ŘSD buduje na D55 nový přechod pro zvěř s netradiční konstrukcí
Na D55 vzniká ekodukt se zalomenou konstrukcí (listopad 2023). Pramen: ŘSD
Aktuálně je oploceno 60 procent české dálniční sítě.
Aktuálně je oploceno 60 procent české dálniční sítě.
Viděl jsem otevřené branky v oplocení D55 u Otrokovic, to tam nikdo nekontroluje?
Zdá se mi to jen, nebo ty vizualizace nezachycují skutečný stav (foto už ano, celkem logicky)? Všude na vizualizaci vidím klasické „klenuté tunely“… ta plochost („stropní deska“) je tedy přínosem v tom že se ušetří metr či dva v konečné poloze (výšce) terénu nad ekoduktem? Aby zvěř měla pocit že je po cestě stále „schovaná“ v lese?
Kdybychom v ČR nazývali dálnicemi jen ty úseky, které skutečně mají dálniční parametry, procento oplocení by výrazně vzrostlo…
Které důležité parametry podle vás některé nezanedbatelné úseky nesplňují? Že se principiálně sloučily bývalé R s D to vidím jako rozumné, jakékoliv nově budované Rko bylo lepší než starý usek Dčka… takže největší rozdíl tady vytváří stáří či „generace“ rychlostní silnice/dálnice… a mmch byl byste proto aby se starší dálnice postupně „propadla“ v klasifikaci na nižší úroveň (včetně nižší rychlosti)?
Jistěže by se šiklo kdyby údržba existujících (zejména starých) dálnic byla na lepší úrovni, ale v situaci kdy máme velké dluhy též v dostavbě sítě se mi nezdá že by se mělo vše vrhnout do údržby…
Já ty parametry nevymyslel, ale všechny předrevoluční úseky D4, D7 a D10 plus velká část D1 přes Vysočinu. Týká se to poloměru zatáček i % stoupání a klesání…
A taky délky připojovacích a odbočovacích pruhů u exitů…
Taková R46 Vyškov – Olomouc nemá mezi dálnicemi co dělat. Hrbatá, klikatá, úzké krajnice. Na exitu 2 ve směru na Olmík například víceméně není připojovací pruh. Kdo o tom neví a očekává standardní dálniční připojení, tak se asi dost diví. Už tam aspoň dali značku, která na to upozorňuje. O tom úseku u letiště ani nemluvě.
Doufám že takováto a jiná opatření uspokojí ekology, aby D55 mohla pokračovat ideálně až do Rakouska.
Ekology? To není věc nás všech?
No je, ale popravdě kdekdo to s klidem nechává na nich, oni bojují víc než dostatečně…
Není potřeba za nikoho bojovat, je k ničemu tlačit do elektroaut a podobných nesmyslů. Je potřeba omezit spotřebu, ale to se nestane. Příroda jako taková jde do háje, mizí půda, odtéká voda ubývají opylovači, lidi to asi nevidí. A tak se betonuje, přidávají se pruhy, logistická centra, parkoviště všude… a tady z toho ještě cáká nadšení. Tak nevím.
S tím opylujícím hmyzem máte naprostou pravdu.
Ve srovnání s ostatními prohřešky to není až tak moc zřetelné, ale význam pro produkci potravin mají opylovači naprosto nezastupitelný.
Samozřejmě že je to věc nás všech a proto bychom si zasloužili dostat se co nejdříve po té dálnici až do Rakouska, kde by se měla napojit na místní dálniční síť jak bylo plánováno.
Ano, jezdi je důležitější, než si chránit vlatní prostředí.
Samozřejmě ochrana životního prostředí je velice důležitá věc proti které žádný rozumný člověk nemůže nic namítat.
Ale neexistence odpovídají infrastruktury vede k obrovským škodám nejen nejen na přírodě.
Doufám, že Vám trhají srdce takové věci jako eroze půdy či kontaminace spodních vod ke kterým dochází při intenzivním pěstování energetických plodin.
„Samozřejmě ochrana životního prostředí je velice důležitá věc proti které žádný rozumný člověk nemůže nic namítat.“
Tady se v názoru rozcházíme, já jsem přesvědčený, že ochrana životního prostředí je pro lidstvo, nikoli pro přírodu, otázkou bytí.
Co je odpovídající infarastruktura, tak to si také asi představujeme každý výrazně jinak. Já nepotřebuji mnoho potravin dovážených z daleka a nepotřebuji šunty na jedno použití, které rovněž vytvářejí zbytnou dopravu.
