umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Infrastruktura Silnice Železnice

Chytrá železnice nebo protihlukové stěny. Ministerstvo dopravy hledá, jak vyčerpat nové evropské peníze

Modernizace trati Olomouc - Uničov. Pramen: Správa železnic
Modernizace trati Olomouc - Uničov. Pramen: Správa železnic
Stát zjistit, že z Národního plánu obnovy nepůjde financovat prakticky žádnou silniční stavbu. Hledá, jak desítky miliard korun využít.

Ministerstvo dopravy mění své plány, na jaké akce použije 15 miliard z nového evropského opatření Recovery and Resilience Facility (RRF), které vytvořila Evropská unie jako nástroj na „podporu oživení a odolnosti“.

I když rekordní rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury s těmito penězi najisto počítá, stále není jasné, zda je resort dopravy skutečně získá. Jisté je, že oproti původním plánům stát už musel změnit své plány, na co půjdou. Nejprve musí o rozdělení peněz rozhodnout vláda, půjde o takzvaný Národní plán obnovy.

„Do dopravy chceme z RRF celkem 36 miliard. Drtivá většina by měla jít do chytrých železnic. U silnic a dálnic příliš úspěšní nebudeme,“ řekl při prezentaci letošního rozpočtu SFDI ministr dopravy Karel Havlíček. Rozpočet přitom počítá s tím, že se z nového opatření budou financovat například obchvaty.

ETCS či tramvajové tratě

Resort teď vymýšlí, jak podmínky nového opatření „napasovat“ na dopravu. Základní podmínkou Evropské komise při sestavování Národního plánu obnovy je přitom princip označený anglicky jako „do no significant harm“, který se vykládá jako škody životnímu prostředí. „V oblasti investic do dopravní infrastruktury je to logicky dost limitující princip, a proto je majorita finančních prostředků alokována do železnice,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Proti investicím do dopravy jde i skutečnost, že 70 % objemu dotací musí být smluvně zajištěno do konce příštího roku. To znamená mít v pokročilé fázi připravené projekty.

Podle ministerstva je důležité mít i jistotu, že příjemci budou schopni peníze vyčerpat. „Proto jsme při stanovování oblastí podpory volili takové, u kterých lze s vysokou mírou pravděpodobnosti předpokládat, že příjemce bude schopen v takové časové lhůtě vypsat zadávací řízení a uzavřít smlouvu,“ dodal Jemelka.

V oblasti takzvané chytré železnice se má jednat hlavně o investice do evropského zabezpečovače ETCS nebo železničních přejezdů. U silnic by mělo jít o protihluková opatření na silniční síti, opatření mají směřovat také na zlepšení energetické efektivity dopravy. „Jde například o projekty měst na modernizaci tramvajových tratí nebo pořízení vozidel,“ dodal Jemelka. V sousedním Polsku se chystá z tohoto opatření například velký nákup nových vlaků. Ve hře je také využití peněz pro budování cyklostezek.

Odebírat
Upozornit na
guest
156 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leinad

To je takový problém?
Vláda vytáhne z šuplíku národní investiční plán. Určitě se hodně posunulo/seškrtalo kvůli koroně, tak vybrat co z těch odložených může splnit podmínky RRF. 😀
Nebo že by Bureš kecal a žádný nip nebyl pořádně zpracovaný?

Jaaa

To je bordel. Za ty prachy by šlo udělat celou jednotnou národni digitální infrastrukturu, a oni to zase chtějí lít do betonu a do hovadin. Tahle vláda je marná, marná, marná.

Zbyněk

Za to by šlo postavit cyklostezek a cyklověží. Snad by jsme mohli dohnat aspoň … Maďarsko?

Alibaba

Může mi někdo vysvětlit proč se to nazývá chytrá železnice, když pak mluví o zvýšení bezpečnosti (na přejezdech a ETCS)?

Martin

Chytře vyčerpají dotace. 😀

MildaIV

Protože se jedná o buzzword.

Alibaba

Tak tomuhle newspeeku nerozumím. 🙂

Gejza

Pro Kristovy rány, proč raději Evropská komise ty peníze nerozdá plátcům daní? Požadavek na vyčerpání prostředků do konce příštího roku povede jen ke snaze to utratit za úplně cokoliv, co bude připravené. I stavba blbé cyklostezky se připravuje běžně déle, než ty 2 roky.
To se ještě budou dít věci oproti kterým bude elektrizace trati do Koutů nad Desnou ekonomický trhák.
A AŽD také nemá kapacity, aby udělali stovky přejezdů za 2 roky. Takže ty ceny asi pěkně napálí.

