Dopravci Infrastruktura Železnice

Na dalším koridoru bude možný provoz pod ETCS. Na „Ferdinandce“ již začalo testování

Lokomotiva 151 a elektrická jednotka 471 v Přerově. Až dosud mohou jet po trati do Břeclavi až do Nedakonic, do tří lety už tam jako stejnosměrné stroje nedojedou. Foto: České dráhy
Lokomotiva 151 a elektrická jednotka 471 v Přerově. Až dosud mohou jet po trati do Břeclavi až do Nedakonic, do tří lety už tam jako stejnosměrné stroje nedojedou. Foto: České dráhy

Většina II. železničního koridoru je již pokryta technologií evropského zabezpečovače ETCS a začal na něm testovací provoz vlaků pod dohledem této technologie. Příští rok by se modernější zabezpečovací systém měl spustit na celkem čtyřech úsecích tuzemské železnice.

Správa železnic již oznámila dopravcům, že během posledního čtvrtletí umožní další fázi provozního ověření systému ETCS na úseku Petrovice u Karviné (včetně) – Přerov – výh. Hrušky (mimo). „V rámci uvedené fáze provozního ověření bude možné zapojení dopravců, a to pro účely realizace testů kompatibility (mezi mobilními částmi ETCS a traťovou částí ETCS), zaškolení strojvedoucích a ověření spolehlivosti a dostupnosti součinnosti mobilních částí ETCS a traťové části ETCS,“ uvedla Správa železnic v dopise.

Podle mluvčího Správy železnic Marka Illiaše jsou již v úseku testovací jízdy, provoz vlaků pod dohledem ETCS začne v lednu příštího roku. Dosud mohou vlaky podle ETCS jezdit pouze po úseku Kolín – Břeclav.

Druhý koridor patří mezi nejvytíženější úseky na české železnici. Správa železnic pokračuje s pokrýváním dalších úseků: od 1. čtvrtletí příštího roku by měl začít zkušební provoz mezi Českou Třebovou a Brodkem u Přerova. Ve stejném čtvrtletí by se mělo začít jezdit pod ETCS i mezi Českým Brodem a Prahou-Uhříněvsí. Ve třetím čtvrtletí příštího roku by měly začít zkušební jízdy mezi Plzní a Chebem.

O ETCS se začalo mluvit v poslední době více zejména kvůli sérii několika nehod i kvůli dopisu Českých drah, ve kterém žádají stát o odklad termínu zavedení ostrého provozu naplánovaného na leden 2025. Dopravci si stěžují, že nákup takzvané mobilní části ETCS je příliš drahý.

 

ETCS (European Train Control System) označuje evropský zabezpečovací systém. Ten je jednou ze součástí ERTMS, evropského systému řízení železniční dopravy, a měl by postupně nahradit dvě desítky různých národních zabezpečovačů. Tedy umožnit vedení vlaků po celém území Evropy bez výměny hnacích vozidel na hranicích nebo nutnosti je vybavit různými národními systémy. Rozšířit se má především na vysokorychlostních tratích a tranzitních koridorech a v budoucnu by měl nahradit všechny národní systémy.

3 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lemmy

Mezi Českým Brodem a Uhříněvsí? To jako bude ETCS v Malešicích?

Jakub

A nebo z Brodu na hlavák a z hlaváku do Uhříněvsi

Dušan

Ano, mělo by to tak být s tím, že vjezdy od Praha-Žižkov a Praha-Zahradní město budou mít manuální vstup do oblasti L2 – stejně tak tomu bude u Prahy-Hostivaře (= manuální vstup od Praha-Zahradní město). Úsek Kolín – Kralupy byla původně jedna velká ETCS stavba, ale rozsekalo se to na tři samostatné stavby:
– Kralupy – Libeň (2022),
– Praha-Uhříněves-Český Brod (2020),
– Český Brod – Kolín (2023).
Je to mj. proto, že stavba CEF Blending Call Poříčany – Velim je teď v realizaci.