Jinak s intenzivním pěstováním energetických plodin také nesouhlasím. Ale o tom snad debata není.
No vidíte že se shodneme. 😁
To jako nejíte banány pomeranče ani mandarinky? Co rýže? Brambory máte své? Čemu říkáte šunty na jedno použití?
Přehlédl jste: „zbytnou dopravu“. Mandarinky se v ČR nepěstují, jsem pro dovoz, který bude zpoplatněn vzhledem k externalitám, nikoli pro dovoz jinde více dotovaných potravin.
Šunty na jedno použití: Většina spotřebičů, které tak před dvaceti lety vydržely třeba dvacet roků, spotřebiče, které se vyplatilo opravovat. Dnes vydrží výrobek mnohem méně, tedy více jízd- dovoz surovin, více jízd mezi výrobními podniky, více jízd k zákazníkovi a od zákazníka na smeťák. Zdražit dopravu místo brutálního zkapacitňování silnic. žijeme si nad poměry, ale nic netrvá věčně.
A kdo bude rozhodovat o tom zda-li je daná doprava zbytná? Vy nebo nějaký uvědomělý výbor? Co se týče těch šuntů. V tomto ohledu máte pravdu, ale nesmíte zapomínat kolik dříve stály spotřebiče a kolik stojí dnes. Navíc ne každý chce mít domácí spotřebiče 20 – 30 let.
Mýtné. O tom jsem ale psal, přehlédl jste. Mýtné,tak jak funguje ve Švýcarsku.
A k těm zmetkům, právě díky dostupnosti je plundrována příroda.
Jinak já žádný uvědomělý výbor neznám, ale řada lidí už by si měla uvědomit,kam to kráčíme.
Umístění toho ekoduktu navrhoval nějaký hotntót. Fakt má smysl na dálnici, když z druhé strany je hned střed obce.😂👎👎
Jste si s tím „středem obce“ zcela jistý?
Doporučuji shlédnout video od ca. 2:15 min. dále.
https://hodoninsky.denik.cz/zpravy_region/pohled-z-dronu-bzenec-pisek-hodoninsko-d-55-rsd-video.html
Vycházím ze situace z projektu, která je součástí článku.
Tak si zkuste kliknout zde:
https://mapy.cz/turisticka?l=0&x=17.3146027&y=48.9852779&z=15
Pro vaší lepší orientaci si vlevo nahoře klikněte mezi mapou „Z letadla“ a „Turistickou“.
Vedle je nejblíž hřbitov, ne střed obce 😉 Ale i mně ekodukt připadá špatně umístněný, nechápu proč je úplně v kraji lesa, čekal bych ho spíš ve středu.
No tak asi hledat EIA, tam nejspíš bude tenhle požadavek zdokumentován, proč to tam je.
Osobně bych nerad na dálnci v lese trefil kance…
Umíte číst?? Nezpochybňuji jeho zřízení, ale jeho konkrétní umístění.
To co se Vám zdá jako střed obce je ve skutečnosti průmyslová zóna kde se nachází obalovna,zinkárna a velkosklad železa.
Kousek odtud bydlím a do toho lesa chodím poměrně často. Rozhodně to není ve středu obce. Posun víc do středu by mně připadal logický. Nevím, jestli to má nějakou souvislost s nadjezdem na druhém konci lesa, ale povede po něm cesta k hájence, takže to asi udělali tímto způsobem. Jestli je to dobře pro migraci zvěře nevím…
Existují už nějaké relevantní studie, které nějakým způsobem ověřili opravdovou funkčnost respektive užitečnost ekoduktů? Já co mám pouze z doslechu od lesáků a myslivců (ale nemusí to být pravidlo, může to být jen domněnka nebo lokální zkušenost), často zvěř vůbec nechce ve větší míře využívat pro migraci tyto přechody… Pak by byla opravdu otázka jestli tyto přechody, které stojí miliardy navíc mají nějaký zásadnější smysl.
Viz např.: „Bakalářská práce Analýza výstavby dálnice D55 z environmentálního hlediska“, kde je mj. uvedena i metodika.
file:///C:/Users/kagra/Downloads/vaculovi%C4%8D_2017_dp.pdf
Doporučuji zejména str.: 27, 51, 71 a 74
A oni se ti blbci z CDV patlají s fotopastěmi a zířata počítají, dávají rysům vysíalčku na hřbet…
Data samozřejmě nejsou online k dispozici, protože pytláci jsou holý fakt.
Miliardy navíc ty přechody fakt nestojí, ono to dokoce vychází tak, že do 10 let je to zpátky jen na materiálních škodách při srážkách se zvěří.
