MŽP schválilo nové pražské odstavné nádraží, stavět se začne za rok
Podle SŽ jde o jedinou vhodnou lokalitu pro odstavování vlaků severně od hlavního nádraží.
Správa železnic (SŽ) je o krok blíže stavbě nového odstavného nádraží v lokalitě Malletova v pražské Libni. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) dalo stavbě zelenou, neboť podle něj stavba nemůže mít významný vliv na životní prostředí. Nemusí tak projít podrobným zkoumáním, tzv. velkým procesem EIA.
Nové nádraží Malletova bude určeno pro regionální a konvenční dálkovou dopravu. Počítá se s odstavováním až devíti souprav najednou. Stavba by měla začít v únoru příštího roku, hotovo by mělo být v březnu 2027. Podle SŽ jde o jedinou vhodnou lokalitu pro odstavování vlaků severně od hlavního nádraží.
Nové kolejiště bude určeno pro obraty souprav, jejich provozní ošetření a pro odstavení mimo období přepravních špiček. Kolejiště bude řízeno z CDP Praha jako nový obvod Malletova. Celé kolejiště bude elektrizováno soustavou 3 kV DC s přípravou na budoucí přechod na 25 kV, 50 Hz AC.
SŽ pro odstavování vlaků v pražském uzlu vytipovala ještě další dvě místa; leží na jih od Hlavního nádraží. Konkrétně jde o lokality Trnkov/Slatiny (jižně podél stávající trati mezi Vršovicemi a Zahradním Městem) a Strašnice (severně od téže trati).
Z podstatné části jde o plochy po bývalém vršovickém seřaďovacím nádraží. Odstavné nádraží Strašnice by mělo výhledově sloužit především pro soupravy z vysokorychlostních tratí. Dříve zvažovaná varianta odstavů v Běchovicích padla, dle SŽ zejména kvůli délce odstavných jízd.
Z dokumentace EIA k odstavnému nádraží Malletova
Budou jej tvořit dvě skupiny kolejí. Skupina kolejí pro vjezdy a odjezdy vlaků ve směru Praha hl. n. leží mezi zapojením do trati odb. Balabenka – Praha hl. n. a mezi napojením vlečky depa. Dále bude možný průjezd vlaků Praha hl. n.– Praha-Libeň při výlukách. Skupina je tvořena třemi dopravními kolejemi 801, 802, 803 a dvěma manipulačními kolejemi pro objíždění lokomotiv 801a a 803b.
Skupina kolejí pro provozní ošetření a odstavování souprav navazuje za kolejí 803b. Z hlediska topografie se kolejiště sestává ze tří kolejí zapojených oboustranně pro možnost objíždění (805, 806, 807, objíždění přes 807c kusou) a šesti kolejí kusých (804, 808, 809, 810, 811 a 812).
Z hlediska funkce tvoří skupinu čtyři koleje pro provozní ošetření (voda, odsávání – vždy společná zařízení pro dvě sousední koleje, přístupná pomocí zpevněné plochy, jedna z kolejí bude na betonových vanách pro tlakové vnitřní čištění) a dále pět kolejí odstavných.