Na hlavním nádraží v Praze se čelně srazil CityElefant s lokomotivou, škoda přesahuje 100 milionů korun

Elefant po střetu s posunovací lokomotivou, Praha hl. n. (24.5. 2024). Pramen: SŽElefant po střetu s posunovací lokomotivou, Praha hl. n. (24.5. 2024). Pramen: SŽ

Událost výrazně komplikuje provoz mezi hlavním nádražím a Vršovicemi a Smíchovem.

176 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
banán

Nato že nový elefant kdysi stál něco přes 200 mega se asi do provozu tento už nevrátí

126975

Poslední vyraběná serie v letech 2009/11 vycházela jedna jednotka skoro na 250 mil., taky je k dohledání, že měla společnost v těchto letech po zdanění čisté zisky skoro 3 miliardy czk. Když budeme brát v úvahu, že vysoutěžená cena by měla být za jednu jednotku tak 160/ 180 mil tak z jedné jednotky byl zisk víc jak 50 mil. czk.

banán

No co vím já tak smlouva na poslední dodávku 8 jednotek v.r 2009/11 byla stanovena na cca 220 000 000kč.Na kolik vyšla nakonec to nevím

tarten

Já především nechápu, proč se SČK+Pha s tou novou soutěží tak courají. Kdyby trochu pohnuly kostrou, tak by před „výkopem naplno“ r. 2029 mohly nové EMU400 doplňovat nedostatečně saturovaný přípražský provoz o dost dřív, i v souběhu se starou smlouvou.

Vojtech

Další Ostrava. Kvůli posunovacímu šrotu škoda 100 mega a hlavně chybí další Elefant, který už nikdo nevyrobí, ale v provozu bude hodně chybět.

Marcel

Proč se to děje?🙂

tarten

Protože ten „zabezpečovač“, co v českých vlacích je, zabezpečuje starou bačkoru.

Apollo 17

Navíc na hlavním nádraží není žáden zabezpečovač.Tam není nic(jako na 80 procentech tratí v ČR).

Marcel

Nestačí normální blbej mobil s aplikací? Tvl

tarten

Ne.

Jiří Kocurek

A ten mobil zatáhne za brzdu jak? Nehledě na zjištění polohy (GPS rušičku* koupíte jak ten mobil) a přenosu návěstního znaku, aby to zafungovalo automaticky.

*) nemusí být ani útok, stačí práce BISky, která to předem rozhodně vytrubovat nebude.

Starej

Protože česká železnice je bordel ☺️ Přebujelé alibistické předpisy, lenost úředníků, unavený a zestárnutý personál… O technice mluvit ani nebudu !

Jiří Melich

Myslím, že melete z hladu. Jaké alibistické předpisy? Jaká lenost úředníků? Jaký zestárnutý personál?
A jakou techniku myslíte?

Starej

Ve které kanceláři na SŽ nebo DÚ sedíte????

Libor

A ve které Vy? V provozu kolem sebe nevidím „zestárnutý personál“, nýbrž lidi, kterých je největší skupina ve věku 35-50 let.

Georg9

Ubývá profíků, a bude hůř

Tonda Sehnal

S odstupem času se divím, že po této nehodě nezačlo v odborných kruzích dunět to, že jedno z největších osobních nádraží v České republice, ab absurdum nádraží s takovou hustotou provozu, nemá dodnes vůbec žádný vlakový zabezpečovač!
Při takové hustotě provozu leží tíha bezpečnosti jen a pouze na dvou očích jednoho jediného člověka…

M.Z.

Spřáhlo za 100MKč?

Márty

Dvě poškozené vozové skříně za 100MKč. Je to v textu, stačí číst.

pan z kupe

Jestli to chápu správně, tak ČD zničili majetek na obou stranách, tak pojišťovna by jim měla ukázat „papá“

M19

Jaká pojišťovna?

Rudolf Tuček

ČD žádnou pojistku nemají, za pojistky by zaplatili víc než je případná škoda jednou za čas.

