Na českých kolejích může jezdit první starší lokomotiva se zpětně doplněným ETCS

Lokomotiva 362 165-3 s ETCS. Pramen: České dráhyLokomotiva 362 165-3 s ETCS. Pramen: České dráhy

Povolení znamená, že lokomotiva je plně způsobilá k ostrému komerčnímu provozu pod ETCS na tuzemské železniční síti.

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Y.K.

Tak to je celkem milník. Snad se pohnou i další řady.

Zabakovec

Na displeji je vše hrozně malé (vyplé etcs) veliké nesmyslné ikonky ale rychlost a poměrný tah je jak na mobilu, jinak nic proti, Toť mé dojmy

vbb

Navrhněte změnu UIC612. Jinak je to jako kdybyste chtěl, aby hlavní silnici označoval bílý trojúhelník s červeným okrajem a vedlejší zase bíle orámovaný žlutý čtverec postavený na vrchol.
Bohužel :-((
(a to jsou ty ikonky oproti té UIC612 a její „ČSN“ verzi ještě trochu zmenšené)

zdeněk

Až na to budou ty stroje reálně jezdit tak tomu uvěřím:-)

Jiří Kocurek

A to nám chcete říct, že věříte tomu, že během schvalování to nezapínali?

tarten

Na konci má smajlík. Možná chce jen všelijakým nevěřícím tomášům nastavit zrcadlo a ukázat, jak trapně taková věta může leckdy znít.

vbb

Cargo esa s ETCS schválení nemají?

„19. 5. 2020 první stroj řady 363(.075) ČD Cargo, jenž byl opatřen mobilní částí ETCS, vykonal TBZ“

To schválení ETCS řeší skoro 2 roky?
(téhož ETCS, jaké je montováno do WTB mašin Macechy)

tarten

Dva roky jsou za dané situace rychle.

vbb

No já jen že ta 362.165 dělala TBZ později než 363.075, a ETCS mají stejné.

olda

362w se schvaluje pouze pro provoz v ČR, proto ten termínový nesoulad s projekten ČDC

Karel

Těchto starších lokomotiv přibude více. Máme nesmrtelné stroje.

tarten

Ojoj, četl jsem „… první parní lokomotiva se zpětně doplněným ETCS“ 🙂

Pája

Tak nějak se začít musí 😀

Dušan

Jen malá poznámka, že tyto ES-ácké retrofity (obecně, nejenom tato WTB verze) s mobilkou OBU od fy. Alstom Charleroi implicitně používají nejnovější dostupnou verzi CCS TSI specifikací – označovanou jako B3R2 + art10sp – čili je zde obsažen navíc tzv. Service Pack 10 a jedná se tedy o novější verzi než je například ta, která je dnes dostupná u vozidel Vectron (ř. 193/383)/Traxx (ř. 388).
Zde je totiž použitá starší tzv. údržbová verze B3MR1, nebo se na vozidlech používá pouze „čistá verze“ B3R2 neobsahující Service Pack 10. Service packová verze by měla být dostupná ještě u řady 961.

Pája

Prosím Vás, zkuste to pro mně víc polopaticky. Určitě máte pravdu, ale já to úplně nepobral, byl jsem jen mechanik.

Dušan

Rozdíly lze rozdělit na a) opravy chyb (záplaty, patche) a b) nové/upravené funkce OBU: ad a) – údržbová verze B3MR1, SRS 3.4.0 (rok 2015) – řekněme defaultní verze pro nás, dále bylo zapracováno 55 oprav chyb a vznikla verze B3R2, SRS 3.6.0 (2016), zapracováno dalších cca. 20-22 oprav a vznikla nejnovější dnes dostupná verze B3R2, SRS 3.6.0 + art10sp (2017) – čili je vidět, že mobilka na těch Esech má oproti mobilce Traxů/Vectonů opraveno celkem min. 77 chyb. ad b) – verze B3R2, SRS 3.6.0 (ať již se service packem nebo bez něj) již defaultně podporuje komunikaci GPRS (kterou tedy… Číst vice »

Tonda Sehnal

Vyčerpávající, díky 👍
Jen ze zvědavosti: odkud přišla myšlenka, nahradit starší režim zadávání údajů a nastavování parametrů na DMI z ergonomicky velmi přívětivého režimu zobrazení menu přímo u hw klávesy, do novějšího režimu velmi hloupého a složitějšího menu se seznamem, kde má každá položka (řádek) menu své číslo? Přesně toto je totiž hmatatelný důkaz, že změna k „lepšímu“ může znamenat krok zpět… 🤷
Díky 😌

Dušan

Možnosti jsou dneska dvě – buďto a) mít displej jakou dotykový, jak mají dneska chytré telefony, nebo b) ovládání po obvodu tlačítky. Oboje má pochopitelně své pro a proti – „dotykáč“ je fajn, že se přímo prstem volí příslušná položka, což je rychlé a přesné, kdežto „trefovat“ se tlačítky po obvodu displeje trochu vypadá jako „vyšší dívčí“ – na druhou stranu se ta plocha „neomatlá“ a těch situací, kdy je něco potřeba potvrzovat u jedoucího vozidla je minimum. Takže je to věc zákazníka – třeba ČD CARGO trvá striktně na tlačítkách.

