat do spojky, nebo se dále koukat, jak je osobní doprava na trati Rybník – Lipno čím dál nepoužitelnější, což se bude prohlubovat s postupným dokončováním dálnice D3 z Budějovic dále na jih.
Zclea souhlasím s odstraněním úvratě, avšak raději bych byl pro něco takového:
https://mapy.cz/turisticka?mereni-vzdalenosti&rm=9h0cpxQjiHgb0gO1gingNagRnVv&x=14.4205037&y=48.6440824&z=15
To mi dává větší smysl a zachová to i obsluhu samotného Rybníku.
Oba tyto návrhy jsou myslím problematické z hlediska sklonových poměrů. Potřebujeme vůbec stanici Rybník tak jak je? Jestli by nebylo snazší propojit trať od Budějovic na Lipno přímo u severního zhlaví dnešní stanice, tam udělat v tom klínu nějaké dvě nástupní hrany na Lipno i na Summerau a zbytek dnešní stanice redukovat podle potřeby. Ale i to by byla dost velká stavební akce s problematickou návratností, zvlášť když pořád ve vzduchu visí nějaká možná novostavba rychlé trati z Budějovic do Lince.
Některé návrhy v tomto duchu se vyskytovaly i v souvislosti s projektem ŠED – šumavské elektrické dráhy, tj. prodloužení z Lipna někam k Horní Plané, nejlépe formou nějaké vlakotramvaje. Při současné realizaci rybnické spojky a vlakotramvaje ŠED by ta ekonomika mohla vypadat úplně jinak.
Jenže představa opuštění současné žst Rybník jako bodu pro osobní dopravu je pro politické i drážní plánovače zřejmě mimo rozsah jejich invence.
Nejde jen o Rybník, ale tato spojka je kratší a připadá mi logičtější ji postavit tady, než někde severně od Rybníka.
Ta „moje“ spojka jako taková je kratší (byť přestavba stanice je pak mnohem rozsáhlejší), ta „Vaše“ vyžaduje rozsáhlé zemni práce a hrubým odhadem vychází sklon možná i přes 40 promile. To nevím jak se bude líbit nákladnímu vlaku se dřevem co se bude muset rozjet od vjezdového klacku.
Přesně takhle to bylo navrhováno před 20 lety.Ale bohužel zvítězily názory typu:jsou důležitější potřeby,nikdo tam nejezdí,stejně to bude pomalé,potřebujeme stavět silnice atd.Výsledkem je udržování současného živoření železnice,které podněcuje v pravidelných vlnách diskuze o tom,zdali tu dráhu nemáme zrušit.
Viz můj příspěvek o kousek výše.
To je asi lepší návrh než ten můj, jen to odbočení z trati Rybník – Summerau musí být až v přímé, jinak to bude snižovat rychlost průjezdu mezi Rybníkem a Summerau. Už tak je to tam rychlostně nic moc, tak to nemá cenu zhoršovat. Takže by to mohlo být nějak takto: https://mapy.cz/s/nejufurasu Muselo by se to ale upravit, aby sklon byl maximálně 30 promile a vjezdové návěstidlo posunuto tak, aby docházelo k rozjezdům v lepších sklonových poměrech. Na druhou stranu, snad není takový problém pro nákladní vlak zaručit, aby na vjezdovém návěstidle byl volnoznak, protože tam nákladní vlak stejně pojede… Číst vice »
Ne! Raději žehličku!
všude po čr bude jezdit ten samý hnus
Pantery asi nejsou ty nejlepší jednotky ve své kategorii, ale rozhodně jsou to solidní vlaky pro regionální dopravu. Pro lidi, kteří tím mají pravidelně jezdit je velký rozdíl, zda pojedou nízkopodlažní jednotkou s klimatizací anebo zastaralými soupravami.
A to, že budou jezdit „všude po čr“ přináší nemalou výhodu pro dopravce. Unifikace vozového parku znamená nižší náklady na údržbu.