Robert Pražák

ČD žádnou pojistku nemají. Tu nehodu někdo zavinil a ten by na takové případy pojištěn být měl, vy „pápá“.

nowas

Zamestnanec 4 platy nebo kolik, pokud to nebylo úmyslně nebo pod vlivem. A hmotku na elefanta asi taky neměl.

banán

Tak mě napadá,nemá náhodou zaměstnanec ČD pojistku na blbost?Ve firmách kde může zaměstnanec způsobit nějakou vyšší škodu tohle pojištění má

Robert Šalda

Zase se tu předvádí někdo, do to tom ví lautr…

Zesp

Ve středu zase dvě hodiny stál koridor mezi Olomoucí a Přerovem, u Grygova někdo skočil pod vlak. V Olomouci začalo být pěkně těsno, bylo tam odstaveno hned šest za sebou jedoucích dálkových vlaků všech dopravců:

https://youtu.be/frFzjxPtRNI

Brzda dopravy

To bude rozčarování, až se zjistí, že by pod ETCS stejně projel návěstidlo čtyřicítkou v úžasném módu SR na odpovědnost strojvedoucího a navíc by při použití potlačení mohl frčet ještě dál…

qěcy

A proč by měl a směl jet v SR?

Brzda dopravy

Co to je za dotaz? Protože asi jede k první balíze bez MA…
Hlavně hodně mínusů prosím…

xmnovotny

Až na to, že na 95% by to byl obrat od vlaku co na hlavák už přijel pod ETCS, takže by ta mobilka byla zorientovaná a pohyb bez MA by vůbec neumožnila.

Leinad

A to i po změně směru, stanoviště i po resetu? 😀
A co eso, mebylo v režimu posun?

Jiří Kocurek

Bylo a? Kolej byla obsazená a zabzař by to měklo detekovat bez rozdílu a do obsazené cesty správně nikoho nepouštět. Osobák 471 měl Stůj, to bylo vpořádku. Jenže se rozjel proti stůj a projel ho – v tom je ta chyba, ne že Eso byl posun.

qěcy

Ok. A když by tu první balizu projel, tak by ten ešus ujel ještě kolik metrů do zastavení ETCS? 150?

qěcy

Ale nemusí vždy. A když pojede v SR, nesmí jet víc jak 30, jinsk zásah rychlobrzdy. A hned projetím červené nastane trip. Čili zásah rychlobrzdy. Dojede odhadem tak 50 metrů za projetou Stůj.

nowas

To by ale musel „něco“ udělat. Ne jen tupě mačkat.

Brzda dopravy

Ano, třeba by tupě zmáčknul potlačení…

Tonda Sehnal

Teda Vy jste hodně mimoň 😀
Proč by měl používat Override? Jako že by do toho chtěl prásknout schválně? 🤦🏻
S tím SR máte ale pravdu, po startu by ho to pustilo bez omezení až k návěstidlu. Až tam by ho to zastavilo ale pokud by tam v prokluzové vzdálenosti něco stálo, asi by…
Nicméně zpátky na začátek a vysvětlíte nám, méně znalým než Vy, proč by potláčel?

Brzda dopravy

Proč? Protože to je teď univerzální recept na ETCS… A proč by ho používal? Protože se to to teď vyžaduje u 100 a jedné situace pod ETCS…
A potlačení jsem zmínil, že po jeho zmáčknutí může vesele frčet dál, což je taky zabezpečení jak noha, že.

A nepustilo by ho to K návěstidlu, ale Za návěstidlo a tam by ho to nezastavilo, ale vydalo povel k zastavení, což je taky dost podstatný rozdíl, že…

tarten

Spíš je to uměle vymyšlená pitomůstka. Ten fíra by neměl žádný zájem ETCS obelstít. On spíš jen koukal do beletrie, aby neprojel něco jako stahovačku na Výtoňském mostě a nevyhodíl půl uzlu…

Leinad

„Nemá důvod“ neznamená, že by při njějaké situaci neudělal ze stereotypu.

vbb

Víte vůbec, co to je stereotyp?
Nepředstavujete si to třeba jako dva monotypy, levý a pravý??? 🙁

Tonda Sehnal

Hele Brzdo, po přečtení reakcí ostatních diskutující jsem nabyl dojmu, že ze sebe akorát děláte vola.
Z každého zabezpečení, včetně dveří, emailu či bankovního účtu je možnost se vyvázat nebo obejít. ETCS rovněž.
Procedura potlačení má svá pravidla a 99,9% inteligentních lidí ji používá jak se má. Těm pár lidem jako Vy, kteří ji bouchají jak se jim líbí, by se měla sebrat licence.

Dominik

Takový detail pokud by byl v SR, protože start mise, tak by se ani nerozjel, respektive by ho měl TRIPnout už výpravčí, protože mód SR se smí potvrdit až po postavení odjezdového návěstidla k odjezdu, tudíž po potvrzení módu dřív by správně měl vyprávčí vlak TRIPnout, a je jedno zda se hýbe nebo ne, takže by se ani nerozjel.