USA

Napali? Vy delata prescasy ci vedlejsaky zadarmo? Nechcete mi prijet udelat novou fasadu? Pokud to udelate zadara i s materialem, udelam vam parky jako obcerstveni taky zdarma. A pivo dle vyberu sezenu tez zdarma.

Leinad

A musí všechny přejezdy dělat AŽD?

Gejza

Nevím, zdali u nás má k těmto zakázkám přístup jiný subjekt. Ale i kdyby ano, tak stejně jednotkové ceny přejezdů vyletí – pokud se jich bude dělat najednou výrazně více než dosud.

USA

Mohlo by se to vyuzit na stavbu cyklostezek z tech zakonzervovanych trati, kdyz je ted ten novy zakon. Urcite by to bylo lepsi a ekologictejsi, nez to jen vytrhat a nechat lezet ladem.

medical_examiner

Nebo obráceně, nějakou cyklostezku přestavět na lokálku…😂

mirek

Kvalitní dopravní cyklostezky tam rozhodně patří taky, fatálně v nich zaostáváme za vyspělým světem. Ekologickou dopravu s pozitivním vlivem na zdraví lidí je třeba podporovat.

V kombinaci s železnicí může zatraktivnit i řadu regionálních tratí. Jít dva kilometry pěšky k nádraží si hodně lidí rozmyslí, ale přiblížit se k němu za pár minut bezpečně na kole má hned větší potenciál.

Apollo17

S tím souhlas.Mnoho lidí dojíždí na nádraží i elektrokoloběžkami,které si složí a vezmou sebou do vlaku.

LiborV

Moc by se mi líbilo kdyby se v rámci odstranění ekologických škod podpořila města v nákupu nových autobus na plyn nebo elektřinu. To lze stihnout docela rychle. Nevím zda by z těch peněz nešlo přispět městům, které mají v šuplíku nebo v přípravě rozšíření tramvajové nebo trolejbusové sítě. Nevím zda by se to v Olomouci, Plzni, Praze nebo Brně stihlo v požadovaném čase vysoutěžit. To by se mohlo vejít pod sanaci ekologických škod též. Šlo by v rámci velkých aglonerací nakoupit nové patrové vlaky, aby se zatraktivnilo dojíždění do práce vlakem. Jenže v ČR chceme ty peníze prostavět.

Jiří Kocurek

On ten vnitřní dluh na infrastruktuře je pořád značný. Ve výčtu vám chybí Zlín – už xy roků se tam chystá druhá kolej a elektrizace. Podobně Pardubice – Hradec, tam to s jednou kolejí v části trasy také není žádná výhra.

LiborV

Zdá se, že stát dá peníze i na modernizaci tramvajových tratích ve městech. Tam to nebude o přidávání nových kolejí, na rozdíl od jednokolejky Pardubice – Hradec, ale nejspíš o opatřeních, které snižují hluk a vibrace. Potřeba to je, ale raději bych přidal městům na budování nových tramvajových úseků. Ideálně tak, aby se mohla použít opatření na zmírnění hluku a zvýšení plynulosti dopravy.

Tomáš Záruba

Elektrizace nebo zabezpečovačky (nemysím jen ETCS) fakt nikoho nenapadly…?

Leinad

Podle spržel jiná zabezpečovačka neexistuje.

Jerry

Phs na dvě věci .. třeba v Lhotce .. na jedné straně DEZA na druhé pole .modernizujte trať ostrava- valmez s Vizovice – Otrokovice

Jiří Kocurek

Ony jsou tam jakési domy, což už ale dneska vidět není…

pkajetan

Titulek měl znít: Ministrstvo dopravy hledá, jak rozkrást nové peníze z EU. Naštěstí už jsou jenom ve slibech a na papíře a na zDopravy.cz

Lech Malý

Dalo by se to napasovat na trolejbusy?

LiborV

Pokud by byla ochota a připravené projekty v městech, tak by jistě šlo v rámci ekologizace nahradit úseky kde jezdí mnoho autobusů dráty a trolejbusy. Někde pak particiálními vozidly.

*h8*

Slovo trolejbus mi přijde, že je považované dnes za fujfuj oldschool přežitek. Ale takový elektrobus s dynamickým dobíjením, tak na ten by EU slyšet mohla.

Jerry

Modernizuje už konečně trať Ostrava- Valmez

Sch

Betonové lobby budou muset stačit PHS, cyklostezky a podjezd místo přejezdu ve Studénce. Zbytek holt do věcí nad kterými se musí víc přemýšlet.

