Na jižní Moravě bude platit nejspíše jen krajský tarif, dohoda s ČD se vzdaluje

Elektrická jednotka 560 v Brně. Foto: České dráhyElektrická jednotka 560 v Brně. Foto: České dráhy

Cestování osobními a spěšnými vlaky v Jihomoravském kraji bude od ledna s největší pravděpodobností možné jen s jízdenkami integrovaného dopravního

149 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Otmar

Voliči v Jihomoravském kraji. Volte za 11 měsíců rozumně. Přeji vám šťastnou volbu.

Dalibor

rád bych volil rozumně. Jenže takovou partaj nějak nemůžu najít…Výběr mezi blátem, prostorem pod okapem a kaluží mně nějak neuspokojuje.

Arimatejsky

Tak kandidujte.

Novotný

Mrzí mne, že politici jsou mimo realitu a jdou proti cestujícím. Už tak to bude složité cestování pro běžné cestující a ještě řešit už tak rozsáhlou tarifní politiku a koupi jízdenek. Vždyť to jsou stejně peníze všech daňových poplatníků, nikoliv jen Jihomoravského kraje. Cestující by si měl vybrat, jaký tarif by mu vyhovoval a Kraj a dopravci a MDČR by si to pak mělo rozůčtovat mezi sebou. Bude tyto úředníky na Kraji vůbec možné za jejich pochybení a to , co nastavili, odvolat?

xyz

„Vždyť to jsou stejně peníze všech daňových poplatníků, nikoliv jen Jihomoravského kraje.“
– JSOU to peníze Jihomoravského kraje. Daňoví poplatníci již je na daních odevzdali.
– JMK s těmi penězi nakládá (díky bruttosmlouvám) o to šetrněji než některé jiné kraje.

„Bude tyto úředníky na Kraji vůbec možné za jejich pochybení a to , co nastavili, odvolat?“
To, že jde o pochybení, je vašim subjektivním názorem.

Mimochodem, u autobusových linek v IDS JMK je tarif IDS jediným přípustným již od doby zavedení integrace (tzn. již od roku 2004 – 2010, dle příslušné etapy).

Dalibor

nechápu, proč vlaku nemohou mít stejný „systém“ cen a jízdenek jako autobusy.

PzD

Já taky ne … v autobusu si nikdo na dávný tarif dopravce už ani nevzpomene … prostě platí tarif ids jmk …

Aleš

Jak je to vlastně s uznáváním režijek ČSAD v autobusech v JMK? Také chce kraj po dopravcích nějakou kompenzaci? A bude stávka?

Franta Jouda

Moraváci zase něco rozhodli. Někdy by se měli podívat dál, než za vlastní stodolu… Ono je to těžký, když máš rozhodnout něco a jsi furt nalitý slivovicó, to neustále chlastání se někde projevit muselo.

Dalibor

zas jeden co neumí pálit a závidí.

Rtep

Pro náhodné cestovatele to bude jednoduché rozhodování. Pokud bych zjistil, že třeba při mé cestě do dotyčného kraje je složitější nákup jízdenek, než byl doposud, tak se tomu kraji obloukem vyhnu. A splním tak vroucí přání jihomoravských úředníků.

xyz

„Pokud bych zjistil, že třeba při mé cestě do dotyčného kraje je složitější nákup jízdenek, než byl doposud, tak se tomu kraji obloukem vyhnu.“
Což dle dostupných informací nebude případ JM kraje, protože na jednu jízdenku ČD se do něj dostanete tak jako tak (a to i v případě, že do něj budete chtít dojet regionálními vlaky a ne vlaky „ministerskými“ – dálkovými).

Jediným rozdílem bude zúčtování ve smyslu „v JMK-úseku platí tarif IDS JMK; příjemcem tržby z tohoto úseku je JMK, nikoliv dopravce“.

xyz

Také upozorním na izolovaný pohled „pro cestu do kraje se rozhodovat dle složitosti nákupu jízdenek“ (což ale u JMK nebude problém ani od 12/2019 – viz můj předchozí komentář).

Druhým možným (a snad i důležitějším) parametrem pro takovou cestu je použitelnost veřejné dopravy, a to vlakové i autobusové, mj. právě pro turistické účely. Zatímco např. v částech Jihočeského kraje či Kraje Vysočina aby víkendoví výletníci spoléhali jen na vlaky s tím, že o to víc toho musejí ujít pěšky, tak v JMK se dá i o víkendech dostat autobusech téměř všude, tím více pak do turisticky zajímavějších oblastí.

Jedine vlaky

Přesně tak, velká výhoda IDS JMK je jejich garantovaná návaznost mezi spoji, ale také velice výhodné víkendové jízdenky. Mně se příliš nelíbí pouze vozový park, jelikož zde na většině železničních linkách jezdí staré vlaky. Snad se do konce listopadu rozhodne ty nové vlaky koupit, protože takhle to bude strašně špatné. Zelené pruhy také vyvolávají hodně agreisvní reakce na FB..ty zelené pruhy zavádět fakt nemuseli..běhat do určitých dveří u vlaků fakt smysl nedává. Aspoň půjdou jízdenky výhodně koupit přes Můj Vlak a všechny jízdenky pro mezikrajské cesty budou platit..

Axel

Dobrý den, na kterých linkách jezdí „staré vlaky“, které jsou tak moc využité, že dokážou zaplatit „nové vlaky“? Předpokládám, že započítáte i vliv individuální automobilové dopravy, která konkuruje vlakové dopravě. Já osobně tipuji oblast Tišnovska dojíždějící do Brna (u dojíždějících do Brna z Kuřimska si nejsem úplně jistý, protože autem je to do Brna fajn = asi jen málo lidí z Kuřimska přesedne z aut do vlaku). Za mě osobně si nejsem jistý kolik lidí by zvažovalo přesednout z aut do nových vlaků, pokud by nové/novější vlaky jezdili na trasách ze Slavkova do Brna (nádraží je mimo centrum Slavkova) nebo… Číst vice »

Robert

Liny S2 a S3. S výjimkou pár panterů na S2 tam jsou jen staré střepy typu 560 nebo plecháč+honecker. Což moc nových lidí nepřilákám, spíš jich pár odradí.

