Mzdy, režijky, propouštění, pandemie. Do podcastu přijde vrchní odborář u ČD Vladislav Vokoun, ptejte se

Brejlovec v Železné Rudě. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBrejlovec v Železné Rudě. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Pandemie zasadila osobní železniční dopravě tvrdou ránu. Budeme se ptát, jak situaci vidí nejsilnější odborová centrála na železnici.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
127 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
DGM

Dobrý den,
Co odbory říkají na vyhraný spor hasiče u ústavního soudu o přestávky které se mu nezapočítavají do pracovní doby. Nedá se to aplikovat na dělené směny u ČD. A jak se odbory k teto peoblematice stavějí?

Jenisej

Koho chleba jíš, toho píseň zpívej.

DGM

Dobrý den,
Jak se odbory podílejí(jestli teda vůbec) na vypracování návrhu nabídky v soutěžích o různé liky?

DGM

Dobrý den,
Jaky maji postoj odbory k plánu JMK k zrušení průvodčích v na linkách S2 a S3 a co dělají pro to aby tomu zabránili? Jaký maji popřípadě plán když JMK si na zrušeních průvodčích bude trvat?

Jan Bakule

Mám dotaz k článku. Proč , když je situace tak zlá, může konkurence stále nabírat zaměstnance a lákat je na mnohem vyšší platy než ČD?

Jaroslav Jursa.

Dobrý den, chtěl bych se zeptat, proč OSŽ a další odborové centrály se tak tvrdojíšně brání zrušení režijek. Vždyť je přece mnoho jiných způsobů, jak zaměstnance odměňovat benefity a daleko lepších. Máme tu IN 100 na 1 třídu, různé časové jízdenky, lze se dohodnout na úplně jiných benefitech, které v dnešní době mají výrazně vyšší cenu než režijka (kolik lidí jezdí do práce dnes autem a kolik vlakem…), vždyť je to přece o dohodě. Možná své členy „okrádáte“ na úkor režijek o lepší benefity.

Novák

Zřejmě netušíte, jakou hodnotu (nejen finanční) tento benefit má pro celou rodinu.

Jaroslav Jursa.

Já se ptám hosta, ne Vás.

Novák

Než bych se zeptal hosta, tak bych se zamyslel, zda má otázka není hloupá.

Axel

Pane Novák, jakou „nefinanční hodnotu“ máte na mysli, když jste napsal:

“ jakou hodnotu (nejen finanční) tento benefit „

Jenisej

Pro plno zaměstnanců a jejich rodin žádnou. Takže dotaz to je dobrý, jen by ho chtělo doplnit o údaj, kolik.lidi ma na rezijku narok a kolik je jich aktivní.

Leinad

IN100 i pro rodinné příslušníky a exzaměsnance by pořád omezila svádění hledat v tom nějaké rozdíly.
Třeba takový JMK, uznává IN100 a může mu být úplně jedno za co jí cestující dostal (za hotové nebo k platu). Jenže režimkáři (nikoli režijkáři) požadovali benefity ne od zaměstnavatele, ale od jeho zákazníka.

medvěd

Dobrý den. Jak vidíte letošní rozpočtové provizorium do března ? Mám takový dojem, že letos dojde k reálnému propadu mezd a máte v kolektivní smlouvě zakotveno, že nárůst mezd musí být minimálně roven inflaci? Přeji letos hodně zdraví a pevné nervy. Děkuji za odpověď.

121.065

Ale od toho se každoročně dělá PKS. Tam se stanovuje i výše růstu platů, vč. příplatků atd.
Reálně málo kde je růst mezd roven inflaci. Na to se netřeba ptát.

121.065

Mám neblahé tušení, že tento rozhovor dopadne stejně bídně, jako s panem Adamkou. Soudě mj i dle popularity hosta.

Masek Jiří

Dobrý den, jsem dlouholety zamestnanec ČD, strojvedoucí v Bohumíně.Z jakého důvodu není vyhlášena stávka všech odborových organizací působících na ČD?Kde bere pan Vokoun odvahu vylézt mezi zaměstnance s tak ostudným výsledkem kolektivního vyjednávání?Sedíte si snad na uších a všech smyslech, které možná ještě máte?Nevšiml jste si jaká inflace je a ještě se na nás valí?Taky mě zajímá a tak to je i kdyby si pan Vokoun vymyslel odpověď jakoukoliv,proč je ještě v dnešní době vrcholové vedení odborové organizace placeno penězi od zaměstnavatele, tudíž z pokladny ČD? Taky vás žádám o odpověď,proč už dávno není předseda jakekoliv odborove organizace působí na… Číst vice »

Axel

Dobrý den, a jaký efekt očekáváte od stávky všech odborníků v pasažérské ČD? Asi jste si nevšiml, že v ČR prudce přibylo autíček. Víc než dvojnásobek. Takže těch 6,13 milionů autíček v ČR s kapacitou 20 až 30 milionů sedaček nabízí PŘEBYTEK KAPACITY po cestování od pasažérů z 10 milionového národa v ČR. Tož když víme, vláčky ČD ze 70% až 80% vozí vzduch, přestože průměrné jízdné je necelá kačka bez DPH, tak fajn. Vzhledem k tomu, že naprostou většinu příjmů má pasažérská ČD z penězovodu ze společné kapsy, tak stávka Vás pasažerských nádražáků bude uvítána většinou národa = ušetří… Číst vice »

Novák

Člověče, vy si neuvědomujete, že se tím zastaví i nákladní doprava, co pak s těmi autíčky uděláte?