Dušan

V módu SR si může jet kam chce – pokud se nepotká s balízou s paketem „STOP in SR !“ a takový paket je pouze když se jede do tratě – ne u cesťáků/odjezdů a ale u označníku nebo nově vjezdů. Takhle to mají ale v Německu, kde do všech balíz ve stanici ten paket „STOP in SR!“ nastrkali – v ČR není ale nikde.

Tonda Sehnal

Aha… Díky za rozšíření vzdělání. 👍🙂

Jiří Kocurek

A to má být jako běžná praxe, že tam nacvaká tohle, aby se nemusel dívat na návěstidlo se Stůj?

Mimochodem, to nacvakání by měla mobilka nahlásit a pokud se to někde používá až moc často, tak zjisit proč. A opravit to tak, aby to nebylo potřeba.

Brzda dopravy

Při potlačení by frčel vesele dál, jinak projetí návěstidla při zahájení mise ETCS nezabrání a člověk se ho ani nemusí nijak snažit podvést… Ale to si tady asi nikdo nechce přiznat…

Péťa

Jenomže jakmile zahájí misi bez postavení vlakové cesty tak to mobilka hned hlásí RBC a dispečer to vidí, navíc by se to muselo udělat vědomě a ne se jenom přehlédnout.

Petr Šimral

A viděl jste někdy ETCS v provozu? Jel jste s ním? Seznámil jste se se situací a jízdou vlaku 9123?

Brzda dopravy

Již před válkou jsem o něm hovořil s panem okresním hejtmanem a četl o něm v učitelských novinách.
Jaká byla situace u vlaku 9123? Že odjel od nástupiště a projel návěstidlo zakazující jízdu, aby pod ETCS odjel od nástupiště a projel návěstidlo zakazující jízdu?

j.k.l.

Palec nahoru za 1.odstavec. Jak tak sleduju vlákno, provokovat umíte.

Konyas

Přechod do módu SR může strojvedoucí potvrdit až po změně návěstního znaku. Nechápu kde, kdy a jak by měl zavést potlačení.

Po přejetí první balízy by měl díru v potrubí a z té rychlosti by zastavil na délku soupravy, tzn v bezpečné vzdálenosti.

Pokud se domníváte, že funkce potlačení je obdobou „manuálu“ u mirelu a používaná stejně rutinně, tak jste na omylu.

Brzda dopravy

Odjet může taky pouze na návěst dovolující jízdu, že…

Bezpečně by zastavil o posunující eso ve vexlích…

Já se nic nedomnívám, prostě tam ta funkce je a používá se při triviálních úkonech (dle předpisu)

Filda

Chlape, neplácejte kraviny. ETCS by ho odstřelilo na balíze v úrovni odjezdového návěstidla. Tam by zjistilo, při pokusu o přechod do FS, že není vydáno MA a triplo by ho. A v té rychlosti by tak akorát projel návěstidlo, maximálně by řízl nějakou veksli. K tunelu na to Eso by určitě nedojel… Používá se při triviálních úkonech… Aha…. 😀 Jezdím pod ETCS už nějakej ten pátek a počet použití „potlačení“ bych spočítal na prstech jedné ruky, dobře obou rukou, ať nežeru… Když už na potlačení šahám, tak dvojnásobně vnímám, proč to dělám. Navíc to chce sekvenci úkonů, nic, co uděláte… Číst vice »

Brzda dopravy

Tak diskuze je stejně marná, jelikož eso bylo až u tunelu a návěstidla se u nás vůbec nevyskytují pár metrů od námezníku. Tedy po projetí návěstidla nemůžeme nikdy, nic a nikoho ohrozit na vedlejší koleji. A když už, tak v nízké rychlosti, jako třeba tato srážka, kde došlo pouze ke škodě totální a lehkým zraněním, ztráty jsou totiž povoleny… To je také směroplatné tvrzení, když se dosud jezdí na promilech délky sítě na procentech vybavených vozidel… A kolikrát jste projel návěstidlo? Na kolika prstech se to dá spočítat? A světe div se, pořád se to stává… Asi tu mají sraz… Číst vice »

Filda

Hele, o jeho ceně a způsobu zavádění si taky myslím svoje, ale ETCS nejde upřít jednu věc. Už je to opravdu zabezpečovač, oproti tomu nic, co tady bylo dosud. Oproti barvičkovačům je ETCS někde jinde a něco takového prostě třeba je. To je prostě neodvratitelný fakt. Samozřejmě má své slabé místa, to uznávám, ale i přes to je to zabezpečení o několik levelů výše. Jde snadno projet návěstidlo: Ne. Prostě ne. Jasný, SR má svý bezpečnostní rezervy, ale v režimu FS a OS, to opravdu nevědomky projet nejde, resp nejde projet tak, aby došlo k nějakému výraznému ohrožení. A v… Číst vice »

Konyas

Kdy se používá potlačení při odjezdu vlaku z výchozí stanice?