Materiální škody se srážkou se zvěří? U každé nové, respektive rekonstruované dálnice, se dělají oplocení, tak jakým srážkám se zvěří oproti oplocení ještě zabrání? A ano, samozřejmě se jedná o miliardy. Jeden ekodukt obvykle stojí min 100 mil, často byly i násobně dražší, takže samozřejmě miliardy… Abychom si rozuměli, já je nezavrhuji, jen jsem položil dotaz, jestli existují relevantní studie, že jsou ty obrovské náklady opravdu vynaložené účelně, jinými slovy, jestli se nestaví pro „jedu lišku, jednoho jezevce a 3 srnky“…
No, pokud právě JE přilehlá dálnice důkladně zaplocená, tak právě potom ty ekodukty dostávají právě smysl ne? Nebo chceme z lesů izolované segmenty, se všemy důsledky pro genetickou degeneraci? Anebo se spolehneme že jediná cesta skrz vede přes obce??
Ostatně ovšem také turisté a zemědělské stroje můžou ekodukty používat, takže jsou víceúčelové…
No můj dotaz byl od začátku jasný a byl to dotaz, tak úplně nerozumím tomu množství mínusů bez odpovědí 😀 I má druhá reakce směřovala na pana Kocourka a jeho (citovaný) argument o „nevypočitatelné“ úspoře díky srážkám se zvěří… Zkuste si je přečíst. Pokud se jedná o rozšířenou funkčnost pro turisty nebo dokonce zemědělce, to už se samozřejmě dostáváme do úplně jiné polohy využitelnosti (užitečnosti) a je to něco úplně jiného.
„Aktuálně je oploceno 60 % české dálniční sítě, další ploty přibývají.“
Nezdá se mi, že by nějak výrazně přibývaly. Např. na D10 u Mladé Boleslavi se konají každý rok neplánované zabijačky přímo na asfaltu a nikoho to nepálí natolik, aby s tím něco dělal :-/
To že na jednom kousku dálniční sítě něco není, to nic neříká o zbytku sítě, přece.
To není „kousek“, to je celá dálnice z Prahy až do Turnova, vlastně asi i až do Liberce, protože tam si taky žádný přechod pro zvěř nepamatuji, ani tam na celém tom úseku nikde není žádný tunel, který by to nahradil, ten je až v tom Liberci, ale tam asi moc zvěře migrovat nebude, když je to ve městě.
Pomohlo by i kdyby kus té dálnice byl zvednutý na nějakou estakádu, ale to pokud vím taky nikde není, snad jedině když dálnice překonává Labe a Jizeru, tak podél břehů by pod dálnicí něco mohlo migrovat…
Tak rozhodně při modernizací úseku kolem Mohelky byly postaveny kolem I/35 ploty. Že tam nevidíte biokoridory ještě neznamená že tam zvěř nemigruje jinak – hlavně se na to byly plánovany rozšířené nebo zdvojené objekty pro vodoteče.
Ano, kolem vodních toků je to další možnost, byť jsem zmínil jen to Labe a Jizeru, ale samozřejmě i kolem menších toků. A různé propustky a podobně, i když to může být vyhovující jen pro některé živočichy. Obecně dálnice je docela velkou bariérou v krajině, nejen pro volně žijící zvířata, ale i pro lidi, takže čím více je možností jak takovou bariéru překonat, tím lépe. A ty starší úseky dálnic, tam se na toto vůbec nemyslelo, tak ještě že dnes už jsme trochu dál. Když se na to myslí už při výstavbě, tak to ty náklady zase tak moc nezvedne.… Číst vice »
Přibyly např. okolo Kroměříže. Někdy jsou dál a není zpoza volantu vidět. Z autobusu ano, člověk sedí o dost výš:
https://mapy.cz/s/kogelevoba
Existuje, prosim, mapa dalnic, ktere jsou/nejsou momentalne oplocene?
Nechci kecat, ale připadá mi, že jsem něco takového na mapovém portálu ŘSD viděl. Jen to teda nemohu aktuálně dohledat.
A kdo udělá ekodukt souběžně přes nedaleký železniční koridor a přes řeku Moravu?
Železnice přece podle některých nejni překážka..
Počet aut za 10 sec. = počet vlaků za hodinu.
A navíc menších kusů si lokomotiva ani nemusí všimnout…
Podle kterých?
Vodní toky nejsou pro zvěř překážka
Přesnějí: Není to přkážka člověkem vytvořená.