Jiří Kocurek

Takže vlastně přejezd na koridoru je správně? A co na dálnci, tam taky betonová lobby staví mosty zbytečně?

Jézeďák

Zapomněli jste na modré zábradlí-

Jerry

Modernizace trati Valmez – Ostrava

Jerry

Tak začněte modernizovat tratě Ostrava – Valmez a Zlín- Vizovice už před 20 roky bylo pozdě

medvěd

To máme doma málo železničních stanic a zastávek ? Když na každou zastávku (stanici) dáte 2 lavičky, rozhlas a informační tabuli pro cestující , pořádnou čekárnu, dlažbu , tak máte ty prašule vyčerpaný. Cestující si kulturnější prostředí zaslouží nebo ne?

pkajetan

medvěd, Vy opravdu věříte, že se tady dělá něco pro lidi? Vy jste naivka.
To to radši všechno za pěkný prachy zbourají a zalejou betónem.

mirek

A hlavně ZÁBRADLÍ, toho není nikdy dost!

Leinad

Aby nějaký cestující nespadl z nástupiště na louku ve stejné výšce.

pan z kupe

Nevím, v Bzenci přívozu byly krásné lavečky (4), ale seděli jim na nich lidi, tak zmizely. Byly zabetonované a při bližším zkoumání jsou uřezané flexou, to jsou schválnosti dráhy.

Jézeďák

Pod lavičkama je bordel, překážej při úklidu, byly možná netypizované tj. nebezpečné, a stejně by je někdo zničil. A není-li tam perzonál, kdo by na nich asi seděl.

Doctor

A co když peníze zbydou ?
Nejmenované malé nádraží po rekonstrukci SŽ : půda, kam snad sto let nevkročila noha, dostala nová plastová štítová okénka s kováním a přes ně žaluzie !!! Na zrekostruovaných toaletách pro cestující jsou v oknech mléčná skla a přes ně opět žaluzie … :-))) … a to se vyplatí !
Příkladů „rozumně“ proinvestovaných peněz za každou cenu, by se jistě v infrastruktuře našlo víc …

Jirka

RRF, aneb ty peníze, které si EU půjčí a budou je splácet ještě naše děti. Na silnice to použít nejde a příprava u železničních staveb je tragická. Navíc jsou železniční stavby v současnosti předražené. Přitom bývalo stačilo, aby stavby byly připravené.

Sch

Ale ony to nemusí být jen stavby

Jirka

To je pravda, dají se použít třeba na předražené respirátory z Číny, dotace na solární panely, dotace na luxusní elektromobily pro bohaté, apod… Nejvíce ale ČR potřebuje vylepšit infrastrukturu, ne soláry.

LiborV

Pravděpodobně by se za tyto dotace daly nakoupit moderní elektrické vlaky, tramvaje i trolejbusy. Šlo by to použít i na dopravní stavby ve městech. Tedy zejména na ty, které mají za cíl zlepšení životního prostředí ve městě. Nejspíš i modernizace stávajících tramvajových tratí za účelem snížení hluku a prašnosti. Stejně by se mi nejvíc líbilo kdyby byly připravené ve městech projekty na prodloužení tramvajových a trolejbusových tratí. To asi nejvíc.

jura

Mam prelomovy navrh: pouzit ty penize k umoreni casti statniho dluhu. A pak si rozhodovat sami na co vynalozime spolecne prostredky podle toho, co je nejvice potreba. Tu neco na D0, tu neco na ETCS, tam nejaka socialni sluzba, jinde treba povodnova zabrana.
Dotace jsou nesmysl, nerku-li zlo.

Jirka

Dotace z EU musí schválit EU a umoření státního dluhu EU neschválí.

jura

Mno, tak CZEXIT. Neni duvod nesnizovat zadluzeni a uz vubec neni duvod se zadluzovat, abysme mohli cerpat dotace.

medical_examiner

Odchodem z EU by se vyřešilo mnoho věcí nejen v železniční dopravě…😈
Sice by to stálo hodně úsilí, ale vyplatilo by se to 💰.

Jaaa

Jj, určitě by se toho hodně „vyřešilo“. „Konzervace“ poloviny tratí v ČR by se stala realitou.

Jarda Š.

To nemá s EU co dělat.