Vlak stál celkem blízko k odjezdovému návěstidlu. Zastavil by nejspíš ještě koncem soupravy u něj.

Překrucujte si to jak chcete, ale toto je jasný příklad situace, kdy by ETCS zabránilo nehodě.

Granja

Přesně tak. Nehoda by se stala v tom případě, kdyby posun současně vyjížděl na zhlaví ze sousední koleje (tj. vedle ešusu), kde je společný námezník. Pak na krátkou vzdálenost by zastavení bylo nemožné. V tomto konkrétním případě by díky ETCS zastavil těsně před mašinou.

Dominik

Neprojel, protože vyprávčí by ho TRIPnul ještě než by se rozjel, protože potvrdit mód se smí až po postavení odjezdového návěstidla k odjezdu, a pokud je to dřív, tak se bere, že se chce strojvedoucí jet (bez ohledu na skutečný pohyb vlaku), tudíž by byl na dálku zastaven vypráví

Kkarel

Jezdíte pod ETCS a nebo máte informace z nějakého letáku?

PetrK

Tři lidé lehce zraněni… Kdyby bylo ETCS nemusel být žádný zraněný

Dusanh

A vyřazený ešus, jehož hliníková skříň (možná) nepůjde opravit.

PeDazOl

Tzv Ešus bez dna.

Juraj

A ví se už, jaké je skutečné poškození 471?
Protože podle fotek to nejvíc schytalo spřáhlo.

Juraj

Beru zpět, měl jsem načtenou starou verzi článku, už to vidím.

Jiří Kocurek

Přitom tohle je ještě nic proti Slonovi, co si dojel na Masaryčce až k Ugovým šťávám, zarážedlo to nevydrželo.

Pezos

Pamatuji si zde před několika měsíci diskuzi, kde někdo tvrdil, že ETCS je zbytečné. Stačí cestující přesvědčit, že zranění po nehodách způsobených projetím Stůj holt k dráze patří 😉

PeDazOl

Jeden bývalý kolega kdysi říkával, „na světě je mnoho malých nespravedlností, toto je jedna z nich“ … 🙂

Jarda

asi mají zbytečně mnoho vlaků…

Roman

Tak hloupý komentář jsem už hodně dlouho neviděl

Pavel Skládaný

Nic výjimečného, odjezd proti „Stůj“ v osobní dopravě je nejvíce frekventovaným typem mimořádné události související s projetým návěstidlem – připadá na něj více než 50 % všech MU. Pomalu čas přemýšlet o instalaci zabezpečovače, který by dokázal zastavit vlak, jaký už mají v zahraničí sto let (ne to jen odbýt poznámkou o „selhání lidského činitele“). Nebo alespoň obnovit povinnost vlakové čety před odjezdem zkontrolovat pohledem návěstidlo (alespoň v případech, kdy je to možné). Např. červená při odjezdu pendolina z Bohumína 27.6.2022 svítila všem do obličeje a všichni byli spokojení… Výsledkem byla nejdražší nehoda posledních let.

Aaabbb

Přesně tak. Jako k čemu tam ten vlakvedoucí je, když se ani nepodívá před odjezdem ze stanice na návěstidlo? Proč jim tuto povinnost stále nikdo nedal?

Juraj

Zrovna tady návěstidlo z nástupiště není viditelné.

Pavel Skládaný

Protože by se na to museli školit a měli by vyšší plat, což by zvýšilo náklady. Dnes jim stačí tzv. dopravní minimum.

P_V

Jak to návěstidlo uvidí, když okýnka nejsou otvírací a dveře jsou centrálně zavřené?

Pavel Skládaný

Před odjezdem stojí na nástupišti a často na návěstidlo pohodlně vidí. Byť samozřejmě ne vždy.

veli.k

Na to návěstidlo se podívá, než to odmává a ty dveře se zavřou?

tarten

Jenže on nevypravuje. Smí odmávat, když je stůj a spoléhat na fíru, že pojede, až bude smět? Nebo nesmí?

Výpravčíxy

Vlakvedoucí ( průvodčí ) žádný vak nevypravuje. Tím máváním dáva znamení strojvedoucímu, že je ukončen nástup/výstup a že je připraven k odjezdu.