Axel

Pokud budou stávkovat nejen pasažerští, ale taky kolejoví nádražáci, tak opravdu nákladní nádražáci budou bez práce. Naštěstí máme data, takže víme, že pro dálkové nákladní vláčky to nebude zásadní problém. Neboť nákladním vláčkům se +-vyplatí objíždět koleje v ČR = levnější než projíždět přes ČR. A doly OKD stejně jsou takřka vytěžené viz nejnovější statistika IRG Rail vydaná 2021, která obsahuje data za rok 2019 TAC from RUs per Freight train-km (in Euro) ČR 1,65 EUR/vlakokový kilometr nákladního vláčku SK 1,43 DE 1,64 AT 2,54 PL 2,86 Ano, pasažerské vláčky v ČR platí podprůměrnou částku za použití kolejí. Nicméně dálkové… Číst vice »

Novák

Dal bych vám nějakou funkci, brzy byste změnil názor

Axel

Proč? Já pouze upozornil pana řidiče lokotky z Bohumína, že čím delší, rozsáhlejší stávka pasažerských nádražáků, tím dřív a natrvalo přijdou o obživu pasažerští nádražáci.

A jestli se k stávce připojí i kolejoví nádražáci, tak o obživu přijdou krom kolejových nádražáků i většina nákladních nádražáků.

Ano, kdyby pan řidič lokotky se choval podle toho že základem práce VŠECH pasažerských nádražáků ČD je SLUŽBA cestujícím, tak bych stávku považoval za zčásti smysluplnou… Baťa říkal: „Náš zákazník, náš pán“…

Chovají se k cestujícím dle této Baťovy zásady?

Novák

Odpíráte zaměstnancům právo na stávku, jen proto, že se Vám nezdá smysluplná?

Axel

Nikoliv. Já jen, že nejvíc fandí nádražácké stávce v autoservisech. Už dneska se nádražákům za zadáma smějou, že svým nezájmem SLOUŽIT cestujícím, donutiii občany ČR, aby ze svého investovali do autíček…

Takže všichni ze silniční dopravy drží všem nádražákům palce, ať ve své stávce vytrvají co nejdéle = aby odehnali i ten zbytek cestujících, kteří ještě vláček používají.

Holt těch zhruba 50 miliard dotací ročně pro pasažérské a kolejové nádražáky, které se uvolní stávkou nádražáků, se budou hodit.

Novák

https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Souhrnne-statistiky-vsech-modu-dopravy
Počty cestujících na železnici neklesají, když srovnám třeba rok 2010 a rok 2019 (doba předcovidová)
Vaše obavy jsou zbytečné, kapacita silnic a dálnic v ČR mnoha řidičům leze na nervy a cena provozování jejich plechových miláčků jakbysmet.

Axel

Souvislost?

Já pouze suše konstatoval, že pasažerští nádražáci slouží malé části národa.
Ale berou dost velké dotace.

Takže stačí nasrat lidi, aby začali používat spolujízdu autem = 6,13 milionů autíček.

Tj. pasažerské vláčky, zejm. regionální jsou postradatelné, výměnou za to, že těch cca 50 miliard dotací pro hádražáky bude použito na rozumější účely.

Když průměrný cestující ve vláčku ČD ujede 43,05 kilometrů na své cestě po ČR, tak je zřejmé, že dálkoví cestující jsou menšina ve vláčcích ČD.

Gajda

Krásný den,
zajímalo by mě co jste dělal v životě jiného než odboráře – tedy opravdovou práci. A přijde vám jako práce to, že tlačíte zaměstanavtele do něčeho na co třeba nemá a v budoucnu by mu to mohlo způsobit velké problémy? Přeci jen se nejedná o podnik s vysokým čistým ziskem, který by myslel jen na sebe, ale o podnik, kde se díky kouzlení občas podaří nějaká černá čísla.

Jenisej

Dobrý den pane Vokoune. Řekněte mi : a.) proč OSŽ toleruje fyzickou (zdravotní stav) likvidaci pracovníků ČD, když umožnuje tvořit turnusy s nástupy v brzkých ranních hodinách a konce blízko půlnoci, místo aby u zaměstnavatel prosazovalo tvorbu nepřerušených směn ranní/noční ? Nebylo by lepší odbourat některé „bonusy“ jako KOPky, které jenom lehce pomáhají k lepšímu zdravotnímu stavu zaměstnanců ?

b.) proč OSŽ zavírá oči nad hrubým interních předpisů zaměstnavatele, kdy vedoucí zaměstnanci nutí převzít drážní vozidla, která by neměla vůbec vyjet z depa ?

