Na jižní Moravě bude platit nejspíše jen krajský tarif, dohoda s ČD se vzdaluje
Cestování osobními a spěšnými vlaky v Jihomoravském kraji bude od ledna s největší pravděpodobností možné jen s jízdenkami integrovaného dopravního
Cestování osobními a spěšnými vlaky v Jihomoravském kraji bude od ledna s největší pravděpodobností možné jen s jízdenkami integrovaného dopravního systému IDS JMK. České dráhy odmítly nabídku Jihomoravského kraje na uznávání i jízdenek dopravce podle tarifu TR 10. Ohledně režijek dosud rozhodnutí nepadlo.
O odmítnutí nabídky jako první informoval server iDnes.cz. Mluvčí Českých drah Radek Joklík potvrdil, že k dohodě nedošlo.
„Jihomoravský kraj podmiňuje uznávání tarifu Českých drah při vnitrokrajských cestách tím, že ČD budou garantovat výši tržeb, přičemž je ale nemohou jakkoliv ovlivnit. To logicky není pro ČD v brutto kontraktu (riziko i příležitosti tržeb jsou objednatele) akceptovatelné,“ vysvětlil Joklík.
Podle něj by proto musely případný rozdíl při nižších tržbách doplatit České dráhy. „Přitom v Jihomoravském kraji veškeré nástroje, kterými lze tržby ovlivňovat, drží v rukou kraj, nikoliv dopravce. Kraj rozhoduje o pokladnách, počtu průvodčích, způsobu odbavení, dopravních modelech, marketingu i tarifní politice IDS JMK,“ dodal Joklík.
Dráhy nabízely kraji podobný model spolupráce jako v Olomouckém či Ústeckém kraji, kraj by obdržel odpovídající podíl tržeb a neměl by být škodný.
K dohodě naopak míří kraj s ČD ve věci prodeje jízdenek přes e-shop ČD a aplikaci Můj vlak. „Prověřena byla dvě možná řešení, a to buď přes QR kódy nebo přes Aztécké kódy. KORDISem byla vybrána varianta s využitím Aztéckých kódů. Pokud nám budou poskytnuty potřebné vstupy v co nejkratší době, uděláme maximum pro zahájení prodeje jízdenek IDS JMK v on-linu ČD od ledna 2020,“ dodal Joklík.
Jednání zatím běží ještě o takzvaných režijkách a jejich uznávání. Kraj už dříve nabídl jejich uznávání výměnou za paušální platbu. To se nelíbí ale železničním odborářům, ti už ustanovili stávkový výbor.