Axel

@Robert. Já se cíleně ptal na konkrétní oblasti, kde už nyní chybí kapacity pro cestující nebo kde je potenciál získat nové cestující. Troufnu si totiž tvrdit, že lidé cestující z Adamova (po železniční S2) mají úplně jinou alternativu ve formě silniční dopravy (ať už hromadné či individuální či spolujízdní) ve srovnání s lidmi z Kuřimi (po železniční S3)… zjednodušeně: S2 a S3 jako páteřní linky IMHO nejsou příliš využívané jako průjezdní linky přes Brno, ale častěji je brněnská aglomerace (Modřice, Šlapanice, Bílovice n.S.) konečnou/startovní stanicí. A kromě by mělo být zohledněno využití linek – např. u S3 si nejsem jistý,… Číst vice »

Petr

Tak zrovna Honecker, za předpokladu, že nesedí někdo naproti vám, má jedny z nejpohodlnějších sedadel. Co je tragédie u těchto vozů tak přeprava kol.

Kamui

Ono je potřeba to brát tak, že v JMK již dopravcem (z pohledu cestujícího, nikoli z pohledu licence) nebudou ČD, ale právě JMK, který si pouze od ČD (a jiných dopravců) bude pronajímat vozidla a personál za předem stanovenou cenu. Pokud se na to budete dívat touto optikou, tak to neuznávání tarifu ČD dává naprostý smysl.

Dominik

Dopravcem stále budou ČD, jelikož vozidla budou nést jejich logo, stále tam bude České Dráhy.

PzD

já myslel, ze poroučí ten, kdo platí a ne ten, kdo má logo na čepici…

Dominik

A co to má společného s dopravcem? Dopravce stále budou (i z pohledu cestujícího) ČD, jelikož bude logo na vlaku (ano bude někde na dveřích i JMK, ale to bude jen signál, že tam platí tarif IDS JMK). Když si kraj objedná autobusovou dopravu, tak neříkáme, že dopravcem je kraj, ale stále to je konkrétní dopravce.

PzD

protože jde až o ty peníze … pokud ČD, RegioJet, Leo, …, provozují vlaky na své komerční riziko, nastavují si podmínky v nich dle libosti a svého obchodního umu … pokud ale jezdí „v díle“, navíc v případě JMK bez rizika tržeb a tedy za své vykalkulované náklady, pak se vzdaly dalších práv a rozhodující slovo má kraj …

Lemon

takový případ : Průvodčí č1, zamětnanec ČD, tedy pojede do práce do Brna osobákem. Nekoupí si jízdenku. Bude ho kontrolovat průvodčí č.2 ve službě , též zaměstnanec ČD. A dá mu jménem objednavatele pokutu. navečer se to prohodí, č2 pojede z práce a č 1 ve službě bude kontrolovat, eventuálně pokutovat jeho. A případně nad tím bude bdít revizor ČD, zda se spolupracovníci ČD správně navzájem pokutují . Z čistě lidského pohledu – proč by to dělali?
A kdo bude kontrolovat toho revizora ČD? Revizor z IDS?
Zajímavý námět na divadelní hru

trnka

A kdo že to dal krajským úředníkům takovou moc? Pěkná práce!!!

Marek Janík

IDS JmK má co zlepšovat, ale pořád je to dost možná ten nejlepší systém u nás. TR10 je až na výjimky použitelný tak pro horních deset tisíc – nebýt krajského tarifu, nejel jsem vlakem několik let a radši vezmu auto. V kombinaci s MHD si koupí TR10 už opravdu jenom masochista. Systém inKaret aneb Nechci slevu zadarmo, nechť si strčí do špic.
Dokonce pro mezikrajské cesty je zpravidla lepší IDS do poslední integrované zastávky a potom až teprve TR10.
Dobré pokrytí (i o víkendech), návaznosti, online informovanost, linky přes státní hranice, vstřícný dispečink – za mě palec nahoru pro JMK.

Stanislav Fanta
Luke

To je prostě neuvěřitelné… Navíc můžeme JMK poděkovat za rušení míst pokladních. O tom nově rozhoduje kraj, nikoliv ČD (!) Například v Břeclavi, kde se momentálně nádraží rekonstruuje, mají místo čtyř okének zůstat jen dvě. Ve Veselí si šest z deseti pokladních bude muset najít jiné místo.. A pozor, budou se rušit oblíbené a využívané půjčovny kol. O tom se moc nemluví.. V Břeclavi, Hodoníně i ve Veselí. Fakt děkujeme, úředníci JMK!

PzD

a co mají úředníci společného s půjčovnami kol? ČD je klidně mohou provozovat jako dosud. A pokud je tato činnost ztrátová, tak ji měly ČD ukončit již dávno a neházet to na kraj.

Luke

Půjčovny nebude mít kdo obsluhovat? Tuším to dnes dělají právě pokladní, pokud se nepletu.