JAJV

Protože může mít fíra třeba rozkaz přes vysílačku na odjezd i když svítí stůj? Musel by to někdo říkat i jemu

veli.k

Ano, v takovém případě by se logicky zeptal, a fíra by mu řekl, ano, mám rozkaz. I tak je to pojistka. Která by snad za těch 100 milionů tady a 200 nebo 300 v Bohumíně na pendolinu stála.

Granja

Vlakvedoucí – tedy vedoucí vlaku. Ostatní na vlaku jsou mu podřízeni. On by měl rozhodovat o všem, což, jak strojvedoucí potvrdí, není pravda. Proč ten hrdý titul? Těším se na mínusy.

tarten

Prozradím vám malé tajemství. Ten je na vlaku jen vedoucí, ne řiditel.

Granja

Po pravdě, čekal jsem víc než jen 28 mínusů. Tedy alespoň polovinu nesouhlasů současně pěkně diskuzně vyjádřených. Šlo mi o to, jak psal p. Skládaný, možnost obnovit povinnost vl. čety zkontrolovat barvu na odjezdovém návěstidle, tedy aby nedávali tito „vedoucí“ souhlas k odjezdu když na klacku je stůj když prokazatelně na klacek vidí (jako u toho pendolina v Bohumíně). Dále čemu tedy velí, když nejsou zúčastnění na dopravě (jízdě vlaku s povinností kontrolovat návěstidla a vedením vlakopisu) a jen kontrolují jízdenky, jako běžný průvodčí, vlak nevedou (neřídí ho), to dělá strojvedoucí (to je ten řiditel, jak píše tarten), a ten… Číst vice »

tarten

Vlakvedoucí je vedoucím pro všechny průvodčí a stevardy, co je na tom názvosloví špatného?

Hlídání stúj vlakvedoucím je přežilé. I kdyby, co ví vlakvedoucí o případném rozkazu stůj projet? Jestli to má něco hlídat, tak nějaká pomocná kamera v kabině.

Vlakvedoucí

K čemu tam je ? Proto ho Jihomoravský kraj na osobákách ruší.

Petr Frýdlant

Když máš v sobě slušný promile, tak je ti možná nějaká červená u zadele. Viz případ Bohumín.

Begani

…a jakýpak zabezpečovač měli v zahraničí před sto lety? Sdělte nám to moudro.

Pavel Skládaný

Např. INDUSI, který se dnes vyvinul do aktuální podoby PZB 90.

Vladislav

A teď si představte, že bude jednou zhlaví zastřešené, něco takového se stane a začne hořet..

Atom

Tak ETCS by tomu zabránila. A záhlaví je správně zastřešit baráky. Tolik volného prostoru v centru se dá využít lépe, než jen prostorem pro koleje.

P_V

Týjo, ETCS zabrání požáru. A zabrání i prohře hokejové reprezentace? 🙂

Jiří Kocurek

Znáte nábradlí na mostě? Nezabrání tomu, aby se padající utopil, poté co ho přeleze. Zato zabrání tomu, aby tam spadnul, když mu podjede noha.

shirokko

Hrůza! Z Esa a Ešusu vyteče nafta a vyletí do luftu půlka Prahy!!!

Jiří Kocurek

Leda tak trafoolej. Ale to by musela být sakra větší rána, aby to odneslo i trafo.

vasek.beroun

Trafo na stejnosměru?

tarten

Klidně tomu říkejte tlumivka.

Richmond

vícesystémové lokomotivy/jednotky vám nic neříkají?

Dejf

nebude to první ani poslední stanice se stropem. takže to asi jde. jasně že v podání alibistickýho modro-oranžovýho pekla to může skončit průserem, ale na řešení téhle situace je zde jeden pěkný český zvyk s německým názvem. a hlavní roli hraje okno…

Kačák

A vozidla budou bateriová

tarten

Tak to by byl dost průšvih. Lithium v bateriích hoří jako ďas.

Y.K.

No a že o kus dál je už desítky let tunel jste vzal do úvahy?

tarten

Když to zahoří v tunelu, je to průšvih pro všechny ve vlaku, ale baráků nahoře se to netkne. Když vám ale hoří v přízemí, musí se celý barák evakuovat a doufat, že se neutaví nohy v kolejišti.

Indijanek

Bože, zase si myslíme, že jsme v Česku nějaká avantgarda? Budeme první na Zemi, kdo bude mít nad kolejemi střechu? já nevím, zkuste se třeba o víkendu zajet podívat na otočku do Berlína na Hauptbahnhof, považte, je tam dokonce několi pater s kolejemi… S tímhle přístupem tady fakt budeme pořád lézt po stromech…

Jiří Kocurek

Moc čumíte na americké filmy. O patro níž mají v Metru výyhybky v tunelu a … zabezpečovač.