Jarda 2

Čím víc naprosto nadbytečných provozních zaměstananců z dráhy zmizí — tím víc peněz na mzdy zbyde těm klíčovým lidem, co si dráha nechá… Platí pro ČD i SŽ
Je potřeba velmi zapracovat na údržbě – do nebe volajicim odstrašujicim píkladem je stanice čerstvě zrekonstruovaná stanice a podchody a výtahy v Poříčanech – místní úklidovou/údržbovou četu by měli na místě zastřelit!!!

Jan Mahdal

Dobrý den pane Vokoune.
Můžete mi prozradit, jaký názor máte na partyzánské akce něktrých našich „kolegů“, kteří při změnách dopravce na některých tratích vydávají parte oznamující cestujícím pomalu konec světa (redakce jistě doplní), veřejně špiní konkurenci (viz jeden velmi aktivní kolega z konkurenčního odborového svazu pocházející z Jablonecka), předloni během prvních jízd spojů konkurenčních dopravců vypouštěli vodu z toalet (všech v jednotce), mazali při přechodu GVD na kliky jednotek zubní pastu a podobně? Myslíte, že je takové chování v pořádku? Neměl by na to reagovat i zaměstnavatel, protože tímto trpí i jeho pověst?
Děkuji.

Alois

Neumíte si poradit? Brečíte tu docela často. Jak malé dítě…

Radoslav Nový

Dobrý den pane Vokoun, chtěl bych se zeptat na téma režijek. Odborové organizace se snaží zachovat režijky, čemuž rozumím. Avšak (záměrně?) se nemluví o jejich zneuživání a porušovaní podmínek daných předpisy. Kolik důchodců si jezdí do zaměstnání na režijku (třeba k soukromým dopravcům, kde dělají na dohodu), kolik lidí je využivá k tomu, co je v předpise zakázáno apod. Tím tak defacto okrádáte svého „majitele“, tedy České dráhy. Proč se o tomto záměrně nemluví? Proč se toto toleruje? Apelujete na členy, aby režijky nezneužívali? Proč nepodporujete zavedení kontrolních mechanizmů, aby ke zneužívání nedocházelo? Děkuji za odpověď, Radovan

Martin Toman

A mě je to jedno.

rozinka

Kdy se uskuteční už dva roky slibovaná stávka za režijky namířená proti jednomu z největších zákazníků vašeho zaměstnavatele (JMK)?

xyz

Vámi zmiňovaná stávka ale byla nakonec v lednu 2020 zažehnána schválením té jízdenky za 1500 Kč (částka požadovaná ze strany JMK po ČD coby společnosti)/os./rok pro pracovníky jiné než z kategorie „pracovníci ČD zajišťující kontrakt v JMK“. Něco jiného ale byl následný odborářský požadavek z ledna 2020, a to aby nejpozději do konce května 2020 byly podniknuty kroky na celostátní úrovni, směřující k tomu, aby konkrétní objednatel směl požadovat tuto „kompenzaci za platnost zaměstnaneckých jízdenek ve spojích provozovaných na objednatelovo riziko tržeb“ pouze do výše (cit.) „Jako jedno z možných řešení navrhuje, aby v případě brutto smluv mezi krajem a… Číst vice »

Martin Toman

Není náhodou JMK objednavatel těch spojů? A jako takový je silně dotuje. A kdo platí, ten poroučí.

xyz

Ano, JMK je objednatel těch spojů, jakož i nositel rizika tržeb u nich. Přesto by OSŽ podnikl stávku namířenou právě proti tomuto objednateli, pakliže by objednatel neustoupil (což nakonec učinil) ve věci zavedení těch regionálních zaměstnaneckých jízdenek za 1500 Kč/os./rok pro jiné pracovníky než pracovníky ČD zajišťující plnění kontraktu s JMK. Mimochodem, praktická realizace té stávky by byla velmi zajímavá, protože: – pracovníci ČD v JMK by neměli důvod stávkovat – u nich byla ta zaměstnanecká jízdenka (za méně než 500 Kč/os./rok) schválena už předtím a JMK s tím neměl problém. Tzn. za své zájmy by rozhodně nestávkovali. – pracovníci… Číst vice »

Jiří Kocurek

Ano, dokonce vzal na sebe riziko propadu tržeb, takže při poklesu počtu cestujících (covid) ČD tratily jen velice málo.

Jarda 2

To jako vážně, soudruhu „rozinko“???? Ta Vaše režijka je únikem tržeb konkrétního kraje – je tedy správně, že si kraj jako objednavatel dopravy prosadil neuznávání režijek anebo alespoň zoufale nízkou kompenzaci 1500 Kč jako paušální kompenzaci v JMK. Pokud Vám, jako zaměstnanci ČD, chtějí dát benefit ve formě slevy na jízdném – může Vám ČD pořídit se slevou celokrajskou jízdenku… Ale pouze Vám – co jsem zásadně proti, aby to poskytováno rodinným příslušníkům – je to tunel do hospodaření ČD… Čistě z logiky věci – jak může někdo požívat benefity ČD pokud NENÍ zaměstnancem ČD??? Vždyť je to uplně proti… Číst vice »

Tomáš Švajcar

Dobrý den,
zcela seriózní otázka: zajímalo by mě za co měsíčně berete plat? jakou činnost vykonáváte?
Protože v mých očích si myslím, že celá vaše organizace je zbytečná.