Axel

Můžu se zeptat proč půjčovnu kol nemůže obsluhovat člověk z trafiky z VnM? Anebo proč myslíte, že půjčovna kol nemůže fungovat v rámci půjčovny lodiček/hausbotů (z vlakového ve VnM je to něco přes 1 km) https://www.firmy.cz/Remesla-a-sluzby/Pujcovny/Pujcovny-sportovnich-potreb/Pujcovny-lodi/kraj-jihomoravsky/hodonin/5681-veseli-nad-moravou?l=1

dopravák

Především jde o to, že vypůjčené kolo bylo možno vrátit i v jakékoli jiné stanici, kde ČD službu půjčovny kol nabízely, a o zbytek se postarali zaměstnanci ČD – když tu službu bude nabízet nějaká „trafika z VnM“, asi těžko to bude moci fungovat stejně jako dosud: proč by se ČD měly starat (a N.B. snad zadarmo) o to, kam a jak se třeba vozit jízdní kola nějakého „trafikanta z VnM“ vrácená někde v Břeclavi, Znojmu či Tišnově (nemám chuť pátrat po tom, kde všude v JmK ČD dosud tu službu nabízely)

axel

@dopravák… něco podobného píšu taky – viz níže – protože v půjčovacím podnikání je přece klíčové, aby zákazník půjčenou věc vrátil nezhuntovanou… Tj. nejde o samotnou logistiku…

dopravák

Jistě – ale v případě půjčoven provozovaných ČD byla mnohem snáz zorganizovatelná doprava vrácených jízdních kol tam, kde budou zase potřeba pro další zájemce (a bylo to „v ceně půjčovného“): pro „externího“ provozovatele to nikdo logicky nebude chtít dělat „zadarmo“ a pokud to bude dělat vůbec, patřičně si to pochopitelně nacení – takže biti budou ve výsledku logicky ti, kdo si ta kola budou chtít vypůjčit: vyšší cenou nebo povinností vrátit kola tam, kde si je vypůjčili, nikoli třeba o desítky kilometrů jinde.

axel

Logistika mi nepřijde jako nejdůležitější. Protože řeky tečou jedním směrem, takže půjčovna lodiček si pro loďky stejně musí dojet, takže minimálně jednu cestu jede po prázdnu = nic nebrání aby odvezla kola… Zopakoval bych, že v oboru půjčování je klíčové si pohlídat stav vráceného kola, což se blbě koordinuje i v rámci jedné firmy s více pobočkami. O to obtížněji se řeší řešení poškození při vrácení, když by šlo o „volnou“ síť nezávislých půjčoven. Na druhé straně v Rakousku (podél Dunaje) tuhle službu dokážou provozovat, tak snad se pochlapí i místech, kde se budou rušit půjčovny ČD.

Tronda

To je blábol, ČD nic zadarmo nedělali, ale nechali si to zaplatit v ceně půjčovného. Ve dvou větách jasný protimluv.

Tronda

Jistě, každý si půjčí kolo ve VnM, aby na něm dojel do Znojma a tam ho vrátil.

axel

z VnM je na výběr např. směr Břeclav (přes Holíč a Hodonín nebo přes nový most mezi Mikulčicemi a Kopčany). Když se nebudeme bavit o službách ČD, tak super trasa je od Kroměříže podél Moravy a Baťova kanálu… háček je v tom, že IMHO nejde si půjčit v rámci ČD jízdní kolo v Kroměříži (nebo Otrokovicích) a vrátit jej ve Veselí n. Moravou… proč je tomu tak, já nevím, a samotného by mě to zajímalo (když půjčit u ČD ve VnM a vrátit v ČD ve Znojmě je možné).

Leinad

No jestli půjčování ČD neslo, tak si obsluhu půjčovny budou platit dál.

Pandrhola

Tak jistě neneslo tolik, aby to zaplatilo obsluhu a pronájem prostor pouze pro účel této služby. Toto lze provozovat pouze jako doplněk k nějaké jiné hlavní činnosti.

PzD

tedy to bylo ztrátové … a ztráta byla umně vykrývána penězi kraje … kraj má ale zajišťovat z veřejných peněz veřejnou dopravu, nikoli dotovat ztrátové komerční aktivity jednoho z dopravců …

Axel

@PzD… to co píšete nemusí být úplně pravda (=záleží na konkrétních podmínek konkrétního regionu/okolí turistického místa). Pravdou je, že existence samostatných krajů současně s existujícími městy/obcemi má smysl u veřejné dopravy (=protože samostatná města/obce logicky nezajímá zájem jiných měst/obcí, zejména těch vzdálených). Ovšem dalším úkolem krajů je rozhýbat turistický průmysl, protože tento průmysl s výjimkou pár maličkých lokalit (centrum Prahy, Český Krumlov, …) potřebuje spolupráci celého regionu/kraje… takže půjčovna kol (s flexi možností půjčit kolo v A, po konci jízdy vrátit v místě) je super. Takže je mi líto, jestli půjčovny provozované Českými drahami fungují tak ztrátově/málo/špatně (nevím příčinu), že… Číst vice »

Gremli

Půjčovna samozřejmě fungovat může… Ale s koncem personálu ČD logicky skončí i půjčovny kol ČD, protože on bude velký rozdíl, jestli to někdo dělá jako vedlejší práci, nebo jestli se tím někdo musí uživit – v prvním případě to ztrátové nebude (lidi jsou tam stejně a placení z jiných zdrojů a kola si na sebe nejspíš vydělají), ve druhém dost pravděpodobně ano (kola nevydělají na sebe plus obsluhu).

Axel

Že by půjčovna kol byla ztrátové podnikání z hlediska mzdových nákladů na půjčování/vracení kol si nemyslím zvláště pokud by šlo o navázání na zavedené půjčovny lodiček/hausbotů… protože konkrétně ve Veselí n. Moravou půjčování pěkně funguje díky Moravě i Batově kanálu (zejm. Osypané břehy jsou super). Spíše jde o to jestli bude o půjčování zájem i v budoucnu, protože IMHO dosud funguje tak, že půjčím kolo ve stanici A a vrátím ve stanici B. Otázkou je jestli by se domluvili jednotlivé drobné půjčovny kol, aby tento zavedený flexibilní systém pokračoval… protože to je přece základní problém půjčoven čehokoliv = aby zákazník… Číst vice »

Leinad

Takže pokladní placená krajem místo prodeje jízdenek IDS půjčovala kola. A kraj to odmítá platit dál.