Apollo17

Váš „přelomový “ návh je blbost.
1.Z těch peněz se nedá umořovat státní dluh.
2.Na co vyložíme společné prostředky rozhodujeme „sami“(prostřednictvím volemých zástupců).

cejchan

1. pravda
2. NEpravda, dotace EU jsou naše prostředky, které jsme povinně dobrovolně poslali ven a vrací se zpátky zmenšené o náklady na bruselskou byrokracii a s omezujícími podmínky, které pak vedou zdaleka ne jen v tomto případě k neplodným investicím.

Vbb

ČR je stále ještě ve fázi, kdy „zmenšení o náklady na bruselskou byrokracii“ je záporné, neboli čerpáme víc než odvádíme.

medical_examiner

Ale kde ty evropské peníze vlastně končí?
Směřují do projektů, které mají smysl?

mirek

No třeba ty miliardy přicházející z cel placených v přístavech jako je Rotterdam bychom bez EU určitě měli. Vy jste génius, jako všichni odpůrci EU 😀

Původní Pražák

Zvláštní, že naše firma platí clo za zboží, co sem jede přes Hamburk, u nás. Asi děláme něco špatně.

mirek

Neděláte, ale to clo je vždy příjmem EU, ne ČR.

Pokud bychom nebyli v EU, platil byste clo jednou při příjezdu zboží do Hamburku a podruhé při převozu z Německa do ČR.

ABC

Dobrej blábol. Při tranzitu se clo samozřejmě neplatí a nikdy neplatilo.

jura

Tak si muzeme zavest cla vlastni. To je toho.

mirek

Sláva našemu zámořskému obchodu 😀

medical_examiner

To neměli, ale ani by nás to moc netrápilo…

Jirka

2. Na co vyložíme společné prostředky sice rozhodujeme my, ale musí to schválit EU.

Tom Matoo

A EU je taky my. Kruh se uzavrel.

jura

Neni. Zatimco ceska vlada je z definice zodpovedna obcanum CR zastoupenych volenymi zastupci, EK je z definice zodpovedna zajmum EU.
To je dost podstatny rozdil.

mirek

1. EU není jen EK.
2. Bez EP a ER si ani nešktrne.
3. Ve všech orgánech EU má ČR své zástupce.

Jaaa

Pokud je pro vás EU „oni“, tak pro mne vy nejste podle stejného principu občan stejného státu, tedy ČR.

jura

MNo, vzdyt prave o ty volene zastupce jde. V EU o zadnem vynakladani spolecnych prostredku nerozhodujeme. Bohuzel.

mirek

Klausi? 😀

mirek

Kdo schvaluje ten rozpočet, hm?

dejf

Ach jo, skončila mánie zbytečnejch výměn svodidel na dálnicích a začneme měnit protihlukový stěny.

smekal

Proc zbytecnych?

dejf

No když člověk přejede brener a vidí ty italský rezatý svodidla, tak mu začne vrtat hlavou jestli se u nás náhodou nejedná jenom o prašivý utrácení peněz. Zrovna nedávno na D5 sem malém vybouchnul vzteky, když sem viděl že nový svodidla nemaj tu spodní lajnu pro motorkáře. Když už se v tom bezdůvodně vrtám, tak aspoň ať je to pořádně.

Kodl

V čem je tak ještě Česká republika úspěšná…? Pocitově nefunguje naprosto nic a nic se nedaří 🙂

Lech Malý

Ten pocit bývá dost často zavádějící, před časem dělali ve Švýcarsku anketu, co by tam cestující chtěli zlepšit, a jednoznačně vyšlo, že čistotu vlaků. Kdo znáte trochu čistotu švýcarských vlaků … a přesto by to cestující chtěli zlepšovat.

Jiří Kocurek

A když se někomu daří, tak je třeba proti němu poštvat lidi. Ikdyby se muselo na něj něco vymyslet. Protože závist.

Štěpán

Co takhle obnovit trať Horní Slavkov – Loket? Jo aha, to by vlastně dávalo smysl, takže radši postavíme kilometry nesmyslných PHS a zábradlí (ať už bude jakékoli barvy).

Josef22

Proč investovat někam, kde není přepravní potenciál?

Štěpán

Jak jste přišel na to, že tam přepravní potenciál není?

