Na hostivařském koridoru se zvýší rychlost s příchodem nového grafikonu

Nádraží Praha-Zahradní Město. Pramen: MDČRNádraží Praha-Zahradní Město. Pramen: MDČR

Ve spojení s letos otevřenými úseky Sudoměřice – Votice a Doubí – Soběslav dojde k výraznému zkrácení jízdních dob.

79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
bakiy

Volejte sláva a pět dnů se radujte!!!

Pepa Zdepa

Pardon, že se ptám. Zrychlí se také eskalátory na nástupiště na Zahradním městě? Zdá se mi, že naposledy jezdily, když tam Babiš stříhal pásku. Jejich aktuální rychlost je přesně nula. Párkrát to tak na den někdo zprovoznil a teď už se na to asi hodili bobek úplně a svede se to na úsporu energie. Bobek je též hozen na úklid, takže třeba madlo na schodišti tam dnes úspěšně utřel můj tříletý syn. Neva, ono těch věcí na této stavbě je špatně stejně tak milión.

jzms

Neznám to tam, na té trati je přenos kódu, že chcou jezdit až 120 nebo se bude dalších pár desetiletí čekat na ETCS a nebo někdo zjistí,že zákaz budování ATB je blbost a dodělá se to ?

Gogo

Přenos kódu tam funguje od jara.

jzms

a je tam AB nebo jen přenos kódu a AH jak mezi Hranicemi město a Hustopečemi ?

PepaM

Je tam, pokud vím, ITZZ AH-ESA-16.

Gogo

Tam jsou zastávky tak blízko sebe že se tam autoblok nevejde, funguje to tak že odjezdové návěstidlo je zároveň předvěstí dalšího vjezdového návěstidla.

PepaM

Proč by se tam autoblok nevešel? AB by tam klidně být mohl, i bez oddílových návěstidel. A o jakých zastávkách to mluvíte?

Leinad

On je nějaký zákaz budování? Co vím, tak akorát na nestandard nejsou dotace od Eunie, ale dá se financovat z jiných zdrojů.

Lukáš Chytil

Ano, na novostavby se kódování nedává.
Platí zásada, kde to kolódovalo, tak se kódování obnoví, kde nikdy nebylo, tak se nedělá a čeká se na ETCS. Typický český přístup.

Tomáš Záruba

Plus výjimka pro IV. TŽK, kde to nikdy nekódovalo (mimo Vinohradské tunely a Nemanice – Budějovice), ovšem už myslím nikoli pro NeŠe, který bude příliš pozdě.

a8n

Výjimka by použít šla, ale i při potenciálně nejdřívějším datu otevření už bude na zbytku výhradní provoz.

Dudr.

Argumentace nutnou úpravou trakčního vedení implikuje, že dieselové vlaky mohly tímto úsekem jezdit dávno rychleji. Nebo je to všechno jinak milá správo?

tocra

Jednak tam prakticky žádné dieslové vlaky nejezdí, a za druhé naštěstí ještě neumíme návěstit rychlosti podle trakce hnacího vozidla…

toor555

Ve Švýcarsku snížili rychlost, aby snížili spotřebu energie, protože je drahá. Důležitější je udržet plynulost dopravy.

Tomáš Záruba

A to právě udělali pěknou kravinu (pokud to tedy není nějaká chyba v překladu), protože energeticky úspornější je při stejné jízdní době právě rychlost vyšší (a pak výběh). Leda by byl nedostatečný příkon v síti (těžko říct, taky tam blbli s antiatomismem), pak by to ale byl jen „průser maskovaný hezkými řečičkami“.

IGCT

Myšlenka toho je, že aerodynamický odpor, který vlak musí překonat, roste s mocninou rychlosti na třetí. Proto švýcaři zpomalili vlaky. Fyziku člověk neokecá. Úsporu elektřiny to přinese.

Tomáš Záruba

No on roste spíš na druhou, ale především jste zapomněl na faktor, jak dlouho ten vysoký odpor musíte překonávat (protože když na začátku rychleji, o to déle pak možno naopak pomalu). S vaší předposlední větou plně souhlasím, jen je jaxi v rozporu s tou poslední. 😉

nowas

No ten „odpor“ roste s rychlostí na druhou, čas ale klesá jen lineárně.

Tomáš Záruba

Akumulovaná kinetická energie ale taky.

Pavel Skládaný

Odpor roste s rychlostí na druhou, výkon pro překonání tohoto odporu roste s rychlostí na třetí. Ale je to vcelku jedno, protože podíl aerodynamického odporu na celkovém jízdním odporu je u vlaku malý.