Chápu, že pro ty nejvíc zaryté železničáře je ten „opravdový vlak“ jenom vlak tažený lokomotivou a všechno ostatní jenom „hnusná tramvaj“, ale většina lidí má radost, že se sveze něčím pohodlnějším než jsou stará Béčka ideálně ještě v původním koženkovém potahu sedaček.
Původní koženky už nejezdí. Kteří lidi, co tím mají pravidelně jezdit? Ti letní vodáci, co si do těch vlaků nakládají kajaky, nebo místní, kterých tam jezdí asi 5 a v Regionově či 810 mimo sezónu?
Tak se zkuste třeba učesat, vyměnit prádlo, oholit se…
Co konkrétně je na Regiopanterech špatně? Já s nimi jezdím velmi rád. Podle mě to jsou nejlepší regionální vlaky, které v ČR jezdí.
No právě v ČR..
Pohled cestovatele. Jel jsem tam v sezoně na výlet jako pěšák na Rožmberk. Klasický vagon + patrák byl tak narvaný, že průvodčí to vzdal a nechodil a lidi stáli i mezi sedačkami někteří i na cizích nohou! Opravdu si nedovedu představit, že by se ty davy cestujících vešly do jednoho ubohého Regiopanteru! V zastávce Rožmberk se mi přes ty davy nepovedlo vystoupit a dostal jsem se ven až s vodáky ve Vyšším Brodě! Takže podle mě v sezoně aspoň 2patra+nákladní vagon na kola a lodě!
Tolik let testování, aby se zjistilo, že se souprava a trať ničí navzájem…
Tolik let Vás na škole učí číst a stejně si ten článek nepřečtete.
Teď budu odporovat trochu sám sobě, vím, že nejde o nějakou muzejní železnici a že železnice nemá být skanzen, nýbrž moderní dopravní prostředek veřejné služby, ale je škoda, že ČD potenciál těchto zvláštních železnic neumí využít modernizací starých klasických vozidel (prost omladit je uvnitř a nechat vnější vzhled) vím, že nebudou nízkopodlažní, vím, že bude větší problém s údržbou….ale třeba by se to vrátil na tržbách?? Je to jen úvaha, ale třeba zde náhrada 1,5 kV komerční 25 kV a teď Panteři mi připadá škoda….. Taková „Bobinka“ a dva tři vozy (uvnitř klima a príma sedačky…) no omladit se dá… Číst vice »
No dobrá – Panteři. Nakonec, co jsem čekal, zde nemá cenu do diskuse nic psát…..v jiném článku se minusy objevují u správně odpovědi o řiditelnosti zadní nápravy u trolejbusů, asi si zde hrají děti, nebo nějaké zakomplexované „démo“. Tak jen minusujte….. Zbytečné názory….místo odpovědi, či nějaké myšlenky – minus. To odpovídá tomuto národu….
Mínusy jsou čistě jen protože ten nápad moc nedává smysl. Pro cestující není tato trať ničím zvláštní a nechápou proč by zrovna tady měla jezdit vysokopodlažní historická vozidla a jinde ne. Aby to fungovalo jako lákadlo na historické vlaky samo o sobě, je to poměrně daleko od všeho. Navíc se kvůli obratům a přímé cestě do Budějic moc nehodí soupravy co se musejí objíždět. A přestavba na 25 kV proběhla právě protože je to mnohem praktičtější a nebyl moc důvod zachovávat 1,5 kV.
Ano, jistě chápu….osobně proti Panterům nic nemám….na regionální dopravu OK. A elektrifikaci také…
Jenom upřesnění: Přestavba lipenky na 25 kV proběhla především kvůli elektrifikaci linecké trati. (Bez té elektrifikační akce by dnes lipenka možná už neexistovala; na té slavné Římanově mapce lokálek určených ke zrušení figurovala v polovině 90. let i lipenka.) Využít lipenky jako přivaděče trakčního napětí od lipenské elektrárny pro jižní část trati do H. Dvořiště vycházelo nákladově lépe než všechny ostatní varianty výstavby nové napájecí stanice a nového vedení VN.