Josef22

Ten přepravní potenciál tam z mého hlediska není z vícero důvodů. 1) Za 24 let došlo k enormnímu nárustu IAD, tudíž data o vytíženosti trati z roku 1997 budou velmi zkreslené 2) Lidé jsou zvyklí na autobus, který jezdí mnohem častěji a zastavuje na vícero místech, než vlak = takže autobus bude stejně jezdit a nikdy ho nenahradí vlak 3) Ekonomicky vyplatí zaplatit autobus, než vlak, či oboje (autobus i vlak) 4) Jenže co tam bude jezdit, když poptávka bude menší? Jedině 810? Do té se určitě cestující jen poženou, když je pro většinu komfortnější autobus už z vícero důvodů.… Číst vice »

ABC

Autobus tam vždy jezdil, za socíku i po něm. Asi to ilustruje „nezbytnost“ onoho vláčku…

Štěpán

Tam byla zastavena doprava kvůli špatnému stavu kolejového svršku, ne kvůli nízkému využití. To bylo před „výlukou“ naopak dost vysoké.

ABC

Ano, zvláště jízda dvacítkou už od Lokte byla obzvláště lákavá, stejně jako vedení „odnikud nikam“. To „dost vysoké“ využití zvládají autobusy pobrat již 24 let, navíc jezdí do Sokolova či Varů přímo.

Štěpán

Ano, dvacítková rychlost skutečně atraktivní není, právě proto je třeba trať rekonstruovat a rychlost zvýšit.
Není pravda, že tam potenciál není.

Pavel

Pokud tam jede 810 a ten spoj na nic nenavazuje, tak tam opravdu není přepravní potenciál.

ABC

ne, nedávalo

Jindra

No, rozhodně by to dávalo větší smysl než leckde protihlukové zdi. Když už se má (zřejmě z části i nesmyslně) utrácet, tak aspoň vyřeším to, co jsem před tím protizákonně zanedbal.

Štěpán

Dávalo. Možná ne pro vás, ale pro spoustu jiných lidí, ať už z okolí této trati, tak i turistů rozhodně ano. Nemluvě o nákladní dopravě.

ABC

já to tam narozdíl od vašeho šotoplácání znám docela dobře

Štěpán

Jaké šotoplácání? Plácáte tu akorát vy, vždy byste nejradši jakoukoli trať zrušil a o jejich vyznamu evidentně nevíte vůbec nic. Jen zaujatost proti železnicím, nic víc.

ABC

Tak nám zkuste popsat které spoustě lidí z okolí té tratě by mohla sloužit. A nebuďte slušnej, řekněte jména. Stačí těch měst a vesnic v okolí, obyvatele jmenovitě nemusíte.

ABC

PS pak můžete pokračovat tou nákladní dopravou….

Štěpán

Jména obyvatel vážně neznám. Sloužila by především turistům, jelikož by napojila Loket i z druhé strany, než od podkrušnohorské tratě. Bečov nad Teplou, Horní Slavkov i Loket jsou poměrně vyhledávané turistické destinace (nebo spíš byly, než byl okres uzavřen, ale to zcela jistě nebude věčně) a vlak tam dost chybí. Autobus ho nenahradí, to je nesmysl. A může sloužit i místním pro dopravu právě k podkrušnohorské trati, ke které se např. z Bečova nad Teplou bez přestupu ve Varech na dolním nedostanete. V Horním Slavkově navíc bylo nádraží na kopci velmi blízko sídliště, zatímci autobusová zastávka je dole pod kopcem.… Číst vice »

ABC

V Bečově chybí vlak? Ajta krajta. Pravda teda, neplatí v něm režijka. I když v tom do Rakovníka jo…. A v Bečově přímo čekají davy aby se mohly plácat třičtvrtě hodiny k podkrušnohorské trati aby si ušetrily přestup ve Varech. Do Lokte vlak stále jezdí, nikdy nepřestal. Pravda teda, ne ze Slavkova, ale skutečně ze Slavkova pravidelně do Lokte davy turistů nejezdí. Autobusové nádraží ve Slavkově je a vždycky bylo nahoře nad vlakem, navíc blíže sídliště než byl vlak. Ano, jako bonus je zastávka autobusu i dole pod kopce na starém náměstí. Lithium, pokud na něj někdy dojde se bude… Číst vice »

Jiří Šrámek

Nedávalo. Ale uznávám, že existují ještě nesmyslnější akce.

Štěpán

Ale dávalo. Tato železnice by se využila jak v osobní, tak i v nákladní dopravě. Ale to odpůrci železniční dopravy slyšet nechtějí.

Jiří Kocurek

Aha, takže kdo by místo téhle lokálky raději druhou kolej Brno – Přerov, tak je odpůrce železnice.