Viados

A teď si představte, že v Madridu nebo ve Varšavě je celé hlavní nádraží v podzemí už desítky let.

Avoda

Ta stopka byla už u nástupiště, nebo tam je ještě jedno návěstidlo?

tarten

Mezi nástupištěm a místem nehody nemohla být snad ani délka zdvojeného elefanta…

tarten

… dobře, elefanta ano, ale zdvojené EMU400 ne.

fous55

Srážka byla těsně před tunelem, podle výhybky na fotce a fotomapy cca 40 m. Od portálu k začátku perónu na 7. nástupišti je to 265 m. Slon má délku 79,2 m, zdvojený 158,4 m. Zbývá 66,6 m. Při tvrdém brzdění a=-1 m/s2 to je do nuly cca 11,5 sekundy z rychlosti 40 km/h, což je maximálka povolená z 6. a 7. nástupiště. Sorry jako.

Avoda

Děkuji za mínusy.
Tu záměrně blbou otázku jsem položil proto, že dokážu pochopit, když někdo projede stopku za jizdy. Ať na dráze nebo autem na semaforech.

Ale rozjet vlak proti stopce, pokud stojím, to mi hlava nebere a je to na Obecné ohrožení. A zarazilo mne, že tohle tady v diskusi nikdo neřeší…

s J.

Velmi mylně předpokládáte, že ta „stopka“ je dobře vidět, nebo že je tam jen jedna.

Avoda

Diskutující výše mi sdělili, že je jen jedna.
Vy tvrdíte, že je to mylný předpoklad a navíc, že na to jedno konkrétní návěstidlo je špatně vidět.

V tom případě nechápu, jak může na tak exponovaném místě být zařízení, které není schopné plnit jeho základní funkci.

Máte toto tvrzení nějak doložené?

s J.

Co myslíte pojmem stopka? Hlavní návěstidlo v poloze Stůj? Důvodů proč strojvedoucí odjede bez řádné výpravy tam, kde je výprava vlaku uskutečněna návěstí hlavního návěstidla bývá mnoho. Není totiž podmínkou aby vlak stál čelem přímo (pár metrů) před návěstidlem které jej vypravuje, takže v některých stanicích vidí strojvedoucí v dáli řadu barevných signálů vedle sebe a musí vědět který je platný pro tu jeho kolej. V jiných stanicích návěstidlo nevidí vůbec a přesto je jím vypravován (musí si pamatovat co bylo na předchozím návěstidle). Jiné stanice jsou zase do oblouku a tak se navestidlo může schovat za stříšku nástupiště nebo… Číst vice »

fous55

Pokud na ní není vidět (k čemu tam potom je), tak bych asi při odjezdu měl jet velmi opatrně = pomalu, dokud na návěstidlo neuvidím.

s J.

Každá dopravní kolej musí být ukončena návěstidlem nebo koncovníkem. Čím delší kolej je, tím delší vlak se na ní vejde. Na návěstidlo nemusí být vidět z celé délky koleje.

Podle současných předpisů strojvedoucí pokud nevidí na návěstidlo (a nemá z čeho zjistit zda dovoluje jízdu) kontaktuje výpravčího a žádá výpravu jiným způsobem.

tarten

Hlavně je zřetelné, že ten barvičkovač, který v učebnicích mají jako zabezpečovač, zabezpečuje starou belu.

s J.

Když není přítomna traťová část, těžko může něco zabezpečovat.

Marana_CZE

Ještě že to nebyl vlak od MBM nebo KŽC 😀, když je podle nich to zlý ETCS nesmysl, kterej není potřeba!

petr

blalblalbla

tarten

Raději méně blábolení a více přípravy na ETCS.

Juraj

Poslechněte si ještě jednou rozhovor s majitelem MBM (aktuálně v podcastu) a zjistíte, že nic takového neřekl.

Libor

Tady je honibrků nad ETCS, přitom k první balíze stejně jede fíra na svou zodpovědnost, pořádný dopravní předpis na to není a ještě nějaký rok nebude (D1 je ve skluzu), školení fírů je jaké je (zkušenost mám jen z fírů od SŽ, ale tak třeba dopravci dostávají lepší školu než vlastní lidi 🙂 ), ale všichni vědí že být ETCS, URČITĚ by se to nestalo. 🙂

Avlaky

100 milionu je už dost, to asi pujde na šrotaci ne?
Případně by se daly spojit zbytky z již toho vyrazeneho elefantu

Pan průvodčí

471.066 je z roku 2011. U té bych ještě očekával opravu. Je to relativně nová jednotka a každý kolo momentálně dobrý, i kdyby opravala trvala rok, dva.