Děkuji za odpověď

Franta

Ale ulevilo se Vám, ne?

Ketchup1970

Zeptejte se francouzských CGT … a žluté vesty vás poženou z Gare d´Est až do Strassbourgu rychleji než by to urazilo TGV…

Jiří Kocurek

Aby se nezjistilo, že odbory „berou“ zaměstancům násobně víc penez, než kolik jim „bere“ ředitel firmy na svoji mzdu.

Hodně štěstí

A vy přispíváte na plat pana Vokouna? Jestli nejste členem OSŽ, tak asi těžko. Tak vám to může být jedno.

Petr Šimral

Zcela jistě pan Vokoun nebere plat žádný 🙂

xyz

Zato mzdu asi bere, že. 🙂

Petr Šimral

Domnívám se, že ano 🙂

kakov

Berte to tak, že většina lidí považuje v hovorové řeči pojmy plat a mzda za synonymum….

Silvera

Dobrý den. Co hodlá dělat DR s panem mistopredsedou predstavenstva Nebeským? Nemá žádnou agendu. Anebo něco dělá?

Tomáš Švajcar

Jak víte, že p.Nebeský nic nedělá?

Jan

Protože je to pouze dosažená loutka, která nic neumí

Tomáš Švajcar

Proč mu to nejdete říct do očí?

Silvera

Jsem moc silný.

Silvera

Třeba proto, že u tyhle firmy pracuju přes 20 let a zajímám se, co se v ní děje.

Jiří Kocurek

A proč zůstáváte ve firmě, kde byste zkřesal ředitele na potkání? Není to jediný zaměstnavatel v ČR.

Silvera

Jsem odborník na určitou oblast, mám CD rád a vadí mi, když je ve vedení někdo takový.

rozinka

Není toto spíš dotaz na ministra dopravy?

Silvera

Ptám se člena dozorčí rady. To stačí.

Honza

Pane Vokoune, dovolím si také několik otázek.
Jak jste spokojený s digitalizaci činnosti ve firmě, bude mít případné zlepšení digitalizace dopad na zaměstnanost?
Tolerujete členství ve více odborových organizacích?
Považujete provoz 00/S za úsporu provozních nákladů v os.dopravě?
Jste pro kontrolu strojvedoucich a jejich osobního volna prostřednictvím licence? Myslíte že totéž by mělo být zavedeno i u ostatních Provozních profesí?

Děkuji za váš názor když jej vyjádříte veřejně

xyz

K otázce na provoz 0/0/S bych přidal podotázku – jak, pane Vokoune, odůvodníte existenci tohoto provozu na některých tratích v provozu ČD, když vaše organizace, OSŽ, nechala před několika lety vydat brožuru, kde je provoz bez průvodčích kritizován mj. coby prvek snižující bezpečnost provozu (+ mj. coby prvek typický prý jen pro jiné dopravce než ČD)?

Koro

Hlupáci jsou ti strojvedoucí, kteří na to přistoupili. A pokud ano, absolutně nechápu, proč prodávají jízdenky a tím ohrožují sami sebe.

Asdfg

V bývalém DKV Česká Třebová si strojvedoucí vybrat nemohl. Vedení rozhodlo kdo do kurzu na přepravní předpisy půjde a nazdar. Komu se to nelíbilo mohl jen donést výpověď.

Koro

Samozřejmě, tomu rozumím. Spíš mi jde o to, proč někdo ty jízdenky opravdu prodává… kdykoli se dá odkázat na bezoečnost práce. Dobře, před prvním vlakem udělat vlakovou dokumentaci a tím to hasne. A sčítání? No to už je úplně za hranou veškeré únosnosti chtít toto po strojvůdci. A každý sčítající strojvůdce by měl nad sebou hodně přemýšlet.

Honza

Ta myšlenka vyslovena: „Spíš mi jde o to, proč někdo ty jízdenky opravdu prodává“ nelze považovat za nic jiného než za pomýleni smyslů. Strojvedoucí který podepsal náplň práce příslušnou k provozu 00/S je povinen prodávat mimo jiné i jizdenky. U strojvůdců očekává každý zaměstnavatel že své povinnosti budou plnit dle podepsanedohody.K této problematice by opravdu měli dávat svá vyjádření opravdu jen povolaní a ne různí cukráři, zahradníci či popeláři.

Koro

Pokus o urážku zajímavý… teď mně řekněte, jaký je to pocit, když totálně selže úsudek. Kasičky jsem jezdil 5 měsíců pane cukráři.