Pandrhola

Ne, právě naopak… pokladní placená ČD navíc k prodeji jízdenek půjčovala kola, aby se tak snížila ztráta a kraj nemusel tolik doplácet.

Axel

Možná. Můžu se tedy zeptat, proč České dráhy nehledají další (výdělečné) služby, tak aby vytížili lidi+vybavení+nájemné v nádražní budově. Např. ohledně pokladen na vlakovém/busovém nádraží ve Veselí n.M. jsem v této diskuzi psal, že tipuji by mohlo být výdělečné provozovat výdejnu balíků z eshopu. Probíhá nějaká taková snaha o zavedení dalších služeb v Českých drahách? Osobně tipuji, že by se mohla uživit i pobočka České pošty na místě (v budoucnu uzavřené) pokladny Českých drah, protože Česká pošta v Veselí n. M. zavírá dost brzo, vzhledem k současnému životnímu stylu.

Filip

Tak si nepotřebný personál najde práci jinde… Lidi jsou potřeba všude… Podnikání není sociální služba

Luke

Nepotřebný personál? Ve Veselí zůstane pouze jedno okénko, už nyní jsou fronty…Běžte si vedle, nebo do ČD Centra koupit jízdenku, nově nebude cestující kam poslat.. A to je tam (zatím) ještě úschovna zavazadel, půjčovna kol, informace,
ztráty a nálezy.

Marek

Jízdenku si můžete bez čekání koupit online..

Luke

Kolik procent cestujících tuhle možnost využívá, když se u pokladen pořád tvoří fronty?

jan

Ježiši, to je brak.

Filip

Prosimtě já myslel že tu mají všichni režijku… V dnešní době je přežitek mít nadneseně řečeno deset pokladen na stanici… To muže být max v praze na hlaváku. Máš mnohem více kanalů jak si koupit jízdenku, tudíž není potřeba tolik personálu za pokladnou, nejsou potřeba tak velké budovy atd…

Luke

S tím se dá do jisté míry souhlasit. Ale třeba pokladní přebírají tržby od průvodčích. Ve VnM je to cca 60 průvodčích, od ledna na pouze jednu pokladnu. Čili chudák jedna pokladní při přebírání těchto tržeb neprodá jedinou jízdenku, nebo naprosté minimum.

PzD

zajištění přebírání tržeb je přece vnitřní technologie dopravce … činnost a náklady na potřebný počet zaměstnanců si musí v rámci požadovaných nákladů nacenit dopravce, tedy ČD … když si objednáte taxík, taky nikoho nezajímá, kolik je potřebných operátorek, …

Dominik

Oni si to nacení a v tu ránu bude křik, že jsou drazí, že to je černá díra, atd…

PzD

černá díra je jinde … mimochodem – když už se propouští zaměstnanci na jihu Moravy – je adekvátní pokles znát i v budově u Vltavy?

Dominik

A co má společného počet zaměstnanců GŘ a v JmK?

PzD

pravda … dokud bude jeden skutečně pracující, GŘ ČD bude potřebné … v plné sestavě 🙁 … v podstatě potvrzujete názor, že ta budova provoz vůbec nepotřebuje

Dominik

Jinak by, dle Vaší logiky, musel být stejný počet managementu jako lidí v provozu.

PzD

nevím komu a na co odpovídáte … dle mé logiky – pakliže ubývají počty provozních zaměstnanců, musí být současně redukovány veškeré řídící aparáty, tedy i zaměstnanci GŘ … a to je souvislost mezi počtem zaměstnanců v JMK (a nejen tam) a na GŘ

Georg

no kdyby si konecne zavedli platby kartou do popky, tak se tech trzeb taky muze predavat o dost mene, ze… ale ne, oni budou i ve 21. stoleti pocitat petikorunky…

xyz

„Navíc můžeme JMK poděkovat za rušení míst pokladních. O tom nově rozhoduje kraj, nikoliv ČD (!)“
Nicméně v nesoutěženém a „pro ČD nabagrovaném“ Kraji Vysočina bude též řada „neSŽDC pokladen zrušena, mj. i v Pelhřimově, Přibyslavi či Okříškách.

Tzn. nelze tvrdit, že toto nyní bude případ pouze a výhradně v JMK.

„A pozor, budou se rušit oblíbené a využívané půjčovny kol.“
Nejsou půčovny kol výhradně komerčním produktem ČD, bez vlivu krajských objednatelů?

Železničář z venkova

Pokladny SŽDC nejsou pokladny ČD.
Byla to doplňková služba v časech, kdy na nádraží nebyla pokladní nebo na menších stanicích bez pokladní.
Prodej jízdenek pracovníky SŽDC celorepublikově končí 30. listopadu.
Za ty prachy, co jsme za to od ČD dostávali se to nevyplatí a výpravčí to naprosto logicky dělat nechtějí.
A ještě nám cestující nadávali, když pět minut před odjezdem vlaku jim výpravčí neprodal jízdenku
Výpravčí není od toho aby prodával jízdenky, výpravčí se musí věnovat řízení dopravy

Axel

Proč přesně se to nevyplácí… moc široký sortiment jízdenek „stojí“ moc času se naučit… nebo domluva se zákazníky, tj. prodej jízdenek je časově náročný/koliduje s důležitější prací… nebo samotný prodej se dá zvládnout, ale např. počítat/odvádět hotovost/podepisovat hmotnou odpovědnost za pokladu atd. se nevyplatí zaměstnancům SŽDC? A liší se nějak provize pro SŽDC dle toho jestli prodáváte jízdenky ČD nebo jízdenky některého IDS? A liší se nějak provize např. u „jízdenky pro kolo“ od provize u „skupinové jízdenky“?