Ještě jsem vlastně zapomněl napsat, že tu ekonomiku jiných variant napájení by byly ovlivnily i nutné ohledy na ochranu životního prostředí, což se při přípravě té elektrifikace taky dost veřejně protřepávalo.
Vy jste fakt dobrý. Napíšete svůj názor a pak se rozčilujete, že existují lidé, kteří s ním nesouhlasí. Také jsem vám dal mínus – vyjádřil jsem tím nesouhlas, bo si myslím, že historické soupravy patří na nostalgické vlaky. Ale když to chcete brát osobně, tak to klidně berte, no…
Paráda, teď to beru…..stejně, jako Váš názor, co člověk to názor. Rád si je přečtu…. Ano, trať není ničím zajímavá, pravda, jen je v docela zajímavé lokalitě a se zajíavou historií, ale to více….. A nemyslel jsem historická vozidla (ani nostalgická, jak se dnes říká) prostě nová vozidla ve starém designu…. ale ano, máte pravdu, není to Bechyňka.
Z pohledu běžného smrtelníka je Lipenka normální železnice vedoucí lesem, sem tam s pohledem na Vltavu. Opravdu to není scénická trať, která by lákala návštěvníky na sebe samu. A „turistický potenciál“ byvšího stejnosměrného napájení je nula – to zajímá pár železničních fandů.
Ostatně, jestli tam jezdí panteři nebo nějaká retrosouprava není věc ČD, ale objednavatele – kraje. Pokud si někdo myslí, že ten potenciál na scénickou železnici tam je, může to rozjet jako podnikání na vlastní triko.
Pokud by trať ‐ čistě teoreticky – byla napájena postaru 1500 V a v sezóně část vlaků jezdilo „retro“ , tak svoje příznivce by si to určitě našlo. Nedokážu ovšem ani odhadnout, jak moc by se to jakémukoliv dopravci vyplatilo/nevyplatilo.
Problém je, že retro vozy odradíte také čast potencionálních cestujících. Tahat kola, kočár (v našem případě dokonce dvojkočár na sourozence) do vysokopodlažního vagonu není žádná slast a do klasického šukafunu (který tedy naštěstí na Lipence nejezdí) máte s kočárem pro dvojčata jednoduše smůlu.Nostalgické jízdy proč ne, ale na pravidelných spojích to chce nízkopodlažnost. Veřejná služba má být primárně pro všechny co nejlépe přístupná.
Jinak tedy, abych retru na Lipence nekřivdil, když přijede patrový vůz, tak aspoň ok. Reagoval jsem na příspěvek o retro Bobině…
Máte pravdu, nízkopodlažní vozidla to nejsou. Já spíš myslel normální dnešní vozidla a v mezičase v JŘ zvlášť uvedené veterány. Moc mi to po ránu nemyslí, chyba byla na mojí straně.
Dobře, a to jako máte pocit, že RegiPanter má víc míst na kola a kočárky než BDs nebo BDtax? Dovolte abych se hluboce zasmál, je vidět, že v provozu jste hodně let nebyl
BDs je super vůz kam bych chtěl dávat kočárek s dítětem 🙂
I kdyby tam bylo stejně míst, tak u těch vraků BDs aBDtax je podlaha tak nějak o metr výš.. A i šířka dveří pro substrát je někde jinde.
Pokud zacáluje kraj, tak se to vyplatí jakémukoliv dopravci. Jenže nezacáluje a vzhledem k zadluženosti VŠECH dopravců je to jen teoretická utopie. Teda pokud se nenajde nějaký „velký kluk“, který bude pro svoji potěchu pálit peníze, jako se možná, třeba, objeví na JHMD.