Jakub

Plánujete trochu upravit pracovní podmínky pro DPČ? Jezdí zde spoustu studentů či důchodců, kteří tolikrát “vytrhávají trny z paty”. Ten dohodář stejně jako běžný zaměstnanec musí na ten ranní nástup, tak by taky mohl dostat 150 Kč za režim práce… nebo taky jí, měl by mít stravné, také je na DS,… Přičemž musí být stejně způsobilý jako všichni zaměstnanci, tak se ptám, jestli plánujete něco v tomto směru. Dál se ptám, jestli se řeší problém s nadbytečností provozních zaměstnanců v souvislosti s přicházením o výkony. Ten zaměstnanec za to nemůže, co se tady děje, ať už je to z jakéhokoliv… Číst vice »

petr

no,propouštění jak ve kterých profesích..opravářů je stále méně a jejich věk stoupá,co se týče režijek,připadá mi,že když kdysi se neprosadilo jejich zrušení,pomalu se zruší samy..z rodiny už ji mám jen já,a z toho polovinu jízdného si už hradím ze svého.nebude to trvat dlouho a tento snad poslední benefit na dráze pozbyde významu..co nabídne podnik novým příchozím zaměstnancům?

Jiří Kocurek

Co nabídli jiní dopravci, u kterých celostátní režijka není od začátku?

Aaabbb

Třeba Arriva nabízí volné jízdné na všechny své vlaky i autobusy, kterých je hodně. Pokud se nepletu, tak se za to neplatí ani žádný poplatek a jediný kraj, kde to neplatí, je od letoška Plzeňský.

121.065

Sorry za překlepy.

xyz

Zajímalo by mě, proč odbory při ČD nebyly schopny vyjednat, aby ČD za své zaměstnance platily přinejmenším část (ne-li celou částku) z částky 1500 Kč/os./rok co se týče příplatku pro regionální vlaky v Jihomoravském kraji pro pracovníky ČD z kategorie „nezajišťující kontrakt v JMK“.

Takto to totiž (nejen v tomto případě) vypadá, že odbory hájí spíše zaměstnavatele než zájmy zaměstnanců vůči tomuto zaměstnavateli.

Tomáš Švajcar

Proč by měl někdo za zaměstnance platit 1500 Kč ročně? Pokud nejste schopný ročně dát ze svého 1500 Kč a je vám více než 18 let tak bych se nad sebou a svým životem hluboce zamyslel.

xyz

** Zdůrazním, že toto vyjednání (ke kterému však nedošlo) se týkalo čistě jen vztahu odborů vůči zaměstnavateli (ČD), protože Jihomoravský kraj možnost tohoto proplácení (ať již částečného či úplného) výslovně připouští.

121.065

To je paráda, když si tu fíři pobrečí. Ale proč si odbory nesrovnají tu skupinu fírů ves třeba vlakvůdce. Mnohdy s nadsázkou je na 100 fírů až 130 vlakvedoucích, protože mají různá privilegia bez 5 minutových obratů a pod.
Názorná ukázka pro srovnání byl třeba Most a Chomutov.

Když se má přidávat na platě, pak rázem natahují všichni, protože mají stejná žaludky. Ale doprčic, copak letuška má stejné privilegia a plat jako pilot?

Neskutečný bordel, tohle odbory mají řešit.

Petr

Podle mě hledáte problém kde není. Ano je víc fírů než vlakvedoucích, ale to je tím, že u fírů je ještě příprava/odstavení mašiny, zbrojení, přistavení z depa atd.
Jinak např. u nás jsou obraty úplně stejné (mimo situace co jsem vypsal)

Petr

Špatně jsem Vás pochopil (přečetl), ale i tak vlakvedoucích je méně. Díky těm vypsaným důvodům.

121.065

Jak říkám, na stejnou vozbu je vlakvedoucích více. A opravdu mi vadilo, když se někdo kope do zadku a fíra jezdí jak idiot. Takže s hláškou o stejných žaludcích s díky děkuji, ale blbce ať v tomto podniku dělají jiní..

121.065

A až bude vlakvedoucí jezdit celou směnu s fírou na jedné soupravě, bude dělat 5 minutový obrat, bez toho aniž by hodinu čekal na další obratový spoj, až odpadnou Rg na jeden vlak v horní – dolní a Rg zpět, pak se konečně dostanete na počet vlakvedoucích, který bude do určité míry nižší než počet fírů, protože tam je navíc ta přípravná a odstavná doba.

Petr

No nevím… Pokud je mi známo, tak fírů je cca 3500 a vlakvedoucích cca 2800, nebo to tak alespoň bylo cca dva roky dozadu. Možná se pletu, ale cca tak by to mělo být.

121.065

Bavíme se o traťových výkonech, tzn bez záloh, topíráků, pomocňáků atd.
Z této logiky je opravdu fírů více, ale j to stejné, jako bych k vlakvedoucím počítal pokladní v žst.

Pomeranč

Jaká privilegia mají vlakvedoucí proti strojvedoucím? Pokud vlakvedoucím něco závidíte, není problém se o tuto pozici ucházet. A někdy jich je logicky potřeba víc, protože dvojitý panťák odveze jeden, ale doprovodit ho musí dva.

