Na Čiernohronské železnici vyjely poprvé do provozu soupravy ze Švýcarska

Souprava po Waldenburgerbahn na Čiernohronské železnici. Foto: Aleš BílekSouprava po Waldenburgerbahn na Čiernohronské železnici. Foto: Aleš Bílek

Elektrická vozidla jezdí zatím na naftu.

Čiernohronská železnice zařadila v těchto dnech poprvé do provozu nové vozy, které loni koupila ve Švýcarsku od Waldenburgerbahn. Stalo se tak téměř ve stejnou chvíli, kdy na švýcarské trati došlo k obnovení provozu po rozsáhlé modernizaci a změně rozchodu 750 mm na 1 000 mm.

Vozidla ze Švýcarska putovala na jaře loňského roku na Slovensko. Zatímco ve Švýcarsku jezdila na elektřinu, na Slovensku je čeká netradiční provoz. Aby bylo možné soupravy využívat už na současných tratích bez troleje, doplnili na do jednoho řídicího vozu elektrocentrálu CAT. První souprava hnacího elektrického vozu BDe 4/4 s řídícím vozem Bt získala oficiální povolení na zkušební provoz s cestujícími. Na zprovoznění se podíleli Pavel Šiman a Zdeněk Vozár ve spolupráci se ŽOS Zvolen a NES Nová Dubnica.

Čiernohronská železnice koupila vyřazená vozidla ze Švýcarska i kvůli dalšímu možnému rozvoji. Chce docílit postupné elektrizace tratí a současně i rozšíření. Ze Švýcarska doputovalo celkem 17 těchto souprav označených jako Bde 4/4 a Bt. Generátor ve voze má výkon 165 kW. Šéf ČHŽ Aleš Bílek upozorňuje, že nejde o převratné řešení, podobný pokus proběhl v minulosti na Zillertalbahn nebo na řecké zubačce Odontotos.

Sedmnáct jednotek má pomoci k expanzi Čiernohronské železnice a zavedení pravidelné veřejné linkové dopravy. Soupravy byly vyráběny na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století, jsou stále v dobrém stavu. Čiernohronská železnice chce nové soupravy využít na sedmnáct kilometrů dlouhou trať z Čierneho Balogu do Podbrezové, kterou chtějí elektrifikovat a začít na ní s pravidelnou linkovou dopravou. Jedním z projektů je i rozšíření tratě až pod Chopok

Čiernohronská železnice aktuálně bojuje s problémy kvůli sporům s developerem v Čiernem Balogu. Finišuje s projektovými přípravami pro první úsek obnovy železnice a její elektrizaci Chvatimechu do Hronca. Zde by mělo vzniknout nové depo, které by se mělo přesunout z Čierneho Balogu.

Souprava po Waldenburgerbahn na Čiernohronské železnici. Foto: Aleš BílekSouprava po Waldenburgerbahn na Čiernohronské železnici. Foto: Aleš BílekSouprava po Waldenburgerbahn na Čiernohronské železnici. Foto: Aleš BílekSouprava po Waldenburgerbahn na Čiernohronské železnici. Foto: Aleš BílekSouprava po Waldenburgerbahn na Čiernohronské železnici. Foto: Aleš BílekSouprava po Waldenburgerbahn na Čiernohronské železnici. Foto: Aleš BílekSouprava po Waldenburgerbahn na Čiernohronské železnici. Foto: Aleš BílekSouprava po Waldenburgerbahn na Čiernohronské železnici. Foto: Aleš BílekSouprava po Waldenburgerbahn na Čiernohronské železnici. Foto: Aleš BílekSouprava po Waldenburgerbahn na Čiernohronské železnici. Foto: Aleš BílekSouprava po Waldenburgerbahn na Čiernohronské železnici. Foto: Aleš BílekZástavba elektrocentrály do vozidla. Foto: Aleš Bílek
Tagy Čiernohronská železnice Waldenburgerbahn
98 komentářů