Na kratší cesty použijte veřejnou dopravu. Reklamy na auta ve Francii doplnily povinné slogany
Reklama na vůz Audi s energetickým štítkem a povinným sloganem. Foto: Audi.fr
Francie si od sloganů slibuje snižování emisí z dopravy.
A co to napsat povinně na polovinu auta i s brutálními obrázky z nehod… 😀 U kuřiva to jde.
Vůbec mi to nepřijde vtipné. Krabička od cigaret by se správně neměla dostat do ruky dítěti a proto jsou děti oněch vyobrazení ušetřeny. Vám by se líbilo aby dítě na takové obrázky koukalo na autech?
Má to stejný smysl jako psát cokoliv o rakovině na krabičky cigaret. Stejně se hulí o 106….
https://www.czso.cz/csu/czso/graf-spotreba-cigaret-na-1-obyvatele-v-ceske-republice
Čekal jsem nějaký pomalý sestupný trend. Překvapilo mě, že je to jako na houpačce. Děkuji za sdílení odkazu pane Sůro, jsem rád, že si na webu o dopravě rozšířím i obzory mimo dopravu.
2020 cca 5 cigaret na osobu a den. Docela dost.
A to je na průměrného Čecha vč. nekuřáků. Co teprv na průměrného kuřáka.
Domnívám se, že ta houpačka zejména v 90. letech není obrazem reálné spotřeby cigaret, ale spíš míry aktivity na černém trhu s cigaretami. Ostatně, kdyby se ten graf vykreslil korektně, s počátkem osy y v nule, zase by to nevypadalo tak divoce.
Zajímalo by mě, co se stalo v roce 2001 (a zároveň ne v následujících letech), že se ta spotřeba tak propadla.
První mě napadlo zvýšení věku legálního prodeje cigaret z 16 na 18 let věku, ale k tomu došlo už od 8/1999.
Pozor, graf zkresluje, je to jenom o 12 %. Nebylo tam třeba nějaké výrazné zdražení? Ale spíš mi přijde, že před rokem 2003, kdy to lítá nahoru dolů, nebyly ty údaje moc přesné.
Ne, díky. I nadále se budu rozhodovat na základě pohodlí, časové náročnosti a ceny za cestu. Někdy je výhodnější i na krátkou cestu vzít auto a někdy je výhodnější na delší cestu vyrazit VHD. Prostě je potřeba každou cestu hodnotit individuálně a ne se snažit tupě generalizovat.
Ano, ale autisti „tupo generalizuju“ a vsade idu autom, co je rozmyslanie, ktore sa takouto reklamou da trochu ovplyvnit.
Ze začátku mi to přišlo jako pitomost. Jistě jsou rozumnější způsoby jak snižovat počet zbytečných jízd autem.
Ale tento krok:
1) nepřináší žádné omezení prodeje
2) daňové poplatníky vůbec nic nestojí
Takže není důvod to nezkusit.
Kdo rozhoduje o tom, co je zbytečná jízda?
V ideálním případě trh.
Ale kdo jezdí do práce v centru města v SUV, ten ceny paliva obvykle neřeší.
selský rozum třeba?
Ten část řidičů nepoužívá. Bohužel to slogan nespraví.
Obvykle kádrově bezúhonný soudruh, který je ideologicky na výši, přičemž zbytečná je v zásadě jakákoliv jízda, kterou nevykonává zmíněný soudruh nebo úzký okruh osob s ním spjatých.
Na kratší cesty použijte veřejnou dopravu a na ty delší auto? Má tohle nějakou logiku nebo hledat logiku ve Francii je pošetilé?
Jo, má to logiku, když si člověk uvědomí, že těch krátkejch cest na pár km je zdaleka nejvíc, spalovací motory aut při nich fungujou ve zdaleka nejhorším režimu a že na nich je vyměnit auto za hromadnou dopravu/kolo/chůzi většinou nejjednodušší. Takže je to dobrej začátek.
Že lidi, kteří si zvyknou nepoužívat auto na každou prkotinu kolem komína, začnou spíš uvažovat o tom, že nahradí autem i ty delší cesty, je přirozenej důsledek, kterej není třeba rvát za každou cenu do sloganu pro začátek.
Má tam být „i ty delší cesty autem“ samozřejmě, pardon.
„na nich je vyměnit auto za hromadnou dopravu/kolo/chůzi většinou nejjednodušší.“ – to zdaleka být nemusí. Spousta lidí má auto pro dopravu pro „poslední míli“ k nádraží. Pěšky nebudou chodit několik kilometrů, stejně tak kolo není volba pro každého (a odložená kola se kradou víc než odložená auta).
A dává to smysl, hromadná doprava nemůže být kvalitní úplně všude. Motor nemá optimální režim, ale pořád na těch 5-10 kilometrech produkuje méně emisí než na celé cestě do města, kde ten smrad vadí víc a navíc tam není místo.
Je rozdíl krátký cesty a krátký segmenty delších cest. Jsou lidi, kteří klidně startují auto kvůli míň jak kilometru. A ne, nejsou to ani zdaleka jen lidi, kteří prostě kilák obtížně dojdou. Navíc tohle platí daleko víc na venkově, většina lidí na planetě žije nebo v budoucnu nejspíš bude žít ve městech. Ve Francii to už dost možná platí teď. Jasně, že se najdou případy, kdy má auto na „poslední míli“ smysl. A samozřejmě lepší kombinace auto na poslední míli + VHD než celá cesta autem. To nic nemění na tom, že většina těch krátkých cest, který se dneska dělaj… Číst vice »
Plus to teda neříká tu část „na delší cesty použijte auto“
Říká to spíš „když už máte (kupujete si) auto, nestartujte ho kvůli každý prkotině, jako je cesta za roh pro bagetu“.
„Za roh“ je ale nejefektivnější jít pěšky, případně jet na kole.
A ne jet veřejnou dopravou.
V diskusi je zase nejefektivnější nechytat se za slovo a nepitvat donekonečna detaily na úkor důležitejch faktorů, ale co naděláme.
Jasně, třeba do stavebnin, do superkrámu apod…
Ve Francii hlavně mimo městské oblasti veřejnou hromadnou dopravu používat nelze. Vůbec tam neexistuje, až na svozy pro školáky.
Ve Francii velká část, dost možná většina, lidí žije v těch městskejch oblastech. A mnozí v nich dosud používaj auta i na cesty, který by bylo triviální dělat jinak. Na ty to celý míří. Tohle chtěj změnit, protože to je jednak nejsnazší, jednak to má ve výsledku velkej vliv. Jestli někde v horách pojede člověk ze svý samoty jednou za čtrnáct dní navštívit kamaráda ve vesnici kus dál autem, je proti tomu prkotina.
Tam vůbec katekogrii autobusů LE neznají.
* kategorii