121.065

Pokud se 471 někde trhá/spojuje, jsou tam též dva fíři. Nicméně podstata problému je někde jinde, ale určitě ne u toho, že by někdo někomu něco záviděl. Tento dotaz lze položit i obráceně, pokud vlakvůdci chtějí víc, nechť si zvednou kvalifikaci a jdou na jinou funkci.
Nakonec u DB se jezdí i bez nich a pokud má ČD nějak fungovat, pak nepotřebuje mnohdy draze placený cestující. Ovšem to odbory neradi uslyší.

Pomeranč

Ano, ale ten druhý strojvedoucí přichází až v okamžiku trhání. Těch x obratů jezdí panťák v režimu fíra + dvakrát doprovod.
Co se týče postupu vlakvedoucích na strojvedoucí tak to je běžná praxe a takových fírů je opravdu spousta.
A jaká jsou teda ta privilegia zmiňovaná hned na začátku?

121.065

Mmch znám doktora, chirurga, který rád pěstuje rostliny. Máte snad pocit, že by odešel ze své funkce do městské čety, starat se o zeleň ve městě za minimální mzdu? A tím zahodil své dosažené vzdělání?

Hasler

Takže jste vlastně kyselej jen proto, že někdo bere víceméně stejnou mzdu (o čemž stejně pochybuji) jako Vy, protože si myslíte že fíra je prostě něco víc… Netřeba to rozvádět do dalších x+1 příspěvků…

Trevor

Pane Vokoune, jak vnímáte fakt, že některé odbory na GŘ jsou zbytečné, uměle vytvořené a nefunkční? Třeba odbor strategie?

Trevor

Proč možné personální změny ve vysokém managementu řešíte se svou dcerou, úřednicí GŘ ČD? Proč vyzvídáte „kompro“ na jednotlivé manažery?

Trevor

Upravuji – proč údajně vyzvídáte kompro? Mám jen zprostřed.informaci.

Trevor

Dobrý den, navážu na diskutující. Proč se propouštělo v provozu, v malé míře i na GŘ, ale odbory péče o zaměstnance (personální) a auditu mocně nabíraly? Jak se na to tváříte nejen jako odborář, ale především jako člen DR?

Aleš..

Zajímal by mne názor na velkolepé propouštění úředníků „kancelářských“ které ohlašoval pan generální ředitel loni.. s tím že ČD mají příliš mnoho „systémových specialistů“ atd. V reálu však tato bublina splaskla a ticho po pěšině.. Nakonec byli propuštěni víceméně např.komandující a kontroloři vozby,což je v podstatě provoz,přestěhovalo pár kanceláří a nic se nezměnilo.. Většina provozních zaměstnanců už žádným změnám nevěří..

David

Zdravím, řešíte nějak přerušení a dělené směny? Když odejdu z baráku na 32 hodin ale zaplaceno mám jen 20, protože oba dva dny mám dělenou směnu plus v noci přerušení, protože spím kdesi na nocležně. Takže norma 160 hodin ale k tomu za měsíc klidně 60 hodin neplaceného času nedobrovolně mimo domov. A k tomu přesčasy, protože nejsou lidi co by tuhle práci dělají. Díky

Jiří Kocurek

Cesta do zaměstnání se nepočítá do pracovní doby snad nikomu. Ani těm, co chodí do firmy pěšky.

Petr

Jste nějak mimo.. kdo mluví o cestě do zaměstnání?
Dělená směna je, že člověk jezdí sem a tam a pak mu to v nějaké stanici přeruší např. na hodinu a půl a pak se jezdí dále.
Přerušení je, že jezdíte např. 8 hodin, pak Vám to na 7 hodin přeruší( ve světě) a pak se zase chvíli jezdí a konec..
Proto pak člověk není v práci 160 hodin na normu, ale třeba 230 hodin.. a o to jde, ne o cestu do práce.

Jiří Kocurek

„Když odejdu z baráku na 32 hodin“

Jsem pochopil tak, že to předřečník počítá ode dveří ke dveřím. Jak moc je to mimo?

Kopfjäger

Hodně

Specialista plánování kapacit

Především , je důležité si uvědomit dva zásadní pojmy, směna s odpočinkem a dělená směna, pletete jablka s hruškami. Za každou z těchto vědomých „překážek“ náleží odměna dle platné kolektivní smlouvy. Pokud jste si ji nenastudoval před nástupem do zaměstnání, je to čistě vaše riziko. Předpokládám, že máte středoškolské vzdělání a vaše měsíční mzda přesahuje 47 000, což je o cca 7000 nadstandard proti průměrné mzdě, na kterou cca 2/3 lidí ani nedosáhnou a mnohdy ani vysokoškolsky vzdělaní lidé v technických oborech. Zkuste se zamyslet a nebo změňte zaměstnavatele a nenarikejte chudácky na sociálních sítích. Ale všichni víme, že to… Číst vice »