Leinad

Kraj nezakazuje aby pokladen bylo víc než kraj objednává. Kraj jenom objednává prodej IDS jízdenek.
Že ČD místo pokladní platí obsluhu půjčovny a kdovico ještě je jejich věc, půjčovna může běžet dál.

Dalibor

kolik % cestujících využívajících sí%t IDS si půjčovalo kola? nebo že by spíše promile???

Dalibor

Co brání ČD otevřítsvý vlastné pokladyn, a nespolíhat jen na ty krajský?
Co brání ČD na komerční riziko nabídnout svý vlaky se svým , určite výrazně levnejším jízným?
Co brání kolikoliv realizovat půjčovnu kol? třeba i s celostátní působností?
Co brání třeba Vám k provozování prodeje jízdenek? (teda pokud vás to uživí…)

Dominik

Když bude většina, ne-li všechny, vlaků zastávajících v dané stanici, tak proč by měly držet víc kas, když jim to nezaplatí? To je stejné, jako když si někdo objedná xy souprav a pak se diví, že jako náhrada jezdí horší soupravy (když dané vlaky musí na prohlídky, atd….), to byste taky mohl chtít po dopravci, aby si na vlastní náklady držel více daných souprav

Leinad

„Kraj rozhoduje o pokladnách, počtu průvodčích, … marketingu i tarifní politice IDS JMK. “
Kraj stanovuje kolik pokladen zaplatí, ale nezakazuje aby pokladen bylo víc.
Zrovna tak kraj nezakazuje víc průvodčích.
Marketing – vlak se dá propagovat i bez IDS.
Tarifní politika IDS JMK – no právě, příležitost pro ČD. Být levnější a tím prodat více modrých jízdenek než krajských.

Leinad

ČD se rozhodly udělat ojeb na vlastní zákazníky (držitele placených in karet,…) a používají kraj jako záminku.

PzD

cestující jako záminku a odboráře jako beranidlo

Martin Nosek

Danečku, ale rozhoduje. Víš o tom opravdu kulové

PzD

kdo nečte, věří rétorice ČD a odborářů … kdo čte, nahlédne do znění smlouvy a je v obraze … nikde nemají ČD zakázáno navýšit počty zaměstnanců … a mimochodem – kraj není jediný objednatel … ve stanicích a pokladnách se mísí požadavky na odbavení regionální a dálkové dopravy, tedy počty zaměstnanců musí zohledňovat jak objednávku kraje, tak objednávku MD a vlastní činnost ČD …

Axel

Vzhledem k tomu, že Veselí nad Moravou plní funkci „okresního města“, tak bych spíše čekal, že pokladny ČD v přestupním uzlu vlak/bus hrana/hrana se dokážou uživit např. také jako výdejny balíků (zasilkovna . cz, ulozenka . cz). Notabene, když vlakové nádraží je v centru města VnM, nikoliv mimo centrum jako je tomu např. v Otrokovicích nebo v Hulíně.

Twix

Tak pokud tam přestupuju hrana hrana, jízdenku už nejspíš mám a stejně bych asi neměl čas dojít si ji koupit do pokladny, ne?

Axel

@Twix… konkrétní situace ve VnM: železniční linky jsou jak sever/jih (Uh. Hradiště+Uh. Brod/Strážnice+Hodonín), tak západ/východ (Kyjov+Brno/Velká nad Veličkou). Plus z Veselí je možná (nevím jestli praktické a používané) také spojení na linku na Olomouc se 2-mi přestupy (Bzenec-Olšovec + Moravský Písek). A pak je docela hustá síť busových linek (proto mluvím o přestupu hrana/hrana). Plus možnost nákupu 3 minuty pěšky (Kaufland). Tj. kromě situací, kdy spoje nenavazují, tak je možnost jet až dalším spojem…. Nějaký čas se čekává, bo zejména vlaky od Brna (přes Kyjov) můžou nabrat zpoždění. Závěr: Protože jsem dřív strávil nějakou dobou na VnM nádraží (protože ujel… Číst vice »

dopravák

Jedna základní zásadní záležitost: staniční budova ve Veselí nad Moravou „patří“ ČD nebo SŽDC?

axel

@dopravák… Nechápu souvislost ohledně vlastnictví nádražní budovy, když v debatě jde o to jestli zrušit nebo zachovat současný počet pokladen (a k tomu příslušný počet zaměstnanců).

dopravák

(Váš) problém je v tom, že Vy nesmyslně motáte rušení pokladen a využití prostor pro úložny e-shopů, poštu a podobné aktivity – v případě, že budova nepatří ČD, pak nejen není záležitostí ČD, zda tam někdo nějaká podobné služby zřídí, ale ČD to ani nemohou nijak významně ovlivnit.

axel

aha… já chápal, že pokladny ČD ve VnM se budou redukovat, protože si na sebe nevydělají… v současném počtu pokladen. Chápejte, stačí přejet hranice na jih a řada nádraží je taky bez pokladen (např. Hohenau a.d. March). No a konkrétně ti nadbyteční ve VnM by se mohli pokusit se uživit něčím jiným než je prodej jízdenek… Vycházím z předpokladu, že SŽDC má zájem, aby nevlastnila prázdné/nevyužívané nádražní prostory, ale aby maximum prostor pronajala.