Leinad

Vážně omezení rychlosti přinese úsporu energie? Když už, tak bych bral prodloužení jízdních dob, se kterým ať si ATO nebo strojvedoucí dělá co chce.
Pokud se natvrdo sníží maximální povolená rychlost, tak začnou vznikat paradoxy (nesmí se nechat rozjet vlak z kopce, musí se brzdit aby se následně pod kopcem mohlo táhnout. Nesmí se využívat výběh. … )

Pavel Skládaný

Snížili POUZE v Gotthardském tunelu. Kromě toho redukovali teplotu ve vlacích o dva stupně a omezili nasvěcování ozdobných fasád stanic.

Tomáš Záruba

No a tím se to vysvětluje.

Pavel Skládaný

Kachna století.

Pavel Skládaný

Leč nutno dodat jednu maličkost, že rychlost snížili POUZE v Gotthardském tunelu, nikoli v celém Švýcarsku! A to jen v případě, že vlak jede načas a lze tedy využít určitou rezervu v jízdních dobách, aby nevzniklo zpoždění. Motivací je úspora energie z titulu odporu vzduchu, který je v tunelu větší (odhaduje se roční úspora 2000 MWh). Též se má více regulovat osvětlení nástupišť a dekorativní osvětlení nádražních fasád. Viz https://www.blick.ch/wirtschaft/neue-energiesparmassnahmen-sbb-reduzieren-geschwindigkeit-und-temperatur-in-zuegen-id17978380.html.

Tonda Sehnal

Přesně doprostřed 15 km úseku 120/140 km/h se postaví asi kilometrová šikana 80 km/h 😃
Jak hezké, české 🙄😃

Jiří 3

A není to moc až 120 km/h? Lidem prasknou hlavy.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

A udusí se. Všichni přeci víme, že rychlost vyšší než 30 km/h je pro člověka smrtelná.
Navíc: vyšší rychlost = kratší cestovní doba a menší zážitek!

Paja

„Navíc: vyšší rychlost = kratší cestovní doba“
Tak tuhle hloupost může šířit jen tmář, od doby co Sudop dělal studii na Brno – Přerov všichni víme, že je to naopak.

Alibaba

Jsem zvědavej, jak dlouho se tu tahle blbost při neznalostech porovnávaných tras bude objevovat?

Twix

Asi by se hodil nějaký článek jako osvěta, jak to vlastně s tou studií bylo

Tomáš Záruba

Ale to je přece jasný – holt se dalo do zadání, že cílem je Přerov. Takže VRT, která by ho objela (a tím byla rychlejší), vyšla „početně korektně“ prostě proto, že byla ukončena v prostoru překročení Moravy a vlaky se napojily do Dluhonic. A zároveň jako z udělání „nikdo nepožadoval“ IC Brno – Olomouc (kde by trasa západně od Přerova byla naopak výhodou)… Něco jako kdyby se Libická spojka posuzovala s tím, že cílem od HK je Velký Osek, protože to je přece ten uzel, jak každý ví, ne? Původní verze zadání ukládala vztahovat výpočty jízdních dob k celému rameni… Číst vice »

Tomáš Záruba

Mimochodem bylo by VELMI zajímavé vzhledem k nárůstům nákladů na modernizaci, tu studii udělat znova (a bez uvedených triků). Ale to raději budeme důkladně posuzovat jen VRT zase od Přerova severně, aby třeba jako náhodou…

Což píšu jako někdo, kdo tu modernizaci vlastně ani nezpochybňuje, neboť i do samotného Přerova a hlavně směr Kroměříž/Zlín (popř. Prostějov) je fajn mít rychlou trať, aniž by nutně muselo jít o odbočky z VRT Haná. 😉

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Tato „studie“ se jednou objeví mezi zázraky. Bude to patřit k šotodogmatům.
Viz též heslo „šotocírkev“: https://necyklopedie.org/wiki/%C5%A0otoc%C3%ADrkev

Vojtěch Suchan

Prosímvás a jak rychle byste po povrchu v městské zástavbě jezdit chtěl? Mimo tunely nemají rychlejší vnitroměstské tratě ani v Berlíně kde na to vznikla komplet nová infra.

Pavel Skládaný

Hlav je dost, horší je, že krávy přestanou dojit.

vtvt

Jupí

jarda V.

může někdo kvalifikovaný prozradit o jakou časovou úsporu se tu bude jednat u rychlíků (zastavují jak ve Vršovicích tak na Zahradňáku) a Expresů, když jedou 10 minut a osobák co zastaví v Edenu a podle JŘ taky.

Pajoš

Kvalifikovaný myslíte jako že vystudoval ZŠ a umí používat základní znalosti z matematiky? 😀

Paja

Možná by spíš stačilo umět číst, jednak to je v JŘ a druhak se to ve článku píše 🙂

Ondra

A kdy dojde k napojení Náchodska a Broumovska na trať odpovídající alespoň přibližně standardům 21. století?