Štěpán

O druhé koleji Brno – Přerov jsem nenapsal ani slovo. Tento článek je o možných investicích za 10 miliard, přičemž tato lokálka by rozhodně nespotřebovala ani jednu miliardu. Takže jestli se za to postaví druhá kolej Brno – Přerov, případná obnova této trati neovlivní.
Odpůrce železnice je ten, kdo by každou lokálku za každou cenu zrušil a to i takovou, která přepravní potenciál má. A tato ho má, bezesporu.

Pavel

Twl, máme tu tolik D3 a neví se, jak to utratit!!! Nebo tu jezdí ČD a RJ s 50 let starými vlaky, tak by jim mohli přispět na koupi nových vozů-ne modernizaci.

Facepalm

Kdybyste si ten článek přečetl, než se k němu začnete vyjadřovat, narazil byste tam na informaci, že na dálnice se ty peníze použít nedají.

Facepalm

Joaha – D3 jako předpis, omlouvám se 🙂 Každopádně, myslím, že takový balík peněz by měl jít na něco poněkud „většího“, než je sanace naší neschopnosti zabezpečit lokálky.

Radim

Však o dálnicích nikdo nemluvil. D3 jsou tratě se zjednodušeným řízením provozu.

Pavel

To taky mám na mysli…

rejpal

Já bych za ty dotace stavěl.protihlukové zdi a to úplně všude. To si myslím, že v ČR umíme dobře a tak bych se toho držel. Aspoň by sprejeři měli na co čmárat.

Facepalm

No, v nejhorším se to dá utratit za modrý zábradlí…

Luboš Beneš

Mohlo by se to zábradlí montovat na ty protihlukový zdi jako ochrana aby do nich nenarazily třeba děti?

qwertz

Nechť začnou modernizovat lokálky, které chce nějaký Kolovratník zrušit 🙂

jinak nechceme náhodou elektrizovat 25kV? To nejde začít dřív a utratit to v tom?

MildaIV

Tak třeba Kutná Hora – Kolín by se zrovna teď dělat nedalo, ale Choceň – Týniště by šlo. nevím jak je to tam s přípravami daleko.

smekal

Sudop by si nestihl vydelat na zamerech projektu, jejich aktualizacich apod

MLB

Ach jo, to zas bude provar. Aspoň je vidět, v jakém stavu je příprava projektů – v ideálním případě by se mělo pouze sáhnout do šuplíku a vybrat, co bude nejvhodnější. Místo toho narychlo vymýšlíme voloviny, protože nic v zásobě nachystáno není. :/

Facepalm

Ale prosímás, za všechno přece můžou ekoteroristi!! :))

Peeetr

Samozřejmě, protože jejich hlavní činností je nekonečné zdržování a torpédování stavebních povolení.

Kodl

A co Babišův vynikající národní investiční plán? :-D. Né já vím, je to jen blábol.

Luboš Beneš

On nic, to Kalousek!

LiborV

Souhlasím s Vámi MLB. Jak krásné by bylo kdyby měla všechna naše krajská města v šuplíku připravené a stavebně schválené projekty typu rozšíření tramvajové nebo trolejbusové sítě. Když je to dobře připravené, tak to může omezit kolony aut i velké množství autobusů-V případě Karlových Varů třeba elektrifikace autobusů. Hezké by bylo, kdyby byla pipravena a promyšlena opatření na snížení hluku z dopravy všude tam kde to místní lidi trápí. A to nemyslím jen formou stavby betonových protihlukových stěn, které se mohou stát v případě velké nehody překážkou snadného a rychlého zásahu záchranných složek. Jsou i lokality ve městech kde hluk… Číst vice »

Luboš

Náhrada řady 810, nejvyšší priorita české železnice

Štěpán

Vy jste asi fakt nemocný. 810 vážně není největší problém české železnice, nevím kde jste na takový nesmysl přišel, tím hůř že ho tady opakujete už poněkolikáté.

Luboš

Tak je to jeden z nejvážnějších problémů české železnice, který by se měl neprodleně řešit.