DuDr.

Pokud má hnutý rám tak to nebude mít dobrý konec.

Pan průvodčí

To nevylučuje novostavbu skříně. Hliník 005 taky tehdy po devíti letech provozu po nehodě, kdy se převrátila v Ústí ve Vaňově po vjetí plnou rychlostí do výměny dostal novou 471. Ale samozřejmě na to, aby to spočítali jsou jiní odborníci.

Radek

Ovšem dvě velké nehody z posledních let už nevostavbu nedostaly – jedna z jednotek byla podobného čísla jako ta dnešní.

PvvS

To by se musely vyrábět. Max se zrecykluje jeden z těch 17 na vzřazení.

vbb

471 má nějaký rám???

Dusanh

V jiné diskusi někdo tvrdil, že LVZ je zabezpečovač, jiný dokonce totéž tvrdil o AVV. Zajímalo by mě tedy, jestli byl na elefantu zapnutý LVZ a AVV 😉

Komik

LVZ lokomotivní vlakový zabezpečovač
AVV automatické vedení vlaku. LVZ zapnuté ba vlaku musí být, AVV může., není to povinné. Mohou být i současně zapnuté.

Dusanh

Omlouvám se, měl jsem tam napsat, že to je ironie 🙂

David

Zdravím,
to „L“ v LVZ značí „Liniový“ a nikoli lokomotivní.

David

Anonym

Vlak se bez zapnutého LVZ ani nepohne mám, AVV tedy automatické vedení vlaku zapnutý mohl mít, ale ani nemusí, jelikož na odjezdu z Hlavního nádraží se AVV ještě nezorientuje, nejspíš se jednalo o chybu strojvedoucího

Franta Vomáčka

Pokud to byl výchozí vlak z hlavního, tak ano AVV je ještě mimo a vše je na strojvedoucím.

s J.

Na Hlavním v Praze jaksi ve velké části staničních kolejí chybí traťová část LVZ a černá tečka před dávnými léty poslala peróního výpravčího na smetiště dějin.

Bram

K čemu by byl výpravčí, který by na pražském hlavním nádraží (a nejen tam) vypravoval vlaky výpravkou?!? Nespadl jste z višně?!? Já jsem za poslání takových výpravčí na smetiště dějin velice rád, protože už mi můj vlak vypravovali několikrát proti návěstidlu s návěstí stůj. Naštěstí jsem to vždy zavčas zarazil. Ono to s těmi výpravčími s výpravkou není tak slavné, jak nám tu mnozí neustále tvrdí. Hezky ať sedí v kanclu na CDP s myší u monitoru, nebo ať mačkají tlačítka na releovce :-).

PeMič

Na kameře Praha hl.n. 10:29 posunuje eso a osobní od porónu 6 odjede v 10:31h.Následně je slyšet rána a elefant se zastaví.

Jiřik

Tady nic slyšet není, jen je vidět zaškobrtnutí zadní části elefantu…
https://www.youtube.com/watch?v=iWkGwIv20WI

PeMič

V čase 10:32:01h záznamu je slyšet zvuk střetu.

DavidK

Jakože… Nějaký zvuk tam slyšet opravdu jde. Jestli to je ale opravdu ta srážka, to moc poznat nejde… V čase 10:31:49 lze totiž také slyšet nějaký zvláštní zvuk, který je až napadne podobný tomu o 12 sekund později. Ten dřívější zvuk však nemá se srážkou nic společného… Takže… Ten zvuk v době srážky mohla být zkrátka náhoda… Neříkám, že je, ale říkám, že je docela dost neprůkazný zvuk, který je v době srážky slyšet.

PeMič

Ok,souhlas👍.

Dejf

tvl koukám na to, jako ok, nevšimnu si stůj, sem namotivovanej a vyrazim, ale sakra jako vidět veksle naházený čelně na eso a vyslat to tam, no jako to není problém co by neřval „hele kámo to smrdí!“

Pohádkár

Pravděpodobně fíra nekoukal na klacek, tak si dokážu těžko představit, že pak sledoval kam jsou naházený vyhybky.

Pavel Skládaný

Při odjezdu strojvedoucí často hledí dozadu na cestující a zavřené dveře, nic výjimečného.

fous55

A čumí tam i když už je konec vlaku dávno za perónem?