Tonda Sehnal

Jo, chápu. Tak ale otázka nestála:
Ve starších specifikacích bylo přímo nad hw tlačítky to, co chci obsluhovat.
V poslední musím přečíst očíslované menu v pravé části displeje a podle toho zmáčknout odpovídající číslo.
Otázka je ta, proč došlo k této změně?
Tohle je ten mnou popisovaný krok zpět.
Díky za reakci 😉

Dušan

To, co popisujete by ale na OBU, která mají harmonizované zobrazení mělo fungovat pouze u volby Nastavení (Settings), kde se číselnou hodnotou z klávesnice volí – Jazyk, Hlasitost, Jas, Informace o systémové verzi a nastavení funkce tzv. virtuálního k rytí balíz (VBC – zapnutí/vypnutí).
A pak samozřejmě zadávání dat – všude jinde v menu by mělo být přímo dostupné, to, co chcete zvolit.

Dušan

EDIT: změna nastala právě tím „harmonizováním“ indikací a ovládání na DMI = to znamená od verze B3MR1, SRS 3.4.0 (viz moje příspěvky výše).

Y.K.

Co je, mimochodem, v tom Service Packu 10 zahrnuto?

rkwa

zpětně? – proč jí to předtím odebírali, když ho měla?
Ta čeština je ale krásná.

Jiří Kocurek

dovybavení vs. do vybavení

tarten

Ano, čeština je krásná a je to také velmi silný nástroj pro vyjadřování. Musí se ale jako každý nástroj ovládat. Zpětně není totéž co nazpět.

Jussi

Chápu, ale ten titulek je fakt nešťastný – nestačilo by pouze “Na českých kolejích může jezdit první starší lokomotiva s doplněným ETCS”?

Premek

Slovo ,,zpětně,, není užito vhodně, radši bych zvolil ,,dodatečně,,

tarten

Máte pravdu, ale to by byla škoda 😀
Mmch, na dnovinách mají velmi dobré „dovybavená“.

tarten

Ehm, dnoviny v tom vlastně nemají význam. Sdružení situaci vyjádřilo velmi kostrbatě – „zpětně dovybavené“. Zde se redakce rozhodla neelegantní dvojí předložku nahradit a vzniklo slohově podstatně lepší „zpětně doplněným“. V beletrii a novinách konečně přijatelné. Stačilo by i jen „doplněným“. V odborných textech upřednostňujících technický význam a úspornost před elegancí by šlo postupovat opačně, zjednodušit prostě na „dovybavená“.

Alibaba

Jak to je se schválením v zahraničí (SK, ale třeba i PL aHU) u těchto strojů?

Paolo

No myslim, ze stavu SK site se ETCS dlouho resit nebude, spis aby se nerozpadli koleje s podlozim pod casti site.. kde udrzba je sprostí slovo…

Jiří Kocurek

To mi připomnělo jistou sortu vtipů.

Dotaz do Rádia Jerevan: Je pravda, že v policisté na německých dálnicích neměří rychlost?
Odpověd: Ano, bylo by to zbytečné.
Ještě jeden dotaz: Je také pravda že policisté na ruských dálnicích také neměří rychlost?
Odpověd: Ano, bylo by to zbytečné.

Pája

👍👏😂

Juraj

Bratislava – Žilina je ETCS L1 a je to podmínka pro provoz > 120 km/h. Po modernizaci DNV – Kúty přepoklad ETCS L2(?).

PeterC.

Na usek DNV-Kuty si este pockame. Ked vidim, ako musia zastavovat tie nakladne vlaky na BA hl.st. kvoli cakaniu na volnu cestu(preferencia osobnych vlakov a IC, EC) to je zufalstvo….. 🙁

vbb

Pro provoz nad 120 není podmínkou ETCS. Podmínkou je přenos náv. znaků nebo rychl. profilu na stanoviště. Na Čadcu se jezdí tuším do 140 (ETCS tam sice je, ale využívá ho jen měřicí vůz AŽD jednou za 2 měsíce, aby se zjistilo, jestli to ETCS ještě funguje 🙂 ), na Nové Zámky taky (aspoň teoreticky) a stačí na to LVZ.

Alibaba

To sice ano, ale musíte mít národní zabezpečovač (autoblok/AHr s LVZ), který tam Slováci neinstalovaly (je tam právě AHr s ETCS L1).

vbb

Taky má pravdu, předsedo 🙂
Ano, ta původní věta se dala chápat dvojím způsobem: že to ETCS je generální podmínka pro jízdu nad 120, anebo že na trati BA-ZA je ETCS , což je (při absenci kódování) podmínka pro jízdu nad 120.

olda

tato konkrétní pouze v CZ

Petr Šimral

Gratuluji.