Michal82

Samotná Vysokovská spojka by pomohla.Náchod a Broumovskou bez přímého spojení do Prahy je ostuda. Snad starosta Náchoda s KH hejtmanem trochu zatlačí na Správu železnic.

Tomáš Záruba

Paradoxní je, že ještě víc by pomohlo zkapacitnění a elektrizace té trati, která by jednak umožnila a jednak učinila smysluplným zavést rychlou vrstvu. Pomalost daná dvojí úvratí kolem Vysokova je na úrovni 10-12 minut oproti přímému tunelu, přitom „zbytečné zdržovačky“ plynoucí z nedostatečné hustoty míst křižování (resp. po cca Skalici rovnou dvoukolejky) mají za vinu něco přes půl hodiny (a zároveň vlastně brání zrychlit nasazením nových vozidel více než málo).

Tomáš Záruba

Snad neprozradím nic tajného, když sdělím, že teoretický Sp, neovlivněný kapacitními omezeními, by to po „pouhé“ modernizaci tratě s minimálními směrovými úpravami v pár místech (Smiřice-Černožice, před a za Jaroměří, kolem Rychnovku) a při ponechané dvojí úvrati sjel za 1:11 z Hradce do Broumova (resp. pod hodinu do Teplic nad Metují). Absolutně tím spojku nezpochybňuji, zejména pro samotný Náchod je i těch cca 10 min (a tedy dosažitelnost za cca 25 nebo cca 35 min z HK) celkem zásadních (neboť významné procento cestovní doby tvořících) z hlediska konkurenceschopnosti. Uvádím jen pro ilustraci, jak moc „čekání na spojku“ zbytečně omezuje atraktivitu… Číst vice »

Pajoš

Nemohu se zbavit dojmu že to není součástí této stavby 😀

zdydy

spíš by se měli zvedat tratové rychlosti všude

vtvt

Nejlíp rozkazem, že?

A až se zjistí, že takové moudrý krok má drobnou chybičku, že nefunguje, tak se občanům zdaní dýchání vzduchu, aby bylo na ty potřebné bambiliony, ne?

zdydy

třeba rozkazem a dost peněz přidat, jinak tady budou jezdit takhle dalších 30 let.

Jihočeský Krtek

Skoro k věci. Třeba to vyjde příště.

vtvt

… „napojení Náchodska a Broumovska“…
Nepředpokládám změnu dřív než budou vedlejší tratě převedeny na kraje. Budou-li mít kraje peníze.

Nedávný katalog snů SŽDC (Významné investiční akce) viz
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/53831301/V%C3%BDznamn%C3%A9+investi%C4%8Dn%C3%AD+akce+2021.pdf/ca894b77-4e27-41ff-ac8e-5ccd47883dff

Alibaba

Převedou-li se na kraje tratě, tak k tomu dá stát i adekvátní financování.
Ale jinak je to obecně blbost tohle dělat.

vtvt

No samozřejmě, že část z oněch obvyklých investičních (celkem cca 15 miliard) a provozních dotací (celkem cca 20 miliard) z SFDI už nebude dostávat SŽDC, ale kraje. O dotace z OPD3 se budou ucházet jak SŽDC, tak kraje.

Jestli kraje si u SŽDC budou objednávat řízení provozu a přípravu investic a část údržby/oprav, tak bych to považoval za moudré.

Lukáš Chytil

A na tu kravinu, že by se tratě převedly na kraje, jste přišel kde, co by to jako zlepšilo?

SŽ= státní organice, kraj = státní samospráva,
stále je to stát, ale jiná složka.

Alibaba

Pokud by si kraje vytvořily pro své tratě vlastní další aparáty, tak se naopak prodělá ještě více než když se to řídí vše od SŽ.
Rozdělením na další díly jen namělníte peníze a některé akce se nebudou dát udělat jako pod SŽ.
Řízení provozu můžou mít kraje klidně vlastní, ale netuším, jaký to bude rozdíl proti SŽ.
Co se týče středních a větších oprav, tak si je kraje budou objednávat jako SŽ u firem.

Shrnu-li to, tak podle mě vymýšlíte blbosti.

Granja

Jestli Axel nepokukuje dělat tomu direktora, když to tak navrhuje a obhajuje.

Vtvt

Podle mě není udržitelné všech těch 6,5 tisíce km vedlejších tratí. Je otázkou jestli se celková železniční síť v ČR zmenší – o 10% na úroveň hustoty maďarské nebo – o 25% až 30% na úroveň v Rakousku či v Polsku nebo – o 40% až 50% na úroveň v Německu či Polsku Čím později dojde ke znormálnění, tím víc vedlejších tratí zanikne, i když by mohly být perspektivní. Neboť peníze utracené za neperspektivní vedlejší tratě navýší státní dluh = o to menší budou dotace na železnici v budoucnu. Lidově řečeno = s udržováním dotací do zombie tratí si projídáme… Číst vice »

Vtvt

Klíč je v tom, že kraje si svobodně (dle svých plánů a finančních možností) rozhodnou, které tratě chtějí rozvíjet a které ne.