Frantík

Musel jsem teda jít podle hodin…

Martin

Škoda za sto míčů a ocení to pět turistů co jdou kolem. Dle streamu to nikoho moc nevzrušilo.

DavidK

Nad tím jsem se podivoval asi nejvíce… Zejména ti pracovníci na dráze na právo tam doslova a do písmene přesně 10 minut jen stáli a nic nedělali. Trochu mi to rozum nebere.

Martin

Asi je to častější než si myslíme. No nechtěl bych se v tom vlaku zranit a čekat na pomoc.

watslaw

Ale ETCS tady bude až po lokálce do Týna nad Vltavou.

Ares

A hlavně po instalaci do 50 let starých výletních motoráků. Pravidelný provoz si nějak poradí přece.

Jiří Kocurek

Nějaký podklad by k tomu byl? Tohle totiž ukazuje opak: https://provoz.spravazeleznic.cz/portal/Show.aspx?path=/Data/Mapy/ETCS_provoz.pdf

Jiří Kocurek

„zavede zabezpečovací systém ETCS Stop“

Aha tuhle verzi. Tak ta je velmi očesaná, tu bych na Hlavním v Praze raději ani nechtěl.

watslaw

Já bych tam taky raději tu plnohodnotnou, ale furt to bude lepší zabezpečení, než je na hlaváku plánováno ještě nejméně v roce 2029.

Kuba2

V té mapce toho chybí víc, třeba Studénka – Bílovec už určitě běží a v mapce není. Navíc watslaw psal „bude“.

Lukáš F.

A zabránilo by tomu ETCS, když jde o srážku s posunovým dílem? Všichni říkají, že ETCS nezabezpečuje posun.

Saiph

Zabránilo, elefant by neprojel stůj.

Lukáš Chytil

No, stůj by projel, ale hned za návěstidlem by ho to „sestřelilo“.

Pavel Skládaný

To je dobrá otázka, ETCS se musí při rozjezdu nejdřív zorientovat. Určitě by tomu zabránil bodový zabezpečovač s magnetem za pár korun, ale musíme myslet politicky.

vbb

A ten “ bodový zabezpečovač s magnetem za pár korun“ by se zorientoval jak, čím a kde? Jak již mnohokrát zaznělo výše: – pokud by hliník úvraťoval od předchozího vlaku, tak by zadní čelo zorientované bylo – pokud by (teoreticky, ne tento případ) přijel od Úval, tak by taky zorientovaný byl – pokud by zorientovaný nebyl a fíra zvolil SR (což je oproti rutinnímu mačkání TB trochu sofistikovaný proces), tak to začne řvát dispečerovi / výpravčímu, že vlak bez oprávnění k jízdě přepíná do SR – a kdyby nic z toho, tak ho sestřelí balíza u odj, návěstidla, a to… Číst vice »

vbb

Ještě doplnění: není nikde psáno, že první BG před vlakem musí být až u odj. návěstidla. V zahraničí jsem občas viděl, jak je kolej u peronu doslova vydlážděna balízami. I u nás se počítá s tím, že hlavně u stanic s perony blízko u jednoho zhlaví bude BG i na konci peronu směrem ke vzdálenému zhlaví, takže je možné se zorientovat třeba 400 m před odjezdovým návěstidlem. Shrnuto: buďto vlak stojí blízko k návěstidlu, takže se nerozjede na velkou rychlost a po zorientování rychle zastaví (byť možná návěstidlo projede), anebo je od náv. daleko, pak ale potká balízu ještě daleko… Číst vice »

Jiří Kocurek

Podle článku projel fíra CityElefanta „Stůj“, ETCS by ho zastavilo – jel jako vlak.

Y.K.

Zabránilo, protože stůj projel vlak a ne posunující díl. U posunujících dílů je pak jediné řešení mít vždy výhybky někam mimo postavené vlakové cesty.

Anonym

Jelikož většina el. jednotek řady 471 nemá ETCS, tak pochybuju.

Y.K.

Takže to není odpověď na otázku.

Petr Šimral

To je již naprostá jistota. ETCS totiž již v Týně nad Vltavou je.

Jan Schmidt

Tak velkou stanici se AŽD musí někde naučit, neasi… ASVC se také učí někde v Příkosicích nebo kde…

Kuba2

To, co je Týně, ve velké stanici nejspíš nikdy nebude, leda tak jako součást nějaké provizorky.

Miroslav

Jaká lokomotiva se srazila s 471?

Petr Frýdlant

371002-7 ta stála, elefant narazil do ní a hodil ji do tunelu.

Petr Frýdlant

Tak sorry byla to 362114-1

Miroslav

Dobře, děkuji.