PzD

ano klidně … to je obdobná aktivita jako půjčovny kol … pokud se to ČD vyplatí, všichni budou jen rádi … těžko ale chtít, aby kraj s péčí řádného hospodáře financoval ztrátové aktivity ČD …

Jiří Kocurek

A teď jedna otázka: Když může jízdenky IDSJMK prodávat trafikant, tak proč by nemohl mít terminál na tisk vnitrostátních jízdenek v tarifu ČD – jednosměrných a zpátečních?

Leinad

1) Poskytnou ČD trafikantovi API nebo terminál na jízdenky?
2) Bude se trafikant učit tarif (chci in25/in50 s místenkou na vlak…) Ten rychlík jede přes Rudnou, jaktože ste mi vytiskl přes Řevnice…

Dominik

A kraj to zaplatí?

Leinad

Kraj zaplatí to, co si objednal.

JménoJeštěNevymyslel

Jihomoravané! Čas se zvednout z židlí a jít úředníky nakopnout do jejich zadnic. Jediné 100 % funkční řešení.

Jaaa

Co jsme si zvolili, to máme…

Robert Šalda

To co některé krajské krajské samosprávy za tolerance či nezájmu MD ČR předvádí je zoufalost, ale kopat do zadnic by se v krajích měla politická reprezentace. Myslím, že o úřednících to tolik není. A rovněž se obávám, že valné většině Jihomoravanů to stejně bude právě u té jejich zadnice. Aby se z dopravního systému v ČR nestal totální bordel, o to se mělo postarat ministerstvo.

Stráťa

Myslím že většina jihomoraváků bude spokojená protože IDS JMK funguje (možná nejlíp v republice), to že se to železničářům nelíbí neznamená že je to špatně.

Luke

IDS JMK sice funguje, ale bez vlaků asi dost těžko. Pokud vím, ČD byli jediným dopravcem co se přihlásil do výběrového řízení. Proto se v současné situaci asi nejen já divím, že si nechají diktovat takovéto podmínky. Jasně, platí to kraj, ale odsud potud…

Axel

Vtip byl v tom, že sociální demokraté (ať už ti z ANO nebo z ČSSD) hledali jednoho jediného železničního dopravce na celý Jihomoravský kraj. V sousedním Zlínském rozdělili vlakové linky na 3 části tak aby přilákali co nejvíce nabídek. Což se povedlo, Zlínský kraj dostal 3 nabídky. Patrně nejlevnější RGJ vycouval. Zůstal Arriva (část vlaků si půjčí od Leo) a ČD. Na některých tratích byla o něco levnější ČD, na některých byla levnější Arriva (která byla na tratích s dieselovými vlaky levnější o 1/3 než České dráhy). P.S. Pro detailysty: Ve Zlínském kraji byla ještě jedna část železničních linek, ale… Číst vice »

Petr

Zlínský kraj bude světový unikát. zavádí za každou cenu integrovanou dopravu, která vlastně ani integrovaná nebude (jízdenky budou platit pouze ve vlacích). To by nevymyslel ani Švejk.

Axel

@Petr… a tu informaci jste vzal kde, že integrované budou jen vlaky? V momentě konce provizoria (protože ÚOHS zrušil to co zrušil, prostě zmatek), tak integrované budou i busy

Petr

Ano mluvím o onom provizoriu, místo aby reprezenace ve Zlínském kraji, když už tenhle krajský tarif chtějí za každou cenu zavádět, posečkali až budou mít vše komplet připravené a do té doby nechali dopravu v současném stavu (se kterou nemají cestující nejmenší problém), tak bezhlavě zavádí tento unikát.

axel

Pokud jde o provizoria, tak adresátem je pan Ing. Kučera (KSČM) jako bývalý radní pro dopravu ve Zlínském kraji, protože vůbec nic neudělal ohledně integrace apod a 4 roky fungoval stylem „kdo nic nedělá, ten nic nepokazí“. O konkrétních detailech autobusů v ZLK vyšel na tomto webu článek, tj. víc info je v něm.

P.S. Můžu se prosím zeptat v čem se Vám jako cestujícímu zhorší cestování ve Zlínském kraji? Fakt mě to zajímá, protože já vidím vesměs pozitiva.

xyz

„Zlínský kraj bude světový unikát. zavádí za každou cenu integrovanou dopravu, která vlastně ani integrovaná nebude“
Ještě unikátnější bude Kraj Vysočina, který „nestihl“ ani zadat soutěžení autobusových linek, takže IDS (tzv. VDV) se z autobusového pohledu odkládá „o 2 roky“; co se týče vlaků, tak před pár měsíci se hejtman dušoval, že vlaky integrovány budou již od 12/2019, nicméně vlaky samy o sobě integrované nerovná se integrace.

A připomínám, že v Kraji Vysočina se železnice nesoutěžila a téměř vše (vyjma úzkokolejky + jemnické trati) dostaly ČD, a. s.

Tronda

Ale na Vysočině je svět ještě v pořádku, skoro vše nabagrovali ČD, velkoryse přehlídli, že od prosince 2019 slibované žraloky se rozplynuly jako pára nad hrncem a cestujíci si budou muset dál pěkně kupovat In kartičky. Taky proto je Jihlava jedním z měst, které má dle šotoušků nárok na to, být nadále krajským městem, narozdíl od Plzně, Ústí nebo Brna.

Dominik

Holt novější vozidla něco stojí. A pak by to byla od kraje prasárna nejdříve ČD donutit modernizovat (i za Evropské peníze, tedy vozidla jsou vázána na kraj) a pak je vyhnat.

Leinad

Pokud by vozidla byla vázaná na kraj, co je na tom za prasarnu?
Ptasarna by byla, kdyby dopravce koupil vozidla za svoje a pak by neměl kde je vyuzit

Dalibor

mi IDS docela vyhovuje. Pokud nemám, kopím si lístek ucviklístka a můžu s ním přestoupit i na MHD v Brně… Jednoduchý, praktický, vyhovující většině lidí co pravidelně jezdí. Vadí mi Poseidon, moc to nefungovalo, odinstaloval jsem, nepoužitelé.

