Na české nebe přišla možnost volby. Z leteckých map zmizely letové tratě

Global 7000. Foto: BombardierGlobal 7000. Foto: Bombardier

Změna přináší větší variabilitu plánování letů i napřimování tras. České nebe tak má být atraktivnější

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Patrik gregr

Strcte si ty letadla doprdele.. Všem je nam bez nich lip

Npor.Patel Vodsloñ

Náhodou,ACC Praha je moc fajn! Jen to TMA je trochu naddimenzováno.

Karel_x

Úplně nerozumím té první mapě, to co vypadá jako přímá linie je starý dobrá letová cesta L984, nebo aspoň velmi blízkého. K tomu tam vyskládali alternativní cestu přes BNO, což je opravdu „zajížďka“. Ale to nemá mnoho společného s rušením letových cest.
Doporučuji si všimnout všech restricted areas na našem území, kterým se vyhýbaly jak staré letové cesty, tak bude i provoz bez nich.

Řiditel

Jen aby v meterologických předpovědích kvůli tomu nebyly předpovědní modely srážek rozšířeny o srážky letecké. Já už radši bez deštníku nevylezu, teď hrozí, že bude každou chvíli něco padat.

Jano

V Maďarsku to funguje už roky.

Jaaa

Hmm, neměly naopak tratě usnadňovat trasování a řízení provozu?

Tomas

Ano, ale v době, kdy technika nebyla ani tak vyspělá a celý mechanismus byl podstatně odlišný – tratě vznikly v době, kdy vrcholem techniky bylo NDB a tratě vedly od jednoho majáku k druhému, a radarová technika neexistovala (a provoz se vynášel na papír / nástěnku / apod.) na základě hlášených poloh letadel. Spolu se stoupající spolehlivostí apřesností pozemní techniky a stoupající přesností (a stoupajícími požadavky na přesnost) radionavigačniho vybavení letadel už tratě v podstatě postrádaly smysl. RNAV prostor, kdy body byly definovány jen jejich geografickou polohou (a nikoli průsečíkem radiál / vzdáleností od majáků /apod.) byl jen mezistupeň před… Číst vice »

Zlámalík

Já jsem tedy jen laik a koukám na oblohu, ale: – na staré mapě tras není spojení cca Praha – Brno – Kúty – Bratislava, kudy vždy létala a létá velká většina dálkových spojů směr Londýn/Frankfurt – Turecko či kamkoliv dál. „Odbočka“ z tohoto směru na jih je vyznačená už někde od Bíteše, což se asi neaplikovalo, to mám nad hlavou a viděl bych to. – dále na staré mapě není spojení cca Berlín – Brno – Bratislava, ale letadla tak už dávno létala. Ostatně stačí si přerolovat Flightradar o kus zpět a podívat se. Doplním, že se vyskytuji u… Číst vice »

Tom Matoo

Stejné u nás na Plzeňsku, provoz velký včetně A380, většinou ve směru západ-východ, ale letová trať žádná.

Kalanis

Tak a teď jak budou řvát obce na zemi… (I když vím, že od určité výšky je randál z letadel minimální.)

joska

V pořádku ,nevím ale jestli je v pořádku provoz na velmi krátkých tratí , kde se počítá propojení s vysokorychlostní železniční dopravou. Oboje je ekonomicky náročné , myslím ,že ČR jako člen unie ,není tak ekonomicky zdatný člen ,by měl spolufinancovat oba projekty.

Y.K.

Nerozumět.

pave69

joska není tak zdatný člen, by měl spoluchlastat, ale nevím, zda je v pořádku provoz na internetu u toho, kde se počítá, že možná někdo čte

Messer

Tratě nad FL95 sice zmizely, ale povinné routingy přes význačné body je defacto kopírují. Zas tak velká revoluce se nekoná.

Tomas

Opravdu k tomu „byl využit covid“ ?