Louda

Za chrápání, dělenku dostáváš bakšiš, tak nekecej. Jsi chudák, když dobrovolně pracuješ u ČD, ale nedobrovolně spíš mimo domov. Najdi si lepší místo

Petr

Za přerušení ve světě je jednorázově 250 Kč/hrubého za např. 7 hodin, což není nic extra a za dělenku je 50% průměru. Nic ve zlém, ale pokud úředník, nebo kdokoliv jiný nemá zrovna co dělat, tak mu tu dobu zaplatí. Strojvedoucímu a nebo vlakvedoucímu tu hodinu přeruší a nepočítají do pracovní doby a za padesát procent.
To že není hodinu práce není problém zaměstnance.. navíc dle zákona by se ten příplatek za dělení měl počítat jinak..
V zákoně to je výhodněji, nevím proč na to odbory přistupují..

Louda

A co tak přiznat plat? Reálná čistá mzda….no?

Petr

Nemám problém.. Pokud sečtu vše za celý rok včetně odměny (litr), příplatků i za tyto přerušení, tak bez přesčasů mám jako fíra cca 46 000 – 46500 hrubá. To jest za těch cca 230 hodin v práci. Tedy bavíme se o 200 Kč/hrubého na hodinu včetně přerušení a nástupu ve dvě ráno atd.
Čistou má každý jinak dle dětí atd.

Mě osobně 200 Kč hrubého na hodinu nic extra nepřijde, když jsou v tom i noční a víkendy a hodně nepravidelný spánek, ale každý to může vidět jinak.

Karl vB.

Pane Petře, to je docela kruté číslo, když porovnám vaší odpovědnost za životy lidí a majetek s uklízečkou „pár km vedle“, s minimální sazbou 11,55 EUR/h. x 160 h.= 1.848 EUR = ca. 46.200 Kč.
Agenturní zaměstnanec v Německu má sazbu min.10,45 EUR/h. a od dubna dostane 10,88 EUR/h.
https://www.destatis.de/DE/Themen/Arbeit/Verdienste/Mindestloehne/Tabellen/mindestlohn-deutschland.html

Petr

Děkuji. Já si to také myslím. Ale tu hodinovku hodně ovlivňují ty přerušení no.
Mám kamaráda, který má turnus skoro bez přerušení (dělá opravdu skoro normu), sice má lehce méně peněz celkově (tak o dva tisíce), ale hodinovka pak vyskočí výš. A má dost času na rodinu.
Ale mít na osobce turnus bez přerušení a dělenek je skoro zázrak… Vím jen o tomto kamarádoj.

Louda

Jak hodinovka může vyskočit výš? Ten kdo má vyšší plat, má logicky i vyšší průměr. Takže bere vždy víc. Jinak kamarád, který bude dělat bez přerušení, bez nočních, bez ranních nástupů, bez dvoudenek, tak v klidu bude brát i o pět tisíc míň. To si pak může člověk vybrat

Petr

Promintě, ale jste vedle.. já se nebavím o ppú, ale o skutečné hodinovce.. Pokud měsíčně vydělám 46 hrubá za 230 hodin v práci(včetně přerušení), tak mám dvě kila hrubá na hodinu. Pokud vydělám 42,5 za normu, tak mám více. Ano, ppú bude vyšší v prvním případě, ale bohužel do ppú se nezapočítavají hodiny co člověk stráví v práci a nepočítají mu to do pracovní doby. Radši bych usetřil 50-60 hodin na přerušeních a ty 4000 si klidně odpustil.. Je to malá částka za tu dobu. A bohužel si moc člověk vybrat nemůže.. turnusy bez přerušení u osobky téměř nejsou. Jinak… Číst vice »

Cdp druhé

Srovnání s Německem prima,ale co to vzít z druhé strany a zkusit srovnání se strojvedoucím v Rumunsku a nebo Ukrajině? Srovnávat mzdy bez ohledu na ceny mezi státy úplně nejde.

Karl vB.

Možná máte pravdu, ale vycházel jsem z toho, k čemu se chceme přiblížit.
– zda to bude celková úroveň, organizace práce a odměňování českých strojvedoucích, jako je v Rakousku, Německu
nebo
– spokojenost se současným stavem, protože je pořád lepší, než na vámi citované Ukrajině, nebo v Rumunsku.

Kubrt

Srovnávání čistých mezd je nesmysl.

Martin11

Jdi do carga berou

Petr

V cargu je to lepší? Jen jsem slyšel, že mzdově lehce míň a téměř bez přerušení. Ale jaká je realita nevím..

Martin11

Určitě je tam líp.prerusene směny jen zcela výjimečně.

Petr

Dobře, děkuji za odpověď.

Honza

Příplatek za dělenou směnu ti chlapče dělá kolik Kč za měsíc? Abychom si ujasnili pojmy!

