Na dopravní stavby má jít příští rok přes 150 miliard, jako letos. Stát si znovu půjčí
Oproti letošku si výrazně polepší Ředitelství silnic a dálnic, naopak do železnice půjde méně peněz.
Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) má mít v příštím roce k dispozici 150,5 miliardy korun. Návrh rozpočtu dnes schválil Výbor SFDI. Jde o zhruba stejnou částku jako letos (150,9), výrazný podíl připadne opět na dluhové financování.
Ze státního rozpočtu získá fond dopravy příští rok 118,4 miliardy korun, z toho 26 miliard si stát půjčí (pro letošek hovoří rozpočet o dluhu 31 miliard). Evropské fondy pak mají doplnit rozpočet SFDI částkou 32,1 miliardy korun. Na investice má jít z celkové částky 99,4 miliardy korun, když letos je to 104,3 miliardy.
„Návrh rozpočtu SFDI na příští rok potvrzuje, že dopravní stavby jsou klíčovou prioritou státu a podmínkou pro další potřebný růst ekonomiky. Je důležité, že i v době úspor držíme investiční tempo,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Výdaje na železnice mají být ve výši 57,5 miliardy korun (letos 70,4 mld.). Podle ministerstva dopravy bude pokračovat výstavba trati na pražské letiště a začnou práce například na modernizaci trati Plzeň – Domažlice – st. hranice. „Pokračovat bude i projektová příprava vysokorychlostních tratí,“ dodal Kupka.
Ředitelství silnic a dálnic bude pracovat s rekordním rozpočtem přes 79 miliard korun (letos 65,5 mld.). „To pomůže rozběhnout nové stavby klíčových silnic a dálnic, jakými jsou například příhraniční úsek D11, čtyři úseky dálnice D35 nebo další část Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1,“ doplnilo ministerstvo.
Rozpočet počítá také s příspěvkem pro kraje na opravy a rekonstrukce silnic II. a III. třídy, kraje si rozdělí čtyři miliardy korun. To je o dvě miliardy méně, než s kolika počítaly loni schválené rozpočtové výhledy. Zhruba jedna miliarda je určena pro železniční dopravce na podporu zavádění zabezpečovače ETCS.
Aktuálně je ve výstavbě dohromady 266 kilometrů silničních staveb, z čehož je 178,7 kilometru dálnic a 87,3 kilometru silnic I. třídy. V příštím roce má být zprovozněno rekordních 113,7 kilometru nových dálničních úseků, například 32 kilometrů dálnice D4, 28,4 kilometru dálnice D3 kolem Českých Budějovic nebo 21,4 kilometru dlouhý úsek dálnice D55 u Uherského Hradiště. Podrobnosti jsou v interaktivní mapě ŘSD.
Z železničních staveb aktuálně probíhá modernizace trati Praha-Bubny – Praha-Výstaviště jako součást spojení na pražské letiště, pracuje se také v Kladně na kompletní modernizaci nádraží a železniční tratě. V příštím roce bude podle MD dokončeno zdvoukolejnění mostu v Praze-Braníku. V Pardubicích stavební dělníci pokračují s přestavbou a modernizací železničního uzlu. Běží modernizace uzlu Pardubice. Podrobnosti v interaktivní mapě Správy železnic.