Štěpán

Ne, v žadném případě to není jeden z nejvážnějších problémů. Zaprvé – šukafonů už moc nejezdí a celá řada lidí už ani neví co to vlastně je za vozidlo. Za druhé – spoustě lidí je úplně ukradené čím jedou. A za třetí – je daleko víc mnohem větších problémů. Například nedostatečně zabezpečené tratě v důsledku čehož vznikají smrtelné nehody (viz Pernink), mnoho chybějících potřebných tratí (Praha-LVH, Všejanská spojka, Hlízovská spojka a mnoho dalších v ČR) a plno dalších problémů, proti kterým je provozování šukafonů naprosté nic. Už jen z těchto důvodů je absolutně nesmyslný blábol, že 810 je největší problém… Číst vice »

Luboš

Můžete to podložit?
,,šukafonů už moc nejezdí,, – dokud bude v provozu poslední šukafon v podobě zálohy, bude to moc
,,spoustě lidí je úplně ukradené čím jedou,, – typický modrogumní názor. Pro cestující je komfortní vozový park maximálně důležitý, proto taky spoje vedené 810 jsou prázdné. A zkuste se do 810 dostat na vozíku či s kočárkem.
,,v důsledku čehož vznikají smrtelné nehody,, – bodejť ne, když na takových tratích jezdí papírové Šukafony.

Štěpán

„dokud bude v provozu poslední šukafon v podobě zálohy, bude to moc“ – to je váš zcela stoprocentně subjektivní názor „typický modrogumní názor. Pro cestující je komfortní vozový park maximálně důležitý, proto taky spoje vedené 810 jsou prázdné. A zkuste se do 810 dostat na vozíku či s kočárkem.“ – lžete. Ano, pro kočárky to problém je, ale např. turistům a zdravým cestujícím (kteří tvoří většinu) je to fakt jedno. Tím samozřejmě nechci tvrdit, že vlaky nemají být bezbariérové a že je 810 ideální vozidlo, ale těch, co to vnímají, je méně, než si myslíte. „bodejť ne, když na takových… Číst vice »

Petr

Není regionova náhodou jakási mutace 810? Tím bych teda radši neargumentoval… 😉

Facepalm

Myslím, že autistické opakování stokrát vyvrácených nesmyslů je pro nemalou část zdejšího osazenstva synonymem pro diskusi.

Laik

Primárním smyslem těchto diskusí však není něco vyřešit, ale zvýšit návštěvnost této stránky a zajistit dostatečný příjem z reklamy. Autistické opakování čehokoliv tomu zřejmě neškodí, znalci opravte mne pokud se pletu, jsem jenom laik.
Často se zde jeden dozví zajímavé info z železničního prostředí, o tom žádná, to funguje dobře. A zřejmě i sociolog by tu našel výživný materiál pro studii o stavu české společnosti.

Pavel

To jsou tratě D3 nebo mechanika na nádražích!!!

Vít Jůza

Svým způsobem není nad mechaniku, která přežije třeba i úder blesku…

Lukáš

Tak tu bych chtěl vidět. A to neřeším jen třeba stožárové mechanické návěstidlo, které dostane zásah.

Osobně jsem to na elmech zažil a dojezdil jsem. Návěstidla zhasla, přejezdy se zavřely. Jezdilo se na rozkazy ze sousedních stanic. Ani vysílačka nešla. Trvalo skoro 12 hodin, než to dali zabezpečováci do provozního stavu. Odešlo 14 relátek, kmitač a počítač na rozkazy.

Jiří Kocurek

A parní mašiny. Ty přežijí i zásah atomovou bombou. Co natom, že se bude muset 10 roků střídat četa po 30 minutách, aby je lokomotiva nezabila.

Laik

A taky 814 a starejch panťáků tuším řady 488. Jestli Poláci chystají nákup nových vozidel, tak můžeme taky.

Gwann

ceterum autem censeo carthaginem esse delendam

Gwann

cyklostezky a protihlukove stěny u nás, nová vozidla v polsku…mno, jasná ukázka priorit a predznamenani budoucnosti…

mirek

U nás to na cyklostezky nedají, budeme dál sto let za opicema.

Standa

Nad čím Do Pr…… Přemýšlí.. Stačí se podívat na jejich mapu staveb co se chystá a nemůže s tím být problém…

johny

To je moc logické. To nemůže projít 😀

Echt Rum (ten s plachetnicí)

Mapa připravovaných staveb, na které už prostředky vyhrazeny jsou, v tomto případě asi moc nenapoví. Otázkou spíš je, co dalšího bude možno realizovat v době, kdy bude termín k vyčerpání zmíněných prostředků.

a8n

Prostředky na ně přímo vyhrazené nejsou, ale těch které by šly zahájit v termínu stejně moc není. Šlo by masivně opravovat budovy, což má výhodu, že to nemusí dělat firma specializující se na železnici, takže by na to mohly být i kapacity.

jan

Každý si pod pojmem chytrá železnice představí něco jiného. Obávám se, než třeba EU.
Já pod tím pojmem bych měl třeba novou trať v hlavním směru na 200 250 i pro rychlé cargo. Tady třeba přejezdy.. (bez detekce překážky.)

jan

Nebo že nasypou 20 mega do 40 let starého stroje, který stejně pod ETCS nebude jezdit 99% své trati.

jan

No takže se budou zas vyhazovat peníze daňového poplatníka na nesmysly, protože je na to dotce.. Účelově vázaná.. Typu 10 mil za přejezd, který výpadá stejně už od 80 let..