Přechod na FRA je v prostoru eurocontrolu plánován už dlouhá léta, v jihovýchodní Evropě (blok chorvatsko, srbsko, slovinsko atd) to už mají za sebou celkem dlouho (ve smyslu, že úplně zmizely publikované tratě, další evropské země už FRA také aplikuje, i když tratě mají stále publikované….

Nikolaj M.

Spíš jen ve smyslu, že s nižším provozem se lépe zavádí změny 🙂 menší pravděpodobnost problému.

Tomas

jenže tohle je tak velká změna, že (imho) o termínu aktivace této změny bylo rozhodnuto cca v době, kdy covid teprve řádil ve wuchanu na trhu, ne-li dříve.

Projektant

Předpokládám, že na prvním obrázku vybrali extrémní příklad, ale i tak se divím, že podobné zajížďky nebyly odstraněny dříve.

Tomas

To nebyly žádné zajíždky. to byly prostě publikované tratě, po kterých se létalo k udržení nějakého toku provozu a jeho vzájemné izolace (v reálu, zejména v noci při slabším provozu, pak nebyl problém létat „DCT“ napříč půlkou evropy (a nejen jí) – dal se získat DCT i třeba z Prahy na Hurgádu.

Proces přechodu ani zdaleka není tak jednoduchý – on má dopad prakticky do všeho, co se letectví týká – doporučuji si na Eurocntrolu dohledat dokumenty týkající se přechodu od ATS na FRA. Je to docela zajímavé čtení.

Roman

No „zajíždka“ to v tomto případě byla. Trať šla naplánovat přes SOPAV – L984 – atd. Tady se spíše někdo chtěl zbavit slotu

Jan Novak

Systém, co se skoro jmenuje FRACEK. To chceš 😀
Ale jinak palec nahoru, tudy vede budoucnost cestování letadlem. Jen by mě zajímalo, jak jsou na tom okolní státy.

Tomas

velká část evropy toto už aplikuje nějakou dobu, případně s různými omezeními (ten přechod není tak jednoduchý) – je to koordinovaná aktivita eurocontrolu.

niícméně průkopníkem je už docela dlouho jihoýchodní evropa, kde ATS tratě fyzicky zmizely už dříve (slovinsko, chorvatsko, srbsko, možná ještě někdo), a i v řadě dalších zemích, kde jsou ATS tratě stále namalované, se FRA do jisté míry aplikuje.

Václav

Nesmysl, akorát se nějaké aeroplány budou srážet.

Tomáš V.

Ještě že jste jim to vysvětlil! 😂

Václav

Snad si mojí odpověď řídící provozu přečtou a zakážou to.

Myšpul

Jo, prý si dají pozor, říkal kolega. :))

Petr Macháček

Snad si vaše odpovědi přečetli zodpovědní pracovníci v léčebně Bohnice a chystají polstrovaný pokojík bez kliky

J.K.

Tak vy jste evidentně odborník.

Václav

Nepotřebuji být odborník abych tomu rozuměl. Ty letadla se začnou srážet a nastane strašná katastrofa. Evidentně tomu nerozumíte. 🤭

Myšpul

Je to jak se svetrama, dal jsem je prát a taky se srazily.

V. K.

Co Čech to odborník na všechno.

Petr Macháček

Proč se budou srážet? Jen se lépe využije letový prostor

Jiří Kocurek

Vždyť je to troll, prosíme návštěvníky ZOO, aby nekrmili chovaná zvířata.

Leinad

Protože Pepik bodal Ivana.

Leinad

PEPIK BODAL IVANA. A další hezké názvy navigačních bodů.

kasička

Souhlas, když už platím srážkovou daň, tak chci od státu vidět plnění – nějaké srážky!

Alois Hamerník

A to mám být jako nadšenej, že se vytvoří podmínky proto, aby nad ČR byla hustější letecká doprava?

Roiman4

Hustější letecká doprava ? Toto má právě co nejvíce eliminovat dlouhý pobyt v našem vzdušném prostoru ( viz. 1. obr. kde se někdo zbavoval slotů 😂 ) a najít do nejkratší a nejrychlejší body přes republiku…