Petr

Příští rok budou krajské volby, tak doufám, že tenhle dáreček k novému roku současné koalici voliči řádně spočítají.

Tronda

Voliči budou spokojeni, že ušetří a problém režijek je netrápí, takže politikům vystaví maximálně tak pochvalu.

jan

Toto není článek o režijkách!! To jak je článek na idnesu, že padnul most a hned nějaké eso vytáhne Babiše.

Tronda

O krajských volbách tento článek není také a pokud zde pár zhrzených režistů vykřikuje, jak ve volbách vyhodí současné vedení kraje, tak by si měli uvědomit, že ve společnosti nemají většinu. O místní dopravě by musel rozhodovat zbytečný Senát, aby měli vzhledem k volební účasti, šanci změnit jeho složení.

Petr

Jízda z Brna-Židenic do Blanska mě vyšla levněji na obyčejné jízdné s tarifem ČD než přes poseidon i když jsem vlastníkem šalinkarty pro zóny 100+101 + mám čas na uskutečnění jízdy 24hodin.

babilon

Pak děláte něco špatně. Obyčejné jízdné ČD stojí 39 Kč, jízdenka JMK na 3 zóny mimo Brno stojí 27 Kč.

Petr

Jo zapomněl jsem dopsat vlastním in25, poseidon mi ukazuje cenu 32.5 Kč (s přednastavenými vyloučenými zónami 100,101) ČD 29 Kč.

Tronda

In25 ale není obyčejné jízdné a i tak je jmk levnější, jak máte níže.

Domis

Petr nemusí dělat nic špatně, POSEIDON /aspoň aktuální verzi/ prostě počítá cenu špatně (též jsem zkoušel). Neumí zohlednit předplacené zóny. Nicméně fakt je ten, že cena je 27 korun (26 přes POSEIDON), což je levnější než IN25. Náhradní způsob, pokud vyhledání spojení nabízí špatnou jízdenku, je prostě koupit 3 zóny v záložce „rychlé“, jako zastávku je možno vybrat klidně Brno hl.n.

PzD

no nevím … poseidon využívám a s předplacenými zónami žádný problém nemám … cenu mi dává správnou … jo – kdysi jsem si nezadal platnost nové roční a pak ty zadané zóny samozřejmě nezapočítal …

Arimatejsky

Jihomoravané mají chodit ke krajským volbám, ne nikoho kopat. Pokud se jim systém JMK nelíbí, ať zvolí jinou reprezentaci. Brzy budou mít šanci

jan

Já to pochopil, že nakopat zadek u voleb.

Arimatejsky

U voleb se volí zastupitelé, nikoliv úředníci, do nichž se anonym navážel.

Dan

Tak zastupilel je taky úředník nebo kdo to je?

Arimatejsky

Zastupitel je politik, najděte si rozdíl mezi volenou funkcí a zaměstnáním.

Lolookie

Je čas na další defenestraci, už u nás dlouho žádná nebyla 🙂

Dalibor

sedí tak to, co tam sedí. Rozhoduje to, ce se tam zvolilo. Říkáme tomu zastupitelstvo, volby, a tak podobně. Nechápu tu bouři ve sklenici vody. Volte jinak,získejte většunu pro své názory, a vaši zástupci nechť to, ať je to cokoliv, změní k obrazu svému a vašemu. Amen.

Pandrhola

Kraj evidentně neví co chce… požadovali brutto smlouvu, při které má být riziko tržeb na jejich straně, ale přitom by garance výše tržeb požadovali po ČD, které ale nemohou při brutto smlouvě ovlivnit nic ? To zcela postrádá logiku. Po všech předchozích kotrmelcích jen další důkaz nekompetentnosti krajských úředníků.

Ondřej

Kraj zase (oprávněně?) neveří ČD, že pokud by uznávali i TR10, nevykazovaly by to na jiných vlacích, které objednává MD. Celkově se ukazuje, že doprava v gesci kraj nedává příliš logiku, minimálně na železnici. Možná to změní státní tarif, uvidíme. Integrovaný tarif na úrovni celé republiky by byl super.

Leinad

Chtějí riziko tržeb za vlastní jízdenky, ne za ČD jízdné. ČD můžou mít třeba nulový tarif, když za cestující kraji zaplatí.

babilon

Uznávat tarif ČD chtějí ČD, nikoliv kraj. Takže je na ČD, aby nabídly nějaké akceptovatelné řešení, což se nepovedlo.

Pandrhola

Uznávat tarif ČD chtějí především cestující, stačí si pročíst nějaké diskuse a reakcí je tam dost.
Akceptovatelné řešení se povedlo všude jinde, jen ne tady. Fakt na tom není nic divného ? 😉

PzD

standardní cestující chce lístek z bodu a do bodu b … a ten dostane … ano, je pár znalců, kteří pročetli tarify, jízdenky si různě skládají, optimalizují cenu, …

Axel

@PzD… To záleží jestli popisujete cestujícího jezdící pravidelně (tj. nikoliv nutně každodenně) z bodu A do bodu B. Anebo jestli popisuje „toulavého“ cestujícího (např. cyklo-turista), který vlak používá na dopravu na/z dovolené… V prvním případě si většina cestujících po čase najde pro ně optimální řešení (např. lomené jízdné nebo kombinace vlastní auto použité na spolujízdu do uzlu a pak přestup na dálkový bus/vlak). V druhém případě bych souhlasil, že tito „toulaví“ cestující neocení komplikace při nákupu různých jízdenek.

súdružka Kolesárová

tim ze IDSkove jizdne je v drtive vetsine pripadu nizsi nez TR10, tak pro cestujiciho s denni nebo pravidelnou dojizdkou je jasnou volbou.