Náhrada napájení systému tratě 1,5KV ss / 25KV st musela být provedena z důvodu elektrifikace hlavní tratě do Horního Dvořiště. Lokalita zasahuje do národního parku a nebylo možné z důvodu ochrany přírody vybudovat nový přívod 110Kv do napájecí trafostanice pro horní část tratě, proto musela být provedena změna elektrifikace,která spíše slouží jako napájení hlavní tratě z elektrárny Lipno I.
Ty dvoupatrové vozy a Regionovy co tam jezdí ale jsou nízkopodlažní.
Patrové vozy Bdmteeo přeci nízkopodlažní jsou.
nejhorší je, že na Lipence nejezdí jen Bdmteeo, ale letos každý den celou sezónu i neskutečně špinavé a hnijící koženkové Bmto. Snad nejhorší, co lze na železnici u nás potkat, ostuda…
To ještě jezdí? Já myslel že Bmto už všechny buď modernizovali a nebo zrušili. No tak asi ne no. A nejhorší to rozhodně není, ale to je asi věc názoru
Žádné Bmto už nejsou ..
https://www.atlasvozu.cz/rada/cd/310-Bdmteeo296.html
Prošly modernizací, nicméně fakt to nejsou vozy mladší 10 let.
Takže původní nejezdí..modernizované jsou.. a jelikož do havlbrodu dojdou pantery je to jejich konec.ale původní Bmto se tu řešily.
ale jsou, vozy 109 a 130
2 puvodni jsou stale provozni a na Lipence bohuzel letos jezdi skoro kazdy den
https://www.atlasvozu.cz/rada/cd/14-Bmto292.html
Taky tam letos jezdí naposled. Schválně jestli je zachovají jako muzejní, nebo je sešrotují.
A viděl jste co tam jezdí za pakaz? Samej ozralej vodák ,poblity vagóny, všudepřítomný bordel, řev,bahno,voda na sedačkách. To ty panteři budou vypadat.
Leda dobytčak připojit pro rádoby vodáky.
Poněkud mě fascinuje těch deset plusů…
V sezóně je panter málo, sám mám zkušenost že samo Bdmteeo a BDs kolikrát nestačí..
Tak budou jezdit zdvojené, mají se pořizovat další
Zdvojené se nevejdou do stanic – do Loučovic vůbec, do Rožmberka úplně nadoraz, částečně mimo perón a se zacloněním přechodu a v Rybníku by se muselo posunovat přes přechod a při nástupu by přinejmenším jedny dveře byly stejně mimo přechod (což se týká i některých zastávek).
Zeptám se asi blbě – nemohly by jezdit 2 pantery těsně za sebou, když jsou krátké peróny? Třeba po 5 minutách nebo i méně? Problém s míjením, posunem nebo něčím takovým?
Dvojnásobná potřeba strojvedoucích? Jestli by nebylo schůdnější ta nástupiště prodloužit…
Jezdí se tam podle D3. Teď to vychází tak, že se křižuje ve Vyšáku, Rožmberk je relativně uprostřed úseku, ale Loučovice leží dost asymetricky.
Díky!
A dá to měnírna ?
Žádná tam není.
Zdvojeně nemůžou . Nemáme tak dlouhé perony .
A cokoli na železnici přizpůsobovat potřebám uživatelů jest přísně zapovězeno. To by tak hrálo… Že? 🙂
Ono se přizpůsobuje, bohužel však panuje výklad, že uživatel = objednatel (kraj, MD apod), nikoliv cestující jako takový, tudíž je nutno plnit potřeby dotace, nikoliv cestujícího. O tom to je,. bohužel.
A ty 3 vozové už se vyrobit nedají?
Z textu vyplývá, že se jedná o JČ kraj a pod ten Děčín opravdu nespadá. 😉
Takže depo České Budějovice.
Je to fakt jen hraní se slovíčky, ale když už jste si neodpustil dělat z pana Krále osla, musím se ho zastat – z textu nic takového, že jde o celkový počet Panterů v JČK, rozhodně nevyplývá. Ano, ČD se dohodly s krajem, ale o depu ČB ani slovo – tj. informace by se měla logicky vztahovat na ČD jako celek.