Vidíme, že vyčlenění tratí z celostátní sítě je časté. Např. rakouský NÖVOG nebo DB RegioNetze vyčleněné z molocha DB Regio

Zajímavé, že v ČR jsou nezávisle provozovány i jednotlivé kraje, tj. menší počet tratí, než kolik je součet vedlejších tratí v jednotlivých krajích.

Kusi

Ne ne! Oni ten nový úsek použijí k tomu, aby vlaky nabraly to zpoždění ještě větší. 😡 V přijede do Hostivaři včas a na Hlavák naber klidně i 10 minut 😡

Osasco

Správo železnic, zvyšte rychlost ihned nebo sdělte, proč mají dopravci a jejich zákazníci čekat do začátku GVD !

Jan Neruda

Třeba proto, že je nějak postaven GVD?

55p

Nojo, on by mohl někdo stáhnout zpoždění.

Antonín Macháček

A co to má společného? Úsek by se dal dobře využít ke krácení případných zpoždění. Pokud je úsek pro vyšší rychlosti způsobilý, měly by být tyto rychlosti hned povoleny. Takto je to plýtvání penězi, energií, časem a důvěrou zákazníků.

Antonín Macháček

Pokud je úsek způsobilý pro vyšší rychlosti, měly by být bez prodlení povoleny. Třeba pro možnost krácení případných zpoždění. Takto je to jen plýtvání časem a důvěrou zákazníků.

Novomír

Není na to postaven GVD. Padesátkou fakt nejde za časy uvedené v TJŘ dojet ze ZM do Vršovic ani omylem. Ani na druhou stranu. Jede se o 2 minuty déle.

Aaabbb

Tady je právě vtipné to, že Správa železnic už na letošní GVD 2021/2022 zkonstruovala pro všechny vlaky jedoucí tímto úsekem rychlejší jízdní doby, tj. jízdní doby již počítající s vyššími rychlostmi. Ale ta stejná Správa železnic zavede reálně tu vyšší rychlost až od dalšího GVD 2022/2023. Jsem jediný komu to přijde nenormální?

Karl vB.

Sice je to nenormální, ale v České kotlině to zas není až tak překvapující.

Hajnej

Změny se zveřejňují k 15. v měsíci tři týdny predem, takže tyhle pantografky to k 15.11. nejspíš nestihnou.
Může se vám to zdát jako pakárna, ale vzijte se do kůže dopravce, kterej se tím má prehrabovat. Pak budete taky preferovat pravidelné datum…

Pajoš

Ale houby. Na jednu stranu nemá SZ problém dát firovi do ruky rozkaz s hromadou PJ a omezení ktera vznikají neplánovaně a na druhou stranu by byl problém kdyby do toho rozkazu připsali že v nějakém úseku je nově zvýšená traťová rychlost jo?

Radek

Tohle je zvýšení rychlosti, ne naopak. Když to někdo nebude vědět, tak holt v nejhorším pojede pomalu.

Lukáš Chytil

Je to vždy k 1., 15. a změně GVD.

Hajnej

K prvnímu už ne, jednou měsíčně.

Tomáš Záruba

Takže rozkaz „stahovačka zrušena“ v Církvicích je taky blbě, a mělo se čekat na patnáctého a TTP, být to dle Hajného? Zajímavé, že v Brandýse nad Orlicí i ty změny rychlostí nedávno přes rozkazy udělat šly…

Ale přes Zahraďák asi nejezdí dost důležití jedinci… Nebo hůř, „někdo“ si to šetří na stříhání pásky (někdy jsme fakt strašnej Balkán, takže bych tomu i věřil). A ty to ještě úplně zbytečně obhajuješ (a navíc neudržitelně) – proč???

Horák

A vždycky se to tak dělalo. Paragraf zhlavy nevím.

Tomáš Záruba

Právě že ne, „vždycky“ se psaly ty rozkazy.

Paolo

Třeba proto že gdw má nějaké pravidla

Pajoš

Pravidla že nejde krátit zpoždění, ale zároveň vlivem PJ může docházet ke zpoždění 😀
Tomu tedy říkám plán.

Pezos

§8: Zpoždění k cestování prostě patří.

jfp

Tady se uplatnil i §2 – Ještě nic nepřišlo! a šlape mu na paty i §10 – Stejně to bude na ho*no!