MMM

V drtivé většině ne, konkrétně třeba na S3 jih vychází většinou líp TR10.

PzD

kolik relací z kolika celkem to konkrétně je? a o jaké počty cestujících se v těch relacích konkrétně jedná?

MMM

Tak ve směru z Brna jsou v TR10 levnější například Brno-Modřice, Brno-Popovice, Brno-Rajhrad stejně TR10 bez slevy jako IDS, Brno-Vojkovice, Brno-Žabčice. Brno-Hrušovany a Brno-Pouzdřany je TR10 bez slevy jen o korunu dražší. Takže s IDS v podstatě vychází levněji jen Brno-Hrušovany a Brno-Vranovice. Jezdím zde často a dá se říct, že v podstatě všichni, co jezdí do centra a na vlak odnikud nepřestupují, jezdí na traťovky, který vyjdou podstatně levněji.

Axel

Chápu správně, že důvodem proč IDS JMK je dražší je fakt, že jedna zóna zahrnuje více zastávek (tj. jde o „paušalizaci“ vzdálenosti) viz např. zóna 535)? Zatímco ČD funguje dle počtu km? Tj. myslím např. Brno-Žabčice je 20 km a Brno-Vranovice je vzdálené 25 km – oboje zastávky v jedné zóně? A to dělá ten rozdíl?

Dalibor

isto traťovky si kouopí „šalinkartu IDS“ a sle bude opět. Bonusem jim budiž, že ne ni mohou jet i busem, kterýmkoliv v daném pásmu (pásmech) na ne jen vlakem.

axel

@MMM… to počítáte pro jakou jízdu? Jakože člověk z Brna jede do Šakvic? Nebo, že v Šakvicích přestupuje (např. na bus do sousední dědiny = cestujícího nezajímá jízdenka při přesednutí, protože IDS JMK)?

MMM

Počítám cesty vlakem bez přestupu z Brna S3 směrem na jih, tj. do obcí ležících přímo na dráze. V úseku z Brna do Vranovic se vyplatí IDS jen do dvou stanic a TR10 do pěti, a to ani nepočítám s možností IN25 nebo IN50. Tím, že hl.n. je přímo v centru a obce na S3 jsou docela velké, nejsou tyto relace bez jakéhokoli přestupu tak marginální, jak by se mohlo zdát.

Dalibor

kolik % cestujících z celkového oběmu pojede v pohode na IDS a kolik % bude řešit jaký že to lístek a od koho má? Ti co jedou zvenku pojedou na ČD lístek. Uvnitř budou jezdit na IDS lístek. Výhodou bude že IDS lístek je univerzální a platí pro vše, co cozí cestující hromadně. Vo Co Go v Týhle Play?

Adam H

To jsem si myslel, že na 3 jízdenky to do Brna zmáknu, ale nakonec to budou asi 4 😀

Leinad

Běžné jezdíš přes republiku osobákem? I tak se dá koupit jízdenka ČD z jiného kraje do JMK nebo naopak.

Adam H

140 km mi nepřijde jako přes republiku.

J.L.

Z kterého místa v JMK je do Brna 140 km?

Adam H

Z žádného. Ale když v brně přestoupím z RJ objednaného MD na ČD tak si budu muset koupit jízdenku JMK …

babilon

V čem se tak zásadně liší dvě jízdenky RJ+JMK oproti dvěma jízdenkám RJ+ČD?

PzD

barvou?

Jiří Kocurek

To by mohly být Hranice na Moravě, tedy jejich okolí. Jednu jízdenku na MHD, pak ČD osobák a dvě zastávky na nádraží. Pak jízdenka RegioJetu do Židenic/Krpole v budoucnu na Hlavní, po Brně čtvrtý lístek na MHD.
Vychází to i na Uničov a okolí. Jedna jízdenka v rámci IDOLu, pak jízdenka ČD do Nezamyslic, tam přestup na RegioJet a Brno zůstává stejné. Ale tohle je šoto až to praští.

Manitou

To těžko OL – BRN jede přímej a Jančura v Nezamyslicích nezastavuje.
IDOL je poněkud jinde, ale to je detail v tom nesmyslu.

babilon

Proč šíříte paniku? Pro cestující z jiných krajů se vůbec nic nemění – pokud jeli na jednu jízdenku, mohou jet na jednu i nadále. (Kromě míst, kde se změní dopravce, ale s tím nemá JMK nic společného.)

Adam H

Takže když pojedu Arrivou, pak ČD a pak Regiojetem a následně kousek znovu ČD přes 3 různé kraje a objednavatel jsou tři kraje a ještě ministerstvo tak šířím paniku… aha.

Adam H

Přesně řečeno – Arriva objednaná Zlínským krajem, ČD Olomouckým, Regiojet objednaný MD a nakonec ČD v JMK 🙂

PzD

ale to je problém ministerstva dopravy a neexistence státního tarifu … odbavit jednou jízdenkou ze Střelic do Ostravy přes Kojetín Vás nezvládnou nově ani ČD, a to i kdyby v JMK platil plně TR10 …

Jiří Kocurek

A to vám nevyjde akční jízdenka ČD Hulín/Otrokovice − Brno rychlíkem přes Břeclav? Je to sice jenom Panter, ale proti Béčkům z Bautzenu to není zhoršení. Proti Béčkům od Siemense už ano.

Dalibor

pokud budou libovolní dopravci integrování do IDS máte jeden lístek pro všechny. pokud ne, máte každého dopravce sólo s jeho lístkem a jeho cenou. Lístem na Metro RyanAir tak ynerespektuje a letenka neplatí ve vlaku.