Petr

Nevím, jak u kolegy, ale u mě za přerušení mám 1250Kč měsíčně, což je cifra cca za 39 hodin, někdy i více a za dělenky mám cca 2500Kč. Takže cca 4000 za všechny přerušení. Ale já osobně bych radši hrubého 42,5 až 43 a jezdit normu, než mít těch 46,5 s příplatky za přerušení a být v práci někde 220 až 230 hodin…
Za ty čtyři tisíce do mzdy těch x desítek hodin navíc nestojí.

Hasler

Jéžiš, tak běžte pracovat někam jinam, kde jsou podmínky lepší. Každý má možnost volby a je jen a jen na něm, jak se k té volbě postaví. Buď budete mít pohodu a smrádeček za 230h/46k a nebo holt budete muset trochu hejbnout, ale zaměstnavatel Vás možná bude opravdu poslouchat a vyhoví Vašemu životnímu stylu a nebudete jen další číslo… Fakt to není těžký a je opravdu dost seriózních zaměstnavatelů a to i na dráze…

Jarda 2

Co na tom nechápeš – dobu kdy skutečně pracuješ máš zaplacenou – o tom, že budeš mít dělenou směnu jsi souhlasil podpisem pracovní smlouvy a to že spíš na nocležně mimo domov je benefitem tvého zaměstanavatele – vždycky můžeš spát doma, na hotelu, ubytovně – je to na tvém rozhodnutí – nikdo tě nenutí spát na nocležně ČD. A hlavně: nikdo tě nenutí pracovat pro ČD – je to tvoje dobrovolné rozhodnutí – tak nekafrej!!! Pokud nejsi spokojený se stavem jaký je v tvém zaměstnání – odejdi jinam! Já prostě nechápu, co řešíš – je to „buď“ a „nebo“.. na… Číst vice »

Arnošt

Ptát se na něco odboráře je marné, protože on za vším uvidí akorát kapitalistické spiknutí.

Tomas Vyplasil

Odbory a svazy bych zrusil! V dnesni dobe se nekoho na neco ptat? Neco se ti nelibi? Tam jsou dvere..

***** Petr

Odbory v nějaké formě , být určitě ne ve stávající, mohou i obohatit pracovní trh a zvednout bezpečnost. Ale na drážního odboráře a jeho argumenty se těším , ikdyz stihnul za hodinku jen některé body. Na silvestra by to bylo hezké vyprávění 🤣

xyz

Zejména v konkurenčním prostředí (tzn. takovém, kde zaměstnavatelů v konkrétním trhu je mnoho) je tento přístup vyloženě sebelikvidační, protože málokdo v takové společnosti vydrží delší dobu.

Ovšem ČD jsou jiný případ, protože (paradoxně i vlivem letitého odborářského tlaku) jiných eventuálních zaměstnavatelů v osobní dopravě není mnoho (resp. pokud, tak až teď v posledních letech).

Přitom by se dalo namítnout, že právě existence většího počtu zaměstnavatelů v témže oboru znamená o to větší tlak na zaměstnavatele v tom, aby se ke svým zaměstnancům choval přívětivě – protože zaměstnanci mají eventuálně možnost odejít za jiným zaměstnavatelem v témže oboru.

Franta

Jo, jasně, ony se osmihodinová pracovní doba, péče o zaměstnance a solidní mzdy udělaly tak nějak samy…

Jiří Kocurek

Hádám, že ten zákon schválil parlament. Mimochodem, kolik je potřeba zedníků na hotové stavbě?

Jiří Kocurek

A měl bych jeden vlezlý dotaz: Proč se těch 8 hodin na dráze nedodržuje, když jsou drážní odbory tak silné? Přitom tu firmu nevlastní žádný kapitalista, ale stát.

Ketchup1970

Vy jste jako ten sedlák , co by krávu nejraději naučil nežrat , ale dojit by chtěl pořad …

Max

Bude se řešit u vlakovych/lokomotivnich čet přerušení. Je toho vážně hodně. Chápu,že to bylo vždy a bude i dál. Ale v rozumné míře. Např.max 1x za směnu. Ale samozřejmě tak aby neudělali krátké směny skz a budeme chodit do práce pořád bez volna a ještě podvykonový . S nějakým minimálním výkonem?? Jinak si vaší práce vážím.Díky

martinek.k

Dobrý den, pane Vokoune. Odbory se odjakživa brání propouštění. Nebylo by ale v současné situaci ČD opravdu vhodné, některé činnosti optimalizovat a část lidí propustit, aby ostatní zaměstnanci mohli být náležitě ohodnoceni? Jinými slovy, preferovat kvalitu a dobře zaplacené zaměstnance, než kvantitu, protože se to tak vždycky dělalo?

Franta

„Vždycky se to dělalo“ různé, není jen jeden přístup.
Ale přesto jste trefil jádro pudla: v holdingu se JEN propouští, o jakékoliv optimalizaci zpravidla nemůže být řeč.

Karel JIRÁSEK

A konkrétně kdo u strojvedoucího pozná a určí, kdo je lepší a koho vyhodit?

Jiří Kocurek

Asi myslel v tom baráku na nábřeží a osoby s kvalifikací „příbuzný“.