Gwann

tak reko starého funkčního přejezdu na nový…je nyní asi to nejpotrebnejsi….

Solaris

Tak třeba si někdo vezme vzor ze sousedního Polska (jen v tomto případě) a urychlí konec Béček a Áček. Také by bylo fajn, kdyby i na rychlících v nezávislé traxi jelo něco modernějšího než 843 a 845. Přecije i takové rychlíky R14 jsou solidně vytížené a nové klimatizované dieselové jednotky by jim slušely.

M H

Obávám se, že jediná možnost by v tomto případě byla cesta Jmk…tedy vlaky by patřily kraji, nebo MD, nikoli však dopravci. Se současnými nekoncepčními soutěžemi a konzultacemi si moc neumím představit přiklepnutí dotace ze strany EU jakémukoliv dopravci…

Kamui

Nemyslím si. V JMK to plánují tak, že dopravce bude degradován na personální agenturu, která pouze za stanovenou cenu dodá X kusů strojvedoucích. A podle mně to.stejně nskonec dojde k tomu, že si JMK založí nějaké vlastní “ Koleje Dolnomoravskie“.

Gwann

a pak se sloučí s budoucími Kolejemi Sriednomoravskiemi v Moravskie koleje panstwowe…

Jiří Kocurek

RhB to asi dělají špatně. Měli by je zrušit, majetek předat SBB a prodat do otroctví. Za trest, za rozvracení jednotné dráhy. Hlavní město se přece vždycky o venkov postará líp, prootže venkovani jsou hlouopoučkí a nevědí jak jak na to.

Apollo17

Dopravci nedostávali dotace na nákup vozidel.Dostávali je objednavatelé a to i v případě,že nejsou majiteli vozidel(všechna dotovaná nová vozidla mimo Jihomoravský kraj).

Dušan

Nová vozidla se už dotovat v případě ČR nebudou, protože je o to nulový zájem..dotačních 19 miliard co už se jednou nabídlo krajům dopadlo tak, že se o ně nikdo nepřihlásil, a proto bylo správně rozhodnuto, že podpora už nebude a pokud někde něco chce tak ať si dováží ojeté střepy…

Dušan
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

to souhlasím, kdyby na R27 místo 843+Btn+Bftn jezdilo 2*844, bylo by to lepší

Gwann

mně by více potěšila bezstykova kolej na mnoha vedlejších tratích, pak se tam dá jezdit i zebrinakem

Pája

Nejlíp oboje. Tzn zrekonstruovaná trať, bezstykový svršek, nová pohodlná vozidla s otočnými podvozky (ne jednonápravovými! ), pneumatické vypružení, vyšší traťová rychlost i v obloucích a přejezdech, podstatně lepší akcelerace a nějaký rozumný poměr poháněných dvojkolí vůči nepoháněným. Pohodlný interiér snad zmiňovat netřeba.

Apollo17

Ale to asi neprojde jako „dotace na odstranění ekologických škod“,když tam bude místo motoráku s výkonem 600 kW nasazen motorák s výkonem 1560 kW.To bude zvýšená spotřeba nafty na dvojnásobek.

Jiří Kocurek

Ne zcela nutně. Škoda 105 s max. výkonem 37 kW jezdila za 8 litrů. Podle extrapolace výkonu a spotřeby by Škoda Superb 2,0 TSI o výkonu 206 kW měla jezdit za více než 50 litrů.

Jiří Kocurek

Jinak řečeno: Spotřeba není lineárně závislá na maximálním výkonu motoru.

Apollo17

Ale jeden Shark 844 má asi takovou spotřebu,jako 843 + 2vozy.Když budou 2 Sharky,bude spotřeba asi dvojnásobná(ale budou rychlejší rozjezdy,klimatizace,těžší s bezpečnější konstrukce).

Gwann

jenže nás způsob liberalizace tomu může poněkud bránit….

obdobně jsme se divili, že EU nechce sypat do zprivatizovaneho vodarenstvi dotace na čističky…a proto jsme si to zacvakali mnohde sami…že stočného…ale frantici si zisky odnesli a ještě to draze prodali zpět…