Na české nebe přišla možnost volby. Z leteckých map zmizely letové tratě
Global 7000. Foto: Bombardier
Změna přináší větší variabilitu plánování letů i napřimování tras. České nebe tak má být atraktivnější
Změna přináší větší variabilitu plánování letů i napřimování tras. České nebe tak má být atraktivnější
Strcte si ty letadla doprdele.. Všem je nam bez nich lip
Náhodou,ACC Praha je moc fajn! Jen to TMA je trochu naddimenzováno.
Úplně nerozumím té první mapě, to co vypadá jako přímá linie je starý dobrá letová cesta L984, nebo aspoň velmi blízkého. K tomu tam vyskládali alternativní cestu přes BNO, což je opravdu „zajížďka“. Ale to nemá mnoho společného s rušením letových cest.
Doporučuji si všimnout všech restricted areas na našem území, kterým se vyhýbaly jak staré letové cesty, tak bude i provoz bez nich.
Jen aby v meterologických předpovědích kvůli tomu nebyly předpovědní modely srážek rozšířeny o srážky letecké. Já už radši bez deštníku nevylezu, teď hrozí, že bude každou chvíli něco padat.
V Maďarsku to funguje už roky.
Hmm, neměly naopak tratě usnadňovat trasování a řízení provozu?
Ano, ale v době, kdy technika nebyla ani tak vyspělá a celý mechanismus byl podstatně odlišný – tratě vznikly v době, kdy vrcholem techniky bylo NDB a tratě vedly od jednoho majáku k druhému, a radarová technika neexistovala (a provoz se vynášel na papír / nástěnku / apod.) na základě hlášených poloh letadel. Spolu se stoupající spolehlivostí apřesností pozemní techniky a stoupající přesností (a stoupajícími požadavky na přesnost) radionavigačniho vybavení letadel už tratě v podstatě postrádaly smysl. RNAV prostor, kdy body byly definovány jen jejich geografickou polohou (a nikoli průsečíkem radiál / vzdáleností od majáků /apod.) byl jen mezistupeň před… Číst vice »
Já jsem tedy jen laik a koukám na oblohu, ale: – na staré mapě tras není spojení cca Praha – Brno – Kúty – Bratislava, kudy vždy létala a létá velká většina dálkových spojů směr Londýn/Frankfurt – Turecko či kamkoliv dál. „Odbočka“ z tohoto směru na jih je vyznačená už někde od Bíteše, což se asi neaplikovalo, to mám nad hlavou a viděl bych to. – dále na staré mapě není spojení cca Berlín – Brno – Bratislava, ale letadla tak už dávno létala. Ostatně stačí si přerolovat Flightradar o kus zpět a podívat se. Doplním, že se vyskytuji u… Číst vice »
Stejné u nás na Plzeňsku, provoz velký včetně A380, většinou ve směru západ-východ, ale letová trať žádná.
Tak a teď jak budou řvát obce na zemi… (I když vím, že od určité výšky je randál z letadel minimální.)
V pořádku ,nevím ale jestli je v pořádku provoz na velmi krátkých tratí , kde se počítá propojení s vysokorychlostní železniční dopravou. Oboje je ekonomicky náročné , myslím ,že ČR jako člen unie ,není tak ekonomicky zdatný člen ,by měl spolufinancovat oba projekty.
Nerozumět.
joska není tak zdatný člen, by měl spoluchlastat, ale nevím, zda je v pořádku provoz na internetu u toho, kde se počítá, že možná někdo čte
Tratě nad FL95 sice zmizely, ale povinné routingy přes význačné body je defacto kopírují. Zas tak velká revoluce se nekoná.
Opravdu k tomu „byl využit covid“ ?
Přechod na FRA je v prostoru eurocontrolu plánován už dlouhá léta, v jihovýchodní Evropě (blok chorvatsko, srbsko, slovinsko atd) to už mají za sebou celkem dlouho (ve smyslu, že úplně zmizely publikované tratě, další evropské země už FRA také aplikuje, i když tratě mají stále publikované….
Spíš jen ve smyslu, že s nižším provozem se lépe zavádí změny 🙂 menší pravděpodobnost problému.
jenže tohle je tak velká změna, že (imho) o termínu aktivace této změny bylo rozhodnuto cca v době, kdy covid teprve řádil ve wuchanu na trhu, ne-li dříve.
Předpokládám, že na prvním obrázku vybrali extrémní příklad, ale i tak se divím, že podobné zajížďky nebyly odstraněny dříve.
To nebyly žádné zajíždky. to byly prostě publikované tratě, po kterých se létalo k udržení nějakého toku provozu a jeho vzájemné izolace (v reálu, zejména v noci při slabším provozu, pak nebyl problém létat „DCT“ napříč půlkou evropy (a nejen jí) – dal se získat DCT i třeba z Prahy na Hurgádu.
Proces přechodu ani zdaleka není tak jednoduchý – on má dopad prakticky do všeho, co se letectví týká – doporučuji si na Eurocntrolu dohledat dokumenty týkající se přechodu od ATS na FRA. Je to docela zajímavé čtení.
No „zajíždka“ to v tomto případě byla. Trať šla naplánovat přes SOPAV – L984 – atd. Tady se spíše někdo chtěl zbavit slotu
Systém, co se skoro jmenuje FRACEK. To chceš 😀
Ale jinak palec nahoru, tudy vede budoucnost cestování letadlem. Jen by mě zajímalo, jak jsou na tom okolní státy.
velká část evropy toto už aplikuje nějakou dobu, případně s různými omezeními (ten přechod není tak jednoduchý) – je to koordinovaná aktivita eurocontrolu.
niícméně průkopníkem je už docela dlouho jihoýchodní evropa, kde ATS tratě fyzicky zmizely už dříve (slovinsko, chorvatsko, srbsko, možná ještě někdo), a i v řadě dalších zemích, kde jsou ATS tratě stále namalované, se FRA do jisté míry aplikuje.
Nesmysl, akorát se nějaké aeroplány budou srážet.
Ještě že jste jim to vysvětlil! 😂
Snad si mojí odpověď řídící provozu přečtou a zakážou to.
Jo, prý si dají pozor, říkal kolega. :))
Snad si vaše odpovědi přečetli zodpovědní pracovníci v léčebně Bohnice a chystají polstrovaný pokojík bez kliky
Tak vy jste evidentně odborník.
Nepotřebuji být odborník abych tomu rozuměl. Ty letadla se začnou srážet a nastane strašná katastrofa. Evidentně tomu nerozumíte. 🤭
Je to jak se svetrama, dal jsem je prát a taky se srazily.
Co Čech to odborník na všechno.
Proč se budou srážet? Jen se lépe využije letový prostor
Vždyť je to troll, prosíme návštěvníky ZOO, aby nekrmili chovaná zvířata.
Protože Pepik bodal Ivana.
PEPIK BODAL IVANA. A další hezké názvy navigačních bodů.
Souhlas, když už platím srážkovou daň, tak chci od státu vidět plnění – nějaké srážky!
A to mám být jako nadšenej, že se vytvoří podmínky proto, aby nad ČR byla hustější letecká doprava?
Hustější letecká doprava ? Toto má právě co nejvíce eliminovat dlouhý pobyt v našem vzdušném prostoru ( viz. 1. obr. kde se někdo zbavoval slotů 😂 ) a najít do nejkratší a nejrychlejší body přes republiku…